Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
L 87
Offentligt
1192584_0001.png
1192584_0002.png
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTEREN
7. december 2012

Besvarelse af spørgsmål 5 ad L 87 stillet af Erhvervs-, Vækst- og

Eksportudvalget den 6. december 2012.

Spørgsmål:

Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 5. december 2012 fraForsikring & Pension, jf. L 87 - bilag 5.

Svar:

EF-domstolen afsagde den 1. marts 2011 en afgørelse om, at artikel 5,stk. 2, i direktiv 2004/113/EF af 13. december 2004, om gennemførelse afprincippet om ligebehandling af mænd og kvinder i forbindelse medadgang til og levering af varer og tjenesteydelser, er ugyldig medvirkning fra den 21. december 2012 (sag C-236/09).Artikel 5 regulerer brugen af aktuarmæssige faktorer vedrørende køn vedlevering af forsikring og lignende finansielle ydelser.Det bestemmes i artikel 5, stk. 1, at anvendelse af køn som en aktuar-mæssig faktor ved beregning af præmier og ydelser ikke må føre tilforskelle i enkeltpersoners præmier og ydelser (unisex-reglen).I artikel 5, stk. 2, gives der mulighed for at fravige denne regel ved attillade, at medlemsstaterne kan opretholde forholdsmæssigt afpassedeforskelle i enkeltpersoners præmier og ydelser. Det kan ske, hvisanvendelsen af køn er en afgørende faktor ved risikovurderingen, der erbaseret på relevante og nøjagtige aktuarmæssige og statistiske data.På baggrund af dommen foreslås det med L 87, at § 18 b, stk. 2-4, i lovom ligebehandling af mænd og kvinder i forbindelse med forsikring,pension og lignende finansielle ydelser, ophæves. Herved fjernes dennuværende mulighed for at gøre forskel mellem kvinder og mænd iforbindelse med tegning af skadesforsikringer og private livsforsikringer.Det betyder, at forsikringsselskaberne ved indgåelse af aftaler omskadesforsikringer og private livsforsikringer ikke længere må gøreforskel på den præmie, som mænd og kvinder betaler for den sammeforsikring, eller mellem den ydelse som mænd og kvinder får for densamme præmie.Lovforslaget vil medføre formel ligebehandling mellem kvinder og mændi forbindelse med indgåelse af aftaler om skadesforsikringer og privatelivsforsikringer.For kunder optaget i arbejdsmarkedspensionsordninger siden den 1. juli1999 har der som udgangspunkt ikke måtte ske forskelsbehandling sted
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.Fax
33 92 33 5033 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85[email protected]www.evm.dk
2/2
på grundlag af køn med hensyn til fastsættelse og beregning af bidrag ogydelser, jf. § 8, stk. 1, i ligebehandlingsloven. Loven finder dog ikkeanvendelse på valgfrie muligheder i en arbejdsmarkedspensionsordning,som deltagerne tilbydes individuelt for at sikre dem supplerende ydelserm.v., jf. ligebehandlingslovens § 5, stk. 2.EF-domstolens afgørelse af 1. marts 2011 omhandler ikke supplerendeydelser m.v. i arbejdsmarkedspensionsordninger, hvorfor L 87 ikkevedrører en ændring af § 5, stk. 2, i ligebehandlingsloven.Konsekvensen af L 87 er således, at den helt overvejende del af forsik-rings- og pensionsområdet – obligatoriske arbejdsmarkedspensionsord-ninger, private livsforsikringer og skadesforsikringer – er underlagtunisex-princippet.Jeg ser i forlængelse heraf ikke på nuværende tidspunkt nogen væsentligegrunde til, hvorfor det resterende relativt beskedne hjørne af forsikrings-og pensionsområdet, der vedrører supplerende ydelser for arbejdsmar-kedspensioner, skal afvige fra denne hovedregel.Finanstilsynet er endvidere umiddelbart enig i Forsikring & Pension’svurdering af, at en lovændring, der fjerner den nuværende mulighed for atgøre forskel mellem mænd og kvinder i forbindelse med supplerendeydelser for arbejdsmarkedspensioner, vil være mulig, idet direktiv2006/54/EF er et minimumsdirektiv.Jeg stiller mig derfor positiv over for en ændring af ligebehandlingsloven,som medfører en ophævelse af muligheden for at gøre forskel mellemmænd og kvinder i forbindelse med supplerende ydelser for arbejdsmar-kedspensioner i § 5, stk. 2, i ligebehandlingsloven, såfremt dette er muligtinden for direktivets rammer.Et sådant lovforslag vil i givet fald kunne fremsættes ved næstkommendelejlighed.