Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
L 63 Bilag 1
Offentligt
1177627_0001.png
1177627_0002.png
1177627_0003.png
1177627_0004.png
1177627_0005.png
1177627_0006.png
NOTAT
12. november 2012

Høringsnotat vedrørende forslag til lov om ophævelse af lov om

hjemmeservice og ændring af ligningsloven (Ophævelse af hjemme-

serviceordningen)

1. Baggrund og indhold

Som led i regeringens sanering af erhvervsstøtteordninger ophæves lovom hjemmeservice, således at der ikke længere kan opnås tilskud til al-mindeligt forekommende rengøring af private husstande, der udføres efter1. januar 2013.Loven finder fortsat anvendelse på udbetaling af bidrag for ydelser, somer udført før dette tidspunkt, forudsat at forbrugeren har betalt sin andel afydelsen inden 1. april 2013, og at de krævede oplysninger til identifikati-on af virksomhed, husstand og ydelse er indberettet inden 1. juli 2013.Udkast til lovforslaget blev sendt i høring den 4. oktober 2012 hos enrække organisationer og offentlige myndigheder med høringsfrist den 21.oktober 2012.Der er modtaget svar fra 15 organisationer og myndigheder, hvoraf 7 harsvaret, at de ikke har bemærkninger til forslaget. 8 organisationer ogmyndigheder har haft bemærkninger til forslaget. I vedlagte høringsliste,jf. bilag 1, er det anført, hvilke organisationer og myndigheder lovforsla-get har været sendt til.Nugældende retPrivate husstande, hvori der bor mindst én person, som er berettiget tilfolkepension eller er tilkendt førtidspension, kan i henhold til lov omhjemmeservice opnå tilskud til almindelig rengøring. Det er efter senesteændring af ordningen en betingelse for tilskud, at husstanden har fåetudført tilskudsberettiget arbejde i det foregående kalenderår samt indenfor perioden 1. januar 2009 til den 1. september 2011. Der er derfor luk-ket for tilgang af nye borgere til ordningen. Tilskuddet er på 30 pct. afprisen. En husstand kan højst få 6.000 kr. i tilskud pr. hjemmeservice-virksomhed pr. kvartal. Ordningen fungerer i princippet som et tilskud tilforbrugerne, men i praksis bliver tilskuddet udbetalt til hjemmeservice-virksomhederne.
2/6

2. Høringssvarene med bemærkninger

Høringssvarene med bemærkninger vil nedenfor blive kommenteretnærmere med udgangspunkt i følgende overordnede opdeling:Generelle holdninger til lovforslagetØvrige bemærkninger til lovforslagetTekniske bemærkninger til lovforslaget

2.1. Generelle holdninger til lovforslaget

LO og Ældre Sagen er modstandere af at ophæve lov om hjemmeservice.Dansk Erhverv er endvidere særdeles kritisk. DI er til gengæld overordnetenig i, at der bør ryddes op i de forskellige tilskudsordninger, så støttenmålrettes og giver mest mulig effekt for pengene.LO bemærker, at hjemmeserviceordningen er forholdsvis arbejdskraftin-tensiv og medfører beskæftigelse for særligt lavt uddannede, hvilket erden gruppe, som er hårdest ramt af arbejdsløshed i den nuværende kon-junktursituation.Ældre Sagen bemærker blandt andet, at hjemmeserviceordningen somsupplement til hjemmehjælpen har været et bidrag til at højne livskvalite-ten for de ældre, der nu bor længere i deres eget hjem, selv om de er ble-vet svækkede. Hvis hjemmeserviceordningen nedlægges, vil det medføre,at ældre, som i disse år i forvejen er ramt af nedskæringer eller en forstram visitation til hjemmehjælp i form af praktisk bistand, og som harforsøgt at kompensere via hjemmeserviceordningen, bliver dobbelt ramt.Ligeledes peger Ældre Sagen på, at ordningen, som oprindeligt blev ind-ført bl.a. af hensyn til at øge beskæftigelse og begrænse sort arbejde, ned-lægges i en lavkonjunktur, hvor der er en betydelig arbejdsløshed, sombl.a. rammer nogle af de grupper af lønmodtagere, som ellers typisk villehave haft mulighed for at fastholde et arbejde via hjemmeserviceordnin-gen.I den forbindelse bemærker Ældre Sagen, at der er en utilfredsstillendebelysning af forslagets konsekvenser.Ældre Sagen bemærker endvidere, at en nedlæggelse af hjemmeservice-ordningen vil være i modstrid med tilkendegivelsen i finanslovsaftalenfor 2012.Dansk Erhverv bemærker, at hjemmeserviceordningen udover at udfyldeet service- og velfærdsbehov bidrager til at gøre sort arbejde hvidt ogdermed sikre betydelige momsindtægter mv. til statskassen. En årlig ud-gift på omkring 85 mio. kr. anses ikke for at være overvældende høj ibetragtning af den positive beskæftigelseseffekt i servicesektoren, detpositive bidrag til privatforbruget samt den livskvalitet, der sikres forbrugerne.
3/6
Dansk Erhverv bemærker, at lovforslaget skal ses i forbindelse med, atdet ifølge finanslovsforslaget for 2013 fastholdes, at også servicedelen afboligjobordningen ophører ved årsskiftet, hvilket Dansk Erhverv ligele-des tager afstand fra.Dansk Erhverv mener, at man generelt burde udvide adgangen til hus-holdningsnære tjenesteydelser med tilskud efter svensk forbillede i formaf det såkaldte RUT-avdrag, som Dansk Erhverv mener har en rækkegevinster såvel på virksomheds som på statsligt niveau. Dansk Erhvervmener, at den administrative tilskudsmodel i hjemmeserviceordningen ervæsentligt bedre end i Boligjobordningen, og at man formentlig med for-del kan lade disse to ordninger smelte sammen. I en sådan situation anbe-faler Dansk Erhverv, at man viderefører den tekniske model fra hjemme-serviceordningen.

