Retsudvalget 2012-13
L 62
Offentligt
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
6. december 2012FærdselskontoretAsger Weber2012-0037-0023626436
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 5 vedrørende forslag til lov omændring af færdselsloven. (Sikkerhed ved reparation af havarerede køretø-jer på motorvej m.v.) (L 62), som Folketingets Retsudvalg har stillet til ju-stitsministeren den 4. december 2012. Spørgsmålet er stillet efter ønske fraTom Behnke (KF).
Morten Bødskov/Niels Henrik Larsen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 5 vedrørende forslag til lov om ændring af færdselslo-
ven. (Sikkerhed ved reparation af havarerede køretøjer på motorvej
m.v.) (L 62) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren – som teknisk bistand – udarbejde et ændrings-forslag, som sikrer, at det bliver lovligt at benytte havariblink,når man holder med sit køretøj i nødsporet på motorvej?”Svar:
1.
Et ændringsforslag vil kunne udformes på følgende måde:”Ændringsforslag
Til § 11)
Efter nr. 1 indsættes:”X.§ 32, stk. 3,affattes således:»Stk.3.Havariblink kan anvendes, når et køretøj i forbin-delse med havari holder i nødsporet på motorvej. Transportmi-nisteren kan fastsætte yderligere regler om anvendelse af hava-riblink, herunder regler om obligatorisk anvendelse af havari-blink ved uventet kødannelse eller anden umiddelbar fare påmotorvej.«”[Lovlig brug af havariblink i nødspor]”2.
I tilknytning hertil bemærkes, at det følger af færdselslovens § 32, stk. 3,at transportministeren kan fastsætte regler om anvendelse af havariblink,herunder regler om obligatorisk anvendelse af havariblink ved uventet kø-dannelse eller anden umiddelbar fare på motorvej. En ændring af de gæl-dende regler som foreslået med spørgsmålet vil således i givet fald kunnegennemføres administrativt af Transportministeriet.Der kan i den forbindelse henvises til besvarelsen af spørgsmål nr. 1 ved-rørende lovforslaget. Det fremgår bl.a. heraf, at brug af havariblink må op-høre, når køretøjet er fjernet fra kørebanen, da brugen af disse lygter f.eks.i mørke, kan give andre trafikanter en fejlagtig opfattelse af uventet kø-dannelse eller et forkert indtryk af vejforløbet. Det fremgår således videreaf besvarelsen, at det er Transportministeriets opfattelse, at der ikke ergrundlag for at ændre reglerne om brug af havariblink.2
Justitsministeriet finder, at den af spørger foreslåede ændring bryder medsystematikken i færdselslovens § 32, stk. 3, hvorefter reglerne om anven-delse af havariblink fastsættes af transportministeren i en bekendtgørelse,hvilket efter Justitsministeriets opfattelse er en hensigtsmæssig ordning.Justitsministeriet kan på den baggrund ikke støtte ændringsforslaget.
3