Beskæftigelsesudvalget 2012-13
L 53 Bilag 36
Offentligt
1424610_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
L 53 - bemærkninger til Folketingets Beskæftigelsesudvalg
1.
Generelle bemærkninger
23.11.2012
Forsikring & Pension
Philip Heymans Allé 1
2900 Hellerup
Tlf.
Fax
41 91 91 91
41 91 91 92
Forsikring & Pension (forsikringsselskabernes og pensionskassernes branchefor-
ening) er overordnet positiv over for intentionerne i det fremlagte forslag til før-
tidspensionsreform (L 53). Forsikring & Pension ønsker med denne henvendelse
til Beskæftigelsesudvalget at pege på følgende:
Det er uklart, hvilke persongrupper reformen retter sig imod
herunder
bl.a., i hvilken udstrækning reformen omfatter personer, som kommer til
skade i trafikken eller på arbejdet eller bliver akut syge og derfor ikke har et
længere forløb uden arbejde og uddannelse bag sig.
De nævnte skadelidte og syge er typisk omfattet af én eller flere forsikrings-
ordninger. Vigtigst er hér arbejdsskadeforsikringen, private ansvarsforsikrin-
ger, bl.a. bilansvarsforsikringen, samt én eller flere pensionsordninger. Der er
tradition for, at forsikringsselskaberne rådgiver de skadelidte og syge kunder
om deres fremtidige forsørgelse, og hvad der vil ske m.h.t. arbejdsprøvning,
fleksjob osv. Selskabernes opgave med at rådgive vanskeliggøres betydeligt
med reformen til ugunst for de skadelidte og syge, som i forvejen har svært
ved at finde retning i deres liv.
Reformen beskriver ikke den tidlige indsats
Forsikring & Pension henleder opmærksomheden på, at al erfaring, bl.a. fra
Arbejdsskadestyrelsens Fastholdelsescenter og fra forsikrings- og pensions-
selskaberne viser, at risikoen for efter en skade eller ulykke at falde mere va-
rigt ud af arbejdsmarkedet og dermed overgå til passiv forsørgelse, vokser
langt mere end proportionalt med tiden. En tidlig indsats i forhold til skadelid-
te er dermed afgørende for resten af forløbet. Forsikring & Pension skal i øv-
rigt henvise til Beskæftigelsesministeriets TTA-projekt, hvor det tillige blev
konkluderet, at den tidlige indsats gør en væsentlig forskel.
Forsikring & Pension skal derfor med henblik på at begrænse tilgangen af
personer til målgruppen for førtidspensionsreformen opfordre til, at der med
beskæftigelsesministeren i spidsen hurtigst muligt gennemføres en analyse af
mulighederne for væsentlig styrkelse af den tidlige indsats, der følges op af
[email protected]
www.forsikringogpension.dk
Susanne Gren Harstad
Konsulent, cand.jur.
Dir.
41 91 91 46
[email protected]
Vores ref.
Sagsnr.
DokID
SGH/CT
GES-2012-00504
313281
Brancheorganisation
for forsikringsselskaber
og pensionskasser
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
den nødvendige lovgivning. Forsikring & Pension deltager selvfølgelig gerne i
et sådant arbejde.
Reformen illustrerer på rigtig mange måder, at der er tale om en
komplice-
ret, uoverskuelig og usammenhængende lovgivning,
der regulerer den
måde, vi behandler og forsørger de borgere, som af én eller anden grund
trues af at blive udstødt mere varigt af arbejdsmarkedet. Med L 53 bliver dis-
se forhold om muligt endnu mere udtalte.
Forsikring & Pension foreslår derfor, at regeringen benytter lejligheden til -
sammen med alle interessenter -
at forenkle og samordne lovgivningen
med større fokus på den tidlige indsats, ikke mindst til gavn for de syge, ska-
delidte og andre grupper af udstødte fra arbejdsmarkedet.
Forsikring & Pension henviser i denne forbindelse til den af Beskæftigelsesmi-
nisteriet nedsatte arbejdsgruppe, der skal beskæftige sig med modernisering
af arbejdsskadeområdet. Vi foreslår, at kommissoriet udvides til at omfatte al
lovgivning, som er relevant i forhold til de forskellige persongrupper, som er
omfattet af førtidspensionsreformen.
Reformens ændringer på fleksjobområdet
svækker arbejdsgivernes inci-
tament til at ansætte folk i fleksjob, herunder incitamentet til at an-
sætte folk i fastholdelsesfleksjob.
Med lovforslaget bortskæres den kom-
pensation, som mange virksomheder i dag får for at have folk i fleksjob, idet
virksomhederne skal til at betale for lige netop den arbejdskraft, som borge-
ren yder i virksomheden. Det vil betyde, at virksomhederne taber penge på
at ansætte borgere i fleksjob, da ulemperne ved ansættelse af borgere i
fleksjob typisk kun delvist kompenseres. Dermed er der en nærliggende risi-
ko for, at virksomhederne i højere grad end i dag fravælger at ansætte bor-
gere i fleksjob, hvorved kommunerne vil opleve øget begrænsninger i at finde
egnede fleksjobmuligheder. For så vidt angår fastholdelsesfleksjob vil ar-
bejdsgiverne skulle tage ansatte i ustøttet, aftalebaseret skånejob i 12 mdr.,
før borgeren kan ansættes i et regulært fleksjob. Idet virksomhederne ikke
modtager støtte i de 12 mdr., er der en nærliggende risiko for, at mange
virksomheder fravælger at ansætte folk i fastholdelsesfleksjob, fordi de i de
12 mdr. typisk vil have meget betydelige nettoudgifter ved at ansætte folk på
færre timer.
