Finansudvalget 2012-13
L 231
Offentligt
Folketingets FinansudvalgChristiansborg
Finansministeren10. september 2013
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 11 (L 231 - § 7) af 7.september 2013Spørgsmål
Vil ministeren give sin vurdering af Venstres forslag til finanslov for 2014, herun-der af finansieringselementerne?Svar
Venstre har den 6. september 2013 præsenteret sit finanslovsudspil for 2014,FærreAfgifter, Flere Arbejdspladser.Overordnet vurderer Finansministeriet, at Venstres udspil har følgende konse-kvenser for de offentlige finanser i 2014:Udspillet er ikke konkret nok til at fastlægge konsekvenserne for det offentligeforbrug, men på det foreliggende grundlag skønnes der umiddelbart en offent-lig forbrugsvækst på 0 til � pct. i 2014.Underskuddet på den offentlige saldo i 2014 vurderes at blive ca. � mia. kr.mindre end skønnet i augustvurderingen. Det offentlige underskud skønnesdog fortsat at udgøre 2,0 pct. af BNP i 2014.
Der bemærkes, at Venstres forslag om at reducere skatter og afgifter samt forsla-get om at genindføre kontanthjælpsloftet, 225-timersreglen samt starthjælpen, somindgår i en reform af den aktive beskæftigelsesindsats, kan forventes at øge ar-bejdsudbuddet. Disse effekter er der ikke taget højde for i vurderingen.Venstre angiver merudgifter på ca. 7,6 mia. kr. og forslag til finansiering på ca. 9,4mia. kr.,jf. tabel 1.
Side 2 af 6
Tabel 1Forslag til merudgifter og finansiering i Venstres finanslovforslag for 2014Mia. kr., 2014-plMerudgifter i alt- Heraf skattelettelser- Heraf reserve til nye prioriteringerVenstres skøn7,65,01,0FM’s skøn6,6-7,65,00-1,0
Finansiering i alt- Heraf reform af udviklingsbistand- Heraf reform af den aktive beskæftigelsesindsats- Heraf konkurrenceudsættelse mv.- Heraf diverse reserver mv.
9,42,51,51,01,9
7,3-8,32,50,70-1,01,7
Påvirkning af offentlig saldo
1,8
0,7
Finansministeriet skønner, at der er merudgifter på ca. 6,6-7,6 mia. kr. og finansie-ringselementer på ca. 7,3-8,3 mia. kr. Finansministeriets lavere skøn for finansie-ringselementerne kan henføres til følgende:Venstres udspil til en reform af den aktive beskæftigelsesindsats vurderes atindebære mindreudgifter på i alt ca. 0,7 mia. kr. i 2014. Det bemærkes, at derikke er indregnet nogen virkning af Venstres forslag om en bedre økonomisktilskyndelse i kommunerne til en mere effektiv indsats, bl.a. ved præmiering debedste jobcentre.Finansministeriet vurderer ikke, at der kan indregnes et finansieringsbidrag påca. � mia. kr. fra provenuet fra kantinemoms.Det vurderes ikke muligt at gennemføre en besparelse på 1 mia. kr. i 2014 somfølge af øget konkurrenceudsættelse mv. Det vil dog være muligt at gennem-føre en grønthøsterbesparelse på 1 mia. kr. af statens udgifter.
Udover de konkrete forslag ovenfor, der indgår i Venstres beregning af udspilletsmerudgifter, er der også angivet en række yderligere forslag, hvor der ikke umid-delbart er anvist finansiering.
Side 3 af 6
Venstres forslag til merudgifterVenstre har angivet merudgifter for i alt 7.625 mio. kr. i 2014,jf. tabel 2..Finans-ministeriet har ikke grundlag for at vurdere, om udgiftsskønnet er korrekt.Tabel 2Merudgifter i Venstres finanslovsudspil 2014Mio. kr. , 2014-plMerudgifter i altVenstres skøn7.625FM’s skøn6.625-7.625
Skattelettelser1- Fremrykning af skatte- og afgiftslettelser fra Aftaler om Vækstplan DK- Uspecificerede skattelettelser
5.0008604.140
5.0008604.140
Reserve til nye prioriteringer
1.000
0-1.000
Forslag til udmøntning af reserver- Satspuljen- Forskningsreserven- Reform af erhvervsuddannelserne
1.625344859422
1.625344859422
1)
Provenuskønnene er opgjort efter tilbageløb fra moms og afgifter mv. og adfærdsvirkninger.