Kommentar

Det fremgår af regeringsgrundlaget, at regeringen vil foretage en sane-ring af erhvervsstøtteordningerne. Saneringen er afspejler behovet for enansvarlig linje i den økonomiske politik. Samtidig vil der blive taget enrække nye initiativer, som skal fremme vækst og beskæftigelse i heleDanmark.Nedlæggelsen af hjemmeserviceordningen skal således ses i lyset af rege-ringens samlede indsats for at øge beskæftigelsen. Regeringen har gen-nemført en række initiativer til at understøtte beskæftigelsen på kort sigt,som samlet skønnes at styrke beskæftigelsen med 10.500 personer i år og21.000 personer næste år. Det drejer sig blandt andet om kickstarten,tilbagebetaling af efterlønsbidrag, boligaftalen (vedr. Landsbyggefon-den), aftale om skattereform, investeringsvinduet og klimainvesteringerpå spildevandsområdet. Derudover er der afsat midler til et uddannelses-løft for ledige og en styrket indsats for at bekæmpe ungdomsarbejdsløs-heden i regeringens forslag til finanslov for 2013.Desuden indebærer skatteaftalen fra juni 2012 en markant nedsættelse afskatten på arbejde med i alt godt 14 mia. kr. frem mod 2022. På sigtskønnes reformen at øge beskæftigelsen med knap 16.000 personer.For så vidt angår spørgsmålet om sort arbejde, viste en evaluering afhjemmeserviceordningen i 2001, at ordningen kun havde en beskedeneffekt på omfanget af sort arbejde (ca. 7 pct. inden for rengøring).Med hensyn til om nedlæggelsen af hjemmeserviceordningen vil betydedårligere forhold for de ældre bemærkes, at kommunerne er forpligtedetil at yde de nødvendige ydelser efter serviceloven, som bl.a. hjemme-hjælp, til personer med særligt behov. Hjemmeserviceydelser er ydelser,som ældre og førtidspensionister, der gerne vil have gjort noget ekstra,har kunnet tilkøbe med tilskud hos særlige hjemmeservice-virksomheder.
4/6
En undersøgelse fra 2007 viser, at det især er de økonomisk bedst stilledepensionister, der benytter ordningen, og det er også dem, der modtagerde største tilskudsbeløb. Denne gruppe af pensionister ville potentieltogså have købt ydelser uden tilskud fra hjemmeserviceordningen, idetordningen indebærer en egenbetaling på 70 % af prisen, hvilket peger påen risiko for støttespild.Selvom selve hjemmeserviceordningen ophæves, vil ældre og førtidspen-sionister dog fra 2013 kunne købe rengøringsydelser på fordelagtige vil-kår, så længe det blot sker hos en anden ældre person (pensionist), derikke udfører arbejdet som et led i erhvervsmæssig virksomhed. Den ældreperson, som udfører arbejdet, vil således efter nye regler i skattelovgiv-ningen kunne oppebære en samlet indkomst for sådant arbejde på op til10.000 kr. om året, uden at det bliver skattepligtigt.Hertil kommer, at unge under 16 år fremover ikke beskattes af deres fri-tidsjob, hvis dette består i fx rengøring i private hjem.På den baggrund fastholdes lovforslaget uændret.

2.2. Øvrige bemærkninger til lovforslaget

DI bemærker, at afskaffelsen af hjemmeserviceordningen må forventes atmedføre en faldende efterspørgsel, hvorfor udfasningen bør ske over enperiode, der giver virksomhederne mulighed for at afskedige de berørtemedarbejdere. Medarbejderne har typisk en opsigelsesperiode på 3-4 må-neder. Derfor foreslås det, at lovens ikrafttræden rykkes til for eksempel1. april 2013, således at de berørte virksomheder kan nå at opsige medar-bejderne med det lovlige opsigelsesvarsel.Social- og Integrationsministeriet bemærker, at en afskaffelse af hjemme-serviceordningen kan indebære, at flere borgere vil søge om (og på bag-grund af en konkret og individuel vurdering være berettiget til) praktiskhjælp til rengøring m.v. efter serviceloven. Det følger af servicelovens §83, at kommunalbestyrelsen skal yde praktisk hjælp til personer, som pågrund af midlertidig eller varig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevneeller særlige sociale problemer ikke selv kan udføre opgaven.

