Skatteudvalget 2012-13
L 81 Bilag 13
Offentligt
1187475_0001.png
J.nr. 12-0176939
Dato:30. november 2012
Til
Folketinget - Skatteudvalget
L 81 - Forslag til lov om ændring af selskabsskatteloven, lov om afgift
af lønsum m.v., afskrivningsloven og forskellige andre love (Ophævel-
se af andelsbeskatningen, forhøjelse af visse lønsumsafgiftssatser,
nedsættelse af afskrivningssatsen for store vindmøller, inddragelse af
CO
2
-kvoter under CFC-beskatningen, forhøjelse af afgiften af kasko-
forsikringer for lystfartøjer m.v.).
Til udvalgets orientering vedlægges kommentarer til høringssvar af 26.
november 2012 fra FSR–danske revisorer samt det nævnte høringssvar.
Holger K. Nielsen
/ Lise Bo Nielsen
L 81 - 2012-13 - Bilag 13: Supplerende høringssvar og kommentar, fra skatteministeren
Høringssvar:
FSR-danske revisorer har gennemgået forslaget og har følgende kommentarer hertil, i det
der i øvrigt henvises til Skatteministeriets mail af 19. november 2012, hvori det anføres, at
andelsbeskatningen trods fremsættelsen af L81 bevares, hvorfor FSR ikke afgiver kommen-
tarer til denne del af lovforslaget:
FSR:
§1, nr. 20 - CFC-beskatning af CO
2
kvoter
I henhold til lovforslaget skal skattepligtig fortjeneste ved afståelse af CO
2
-kvoter og CO
2
-
kreditter, jf. afskrivningslovens § 40 A medregnes til CFC-indkomsten.
Avance ved afståelse af CO
2
-kvoter og CO
2
-kreditter vil utvivlsomt i nogle tilfælde kunne
sidestilles med
”mobile” indkomstarter, idet der vil være virksomheder, som spekulerer i
værdistigninger på CO
2
-kvoter og CO
2
-kreditter. Avance ved afståelse af CO
2
-kvoter og
CO
2
-kreditter vil dog også kunne have meget nær sammenhæng med en almindelig virk-
somheds normale forretning. Dette vil være tilfældet for virksomheder som bruger energi i
f.eks. produktionsprocessen, og som derfor vil blive tildelt en række CO
2
-kvoter, som giver
dem ret til at udlede en vis mængde CO
2
. I det omfang virksomheden iværksætter tiltag,
som reducerer energiforbruget eller reduceres produktionen på grund af mindre afsætning
af virksomhedens produkter vil virksomheden komme i en situation, hvor virksomheden
har overskydende CO
2
-kvoter, som virksomheden kan sælge. I denne situation bør avancen
ved afståelsen af de overskydende CO
2
-kvoter efter FSRs opfattelse ikke skulle medregnes
til CFC-indkomsten. På tilsvarende måde vil en energiforbrugende virksomhed kunne er-
hverve CO
2
-kvoter, såfremt den forventer, at de tildelte CO
2
-kvoter ikke er tilstrækkelige til
at dække det forventede energiforbrug. Viser det sig efterfølgende, at virksomheden ikke
får brug for de tilkøbte CO
2
-kvoter pga. energieffektiviseringer eller som følge af nedgang i
produktionen vil virksomheden kunne afstå CO
2
-kvoterne.
Avancen eller tabet ved denne efterfølgende afståelse bør ligeledes ikke medregnes i CFC-
indkomsten, hvis de overskydende CO
2
-kvoter ikke er opstået som følge af spekulation i
udviklingen i værdien af CO
2
-kvoterne, men skyldes reduktion i det forventede energifor-
brug i forhold til tidspunktet for erhvervelsen af CO
2
-kvoterne. Under hensyntagen til
ovenstående finder FSR at avance/tab alene bør medtages i CFC-indkomsten i det omfang
der
ikke
er tale om afståelse af CO
2
-kvoter, som har tilknytning til virksomhedens eller
sambeskattede selskabers forventede energiforbrug.
Ved at medregne energiforbruget i sambeskattede selskaber opnås, at det er muligt for kon-
cerner at samle køb og salg af CO
2
-kvoter og CO
2
-kreditter i særskilte
”finansselskaber”
uden at dette indebærer risiko for CFC-beskatning jf. principperne i selskabsskattelovens §
11 B stk. 4 nr. 3.
Kommentar:
Ad § 1, nr. 20
CFC-beskatning af CO
2
-kvoter
Under udarbejdelsen af lovforslaget blev det i forhold til CFC-beskatningsgrundlaget over-
vejet at skelne mellem kvoter, der tænkes anvendt i produktionen og kvoter, der tænkes vi-
deresolgt som værdipapirer med fortjeneste for øje. Det forekommer dog ikke muligt at
skelne mellem kvoterne på denne måde, medmindre der i vidt omfang anlægges en konkret
Side 2
L 81 - 2012-13 - Bilag 13: Supplerende høringssvar og kommentar, fra skatteministeren
skønsmæssig vurdering fra kvote til kvote, og en sådan ordning anses ikke som hensigts-
mæssig.