I fremrykningen af skatte- og afgiftslettelser fra Aftaler om Vækstplan DK indgårder en pulje til lempelse af afgiften på overskudsvarme på 100 mio. kr. Det be-mærkes, at der endnu ikke er taget stilling til, hvordan puljen skal udmøntes. Detkan derfor blive vanskeligt, at fremrykke dette initiativ.Skattelettelser med virkning fra 2014 vurderes at ville kunne gennemføres, såfremtkendte instrumenter benyttes, herunder fx selskabsskat, nedsættelse af afgifter ogpersonskat.Det er Finansministeriets forståelse, at reserven til nye prioriteringer på 1 mia. kr.er afsat på baggrund af en besparelse på 1 mia. kr. i 2014 som følge af øget kon-kurrenceudsættelse mv.,jf. nedenfor.Udover de konkrete forslag ovenfor, der indgår i Venstres beregning af udspilletsmerudgifter, er der også angivet en række yderligere forslag, der forventes at kun-ne indebære merudgifter, og hvor finansieringen fremstår uklar, herunder:Genindførelse af patienters ret til hurtig behandling inden for 30 dageDækning af virksomheders sagsomkostninger i skattesagerStyrket diplomati i verdens vækstøkonomierFolkeafstemning om EU-forbehold
Hovedparten af disse forslag er ikke beskrevet tilstrækkelig konkret til, at det ermuligt at foretage en vurdering af merudgifterne. Det er derfor usikkert, hvorvidtforslagene vil kunne afholdes inden for rammen af den afsatte reserve på 1 mia.kr. i 2014 til nye prioriteringer.
Side 4 af 6
Venstres forslag til finansieringVenstre anviser finansiering for i alt 9.426 mio. kr. i 2014,jf. tabel 3.Finansministe-riet skønner finansieringselementerne til mellem 7.341 og 8.341 mio. kr. i 2014.Tabel 3Finansieringselementer i Venstres finanslovsudspil 2014Mio. kr. , 2014-plFinansiering i altVenstres skøn9.426FM’s skøn7.341-8.341
Reform af udviklingsbistand
2.500
2.500
Reform af den aktive beskæftigelsesindsats
1.500
665
Konkurrenceudsættelse mv.
1.000
0-1.000
Besparelser i DSB
300
300
Besparelser på udlændingeområdet
575
575
Diverse reserver mv.- Reserver på § 35. Generelle reserver- Provenu fra kantinemoms
1.9261.676250
1.6761.6760
Afsatte reserver- Satspuljen- Forskningsreserven- Reform af erhvervsuddannelserne
1.625344859422
1.625344859422
Finansministeriet vurderer, at Venstres udspil til en reform af den aktive beskæfti-gelsesindsats,Hurtigere i Job,vil indebære mindreudgifter på i alt 665 mio. kr. i2014. Mindreudgifterne vedrører dels et provenu på 470 mio. kr. efter tilbageløbog adfærd som følge af genindførelse af kontanthjælpsloftet, 225-timersreglensamt starthjælpen og dels besparelser på 195 mio. kr. på beskæftigelsesindsatsen.Det bemærkes, at der ikke er indregnet nogen virkning af Venstres forslag om enbedre økonomisk tilskyndelse i kommunerne til en mere effektiv indsats, bl.a. vedpræmiering de bedste jobcentre. Det skyldes, at det ikke er muligt at vurdere for-slagene på det foreliggende grundlag.Venstre foreslår i udspillet at frigøre 1 mia. kr. i 2014 gennem bl.a. en øget kon-kurrenceudsættelse af den offentlige sektors opgaver, mere effektiv sagsbehand-ling, digitalisering, afbureaukratisering, bedre indkøb og lignende.En besparelse på 1 mia. kr. som følge af øget konkurrenceudsættelse mv. i den of-fentlige sektor vurderes ikke at kunne gennemføres allerede i 2014. I kommunerog regioner vil det først være muligt at finde yderligere besparelser med økonomi-aftalen for 2015. Desuden tager udbud af opgaver relativt lang tid.
