Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2012-13
L 86 Bilag 32
Offentligt
1195128_0001.png
1195128_0002.png
1195128_0003.png
Klima-, Energi- og BygningsudvalgetFolketingetChristiansborg1240 København K
Skriftlig meddelelse vedr. Forslag til lov om ændring af lov om fremme afvedvarende energi, lov om elforsyning, lov om afgift af elektricitet og lig-ningsloven (støtte til solcelleanlæg og øvrige små vedvarende energi-anlæg m.v.) (L 86)Til udvalgets orientering vil jeg oplyse følgende vedrørende nettoafregning foralmene boliger:Regler om nettoafregningReglerne om nettoafregning indebærer i praksis, at en elforbruger, som produ-cerer en del af sin strøm selv, kan anvende den egenproducerede strøm udenat betale elafgifter og PSO-tarif. Nettoafregningen reguleres både af bekendtgø-relse om nettoafregning for egenproducenter af elektricitet (nettoafregningsbe-kendtgørelsen), der er udstedt i medfør af elforsyningsloven under Klima-,Energi- og Bygningsministeriets ressort, og af lov om afgift af elektricitet underSkatteministeriets ressort. Lejere er desuden underlagt lejelovgivningen underMinisteriet for By, Bolig og Landdistrikters ressort. Regulering af almene bolig-organisationers virksomhed henhører ligeledes under dette ministerium.Boligforeninger kan altid nettoafregne for fællesforbrugEn boligforening må gerne nettoafregne produktionen fra et solcelleanlæg i siteget fælles elforbrug (f.eks. lys på fællesarealer, vaskeri, fælleshus etc.).Ejer- og andelsboligforeninger kan nettoafregne elforbrug udover fælles-forbrugetEfter reglerne i elafgiftsloven og nettoafregningsbekendtgørelsen kan andelsbo-ligforeninger og ejerforeninger dog nettoafregne elforbrug udover fællesforbru-get. Det skyldes, at flere elforbrugere i eksempelvis en andelsboligforening elleren ejerforening kan beslutte frivilligt at slå sig sammen til at blive én elforbruger.En central forudsætning for denne model er, at enhver elforbruger har mulighedfor at træde ud af fællesskabet for at udnytte sin ret til frit valg af elleverandør.Det fremgår af elforsyningsloven på baggrund af et EU direktiv, at enhver for-bruger har ret til frit at vælge elleverandør. Det kan derfor ikke vedtages vedflertalsbeslutning, at alle lejligheder skal aftage el i fællesskab, ligesom det skalstå enhver frit at træde ud af afregningsfællesskabet.
MinisterenDato: 13. december 2012j.nr. 2012 - 7001
En andelsboligforening eller en ejerforening kan på vegne af et sådant forbrugs-fællesskab nettoafregne produktionen fra et solcelleanlæg i det samlede forbrugunder forudsætning af, at det er forbrugeren, der 100 % ejer solcelleanlægget. Idette tilfælde er foreningen forbruger af hele det samlede elforbrug og kan der-for nettoafregne produktionen fra et solcelleanlæg ejet af foreningen. Her målesalle andelshaveres elforbrug og solcelleanlæggets nettoproduktion som et sam-let forbrug hos andelsboligforeningen på en fælles hovedmåler. I tilknytning her-til vil der være installeret en bimåler hos hver enkelt andelshaver, hvor det indi-viduelle elforbrug hos hver enkelt måles og afregnes.Almene boligforeninger og andre udlejere kan ikke benytte samme modelsom ejer- og andelsboligforeningerEn almen boligafdeling, som leverer el til lejerne lever ikke op til kravet om, atdet er forbrugeren, der skal have 100 % ejerskab til det el-producerende solcel-leanlæg. En almen boligafdeling vil derfor ikke kunne nettoafregne for den delaf forbruget, som vedrører lejernes individuelle el-forbrug.Hertil kommer, at EU-direktivet om frit valg af el-leverandør indebærer, at en af-tale om fælles el-leverance i en boligafdeling med henblik på nettoafregning ik-ke er bindende for den enkelte lejer. Lejerne