Der henvises i øvrigt til kommentaren til høringssvaret fra Dansk Energi (L 81
bilag 6).
FSR:
§ 2
lønsumsafgift
Virksomheder der betaler lønsumsafgift med satsen i lønsumsafgiftslovens § 5, stk. 1, beta-
ler afgift på baggrund af lønsummen med tillæg af over-/underskud opgjort efter skatte-
mæssige principper. Disse virksomheder kan have forskudt indkomstskatteår, og har derfor
brug for afklaring af, hvilken sats, de skal bruge i hvilke perioder. FSR foreslår, at lov-
forslagets § 2, nr. 1 inkluderes i den særlige ikrafttrædelsesbestemmelse i lovforslagets §
18, stk. 2. Det betyder i givet fald, at satsforhøjelsen for disse virksomheder har virkning
for indkomstår, der begynder efter 1. januar 2013.
Kommentar:
Ad § 2
lønsumsafgift
Skatteministeriet er enig i, at satsforhøjelsen for disse virksomheder skal have virkning for
indkomstår, der begynder den 1. januar 2013 eller senere. Der vil blive stillet ændringsfor-
slag herom.
FSR:
§ 3
afskrivninger på store vindmøller
Det fremgår af lovbemærkningerne, at da ændringen af afskrivningssatsen fra 25 pct. til 15
pct. først har virkning for store vindmøller, der anskaffes den 1/1 2013 og senere, er der ik-
ke behov for nogen særlig overgangsordning. Det præciseres endvidere, at et driftsmiddel
anses for anskaffet, når det er leveret til en igangværende virksomhed, bestemt til at indgå i
virksomhedens drift og færdiggjort i et sådant omfang, at det kan indgå i driften.
Der vil allerede nu være indgået endelige og bindende kontrakter om levering af store
vindmøller, der først leveres og opstilles i 2013. Da en nedsættelse af afskrivningssatsen fra
25 pct. til 15 pct. har en væsentlig indvirkning på investeringens samlede økonomi, hvilket
også anerkendes ved at friholde store vindmøller, der er leveret i 2012 og tidligere, bør
ikrafttrædelsesbestemmelsen ændres, således det afgørende kriterium ikke er leveringstids-
punktet, men tidspunktet for den endelige og bindende aftale.
Det fremgår af lovbemærkningerne til ændringen af afskrivningslovens § 5 C, at afskriv-
ningslovens § 5 C alene skal finde anvendelse på vindmøller, der er anskaffet den 1. januar
2013 og senere. Endvidere fremgår af lovforslagets § 18, stk. 2, at § 3, nr. 5 har virkning
for indkomstår, der begynder den 1. januar 2013 eller senere. Vi skal venligst anmode om
en bekræftelse på, at dette skal forstås således, at et selskab, der f.eks. har regnskabsåret 1/7
2012
30/6 2013, kan afskrive store vindmøller, der er anskaffet i perioden 1/1
30/6
2013 med 25 pct. for indkomståret 2013 og derefter med 15 pct.
Af § 18 fremgår, at § 3, nr. 1-5 og 8 og 9 har virkning for indkomstår, der begynder den 1.
januar 2013 eller senere. Vi formoder, at henvisningen til nr. 8 og 9 er en fejl, da der ikke af
lovforslagets § 3 fremgår et nr. 8 og 9.
Side 3
L 81 - 2012-13 - Bilag 13: Supplerende høringssvar og kommentar, fra skatteministeren
Kommentar:
Ad § 3
afskrivninger på store vindmøller
Det kan ikke afvises, at den foreslåede nedsættelse af afskrivningssatsen for store vindmøl-
ler kan ændre forudsætningerne for allerede indgåede kontrakter om levering af store
vindmøller.
På den anden side er vindmølleinvesteringer udover de fremtidige skatteregler forbundet
med en lang række usikkerhedsmomenter bl.a. udviklingen i energipriserne, den fremtidige
pris på vindmøller og mulighederne for at få de påkrævede tilladelser til opsættelse mv. På
den måde adskiller den aktuelle situation sig ikke fra så mange andre investeringssituatio-
ner.
Skatteministeriet ser i øvrigt nærmere på forståelsen af ikrafttrædelsesbestemmelserne ved-
rørende vindmøller. Der henvises til kommentaren til høringssvaret fra SRF Skattefaglig
Forening (L 81
bilag 6).
Side 4