Forsvarsudvalget 2012-13
L 163
Offentligt
Folketingets ForsvarsudvalgChristiansborg
FORSVARSMINISTEREN6. maj 2013Folketingets Forsvarsudvalg har den 5. april 2013 stillet følgende spørgsmål nr. 1 vedr. L163 til forsvarsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Niko-laj Villumsen (EL).Spørgsmål nr. 1:
”Ministeren bedes uddybe (helst opstillet i skemaform) på hvilken måde ministeren mener,at den demokratiske kontrol med Forsvarets Efterretningstjeneste styrkes med dette lovfors-lag sammenlignet med den demokratiske kontrol med FE, der findes i dag?”Svar:
Det lægges til grund, at der med udtrykket ”den demokratiske kontrol” sigtes både til denparlamentariske kontrol med FE og det nye tilsyn med efterretningstjenesterne.Det af justitsministeren fremsatte forslag til lov om ændring af lov om etablering af et ud-valg om forsvarets og politiets efterretningstjenester (L 162) vil i den henseende indebæreen styrkelse af den parlamentariske kontrol med FE, idet følgende foreslås, jf. bl.a. de al-mindelige bemærkninger pkt. 4.2.:Ved siden af den løbende orientering vil regeringen hvert år give Folketingets Udvalgvedrørende Efterretningstjenesterne en udførlig orientering om efterretningstjenesternesvirksomhed.Der indføres en pligt for regeringen til på anmodning fra udvalget at give udvalget op-lysninger om efterretningstjenesternes virksomhed, herunder statistiske oplysninger.Det er allerede i dag fast praksis, at chefen for FE er til stede ved de møder i udvalget,hvor forsvarsministeren deltager. Fremadrettet kan udvalget anmode forsvarsministerenom at foranledige, at chefen for FE er til stede i forbindelse med et udvalgsmøde medhenblik på at bistå ministeren med at besvare spørgsmål fra udvalgsmedlemmerne. Det
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________HOLMENS KANAL 421060 KØBENHAVN KTELEFON: 33 92 33 20TELEFAX: 33 32 06 55MAIL: [email protected]WEB: www.FMN.DKCVR: 25-77-56-35EAN: 5798000201200
forudsættes, at en anmodning fra udvalget som altovervejende hovedregel imødekom-mes.Den gældende ordning, hvorefter udvalget modtager underretning om indholdet af deretningslinjer, der er gældende for FEs virksomhed, videreføres. Udvalgets kontrol styr-kes dog derved, at regeringen forud for udstedelsen af retningslinjer for FEs virksomhedfremadrettet vil skulle underrette udvalget om indholdet af disse. Herved vil udvalgetseventuelle synspunkter kunne indgå i regeringens samlede overvejelser, inden retnings-linjerne udstedes.Endelig skal regeringen underrette udvalget om FEs årlige budget.
Med hensyn til den foreslåede tilsynsordning ændres og styrkes denne på en række punk-ter. Tilsynets sammensætning og virksomhed fastsættes ved lov, tilsynet får 5 medlemmermod Wamberg-udvalgets 4 medlemmer, formanden skal være landsdommer, medlemmernefår ret til genbeskikkelse for yderligere 4 år, og tilsynet antager sit eget sekretariat, herun-der bistand med it-faglig og teknisk sagkundskab. Hermed styrkes tilsynets uafhængighedsamlet set i betydelig grad. Tilsynet bliver endvidere et klageorgan og får beføjelse til merebredt at udføre kontrol med FEs overholdelse af regler og retningslinjer for behandling afoplysninger om i Danmark hjemmehørende fysiske og juridiske personer. Endelig styrkestilsynet med de to efterretningstjenester markant i ressourcemæssig henseende med ensamlet årlig merudgift på 5 mio. kr. til følge.
Med venlig hilsen
Nick Hækkerup