kan dermed frit framelde sig delta-gelsen i en sådan aftale og dermed skabe usikkerhed om økonomien for et sol-celleanlæg med nettoafregning, som forudsætter en fælles el-leverandør for af-delingen.Det fremgår af nyere retspraksis, at opkrævning af beløb hos den enkelte lejerud over lejen kræver udtrykkelig hjemmel. Det er efter Ministeriet for By, Boligog Landdistrikters opfattelse yderst tvivlsomt, om der er en sådan tilstrækkeligklar hjemmel i lejeloven og almenlejeloven til at opkræve udgifter til den enkeltelejers forbrug af el i lejemålet til andet end opvarmning som tillæg til lejen. Af-regning for el til andet end varme kan således formentlig alene ske ved afreg-ningsmålere (ikke bimålere eller fordelingsmålere) i direkte aftaleforhold mellemlejer og elleverandør. Det betyder, at en udlejer efter de gældende regler ikkekan opsætte og nettoafregne fælles solcelleanlæg for ejendomme med flere le-jemål, bortset fra fællesforbruget.Bekendtgørelsen om sideaktiviteter i almene boligorganisationer m.v. indehol-der ikke i dag udtrykkelige regler om etablering af solcelleanlæg og efterfølgen-de salg af el fra disse anlæg til el-nettet. Ministeriet for By, Bolig, og Landdi-strikter arbejder på en ændring af bekendtgørelsen, der sikrer en sådan hjem-mel.Udvalg til fremme af VE i almene boligerEt udvalg bestående af Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter og Klima-,Energi- og Bygningsministeriet analyserer for indeværende mulighederne for, atfremme introduktion af vedvarende energi i de almene boliger.Dette udvalg vil vurdere barrierer i gældende lovgivning for energiløsninger, derbaserer sig på vedvarende energi, herunder solcelleanlæg, og fremkomme medløsningsforslag. Udvalget vil herunder se på barriererne for, at lejere kan benyt-te sig af nettoafregning på linje med andelshavere i andelsboligforeninger ogejere i ejerforeninger. Skatteministeriet vil også deltage i dette udvalgsarbejde.
KLIMA- OGENERGIMINISTERIET
Side 2
En sådan ændring forudsætter dog at spørgsmålet vedrørende forbrugerensfulde ejerskab til det el-producerende solcelleanlæg løses, så lejerne i en almenboligafdeling i relation til det individuelle el-forbrug kan anses at være ejer afanlægget og dermed få adgang til at nettoafregne.Jeg mener, at en fjernelse af de nævnte barrierer vil være i tråd med strategienfor solcelleanlæg og øvrige små VE anlæg af 15. november 2012, der sigtermod at sikre ensartede økonomiske vilkår for anlæg der kan nettoafregne ogfælles anlæg.
KLIMA- OGENERGIMINISTERIET
Side 3
Til udvalgets orientering vil jeg oplyse følgende vedrørende husstandsmøller:HusstandsmøllerHusstandsmøller er ligesom øvrige små VE-anlæg omfattet af L 86. Det er i af-talen af 15. november dog aftalt, at"Dog analyseres vilkårene for små hus-standsmøller nærmere".På denne baggrund er aftaleparterne i gang med drøftelser om den fremadret-tede støttemodel.Det er hensigten, at aftaleparterne når til enighed om de fremadrettede vilkår forhusstandsmøller, så en eventuel lovændring kan medtages i forslag til lov omændring af lov om fremme af vedvarende energi og forskellige andre love(Rammer for kystnære vindmøller, revision af værditabs- og køberetsordninger-ne m.v.), som forventes fremsat 6. februar 2013.
Til udvalgets orientering vil jeg oplyse følgende vedrørende anlægstyper:500 MW fordelt på anlægstyperDet indgår i aftalen af 15. november, at evt. justeringer af afregningsregler drøftes,når den samlede udbygning overstiger 500 MW.Det er derudover planen at følge udviklingen i udbygningen på forskellige anlægsty-per. Hvis en bestemt anlægstype overstiger 250 MW, drøftes ligeledes evt. justerin-ger af afregningsregler.
Med venlig hilsen
Martin Lidegaard