Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13
L 93 Bilag 8
Offentligt
1227348_0001.png
1227348_0002.png
1227348_0003.png
1227348_0004.png
1227348_0005.png
1227348_0006.png
Til lovforslag nr.L 93
Folketinget 2012-13
Betænkning afgivet af Sundheds- og Forebyggelsesudvalget den 00. marts 2013
2. udkasttil
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om markedsføring af sundhedsydelser(Saglighedskrav, påbud om ophør m.v.)[af ministeren for sundhed og forebyggelse (Astrid Krag)]1. ÆndringsforslagMinisteren for sundhed og forebyggelse har stillet 2 æn-dringsforslag til ændringsforslaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 28. november 2012 og vartil 1. behandling den 6. december 2012. Lovforslaget blevefter 1. behandling henvist til behandling i Sundheds- ogForebyggelsesudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og ministeren for sundhed og forebyggelsesendte den 21. september 2012 dette udkast til udvalget, jf.SUU alm. del – bilag 478 (folketingsåret 2011-12). Den 28.november 2013 sendte ministeren for sundhed og forebyg-gelse de indkomne høringssvar og et notat herom til udval-get.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtageten skriftlig henvendelse fra Danske Medier.Ministeren for sundhed- og forebyggelse har over for ud-valget kommenteret den skriftlige henvendelse til udvalget.SpørgsmålUdvalget har stillet 24 spørgsmål til ministeren for sund-hed- og forebyggelse til skriftlig besvarelse, som denne harbesvaret.3. Indstillinger [og politiske bemærkninger]<>Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAfministeren for sundhed og forebyggelse,tiltrådt af [ ]Til § 11)I det undernr. 2foreslåede§ 2, stk. 5, 2 pkt,indsættesefter »internettet«:»bortset fra på sundhedsydelsesudbyderens egen hjem-meside.«[Tillade brug af film til egen hjemmeside]2)Nr. 3affattes således:»3.I§ 2indsættes somstk. 6:»Stk. 6.Ved markedsføring af sundhedsydelser skal detoplyses, hvis der på behandlingsstedet er tilknyttet en sund-hedsperson, som er underlagt en af Sundhedsstyrelsens til-synsreaktioner eller varigt har fået frataget sin autorisationeller indskrænket sit virksomhedsområde for forhold, som er
DokumentIdJournalnummer
2
relevant for udførelse af den markedsførte sundhedsydel-se.««[Udvidelse af oplysningspligt]BemærkningerTil nr. 1Efter førstebehandlingen af lovforslaget har ministerenbesluttet at stille ændringsforslag om, at det fortsat skal væretilladt at benytte film og andre former for levende billeder iforbindelse med markedsføring af sundhedsydelser på sund-hedsydelsesudbyderes egne hjemmesider. Det anerkendes,at der kan være et relevant behov for at benytte levende bil-leder til f.eks. at vise et behandlingsforløb og genoptræ-ningsøvelser i forbindelse med markedsføringen af sund-hedsydelser. På den måde kan patienter og forbrugere få etbedre indblik i, hvad et tilbud om en sundhedsydelse kon-kret omfatter og indebærer. De almindelige regler om mar-kedsføring af sundhedsydelser, herunder det foreslåede sag-lighedskrav, skal ved sådanne film, videoklip m.v. naturlig-vis være opfyldt.Det er fortsat vurderingen, at de hensyn, som begrunderdet eksisterende forbud mod at benytte markedsføring ifjernsynet, gør sig gældende ved benyttelse af film og andreformer for levende billeder ved markedsføring af sundheds-ydelser på internettet. Kombinationen af internettet og filmeller andre former for levende billeder er en stærk og effekt-fuld kommunikationsform, og der er en risiko for, at patien-ter og forbrugere påvirkes til en efterspørgsel efter sund-hedsydelser, der går videre end fagligt begrundet, eller hvadder er nødvendigt.Ved at begrænse anvendelsen af film og andre former forlevende billeder til sundhedsydelsesudbydernes egne hjem-mesider kan den form for markedsføring af sundhedsydelserkun anvendes over for personer, som aktivt søger oplysnin-ger om sundhedsydelser på internettet. Med ændringsforsla-get sikres således fortsat en høj grad af patient- og forbru-gerbeskyttelse.