By- og Boligudvalget 2012-13
L 99
Offentligt
1216586_0001.png
1216586_0002.png
Dato:Sagsnr.:Dok id:
18. februar 20132012 - 2417382650
By og Boligudvalget
Ministeren for by, bolig og landdistrikters besvarelse af spørgsmål nr. 25BYB, ad L 99.Spørgsmål nr. 25:”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 28/1Ministeren28/1-13 fra Lejernes LO, jf. L99 - bilag 3.”Svar:Forslag til lov om ændring af lov om leje, lov om midlertidig regulering afboligforholdene, lov om leje afoverhvervslokaler m.v. og lov om almene boligerm.v. (L 99) har i perioden 2. til 20. november 2012været i høring, herunder til Lejernes Landsorganisation.,Organisationen har ikke indsendt høringssvar, men har nu i henvendelsetil Folketingets By ogBy-Boligudvalg af28. januar 2013 kommenteret forslaget.Ad.Kommunal indbringelse af sager for huslejenævnLejernes Landsorganisation gør gældende, at kommunens mulighed for at rejse en tvist med udlejerom vedligeholdelsesmangler eller huslejen størrelse bør begrænses til nødsituationer, hvor særligeødsituationer,sociale hensyn skal varetages.Jeg kan principielt fuldt ud tilslutte mig organisationens synspunkt om, at det kun skal være i helteltsærlige tilfælde, at andre end lejeren selv kan rejse en sag om vedligeholdelsesmangler. Som detfremgår af lovforslaget er den foreslåe mulighed netop begrænset til situationer, hvor en lejer i enforeslåedebolig med en meget dårlig vedligeholdelsestilstand trods kommunalbestyrelsens opfordring hertil ikkehar rejst sag mod udlejer.Ad.Udvidelse af frakendelsesordningenLejernes Landsorganisation mener ikke, at ordningen virker efter hensigten, da det kun er ganske fåudlejere, der har fået frakendt retten til at administrere deres udlejningsbolig. Organisationen foreslår
Gammel Mønt 4 ¶ 1117 København K ¶ T +45 33 92 29 00 ¶ E [email protected] ¶ www.mbbl.dkhavn
derfor, at toårsfristen efter § 113 a stk. 3 nr. 5) ændres til 4 år. Det foreslås herudover, at chikanøsadfærd bliver omfattet af ordningen.Jeg er enig i, at der ikke er mange ejere, der er frakendt retten til at administrereudlejningsejendomme efter lejelovens kapitel XVIII A, jf. mit svar på udvalgets spørgsmål 22, ad L 99.Jeg er dog ikke enig i, at det er et udtryk for, at ordningen ikke virker efter hensigten. Ordningen errettet mod gentagelsestilfælde og har således et præventivt sigte. Det er ikke et mål i sig selv at fådømt så mange udlejere som muligt.Da jeg må gå ud fra, at lejerorganisationerne sørger for at indberette alle tilfælde af uefterretteligudlejeradfærd, afspejler det begrænsede antal udlejere, der er blevet frakendt retten til at administrerederes udlejningsbolig dels, at hovedparten af udlejerne administrerer i overensstemmelse medgældende regler, og dels, at frakendelsesmuligheden som tilsigtet virker præventivt.Ad.Forhåndsgodkendelse af lejen for ejer- og andelsboligerLejernes Landsorganisation anfører, at den foreslåede ordning med forhåndsgodkendelseundergraver huslejenævnenes opgave som tvistnævn, og dermed forringer retssikkerhedenforparterne. Der henvises til, at lejeren ikke bliver hørt i forbindelse med sagens behandling.Organisationen foreslår i stedet, at huslejenævnene offentliggør en statistik over lejen og med caseeksempler vejleder udlejerne.Jeg kan henvise til mit svar på udvalgets spørgsmål 15, ad L 99.Ad. Udlejning af almene boliger m.v.Lejernes Landsorganisation kan ikke støtte, at almene boliger kan udlejes til virksomheder medhenblik på videreudlejning til beboelse, idet man finder, at dette er en omgåelse af beboerdemokratiet.Jeg kan oplyse, at der med forslaget ikke ændres på de gældende muligheder for at udleje almeneboliger til virksomheder. Som altovervejende hovedregel skal almene boliger lejes ud til beboelse. Vedudlejningsvanskeligheder kan udlejning dog ske til erhverv.
Med venlig hilsen
Carsten Hansen

2

af

2

Gammel Mønt 4 ¶ 1117 København K ¶ T +45 33 92 29 00 ¶ E [email protected] ¶ www.mbbl.dk