By- og Boligudvalget 2012-13
S 2075
Offentligt
Dato:
12. juli 2013
Lovsekretariatet
Ministeren for by, bolig og landdistrikters besvarelse af spørgsmål nr. S 2075 af FinnSørensen (EL)Spørgsmål nr. S 2075:Hvad agter ministeren at gøre for at hjælpe unge, som er udviklingshæmmede og med mindre handhandi-cap af forskellig art, således at de kan få råd til et botilbudbotilbud.Svar:Social- og Integrationsministeriet har oplyst, at der ikke vurderes at være problemer i forhold til beta-lingen for botilbud. Betalingen i botilbud efter servicelovens § 108 består af dels en objektiv del, somfastsættes på baggrund af boligens driftsudgifter, dels en indkomstafhængig del, hvor beboeren betbeta-ler 10 pct. af sin indkomst op til e indkomstgrænse på 185.400 kr. årligt (2013-niveau), og 20 pct. hvisenniveau),indtægten overstiger dette beløb. Beboerens samlede betaling kan dog ikke overstige kommunernesdriftsudgifter fordelt på de enkelte boliger. ertil kommer, at kommunalbestyrelsen i særli tilfældeboliger.Hertilsærligekan beslutte at nedsætte boligbetalingen yderligere af hensyn til beboerens økonomiske forhold.Det lægges på den baggrund til grund, at spørgsmålet omhandler (almene) ældreboligerældreboliger.Jeg kan oplyse, at det er kommunerne, som meddeler tilsagn til etablering af almene boliger. Detfremgår af almenboligloven, at omkostningerne og huslejen skal holdes på et sådant niveau, at bolboli-gerne kan påregnes udlejet efter deres formål. Heri ligger, at lejen for ældreboliger ikke må være højformål.høje-re, end at boligerne kan påregnes udlejet til den berettigede personkreds, som er ældre og personerrnemed handicap. Da det som anført er kommunerne, der meddeler tilsagn til etablering af almene bolboli-ger, må den enkelte kommune i forbindelse med den konkrete tilsagnsgivning s ørge for ikke at gosørgegod-kende en højere anskaffelsessum, end at de kommende lejere må forventes at kunne betale lejen. Detbemærkes i den forbindelse, at lejernes betaling af ydelserne på de optagne lån er knyttet direkte tilmærkesanskaffelsessummens størrelse, idet lejerne betaler 2,8 pct. af byggeriets anskaffelsessum.idetKommunerne må endvidere i forbindelse med de konkrete anvisninger forsøge at finde boliger med etlejeniveau, som matcher de boligsøgendes betalingsevne.
Når kommunen anviser unge kontanthjælpsmkontanthjælpsmodtagere til ældreboliger, kan disse lejere udover denalmindelige boligstøtte søge om forhøjet boligstøtte. Jeg har indhentet følgende bidrag herom fra SSo-cial- og Integrationsministeriet:
Gammel Mønt 4 ¶ 1117 København K ¶ T +45 33 92 29 00 ¶ E [email protected] ¶ www.mbbl.dk
”Efter boligstøtteloven kan en person få forhøjet boligstøtte, hvis vedkommende er visiteret og anvist tilen almen ældrebolig eller lignende udlejningsbolig på grund af fysisk eller psykiskfunktionsnedsættel-se, og hvis de økonomiske forhold gør det umuligt eller meget vanskeligt at betale huslejen. Forhøjetboligstøtte er målrettet kontanthjælpsmodtagere under 25 år, der ikke er berettiget til hjælp til huslejenefter aktivloven eller serviceloven, og ældre, som ikke opfylder betingelserne for at få social pension,og som derfor modtager kontanthjælp efter § 27 i aktivloven.Det bemærkes endvidere, at et udviklingshandicap i sig selv eller i kombination med andre helbreds-mæssige og sociale forhold i nogle tilfælde kan have den konsekvens, at arbejdsevnen varigt er ned-sat i en sådan grad, at der skal træffes afgørelse efter reglerne om førtidspension. En førtidspensiongivermodtageren en højere forsørgelsesydelse samtidig med, at vedkommende bliver omfattet af degunstigere boligsikringsregler for førtidspensionister.”På dette grundlag finder jeg ikke behov for at tage initiativer til at indføre yderligere særregler for denpågældende gruppe af unge.
Med venlig hilsen
Carsten Hansen
2
af2
Gammel Mønt 4 ¶ 1117 Købehavn K ¶ T +45 33 92 29 00 ¶ E [email protected] ¶ www.mbbl.dk