Ændringsforslaget indebærer med andre ord et forbudmod markedsføring af sundhedsydelser ved brug af levendebilleder på andres hjemmesider.Ved »sundhedsydelsesudbyderens egen hjemmeside«forstås den hjemmeside, som er oprettet med det formål atpræsentere sundhedsydelsesudbyderens behandlingssted, til-knyttede sundhedspersoner, behandlingstilbud m.v. Der ermed andre ord tale om den hjemmeside, som er tilknyttet detpågældende behandlingssted.Såfremt det pågældende behandlingssted er en del af enkæde af behandlingssteder med samme navn, betragtes enfælles hjemmeside for behandlingsstederne som sundheds-udbyderens ”egen hjemmeside” og altså ikke som en andenshjemmeside. Dette gælder, uanset om en eller flere af de en-kelte behandlingssteder har en selvstændig hjemmeside.Ændringsforslaget indebærer ikke i sig selv et krav om,at hjemmesiden skal være oprettet eller betalt af behand-lingsstedets indehaver eller en sundhedsperson tilknyttet be-handlingsstedet, ej heller at der er en webmaster tilknyttetselve behandlingsstedet, så længe der ikke hersker tvivl om,
at hjemmesiden er direkte tilknyttet sundhedsydelsesudby-deren. Det vil således være muligt for en udbyder af ensundhedsydelse at benytte sig af f.eks. et kommunikations-eller reklamebureau til at oprette og drive sundhedsydelses-udbyderens hjemmeside.Med ændringsforslaget stilles heller ikke noget krav om,at sundhedsydelsesudbyderens egen hjemmeside bærersamme navn (domænenavn) som navnet på udbyderens be-handlingssted.Markedsføring af tjenesteydelser på internettet er omfat-tet af e-handelsloven (lov nr. 227 af 22. april 2002 om tjene-ster i informationssamfundet, herunder visse aspekter afelektronisk handel). En tjenesteyder skal ifølge e-handelslo-ven bl.a. give oplysninger om sit navn, den fysiske adresse,hvor tjenesteyderen er etableret, og en e-postadresse, somgør det muligt at kontakte og kommunikere med tjenestey-deren, jf. lovens § 7, stk. 1. Der skal for tjenestemodtagerenog for myndighederne være en let tilgængelig og vedvaren-de adgang til disse oplysninger, jf. e-handelslovens § 7, stk.3. Det er et krav, at tjenesteydere, der anvender hjemmesi-der, skal angive oplysningerne på hjemmesiden. Disse op-lysninger skal således også fremgå af en sundhedsydelses-udbyders hjemmeside, der indeholder markedsføring afsundhedsydelser.Dermed vil det være forholdsvis let at konstatere, om deter sundhedsudbydelsesudbyderens egen hjemmeside.For så vidt angår bannerreklamer på en ekstern side erdet ikke en betingelse, at tjenesteyderen i selve bannerrekla-men giver de pågældende kontaktoplysninger. Bannerrekla-men skal dog blot være indrettet på en sådan måde, at tjene-stemodtagerne og myndighederne kan få let adgang til op-lysningerne. Dette kan f.eks. ske ved, at der ved et klik påbannerreklamen opnås adgang til tjenesteyderens internetsi-de, hvor oplysningerne findes.Det vil med ændringsforslaget f.eks. ikke være tilladt atbenytte en videoreklame for en sundhedsydelse på en eks-tern hjemmeside, der formidler nyheder eller underhold-ningsprogrammer fra fjernsynet. Det skal være muligt at læ-se nyhederne