Finansudvalget 2012-13
L 231
Offentligt
1278578_0001.png
1278578_0002.png
Folketingets FinansudvalgChristiansborg
Finansministeren
10. september 2013
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 12 (L 231 - §) af 7.september 2013 stillet efter ønske fra Jesper Petersen (S)Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvad beskæftigelseseffekten er i Venstres forslag til finans-lov for 2014?Svar
Nedenstående vurdering af beskæftigelseseffekten i 2014 af Venstre’s finanslovs-udspil tager udgangspunkt i vurderingen af initiativer og finansieringselementer isvar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 11 (L 231) af 7. september 2013.På det foreliggende grundlag vurderes Venstres finanslovsudspil at reducere be-skæftigelsen i 2014 med 1.500-3.000 personer afhængig af den konkrete udmønt-ning af forslagets finansieringsdel,jf. tabel 1.Den negative beskæftigelsesvirkning afspejler, at finansieringselementerne i Ven-stre’s finanslovsudspil isoleret set vurderes at reducere beskæftigelsen, herunderprimært på grund af lavere offentligt forbrug. Omvendt øges beskæftigelsen af ud-spillets lempelser af erhvervenes skatter og afgifter, jf. nedenfor.Tabel 1

Beskæftigelsesvirkning i 2014 af Venstres finanslovudspil

2014

1.000 personer

Fremrykning af lempelser i Vækstplan DK til 2014Yderligere nedsættelse af selskabsskatten med 1½ pct.-pointØvrige yderligere lempelserFinansieringselementer

Samlet beskæftigelsesvirkning

AnlægsreserveIndgår som finan-siering i 20140,41,00,2-3,1

-1,6

Anlægsreservenfastholdes i 20140,41,00,2-4,2

-2,8

Kilde: Egne beregninger.
Usikkerhed omkring beskæftigelsesvirkningen afspejler, at der i udspillet ikke erangivet, hvilke reserver på §35, der indgår i det skønnede finansieringsbidrag på
Side 2 af 2
1,7 mia. kr.1Beskæftigelsesvirkningen af forslaget afhænger af, om den finansie-ring, der foreslås gennem af reduktion af puljer og reserver, alene tilvejebringesved reduktion af driftsreserver (offentligt forbrug) eller om dele af denne finansie-ring tilvejebringes ved reduktionen af anlægsreserven.Antages det, at anlægsreserven på 1 mia. kr. indgår i finansieringsbidraget på 1,7mia. kr. reduceres beskæftigelsen med omkring 1.500 personer. Hvis det alterna-tivt antages, at finansieringsbidraget alene omfatter en reduktion af driftsreserver-ne, således at anlægsreserven fastholdes, så reduceres beskæftigelsen med knap3.000 personer.I Venstre’s finanslovudspil indgår skatte- og afgiftslempelser for 5 mia. kr. i 2014,hvoraf ca. 900 mio. kr. anvendes til at fremrykke en række lempelser iAftaler omVækstplan DK.Den resterende skatte- og afgiftslettelser på godt 4 mia. kr. i er ikkespecificeret i Venstres udspil. I beregningen af ovennævnte beskæftigelsesvirknin-ger er det er derfor lagt til grund, at skattelettelsen tager udgangspunkt i de sammeskatteinstrumenter, som blev anvendt iAftaler om Vækstplan DK(april 2013).Dermed udmøntes den resterende skattelettelse med 2½ mia. kr. til en nedsættelseaf selskabsskatten, 1 mia. kr. til en grænsehandelspakke samt godt ½ mia. kr. tillempelser af energiafgifter,jf. tabel 2.Tabel 2

Eksempel på udmøntning af ikke specificerede skattelettelser (provenuvirkninger opgjort efter tilbageløb

og adfærd)

Mio. kr., 2014-niveau

Skattelettelser- Fremrykning af skatte- og afgiftslettelser fraAftaler om Vækstplan DK

Netto til udmøntning efter fremrykning

2014

5.000860

4.140

Nedsættelse af selskabsskattesatsen og satsen for virksomhedsord-ningen med 1,5 pct.-pointGrænsehandelspakkeLempelse af energiafgifter

I alt

2.5201.000620

4.140

Kilde: Egne beregninger pba. beregningsforudsætninger forVækstplan DK
Med venlig hilsenBjarne Corydon
1
I Venstres udspil omfatter finansieringsbidraget fra ”Diverse reserver mv.” et bidrag fra uudmøntet provenu fra kantine-moms, som er indregnet i 2020-planen og ikke vurderes at kunne anvendes som finansiering i sædvanlig diskretionær for-stand.