Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser 2012-13
S 1520
Offentligt
1235709_0001.png
Ministeren
Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående UddannelserFolketingetChristiansborg1240 København K
Medlem af Folketinget Rosa Lund (EL) har den 2. april 2013 stillet følgendespørgsmål nr. S 1520 til ministeren for forskning, innovation og videregående ud-dannelser, som hermed besvares.Spørgsmål S 1520:Mener ministeren, at den i begrundelsen for spørgsmålet omtalte formulering skalses som et tilbud til de studerende eller som en mulighed for uddannelsesinstitutio-nerne til at tvinge deres studerende ind på uddannelser, de ikke selv har valgt?Svar:Bekendtgørelsens (BEK 231 af 8. marts 2013) bestemmelse for overgangsordnin-ger giver professionshøjskolerne mulighed for at tilrettelægge den fagligt set mesthensigtsmæssige og gnidningsfrie overgang mellem den gamle og den nye lærer-uddannelse.Jeg er opmærksom på, at overgangsordningerne kan opleves som forvirrende ogforstyrrende for de studerende, som bliver berørt. Derfor har jeg indskærpet overforprofessionshøjskolerne, at overgangsordningerne skal tilrettelægges under hensyntil de studerendes allerede gennemførte studieforløb.Professionshøjskolerne har oplyst, at det planlægges, at de studerende på denkommende årgang 3 og 4 fortsætter på den gamle læreruddannelse (2007-ordningen). Overgangsordningerne vil derfor typisk kun omfatte de studerende, derbegynder på 2. studieår efter sommerferien.Lad mig understrege, at det er væsentligt, at vi undgår en flerårig fastholdelse af toparallelle uddannelser til lærer i folkeskolen. Et sådan parallelsystem vil kunne gåud over fagudbuddet og kvaliteten af undervisningen for studerende på både dennye og gamle uddannelse.
10. april 2013

Ministeriet for Forskning,

Innovation og Videregående

Uddannelser

Slotsholmsgade 10PostPostboks 21351015 København KTelefonTelefaxE-postNetstedCVR-nr.3392 97003332 3501[email protected]www.fivu.dk1680 5408
Ref.-nr.
13/007182-02
Med venlig hilsen
Morten Østergaard
Side1/1