eller se en tv-udsendelse uden pågående mar-kedsføring af sundhedsydelser på film. Ændringsforslagetskal bl.a. forhindre markedsføring af sundhedsydelser vedanvendelse af pop-up film og videoer på sider, hvor patien-ten eller forbrugeren ikke kan forvente det og ikke selv harsøgt oplysninger herom.Der er intet til hinder for, at man markedsfører en sund-hedsydelse uden brug af levende billeder på andres hjemme-sider, hvori der linkes til forsiden af sundhedsydelsesudby-derens egen hjemmeside, hvor der blandt den øvrige infor-mation findes en video med markedsføring af en sundheds-ydelse. Dette indebærer, at patienten eller forbrugeren aktivtskal søge oplysninger om sundhedsydelsen og vælge at klik-ke på linket og reklamen (videoen) for at få mere at vide omsundhedsydelsen og udbyderen af denne.Det vil i øvrigt ikke være tilladt som led i markedsførin-gen af en sundhedsydelse at linke direkte fra en andenshjemmeside til et videoklip eller andre former for levendebilleder, der indeholder reklame for sundhedsydelsen, påsundhedsydelsesudbyderens egen hjemmeside. I den situa-
3
tion indgår dette link og reklamefilmen som en integreretbestanddel af markedsføringen af sundhedsydelsen på en an-dens hjemmeside. Det vil med andre ord ikke være tilladt atlinke fra eksempelvis en bannerreklame på en nyhedsside ogover til en side, hvor der afspilles en reklamefilm. Det vilderimod være tilladt at linke fra bannerreklamen til sund-hedsydelsesudbyderens forside, hvorpå der bl.a. kan aktive-res et markedsførende videoklip.Det understreges, at det foreslåede forbud mod markeds-føring af sundhedsydelser på internettet ved brug af levendebilleder på andre end sundhedsydelsesudbyderens egenhjemmeside i sig selv ikke har nogen sammenhæng med detforeslåede saglighedskrav. En saglig video, der markedsfø-rer en sundhedsydelse ved at benytte levende billeder på enanden hjemmeside end sundhedsydelsesudbyderens egenhjemmeside, vil allerede på grund af det oven for beskrevnebeskyttelseshensyn være i strid med det foreslåede generelleforbud mod at benytte levende billeder ved markedsføring afsundhedsydelser på internettet. En usaglig video, der mar-kedsfører en sundhedsydelse med levende billeder på sund-hedsydelsesudbyderens egen hjemmeside, vil ikke være lov-lig uanset dette ændringsforslag.Til nr. 2Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse er i forbindelsemed fremsættelsen af lovforslaget blevet opmærksom på, atder med forslagets nuværende formulering alene stilles kravom i reklamer for sundhedsydelser at oplyse om sundheds-personer, der er under skærpet tilsyn. Det er den mindst ind-gribende tilsynsreaktion. Det er også hensigten, at der skaloplyses om andre og mere indgribende tilsynsreaktioner(fagligt påbud, virksomhedsindskrænkning m.v.). Dette kræ-ver en ændring i forhold til lovforslagets nuværende formu-lering.Sundhedsstyrelsen har mulighed for at iværksætte følgen-de tilsynsreaktioner:Skærpet tilsyn, jf. sundhedsloven (lovbekendtgørelse nr.913 af 13. juli 2012 med senere ændringer), § 215, stk. 2.Fagligt påbud, jf. lovbekendtgørelse nr. 877 af 4. august2011 om autorisation af sundhedspersoner og om sundheds-faglig virksomhed, § 7, stk. 2, 1. pkt.Midlertidig virksomhedsindskrænkning, jf. lovbekendt-gørelse nr. 877 af 4. august 2011 om autorisation af sund-hedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed, § 8, stk. 2.Midlertidig autorisationsfratagelse, jf. lovbekendtgørelsenr. 877 af 4. august 2011 om autorisation af sundhedsperso-ner og om sundhedsfaglig virksomhed, § 8, stk. 1.
