Beskæftigelsesudvalget 2012-13
L 77 Bilag 8
Offentligt
1196357_0001.png
1196357_0002.png
1196357_0003.png
1196357_0004.png
Til lovforslag nr.L 77
Folketinget 2012-13
Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 12. december 2012
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om Forebyggelsesfonden(Ændring af udvidelse af fondens formål m.v.)[af beskæftigelsesministeren (Mette Frederiksen)]1. ÆndringsforslagBeskæftigelsesministeren har stillet 1 ændringsforslag tillovforslaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 16. november 2012 og vartil 1. behandling den 27. november 2012. Lovforslaget blevefter 1. behandling henvist til behandling i Beskæftigelses-udvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og beskæftigelsesministeren sendte den 9.oktober 2012 dette udkast til udvalget, jf. alm. del - bilag 6.Den 16. november 2012 sendte beskæftigelsesministeren deindkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtagetskriftlige henvendelser fra Lolle & Nielsen og Marte MeoForeningen i Danmark.Beskæftigelsesministeren har over for udvalget kommen-teret de skriftlige henvendelser til udvalget.DeputationerEndvidere har Lolle & Nielsen mundtligt redegjort forderes holdning til lovforslaget.SpørgsmålUdvalget har stillet 2 spørgsmål til beskæftigelsesmini-steren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.3. Indstillinger og politiske bemærkningerEtflertali udvalget (S, SF, EL og RV) indstiller lovfor-slaget tilvedtagelsemed det stillede ændringsforslag.Etmindretali udvalget (V, DF, LA og KF) indstiller lov-forslaget tilforkastelseved 3. behandling. Mindretallet vilstemme imod det stillede ændringsforslag.Forebyggelsesfonden har hidtil uddelt midler til projekter»opfundet« af virksomheder, hvor udgangspunktet er, atvirksomheden i samarbejde med eventuelle rådgivere har ar-bejdet med forebyggende tiltag, som er målrettet den enkeltevirksomhed – men som også har et udviklende sigte – i formaf nye metoder, nye redskaber og nye tilgange.Det har haft som fordel, at der er plads til kreative, inno-vative tiltag. Det har understøttet netværk blandt både ar-bejdsmiljørepræsentanter og arbejdsmiljøprofessionelle.Det har været en bottom up-tilgang – hvor udgangspunk-tet har været de lokale ideer og det lokale engagement.Lovforslaget lægger op til det stik modsatte – entop down-tilgang, hvor ministeren kan bestemme, hvilke til-tag der skal være mulighed for.En central del af forslaget er, at der ikke skal gives til-skud til projekter som hidtil, men at der skal udarbejdesforebyggelsespakker på flere områder. Pakkerne i sig selvskaber ikke nogen fornyelse. De bygger ikke nogen nye ide-er og giver ikke nogen nye metoder.Reelt set flytter man midler fra udvikling og innovationpå forebyggelsesområdet til driftsopgaver.Samtidig giver man ministeren beføjelse til at udpegeområder, hvor der skal være indsatser. Ved indsatser forstås,at det på forhånd kan være defineret, hvilke initiativer ogaktiviteter indsatserne omfatter – trin for trin.Det er ministeren, der bestemmer, hvilke grupper, derskal have midler, hvem der kan søge, og hvad der kan givespenge til.Det vil ikke længere være den forebyggelsesfond, som imange år har givet anledning til en lang række af projekter,
AX014630
2
som har givet viden og udvikling – og ikke mindst givetstøtte til den lokale motivation og skabt lokalt arbejdsmiljø-arbejde og netværk og videndeling.Derfor er det umuligt for DF at støtte forslaget.Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAfbeskæftigelsesministeren,tiltrådt af etflertal(S, SF, ELog RV):Til § 11)Efter nr. 22 indsættes som nyt nummer:»01.Efter § 24 indsættes:»Kapitel 4 a§ 24 a.Direktøren for Fonden for Forebyggelse og Fast-holdelse kan indhente oplysninger til brug for administratio-nen af denne lov fra lønmodtagere og arbejdsgivere og dis-ses organisationer, andre offentlige myndigheder, arbejds-løshedskasser, Lønmodtagernes Garantifond og Arbejds-markedets Tillægspension1) om konkret angivne personers ansættelse hos en ar-bejdsgiver,2) om, hos hvilke arbejdsgivere en konkret angivet personhar været ansat,3) om, i hvilke perioder en konkret angivet person harholdt ferie,4) om, hvornår en konkret angivet person er ophørt hos enarbejdsgiver,5) om, i hvilken periode og i hvilket omfang en konkretangivet person har været beskæftiget,6) om, hvilken løn der er udbetalt til en konkret angivetperson,7) om, hvilke offentlige ydelser der er udbetalt til enkonkret angivet person, og8) om meddelelser af betydning for udbetaling og kontrolmed udbetalinger fra fonden.Stk. 2.Direktøren for Fonden for Forebyggelse og Fast-holdelse kan til brug for administrationen af denne lov fåterminaladgang til oplysninger i indkomstregisteret, jf. § 7 ilov om et indkomstregister, og til oplysninger i Det FællesDatagrundlag, jf. lov om ansvaret for og styringen af den ak-tive beskæftigelsesindsats.Stk. 3.Stk. 2 omfatter alle oplysninger om indkomst, løn-og ansættelsesperiode, ansættelsesbetingelser og ferie m.v.til brug for udbetalings- og kontrolopgaver, herunder oplys-ninger om identiteten af henholdsvis arbejdsgiver og løn-
