By- og Boligudvalget 2012-13
S 1956
Offentligt
1259653_0001.png
Dato:
12. juni 2013
Lovsekretariatet
Ministeren for by, bolig og landdistrikters besvarelse af spørgsmål nr. S 1956 af 7. juni2013. Spørgsmålet er stillet efter ønske frafraThomas Danielsen (V).Spørgsmål nr. S 1956:Hvad er ministerens holdning til, at kommuner, som har stort behov for med tvang at sætte ind over fortrængende ejendomme, hvor der foregår boligspekulation og sundhedsskadelig udlejning, ikke kan fålov til at anvende puljen til landsbyfornyelse på 200 mio. kr. kroner som del af Vækstplan DK til detteformål, idet midlerne kun kan anvendes til sager om køb, nedrivning, oprydning og forbedring afejendomme, hvor der kan opnås en frivillig aftale med ejeren, jf. retningslinjerne for anvendelse afPulje til Landsbyfornyelse, også set i lyset af, at kommunerne i stigende grad bruger tvangsmidlerimod boligspekulation?Svar:Jeg kan indledningsvis oplyse, at udmøntningen af den nye pulje vil ligge i forlængelse af den senesteændring af byfornyelsesloven, som er trådt i kraft den 1. januar 2013. Anvendelsesområdet for puljenloven,Anvendelsesområdeter sammenfaldende med de aktiviteter, som kan gennemføres med 60 pct. statsrefusion efterbyfornyelsesloven. Hensigten er, at ppuljen netop understøtter den ændring af byfornyelsesloven, somrstøtterblev vedtaget i 2012 med støtte fra alle Folketingets partier og hvis hovedformål e en fokuseretpartier,erindsats i de små byer og landdistrikterne.I forhold til spørgsmålet om kommunernes mulighed for at anvende puljen ved tvangsmæssigeforanstaltninger er det vigtigt at pege på, at byfornyelsesloven indeholder en række forskelligestøttemuligheder, som er målrettet forskellige typer af byfornyelsesaktiviteter, og som kan anvendes,typerstrategisk i forhold til kommunernes ønsker og behov.nesTvangsmæssige aktiviteter, som i øvrigt udgør en meget beskedenandel af de samlededelbyfornyelsesaktiviteter, kan herefter gennemføres med midler fra den ordinære ramme tilbygningsfornyelse, som kommunerne får stillet til rådighed hvert år. Disse midler dækker såledesudgifter til nedrivninger efter påbud i forbindelse med kondemnering.Det er således en god begrundelse for at anvendelsesområdet for puljen ersærlig målfor,særlig målrettet ogdermed sammenfaldende med de aktiviteter, som kan gennemføres med 60 pct. statsrefusion efterbyfornyelsesloven.Med venlig hilsen
Carsten Hansen
Gammel Mønt 4 ¶ 1117 København K ¶ T +45 33 92 29 00 ¶ E [email protected] ¶ www.mbbl.dk