Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13
S 1587
Offentligt
1237054_0001.png
1237054_0002.png
1237054_0003.png
Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Lovsekretariat
Dato: 15. april 2013Enhed: Sundhedsjura og læ-gemiddelpolitikSagsbeh.: DEPMAKISags nr.: 1301599Dok nr.: 1189619
Medlem af Folketinget Anni Matthiesen (V) har den 8. april 2013 stillet følgen-de spørgsmål nr. S 1587 til ministeren for sundhed og forebyggelse, som her-med besvares.Spørgsmål S 1587:”Hvad er ministerens holdning til, at Sundhedsstyrelsen kan fraråde brugen afnedgravede hoppepuder i en skrivelse omhandlende trampoliner uden at haveundersøgt risikoen ved brug af disse hoppepuder og uden at lave en sammen-ligning af produkternes brug og sikkerhed?”
Svar:I forlængelse af mit mundtlige svar af 3. april 2013 på spørgsmål S 1463 kanjeg oplyse, at Folketinget i sundhedsloven på forskellige punkter har givetSundhedsstyrelsen særlige opgaver. Sundhedsstyrelsen har f.eks. fået somopgave at yde direkte rådgivning og anden bistand til landets myndigheder isundhedsfaglige spørgsmål. Det fremgår af sundhedslovens § 214, stk. 2.Sundhedsstyrelsen er landets øverste sundhedsfaglige myndighed, og styrel-sen råder over de nødvendige sundhedsfaglige kompetencer for at kunne løftesine opgaver.Når Sundhedsstyrelsen som øverste sundhedsfaglige myndighed har ydetrådgivning, tilkommer det ikke mig som minister at foretage en nærmere sund-hedsfaglig efterprøvning af Sundhedsstyrelsens opgavevaretagelse. Derfor viljeg ikke gå ind i en nærmere sundhedsfaglig vurdering af, om Sundhedsstyrel-sen gør det korrekte ved generelt at fraråde brugen af hopperedskaber, her-under trampoliner, i dagtilbud.Jeg kan konstatere, at Sundhedsstyrelsen siden 1981 som led i sin rådgivningaf andre myndigheder har beskæftiget sig med brugen af hopperedskaber,herunder trampliner og hoppepuder, m.v. i institutioner for børn.Det kan bekræftes, at Sundhedsstyrelsen i et rådgivningsnotat af 17. juli 2009og i en rådgivningspublikation fra 2009 generelt har frarådet brugen af hoppe-redskaber som trampolin, trampet og hoppepude i daginstitutioner. Dette varmed afsæt i antal skader, små børns fysiologiske sårbarhed samt risici forbun-det med den praktiske brug af trampoliner mm.Antallet af børn og unge, der årligt kommer til skade som følge af spring påhopperedskaber, herunder trampoliner, minitrampoliner (trampetter), hoppe-
Side 2
borge og hoppepuder, steg betydeligt fra 1998 til 2008. Fra 60 i 1998 til ca.7000 i 2008.Det skal bemærkes, at stigningen i antal registrerede ulykker fra 1998 til 2008bl.a. kan hænge sammen med, at man i perioden begyndte at registrere dennetype ulykker.Derudover kunne Sundhedsstyrelsen i 2008 konstatere, at den stigning i ulyk-ker, der fremkom, især ramte de 0-6-årige, herunder børn i daginstitutioner. Enrække forhold for aldersgruppen 0-6 år indikerer, at denne målgruppe har ensærlig risiko for ulykker og skader, når de bruger hopperedskaber. Det drejersig om, at:1) 0 - 6-årige ikke er så motorisk udviklede at de mestrer springteknikkenmed tilstrækkelig sikkerhed og præcision2) 0 – 6-åriges opmærksomhedsniveau og fokus på sikker landing ikkeer tilstrækkeligt veludviklet3) børn, der ikke vejer så meget og leger sammen med større børn påtrampolin, kan blive sendt af sted med meget større fart end de kankontrollere (rebound-effekt) og dermed komme ud af kontrol.Endelig kunne det, på baggrund af en registrering af skaderne, konstateres, atde fleste skader skyldtes forhold, der som sådan ikke har noget med produktetat gøre men snarere med anvendelsen af produktet, herunder at:1) hopperedskaberne ikke var placeret eller polstret hensigtsmæssigt, ogat omgivelser hvori de var placeret ikke var hensigtsmæssigt udformet2) børnene hoppede flere sammen, og derved hoppede ind i hinanden3) børnene slog salto, eller laver andre risikable øvelser eller tricks4) børnene ikke var under et tilstrækkeligt erfaringsbaseret og trænet op-syn, idet en stor del af ulykker og skader tilsyneladende skete, selvombørnene var under opsyn.På ovennævnte baggrund frarådede Sundhedsstyrelsen i 2009 generelt bru-gen af hopperedskaber i daginstitutioner.Af rådgivningsnotatet fremgår endvidere:”Ved hopperedskaber forstås i dette notat trampoliner, hoppepuder og hoppe-borge, og er baseret på, at de sundhedsfaglige problemstillinger ser ud til atvære nogenlunde parallelle ud fra en ulykkesanalytisk synsvinkel.”
Jeg kan på den baggrund konstatere, at Sundhedsstyrelsen i 2009 ikke fandtgrundlag for at undtage bestemte typer af hopperedskaber fra sit generelle rådom ikke at anvende hopperedskaber i dagtilbud. Dog bemærker Sundhedssty-relsen, at minitrampoliner fortsat kunne anvendes, hvis nærmere bestemteforudsætninger var opfyldt.I kraft af den særlige status, som Sundhedsstyrelsen har på sundhedsområ-det, vil jeg overlade det til styrelsen at vurdere, hvornår der er det fornødnefaglige grundlag for revurdering af styrelsens anbefalinger vedrørende brug afhopperedskaber i dagtilbud.
Side 3
Jeg går derfor ud fra, at Sundhedsstyrelsen følger udviklingen på området ogtager sagen op til revidering, når de vurderer, at der er tilstrækkelig faglig be-grundelse herfor.Sundhedsstyrelsen er bekendt med, at der i Folketinget er stillet spørgsmål iforhold til anbefalingerne vedrørende brug af trampolin i dagtilbud. Ligesomjeg har sendt mine svar til Sundhedsstyrelsen til orientering.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
/
Mads Kirkegaard