Kommentar

For så vidt angår lovens ikrafttrædelse, har virksomhederne har væretinformeret om, at hjemmeserviceordningen påtænkes ophævet, siden den27. august 2012, hvor forslaget til finanslov for 2013 blev offentliggjort.Der har endvidere været en meddelelse på Erhvervsstyrelsens hjemme-side herom siden den 26. september i 2012.En undersøgelse fra 2007 viser i øvrigt, at det er de pensionister med dehøjeste indkomster, der modtager de største tilskudsbeløb. Denne gruppeaf pensionister ville potentielt også have købt ydelser uden tilskud fra
5/6
hjemmeserviceordningen, hvilket peger på en risiko for støttespild. Det erpå den baggrund vurderingen, at fjernelsen af de sidste 30 pct. i tilskudikke vil få væsentlig indflydelse for virksomhederne som helhed.Kommunerne er efter serviceloven forpligtede til at yde de nødvendigeydelser, som bl.a. praktisk hjælp til rengøringen, til personer med særligtbehov. Det er imidlertid kommunerne, der via deres visitation afgør, hvil-ke borgere, der er berettiget til hjælp i henhold til serviceloven. Detteændres der ikke på som følge af forslaget. Det vil derfor også fortsat væ-re op til den enkelte kommune at afgøre hvilke borgere, der er berettigettil hjælp.Hjemmeserviceydelser er ydelser, som ældre og førtidspensionister, dergerne vil have gjort noget ekstra, har kunnet tilkøbe med tilskud hos sær-lige hjemmeservice-virksomheder.

2.3. Tekniske bemærkninger til lovforslaget

Erhvervsstyrelsens Team Effektiv Regulering (TER) og Skatteministeriethar afgivet bemærkninger af mere teknisk art.TER anfører, at som konsekvens af hjemmeserviceordningens ophævelsebortfalder alle dokumentationskrav og dermed de administrative aktivite-ter, virksomhederne bruger på efterlevelse. De frigjorte administrativeressourcer i virksomhederne er opgjort til i alt ca. 19 mio. kr. på sam-fundsniveau årligt.Skatteministeriet ønsker i en overgangsperiode opretholdt nogle bestem-melser i lov om hjemmeservice, således at myndigheden også i en perio-de efter lovens ophævelse har mulighed for at få udleveret registreredeoplysninger i Erhvervsstyrelsen om hjemmeservice til deres kontrolarbej-de. Skatteministeriet ønsker endvidere ophævet en bestemmelse i lig-ningsloven om, at hjemmeservicebidrag ikke skal medregnes til den skat-tepligtige indkomst.

Kommentar

TERs bemærkninger indføjes i lovforslagets bemærkninger.Med hensyn til Skatteministeriets ønske om i en overgangsperiode at op-retholde de nævnte kontrolbestemmelser samt ønsket om en konsekvens-ændring i ligningsloven, vurderes det som ændringer, der umiddelbartkan imødekommes. På den baggrund tilrettes forslaget, således at ophæ-velsen af § 2, stk. 2, 2. pkt., og § 6, stk. 4, 1. pkt., i lov om hjemmeserviceførst træder i kraft den 1. januar 2016. Overgangsperioden foreslås til 3år, da skattekrav som udgangspunkt forældes efter 3 år. Der indsættesendvidere en bestemmelse om, at ligningslovens § 7, nr. 25, ophæves.
6/6

Bilag 1

Høringsliste3F,Advokatrådet,Arbejderbevægelsens Erhvervsråd,Dansk Arbejdsgiverforening,Dansk Erhverv,Danske Advokater,Den Danske Dommerforening,DI,Dommerfuldmægtigforeningen,Finansrådet,FOA,Forbrugerrådet,Foreningen Danske Revisorer,Frederiksberg Kommune,FSR – danske revisorer,Håndværksrådet,Kommunernes Landsforening,Krifa,Københavns Kommune,Landsorganisationen i Danmark,Organisationen af Selvejende Institutioner,Parcelhusejernes Landsforening,Rengøringsselskabernes Branche- og Arbejdsgiverforening,Servicebranchens Arbejdsgiverforening,Ældre Sagen.Beskæftigelsesministeriet,Finansministeriet,Forsvarsministeriet,Justitsministeriet,Klima, Energi- og Bygningsministeriet,Kulturministeriet,Ligestillings- og Kirkeministeriet,Miljøministeriet,Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter,Ministeriet for Børn og Undervisning,Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående uddannelser,Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri,Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse,Skatteministeriet,Social- og Integrationsministeriet,Transportministeriet,Udenrigsministeriet,Økonomi- og Indenrigsministeriet.