Indskrænkning af retten til at ordinere afhængighedsska-bende lægemidler, jf. jf. lovbekendtgørelse nr. 877 af 4. au-gust 2011 om autorisation af sundhedspersoner og om sund-hedsfaglig virksomhed, § 36, stk. 1.Det bemærkes, at det i lovforslag nr. L 94 fra indeværen-de folketingsår foreslås, Sundhedsstyrelsen skal kunne fore-tage midlertidig virksomhedsindskrænkning eller autorisati-onsfratagelse, hvis en sundhedsperson ikke medvirker tilsagsoplysning, jf. jf. lovbekendtgørelse nr. 877 af 4. august2011 om autorisation af sundhedspersoner og om sundheds-faglig virksomhed, § 6, stk. 2 eller § 26, stk. 2.Det er endvidere hensigten, at der skal oplyses om varigeautorisationsfratagelser eller virksomhedsindskrænkningervia domstolene:Permanent virksomhedsindskrænkning, jf. lovbekendtgø-relse nr. 877 af 4. august 2011 om autorisation af sundheds-personer og om sundhedsfaglig virksomhed, § 7, stk. 2.Permanent autorisationsfratagelse, jf. lovbekendtgørelsenr. 877 af 4. august 2011 om autorisation af sundhedsperso-ner og om sundhedsfaglig virksomhed, § 6 eller § 7, stk. 1,jf. § 9.Det følger af § 13 i lov om autorisation af sundhedsper-soner og om sundhedsfaglig virksomhed jf. lovbekendtgø-relse nr. 877 af 4. august 2011, at Sundhedsstyrelsen offent-liggør afgørelser om faglige påbud efter § 7, stk. 2, om mid-lertidig eller endelig fratagelse af autorisation eller ind-skrænkning af virksomhedsområde efter §§ 6-9 og 12 og omfratagelse eller indskrænkning af retten til at ordinere afhæn-gighedsskabende lægemidler efter § 36 og § 51. Det følgeraf sundhedsloven (lovbekendtgørelse nr. 913 af 13. juli 2012med senere ændringer) § 215, stk. 2, at Sundhedsstyrelsenoffentliggør beslutninger om skærpet tilsyn.Det bemærkes, at Sundhedsstyrelsen årligt iværksætter20-25 skærpede tilsyn, 5-10 faglige påbud, 1-5 midlertidigevirksomhedsindskrænkninger, 1-3 midlertidige autorisati-onsfratagelser, 5-10 ordinationsindskrænkninger, 1-3 perma-nente virksomhedsindskrænkninger og 1-2 permanente auto-risationsfratagelser. Sammenholdt med det samlede antal afbehandlingssteder i Danmark, må der således formodes atvære tale om en begrænset kreds af behandlingssteder, somvil blive omfattet af den foreslåede oplysningspligt.Ændringsforslaget har den konsekvens, at omtalen afskærpet tilsyn i bemærkningerne til lovforslaget også skalomfatteSundhedsstyrelsenstilsynsreaktionersamtpermanent virksomhedsindskrænkning og autorisationsfrata-gelse ved domstolene jf. ovenfor.
Annette Lind (S) Flemming Møller Mortensen (S)fmd.Julie Skovsby (S) Karen J. Klint (S) Sophie Hæstorp Andersen (S)Daniel Toft Jakobsen (S) Orla Hav (S) Camilla Hersom (RV) Marlene Borst Hansen (RV) Liv Holm Andersen (RV)Jonas Dahl (SF) Sanne Rubinke (SF) Özlem Sara Cekic (SF) Stine Brix (EL) Per Clausen (EL) Hans Andersen (V)nfmd.Martin Geertsen (V) Jane Heitmann (V) Sophie Løhde (V) Hans Christian Schmidt (V) Eyvind Vesselbo (V)Gitte Lillelund Bech (V) Liselott Blixt (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Karina Adsbøl (DF)Mette Hjermind Dencker (DF) Joachim B. Olsen (LA) Thyra Frank (LA) Benedikte Kiær (KF)
4
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)
474422171612
Liberal Alliance (LA)Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)
981111
5
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 93Bilagsnr. Titel1Høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for sundhed og forebyg-gelse2Ændringsforslag, fra ministeren for sundhed og forebyggelse3Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget4Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget5Henvendelse af 23/1-13 fra Danske Medier6Ændringsforslag fra ministeren for sundhed og forebyggelse71. udkast til BetænkningOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 93Spm.nr.1TitelSpm. om følgende to film, der begge ligger på internettet vil væreulovlige efter lovens ikrafttræden, til ministeren for sundhed og fore-byggelse, og ministerens svar herpåSpm., om der gerne må anvendes film, der generelt beskriver behand-lingsstedet, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerenssvar herpåSpm. om forbuddet mod film knyttet til konkret salg af konkrete ydel-ser, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svarherpåSpm. om