Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13
L 93 Bilag 6
Offentligt
1223057_0001.png
1223057_0002.png
Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 12. februar 2013Enhed: Sundhedsjura og læ-gemiddelpolitikSagsbeh.: SUMCVASags nr.: 1206416Dok nr.: 1145561
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 24. januar 2013 stil-let følgende spørgsmål nr. 15 (L 93) til ministeren for sundhed og forebyggel-se, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Sophie Løhde(V).Spørgsmål nr. 15 (L 93):’’Vil ministeren være indstillet på at stille et ændringsforslag til lovforslagets §2, stk. 5, således at det generelle forbud mod at benytte film eller andre formerfor levende billeder ved markedsføring af sundhedsydelser på internettet ud-går, og at det i stedet i lovforslaget præciseres, at markedsføring via film ellerandre former for levende billeder skal være saglig og faglig, og at der ikke måanvendes mangelfulde angivelser?”Svar:Som jeg gav udtryk for i forbindelse med 1. behandlingen, er jeg meget inte-resseret i, at der opnås en bred politisk opbakning til lovforslagene, der allehar styrket patientsikkerhed som det overordnede mål.Det gælder naturligvis også i forhold til dette lovforslag.Det er fortsat min holdning, at de hensyn, som begrunder det eksisterendeforbud mod at benytte markedsføring i fjernsynet, gør sig gældende ved benyt-telse af film og andre former for levende billeder ved markedsføring af sund-hedsydelser på internettet. Kombinationen af internettet og film eller andreformer for levende billedereren stærk kommunikationsform, og der er en risi-ko for, at patienter påvirkes til en efterspørgsel efter sundhedsydelser, der gårvidere end fagligt begrundet.Det er derfor afgørende for mig, at der ikke gås på kompromis med patient- ogforbrugerbeskyttelsen.Jeg kan på baggrund af mange høringssvar konkludere, at der kan være et re-levant behov for at benytte levende billeder til fx at vise et behandlingsforløbog genoptræningsøvelseri forbindelse medmarkedsføringen af sundheds-ydelser. På den måde kan patienter og forbrugere få et bedre indblik i, hvad ettilbud om en sundhedsydelse konkret omfatter og indebærer.Jeg vil derfor fremsætte ændringsforslag om, at der gælder et forbud mod atbenytte film eller andre former for levende billeder ved markedsføring af sund-hedsydelser på internettet – bortset fra på udbyderens/behandlingsstedetsegen hjemmeside.
Side 2
På den måde skal forbrugeren eller patienten selv aktivt opsøge behandlings-stedets hjemmeside, hvor det er mere naturligt at finde sådanne videoer. Hertilkommer, at forbrugeren eller patienten i sådanne tilfælde også benytter inter-nettet som et redskab til informationssøgning.Forbuddet omfatter således anvendelse af levende billeder ved markedsføringaf sundhedsydelser på eksterne hjemmesider. Det vil fx ikke være tilladt at be-nytte en videoreklame for en sundhedsydelse på en ekstern hjemmeside, derformidler nyheder eller underholdningsprogrammer fra fjernsynet. Her skal detvære muligt at læse nyhederne eller se en tv-udsendelse uden pågåendemarkedsføring af sundhedsydelser på film. Den foreslåede bestemmelse skalbl.a. forhindre markedsføring af sundhedsydelser ved anvendelse af pop-upfilm og videoer, hvor patienten eller forbrugeren ikke kan forvente det.Der er dog intet til hinder for, at man markedsfører en sundhedsydelse udenbrug af levende billeder på eksterne hjemmesider, hvori der linkes til behand-lingsstedets hjemmeside (forsiden), der indeholder en video med markedsfø-ring. Dette indebærer, at patienten eller forbrugeren skal træffe et aktivt valg –ved at klikke på linket – om at ville vide mere om sundhedsydelsen og/ellerbehandlingsstedet.De almindelige regler om markedsføring af sundhedsydelser, herunder saglig-hedskravet, skal naturligvis være opfyldt. Ved at begrænse anvendelsen affilm og andre former for levende billeder til sundhedsydelsesudbydernes egnehjemmesider kan den form for markedsføring af sundhedsydelser kun anven-des over for personer, som aktivt søger oplysninger om sundhedsydelser påinternettet.Jeg vil dog gerne understrege, at det foreslåede forbud mod markedsføring afsundhedsydelser på internettet ved brug af levende billeder på eksternehjemmesider i sig selv ikke har nogen sammenhæng med det foreslåede sag-lighedskrav. En saglig video, der markedsfører en sundhedsydelse på en an-den hjemmeside end behandlingsstedets egen, vil på grund af det oven forbeskrevne beskyttelseshensyn også være i strid med det foreslåede forbud.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
/
Carlo V. Andersen