Socialudvalget 2012-13
S 2076
Offentligt
1269958_0001.png
1269958_0002.png
Folketingets Lovsekretariat
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 17. juli 2013
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]www.sm.dk
Under henvisning til Folketingets brev af 25. juni 2013 følger hermedsocial- og integrationsministerens endelige svar på spørgsmål nr. S2076, stillet af Karina Adsbøl (DF).
CHVI/ J.nr. 2013-4527
Spørgsmål nr. S 2036:Vil ministeren kommentere artiklen »Flere unge mænd ender på Overmarks-gården« bragt i JydskeVestkysten den 8. juli 2013 samt oplyse, om ministe-ren mener, at kommunerne lever op til efterværnsindsatsen, når et stigendeantal unge bor på forsorgshjem?
Svar:Jeg mener, at indsatsen over for udsatte unge er vigtig, da der er tale om enmeget sårbar gruppe, som vi som samfund ikke bare kan overlade til sigselv. Derfor er det helt afgørende, at kommunerne ikke taber disse unge pågulvet, når de bliver 18 år.Jeg mener ikke, at det er hensigtsmæssigt, at unge opholder sig over enlængere periode på forsorgshjem. Hvis unge optages på forsorgshjem, erdet vigtigt, at de så hurtigt som muligt får den rette hjælp og støtte, så de kanfå et selvstændigt og godt voksenliv og ikke risikerer at blive fastholdt i ennegativ udvikling.Udsatte unges overgang til voksenlivet kan være forbundet med ekstra sår-barhed, og kommunalbestyrelsen skal derfor tilbyde hjælp til unge i alderen18-22 år, når det er af væsentlig betydning for den unges behov for støtte,og hvis den unge er indforstået hermed. Hjælpen skal bidrage til en godovergang til en selvstændig tilværelse, og den skal have fokus på at under-støtte den unges uddannelse og beskæftigelse og øvrige relevante forhold,jf. servicelovens § 76. Kommunalbestyrelsen er forpligtet til at udarbejde enhandleplan for indsatsen, og for unge, der er fyldt 16 år, skal der opstilles
2
konkrete mål for den unges overgang til voksenlivet, herunder også i forholdtil beskæftigelse og indsats, jf. servicelovens § 140, stk. 3. Afgørelser omefterværn kan indbringes for Ankestyrelsen. Endelig kan jeg oplyse, at kom-munalbestyrelsen skal tilbyde en særlig indsats til personer med en sindsli-delse eller med særlige sociale problemer, jf. servicelovens § 81.Jeg er naturligvis meget optaget af at styrke kommunernes indsats på områ-det, så vi sikrer, at udsatte og sårbare unge får den hjælp, de har behov for.Det er blandt andet afgørende, at kommunerne arbejder tværsektorielt, og atindsatsen baseres på viden om, hvad der virker.Derfor er jeg også tilfreds med, at der med satspuljeaftalen for 2011 blevafsat 90 mio. kr. til en styrket efterværnsindsats, som skal sikre nye og bedreefterværnsindsatser, blandt andet i forhold til det tværsektorielle samarbejdeog til opkvalificering af fagpersonale samt til systematisk tilbud om støtte frafrivillige organisationer til tidligere anbragte.Derudover viser evalueringen af Hjemløsestrategien særdeles gode erfarin-ger fra metodearbejdet med at få hjemløse borgere ud af hjemløshed. Såle-des formår 90-95 pct. af borgerne, der har indgået i arbejdet med ”HousingFirst” bo-støttemetoderne, at fastholde boligen i projektperioden. Jeg menersåledes, at der er betydeligt potentiale i, at kommunerne forankrer metoder-ne i deres indsats for hjemløse borgere. Det gælder også ungegruppen.Det er vigtigt for mig at understrege, at kommunalbestyrelsen er forpligtigettil at yde støtten med udgangspunkt i den unges behov for hjælp. Det bety-der, at indsatsen skal gives rettidigt og uafhængigt af, hvordan den enkeltekommunalbestyrelse har organiseret ungeindsatsen. Det er altså afgørende,at det samlede tilbud om hjælp koordineres således, at den unge får præcistden støtte, som han eller hun har brug for.
Karen Hækkerup
/ Lise Stidsen Vandahl