Side 5 af 6
Forslaget kan dog gennemføres, som en reduktion af den statslige driftsramme på1 mia. kr. i 2014 svarende til knap 1 pct. Der vil i givet fald formentlig være taleom en grønthøsterlignende besparelse, som udmøntes på de enkelte ministerom-råder.I Venstres udspil anføres ikke, hvordan besparelsen på 575 mio. kr. på udlændin-geområdet konkret skal udmøntes,jf. svar på Finansudvalgets spørgsmål 10 af 7. septem-ber 2013.Venstre foreslår at prioritere i alt 1.926 mio. kr. fra reserver på § 35. Generelle re-server i 2014, heraf ca. � mia. kr. fra kantinemoms. Det er dog ikke angivet, hvil-ke konkrete reserver, der skal reduceres for at tilvejebringe de resterende ca. 1.676mio. kr. i 2014.Regeringen har på finanslovforslaget for 2014 bl.a. afsat følgende reserver på § 35.Generelle reserver:En anlægsreserve på 1 mia. kr. i 2014En TB-reserve på 1 mia. kr. årligt fra 2014-2017 til uforudsete udgifter mv.En reserve til finansloven for 2014 på knap 1 mia. kr. årligt fra 2014-2017
Såfremt Venstre vil tilvejebringe finansieringsbidraget gennem en reduktion af dis-se reserver, vil det i givet fald indebære bl.a. følgende:En reduktion af anlægsreserven vil reducere de offentlige investeringer.En reduktion af TB-reserven vil betyde, at der ikke er afsat en reserve, sombl.a. kan bidrage til at sikre overholdelsen af udgiftslofter og budgetlov.En reduktion af reserven til finansloven for 2014 vil indebære at Venstre ikkeafsætter midler til bl.a. grøn omstilling, en styrket indsats mod social dumpingeller bekæmpelse af bandekriminalitet.
Indtægterne fra kantinemoms er medregnet på finanslovforslaget for 2014, og derer ikke afsat en reserve til udmøntning af indtægter fra kantinemoms. Indtægternefra kantinemoms kan derfor ikke finansiere nye initiativer på finansloven for 2014.
Side 6 af 6
Samlede konsekvenser for de offentlige finanserVenstres finanslovsudspil for 2014 skønnes at indebære en lille forbedring af denoffentlige saldo på ca. � mia. kr. i 2014 sammenlignet med skønnet i augustvurde-ringen baseret på FFL14. Det offentlige underskud skønnes dog også med Ven-stres udspil til 2,0 pct. af BNP i 2014,jf. tabel 4.Tabel 4Konsekvenser for de offentlige finanser af Venstres finanslovsudspil 2014Offentlig saldo(pct. af BNP)FFL14 – Økonomisk Redegørelse, august 2013Venstres forslagSamlede forløb med Venstres forslag-2,00,0-2,0Skattetryk(pct. af BNP)48,9-0,348,6Offentligt forbrug(realvækst i pct.)0,5-½ til -�0 til �
Anm.: Vurderingen af virkningen på den offentlige saldo og skattetrykket – som er opgjort i pct. af BNP – er baseretpå skønnet for BNP iØkonomisk Redegørelse,august 2013.
Med Venstres forslag om skattelettelser for i alt 5 mia. kr. reduceres det opgjorteskattetryk med ca. 0,3 pct. af BNP til ca. 48,6 pct. af BNP.Venstres udspil er ikke tilstrækkeligt konkret til at fastlægge konsekvenserne fordet offentlige forbrug. På det foreliggende grundlag skønnes en realvækst i det of-fentlige forbrug på 0-� pct. i 2014,jf. svar på Finansudvalgets spørgsmål 13 af 7. sep-tember 2013.
Med venlig hilsenBjarne Corydon