en film, der beskriver indholdet af f.eks. et vægttabsforløbm.v., til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svarherpåSpm. om behandlingsstederne efter lovens vedtagelse kunne få vejled-ning om overholdelse af forbuddet, til ministeren for sundhed og fore-byggelse, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelse af 23/1-13 fra Danske Medier, tilministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpåSpm., om det fortsat vil være muligt at markedsføre priser, herunderrabatter, på sundhedsydelser, til ministeren for sundhed og forebyggel-se, og ministerens svar herpåSpm., om det fortsat vil være muligt eksempelvis at markedsføre be-handling af barnløshed med en samlet rabatpris på op til tre forsøg påkunstig befrugtning, til ministeren for sundhed og forebyggelse, ogministerens svar herpåSpm. om, hvad der forstås ved markedsføring sammen med et produkthelt uden relevans for sundhedsydelsen, til ministeren for sundhed ogforebyggelse, og ministerens svar herpåSpm. om, hvad der forstås ved overdrevne eller skræmmende udsagnom sygdom eller helbredelse, til ministeren for sundhed og forebyg-gelse , og ministerens svar herpåSpm. om eksempelvis brug af fotos af patienter i før/efter situationervil være omfattet af saglighedskravet, til ministeren for sundhed og fo-rebyggelse, og ministerens svar herpå
2
3
4
5
67
8
9
10
11
6
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
Spm. om eksempelvis brug af testimonials fra patienter vil være om-fattet af saglighedskravet, til ministeren for sundhed og forebyggelse,og ministerens svar herpåSpm. om ministeren vil oversende Sundhedsstyrelsens vejledning tilbrug for fortolkning af lovens bestemmelser i forhold til forståelsen afbegrebet "saglighed" i markedsføringssammenhæng, til ministeren forsundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpåSpm. om en virksomhed, hvor der er tilknyttet sundhedspersoner, somer underlagt f.eks. skærpet tilsyn, også vil skulle oplyse herom på denshjemmeside, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministe-rens svar herpåSpm. om ministeren vil være indstillet på at stille et ændringsforslagtil lovforslagets § 2, stk. 5, til ministeren for sundhed og forebyggelse,og ministerens svar herpåSpm., om ministeren er enig i, at det afgørende i forhold til markeds-føring af sundhedsydelser, er, at den er saglig, faglig, og herunder atder ikke anvendes mangelfulde angivelser, til ministeren for sundhedog forebyggelse , og ministerens svar herpåSpm. om, hvorfor regeringen foreslår forbud mod brug af film, videom.v. på internettet, når der i forvejen i lovforslaget stilles krav om, atmarkedsføring af sundhedsydelser skal være saglig og faglig, og at derikke må anvendes mangelfulde angivelser, til ministeren for sundhedog forebyggelse, og ministerens svar herpåSpm. om det som konsekvens af lovforslaget fremover vil blive for-budt på en hjemmeside at anvende film eller video om fx genoptræ-ning i patientinformationsøjemedangivelser, til ministeren for sundhedog forebyggelse, og ministerens svar herpåSpm. om ministeren mener, at borgerne grundlæggende selv kan findeud af at tage stilling til en video om fx en genoptræningsydelse på in-ternettet, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerenssvar herpåSpm., om levende billeder på internettet i form af visuelle beskrivelsersom konsekvens af lovforslaget bliver forbudt, til ministeren for sund-hed og forebyggelse, og ministerens svar herpåSpm., om hvad der konkret forstås ved »patientinformationsmateria-le«, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svarherpåSpm. om, i hvilke situationer markedsføring inden for f.eks det pla-stickirurgiske område vil blive forbudt, til ministeren for sundhed ogforebyggelse, og ministerens svar herpåSpm. om, hvornår film, videoklip eller lignende af eksempelvis forun-dersøgelser, selve behandlingen, genoptræning efter indgrebet m.v.kan betragtes som patientinformationsmateriale, til ministeren forsundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpåSpm. om konkurrencer og udlodning af præmie i forbindelse med etvægttabsforløb, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og mini-sterens svar herpå