Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser 2012-13
S 110
Offentligt
Folketingets LovsekretariatFolketingetChristiansborg1240 København K
Hermed fremsendes svar på spørgsmål S 110 stillet af Esben Lunde Larsen den 3.oktober 2012.Spørgsmål S 110Hvad er ministerens holdning til, at ud af de 256 eksisterendeuniversitetsuddannelser, der er blevet evalueret fra 2010-2012, lever 101 kundelvist- eller slet ikke – op til det kriterium, der handler om at redegøre for deresberettigelse i forhold til arbejdsmarkedet, som Ugebrevet Mandag Morgen kandokumentere i artiklen "Danmark risikerer at få et akademisk proletariat"?SvarUddannelser som den direkte vej til job og værdiskabelse er et helt centralt fokusfor regeringen. Derfor er det naturligvis ikke tilfredsstillende, at så stor en andel afuniversitetsuddannelserne har problemer med at redegøre for behovet foruddannelsen på arbejdsmarkedet og dialogen med aftagere, aftagerpaneler ogdimittender. Det skal ændres, hvis vi skal sikre en dynamisk og relevant udviklingaf universitetsuddannelserne og det akademiske arbejdsmarked.Den bedste måde at løse problemet på er at sikre, at ledelsen tager et konkret,dagligt ansvar for uddannelsernes kvalitet og relevans. For at understøtte denneudvikling, har regeringen taget en række initiativer. Lad mig nævne et pareksempler.For det første er der indgået nye udviklingskontrakter, hvor to af de overordnedemål er: "Bedrekvalitet i uddannelserne – herunder fastholdelse af de studerendeog bedre beskæftigelse"og "Øgetinnovationskapacitet".Det har blandt andetbetydet, at Aalborg Universitet har sat som mål, at mindst 40 pct. af de studerendesafgangsprojekter bliver gennemført i samarbejde med virksomheder eller andreeksterne partnere. Mens Roskilde Universitet og Syddansk Universitet har sat mål,der skal øge antallet af studerende, der undervises i entreprenørskab.Udviklingskontrakterne er således ét middel til at bidrage til at skabe merearbejdsparate og entreprenante studerende.For det andet har regeringen sat markant fokus på praktik og erhvervssamarbejde ide videregående uddannelser med redegørelsen om større sammenhæng i detvideregående uddannelsessystem (april 2012). Visionen er, at alle studerende ideres uddannelse skal erhverve kompetencer, der kan styrke overgangen til
11. oktober 2012
Ministeriet for Forskning,Innovation og VideregåendeUddannelserSlotsholmsgade 10PostPostboks 21351015 København KTelefonTelefaxE-postNetstedCVR-nr.3392 97003332 3501[email protected]www.fivu.dk1680 5408
Ref.-nr.Side
12/133570-051/1
arbejdsmarkedet gennem øget erhvervssamarbejde og udbredelse afpraksiselementer.For det tredjehar regeringen udarbejdet et oplæg til et nyt fællesakkrediteringssystem for de videregående uddannelser, som i højere grad placereret entydigt ansvar hos uddannelsesinstitutionernes ledelser. Et af elementerne ioplægget er blandt andet atændre akkrediteringssystemet, så det kontrolleres, atuniversiteterne jævnligt og systematisk monitorerer dimittendernes arbejdsmarkedog inddrager aftagere og dimittender for at sikre, at vi uddanner studerende, deropfylder erhvervslivets behov for viden og kompetencer på højeste niveau. Viindleder politiske forhandlinger om et nyt fælles akkrediteringssystem iindeværende måned.Endelig har regeringen på finansloven for 2013 afsat ekstra midler tiluddannelsesinitiativer, der giver de videregående uddannelsesinstitutionermulighed for at tænke langsigtet, fastansætte de bedst kvalificerede forskere ogundervisere og øge kvaliteten, både når det gælder forskning og den uddannelse, vitilbyder de unge.Med finanslovsforslaget har universiteterne – modsat under VK regeringen – fåetbudgetsikkerhed for tre år ad gangen. Til gengæld kræver vi synlige resultater ogforudsætter, at universiteterne bidrager til at skabe større gennemsigtighed i deresvirke via øget dokumentation både med hensyn til faglige resultater og anvendelseaf ressourcer.Det er afgørende,at de videregående uddannelser giver de nyuddannedekompetencer, så de kan indgå i arbejdsmarkedet og bidrage til vækst og velfærd.Det er en kontinuerlig proces, som vi alle skal have fokus på, og regeringen vilfortsat komme med nye initiativer.
Ministeriet for Forskning,Innovation og VideregåendeUddannelser
Side
2/2
Med venlig hilsen
Martin Lidegaard