modtager. Der kan ske samkøring og sammenstilling af op-lysninger for at kontrollere, at udbetalinger fra fonden sker ihenhold til loven og regler, der er udstedt i medfør af loven.Stk. 4.Beskæftigelsesministeren fastsætter, i det omfangdet er påkrævet, regler om indhentning af oplysninger efterdenne bestemmelse.««[Hjemmel til at indhente oplysninger fra Indkomstregisteretog Det Fælles Datagrundlag]BemærkningerTil nr. 1Fonden har ikke tidligere haft lovhjemmel til at indhentede i bestemmelsen anførte oplysninger.Til stk. 1Det foreslås, at der gives direktøren for Fonden for Fore-byggelse og Fastholdelse adgang til at indhente oplysningerfra lønmodtagere og arbejdsgivere og disses organisationer,andre offentlige myndigheder, arbejdsløshedskasser, Løn-modtagernes Garantifond og Arbejdsmarkedets Tillægspen-sion. Adgangen vil f.eks. kunne sikre, at ordningen vedrø-rende tilskud til virksomheder, der tilbyder borgere job pånedsat tid, kan administreres enkelt og smidigt i forhold tilansøgning, oplysningsgrundlag og kontrol. Bestemmelsenbeskriver, hvilke oplysninger direktøren for fonden kan ind-hente til brug for administrationen af indsatser, der igang-sættes i medfør af loven. Bestemmelsen angiver endvidere,hos hvem oplysningerne kan indhentes.Adgangen til at indhente de anførte oplysninger er hen-sigtsmæssig som følge af lovens ændrede og udvidede for-mål og vil kunne anvendes i fornødent omfang i forbindelsemed visse af fondens nye indsatser. F.eks. vil adgangen kun-ne sikre, at ordningen vedrørende tilskud til virksomheder,der tilbyder borgere job på nedsat tid, kan administreres en-kelt og smidigt i forhold til ansøgning, oplysningsgrundlagog kontrol.Til stk. 2Efter § 7, stk. 1, i lov om et indkomstregister kan bl.a.statslige myndigheder få terminaladgang til oplysninger iindkomstregisteret. Dette kræver, at de i henhold til andenlovgivning kan få terminaladgang til den pågældende typeoplysninger i indkomstregisteret.Det foreslås, at der gives direktøren for Fonden for Fore-byggelse og Fastholdelse terminaladgang til oplysninger fraindkomstregisteret og fra Det Fælles Datagrundlag. Adgan-gen kan medvirke til at sikre, at fondens indsatser kan admi-nistreres enkelt og smidigt i forhold til ansøgning, oplys-ningsgrundlag og kontrol. Fonden vil således selv kunneindhente flere grundlæggende oplysninger. Virksomhederog/eller borgere skal følgelig selv sørge for et minimum afdokumentation. Det forudsættes, at adgangen konkretiseresyderligere i fornødent omfang ved bekendtgørelse, når beho-vet for adgangen følger af en indsats iværksat i fondens regi,jf. herved også hjemmelen i stk. 4.Til stk. 3Det foreslås, at der laves en klar hjemmel til, at direktø-ren for Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse kan ind-hente alle relevante og nødvendige oplysninger fra ind-
3
komstregisteret og fra Det Fælles Datagrundlag til admini-stration af lov om Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse,f.eks. til brug for udbetalingsopgaver. Der tænkes særlig påoplysninger om f.eks. ansættelses- og lønforhold. Desudenskal direktøren for Fonden for Forebyggelse og Fastholdelsekunne indhente alle oplysninger om indkomst, løn- og an-sættelsesperiode m.v. til brug for udbetalingsopgaver særligi forbindelse med kontrolopgaver, herunder oplysninger om
identiteten af henholdsvis arbejdsgiver og lønmodtager, jf.herved bemærkningerne til stk. 2 og hjemmelen i stk. 4.Til stk. 4Det foreslås, at beskæftigelsesministeren bemyndiges tilat fastsætte nærmere regler om, hvilke oplysninger derkonkret er behov for afhængigt af den konkret iværksatteindsats.
Ane Halsboe-Larsen (S) Bjarne Laustsen (S) Jens Joel (S) Jan Johansen (S) Leif Lahn Jensen (S)Lennart Damsbo-Andersen (S)fmd.Pernille Rosenkrantz-Theil (S) Nadeem Farooq (RV) Andreas Steenberg (RV)Eigil Andersen (SF) Jesper Petersen (SF) Ole Sohn (SF) Finn Sørensen (EL) Christian Juhl (EL) Jørgen Arbo-Bæhr (EL)Hans Andersen (V) Louise Schack Elholm (V) Claus Hjort Frederiksen (V) Jacob Jensen (V) Peter Juel Jensen (V)Inger Støjberg (V) Ulla Tørnæs (V) Fatma Øktem (V) Bent Bøgsted (DF)nfmd.Jens Henrik Thulesen Dahl (DF)René Christensen (DF) Pia Adelsteen (DF) Joachim B. Olsen (LA) Mai Henriksen (KF)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)
474422171612
Liberal Alliance (LA)Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)
981111
4
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 77Bilagsnr.1234567TitelHøringssnotat og høringssvar, fra beskæftigelsesministerenHenvendelse af 8/11-12 fra Marte Meo Foreningen i DanmarkUdkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetTidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetHenvendelse af 28/11-12 fra Lolle & NielsenÆndringsforslag fra beskæftigelsesministeren1. udkast til betænkningOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 77Spm.nr.1TitelSpm. om kommentar til henvendelse af 8/11-12 fra Marte Meo For-eningen i Danamrk, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svarherpåSpm. om kommentar til henvendelse af 28/11-12 fra Lolle & Nielsen,til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå
2