Finansudvalget 2012-13
L 231
Offentligt
Folketingets FinansudvalgChristiansborg
Finansministeren
9. september 2013
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 5 (L 231 – §7) af 5.september 2013Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvordan budgetlovens krav om et maksimalt underskud påden strukturelle saldo på ½ pct. af BNP skal ses i sammenhæng med regeringenslangsigtede fremskrivning i Danmarks Konvergensprogram 2013, hvor det struk-turelle underskud i en periode fra midten af 2030'erne udgør mere end ½ pct. afBNP (hængekøjeproblematikken)?Svar
Sigtepunkterne for en holdbar og troværdig finanspolitik er, atHoldbarhedsindikatoren ikke må være negativ.Der mindst er balance på den strukturelle offentlige saldo i 2020.Underskuddene på den strukturelle offentlige saldo ikke overstiger ½ pct. afBNP i årene frem mod 2020.Danmark overholder EU-henstillingen og kravene i Stabilitets- og Vækstpag-ten.
Den gældende og aftalte økonomiske politik er i overensstemmelse med disse sig-tepunkter.I juni 2012 blev budgetloven vedtaget. Gennem indførelse af konkrete udgiftslof-ter for både staten, kommunerne og regionerne skal budgetloven understøtte, atde offentlige udgifter udvikler sig i overensstemmelse med målsætningerne og pri-oriteringerne i de mellemfristede fremskrivninger.De første udgiftslofter, som dækker perioden 2014-17, blev vedtaget af et bredtflertal i Folketinget i juni 2013. Finanslovsforslaget for 2014 og økonomiaftalernemed kommunerne og regioner overholder de vedtagne udgiftslofter.Budgetloven indebærer, at der skal sigtes efter omtrent strukturel balance i årenefrem mod 2020, og den strukturelle offentlige saldo må som udgangspunkt højstudvise et underskud på ½ pct. af BNP. Niveauet for det maksimale underskud påden strukturelle offentlige saldo er fastsat med henblik på at fastholde en sikker-
Side 2 af 2
hedsmargen for underskuddet på den faktiske saldo i forhold til Stabilitets- ogVækstpagtens øvre grænse på 3 pct. af BNP.Planlægningshorisonten for den overordnede finanspolitik er frem til 2020. Der erikke taget stilling til finanspolitikken efter 2020 og vurderinger af holdbarhedenbygger derfor på beregningstekniske principper, som blandt andet indebærer, at deoffentlige udgifter pr. person følger den generelle vækst i økonomien (lønudvik-lingen). Dog indregnes konkrete besluttede tiltag med virkning efter 2020, herun-der den gradvise stigning i tilbagetrækningsalderen i takt med udviklingen i leveti-den som følge af reglerne iVelfærdsaftalenfra 2006 ogTilbagetrækningsaftalenfra2011.Det langsigtede beregningstekniske forløb indebærer, at underskuddet på denstrukturelle saldo bliver større end ½ pct. af BNP fra 2030 og frem. De stigendeunderskud skal ses i lyset af stigende offentlige udgifter som følge af relativt storeældreårgange og mange pensionister mv. i forhold til arbejdsstyrken samt faldendeindtægter fra Nordsøen.De gennemførte reformer, specielt indførelsen af levetidsindekseringen, trækker imodsat retning. Samlet er forløbet som nævnt holdbart, dvs. forløbet opfylder, atden offentlige gæld udgør en stabil andel af BNP på lang sigt.Danmark vil også efter 2020 føre en finanspolitik, der overholder såvel kravene iStabilitets- og Vækstpagten som finanspagtens og budgetlovens krav til den struk-turelle offentlige saldo.Ligesom 2020-planen videreførte 2015-planen vil en kommende 2025-plan inde-holde et planlægningsforløb frem til 2025. Efterhånden som planlægningsforløbetudvides kan der blive behov for at gennemføre konkrete initiativer, der sikreroverholdelse af underskudsgrænsen i Budgetloven.For at illustrere størrelsesordenen af det mulige tilpasningsbehov, er der i den tek-niske baggrundsrapport til Vækstplan DK regnet på et alternativt forløb, hvorvæksten i de primære offentlige udgifter i 2021-41 sænkes med ca. 0,1 pct.-pointom året i forhold til det beregningstekniske forløb, dvs. den gennemsnitlige nomi-nelle udgiftsvækst sænkes fra ca. 3,3 pct. om året til ca. 3,2 pct. om året. I detteforløb vil de offentlige finanser i hele perioden være på linje med kravene i Bud-getloven og Stabilitets- og Vækstpagten. I et sådant forløb er holdbarhedsindika-toren positiv, og forløbet vil rumme mulighed for efterfølgende lempelser.
Med venlig hilsenBjarne Corydon