Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2012-13
S 846
Offentligt
1206540_0001.png
1206540_0002.png
Folketingets LovsekretariatChristiansborg1240 København K
Folketingsmedlem Thomas Danielsen (V) har den 14. januar 2013 stillet mig følgen-de spørgsmål S 846, som jeg hermed skal besvare.
Ministeren21. januar 2013J nr. 2013-195
Spørgsmål nr. S 846:"Vil ministeren redegøre for, om han er enig med Energitilsynets Rune Moesgaard,som til TV2 Midtvest den 2. januar 2013 forklarede, at det netop i 2012 og ikke i 2011var nødvendigt at straffe selskaber som opsætter fjernaflæste elmålere, fordi »nu harfjernaflæste målere, de har eksisteret så længe, så nu er det sådan en almindelig tingi forbindelse med driften af et elnet« – dette især taget i betragtning af, at der alleredeultimo 2010 var over 1 mio. fjernaflæste elmålere sat op rundt om i Danmark ifølgeDansk Energi?"SvarEnergitilsynet er uafhængig af såvel sektorinteresser som andre myndigheder indenfor de rammer, der er fastsat i lovgivningen. Som minister udpeger jeg medlemmerneaf Energitilsynet, men tilsynet fungerer uden instruktionsbeføjelser fra ministeren.Det, mener jeg, er et godt princip.Jeg har bedt Energitilsynet redegøre for håndtering af elmålere i benchmarkingen.Sekretariatet for Energitilsynet oplyser følgende:”Energitilsynet skal ifølge elforsyningsloven årligt fastsætte en indtægtsramme forhvert netselskab under hensyntagen til den enkelte virksomheds effektiviseringspo-tentiale. Derfor vurderer Energitilsynet årligt netselskabernes effektivitet (omkostnin-ger) via en benchmarkanalyse og pålægger de mindst effektive selskaber reduktioneraf deres indtægtsrammer. Benchmarkanalysen er baseret på tal fra netselskaberne. Ide hidtidige benchmarkinger er alene omkostninger for ikke-fjernaflæste målere ind-gået. Først i forbindelse med benchmarkingen i 2012, som er baseret på oplysningerfra 2011, er der blevet tilvejebragt et tilstrækkeligt datagrundlag til at vurdere selska-bernes effektivitet vedrørende fjernaflæste målere. Derfor har omkostninger til fjernaf-læste målere ikke før indgået i effektivitetsvurderingen. Vurdering af selskabernesomkostninger til fjernaflæste målere er i lighed med vurderingen af selskabernes øv-rige omkostninger baseret på en såkaldt omkostningsækvivalent. Energitilsynet gjor-de i forbindelse med benchmarkingafgørelsen i 2011 eksplicit opmærksom på, atEnergitilsynet forventede at ville ændre behandlingen af fjernaflæste målere i forbin-delse med benchmarkingen i 2012. Med ændringen af benchmarkmodellen i 2012
KLIMA-, ENERGI- OGBYGNINGSMINISTERIET
Side 2
indgår omkostningerne til fjernaflæste målere efter samme metode som netselska-bernes øvrige omkostninger i sammenligningen af omkostningerne”.
Med venlig hilsen
Martin Lidegaard