Forsikring & Pension foreslår, at der ikke sker ændringer på dette område,
men at man bibeholder den nuværende adgang til hurtigt at tage ansatte til-
bage i fastholdelsesfleksjob. I modsat fald er der nærliggende risiko for, at
færre arbejdsgivere vil være villige til at oprette fleksjob, og man derfor hur-
tigt vil se langt færre i fleksjob end tilsigtet med reformen.
Forsikring & Pension er som nævnt overordnet positiv over for intentionerne i
lovforslaget. Forsikring & Pension lægger derfor også afgørende vægt på, at
reformen kommer godt fra start og hurtigt kommer til at virke i prak-
sis.
En forudsætning for dette er imidlertid, at der blandt de mange aktører,
som har opgaver i forhold til reformen, er en fælles forståelse af de lovgiv-
ningsmæssige rammer. Mindst lige så nødvendigt er det at få et samarbejde i
gang for at få tingene til at fungere hurtigt, effektivt og med så få konflikter
og misforståelser som muligt til gavn for borgerne.
Forsikring & Pension
Vores ref.
Sagsnr.
DokID
SGH/CT
GES-2012-00504
313281
Side 2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Forsikring & Pension foreslår på den baggrund, at Beskæftigelsesministeriet
meget hurtigt bringer de vigtigste parter sammen om at udarbejde en sam-
menfattende og let forståelig vejledning om reformen og dens konsekvenser i
forhold til de implicerede lovgivninger. Vejledningen vil skabe et fælles stå-
sted for de involverede aktører og vil også kunne fungere som et fælles ud-
gangspunkt for vejledningen af dem, det hele drejer sig om, nemlig de lang-
tidsarbejdsløse, de skadelidte og de langvarigt syge. Forsikring & Pension
deltager gerne i dette arbejde, så vi sikrer helhedstænkning på tværs af de
offentlige og private aktører.
2.
Bemærkninger vedrørende arbejdsskadesager og sager under er-
statningsansvarsloven
Det fremgår af høringsnotatet, s.19 nederst, at målgruppen for ressourcefor-
løbene ikke omfatter ulykkesramte, som vurderes at kunne vende tilbage til
arbejdsmarkedet inden for en kortere periode.
Forsikring & Pension foreslår, at det i forbindelse med færdigbehandlingen af
lovforslag præciseres, hvilken indsats denne målgruppe da omfattes af, her-
under om denne gruppe skal i et aftalebaseret skånejob 12 mdr. ved fasthol-
delsesfleksjob, indgå i et ressourceforløb samt i midlertidige fleksjob etc.
Det fremgår af s. 92 i høringsnotatet, at midlertidig erstatning for tabt er-
hvervsevne efter arbejdsskadesikringsloven (ASL) fratrækkes ved opgørelse
af differenceerstatning i medfør af erstatningsansvarsloven (EAL). Efter lov-
ændringen L136, som trådte i kraft pr. 16. juni 2011, skal erstatning for mid-
lertidig tab af erhvervsevne efter ASL (ved skader fra dette tidspunkt) fra-
trækkes ved opgørelse af erstatning for tabt arbejdsfortjeneste efter EAL.
Tidspunktet for, hvornår udbetaling af tabt arbejdsfortjeneste stopper, er
identisk med tidspunktet for den endelige ASL-afgørelse. I forhold til opgørel-
se af differenceerstatningen skal der således
ikke
ske fratræk af den midlerti-
dige ASL-erstatning (som allerede er fratrukket tabt arbejdsfortjeneste).
Bemærkninger specifikt vedrørende arbejdsskadesager
Forsikring & Pension
Vores ref.
Sagsnr.
DokID
SGH/CT
GES-2012-00504
313281
2.1.
Det fremgår af høringsnotatet, s. 92, at Arbejdsskadestyrelsen – når tilskade-
komne er i fleksjob – på tilskadekomnes anmodning både kan træffe endelig af-
gørelse om det sikre tab af erhvervsevne og midlertidig afgørelse. Det forekom-
mer urimeligt, at kun skadelidte – og dermed ikke forsikringsselskabet - har mu-
ligheden for at få en endelig afgørelse fra styrelsen.
3.
Bemærkninger
om
samspillet
mellem
arbejdsmarkedspensi-
on/pensionsordninger og førtidspensionsreformen
Et element i arbejdsmarkedspensionsordninger er en forsikring ved tab af er-
hvervsevne. Den sikrer en udbetaling som erstatning for tab af lønindtægt og
supplerer de offentlige ydelser. Erstatningen kan komme til udbetaling som en
løbende ydelse og/eller en sum. Det fremgår ikke klart af lovforslaget, hvordan
modregningen i ydelser fra en pensionsordning skal være under ressourceforløb.
Det fremgår af § 68, at personer i ressourceforløb modtager ressourceforløbs-
ydelse, som beløbsmæssigt svarer til den ydelse, de var på forud for visitation til
ressourceforløb. Ydelsen er ikke afhængig af egen formue eller ægtefælles ind-
tægts- eller formueforhold.
Side 3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Løbende ydelser
Det bør præciseres, hvorvidt en løbende ydelse ved erhvervsevnetab skal
modregnes som en lønindtægt med 30 pct. jf. § 68 a stk. 2, eller om erstat-
ningen skal betragtes som anden indtægt, der modregnes 100 pct.
Hvis løbende ydelser modregnes 100 pct., vil konsekvensen være, at der reelt
ikke kan tilbydes dækning for personer i ressourceforløb, da man ikke kan for-
svare at lade medlemmer/kunder betale til en forsikring, de ikke får noget ud af.
Sumudbetalinger
Det bør præciseres, om sumudbetalinger ved tab af erhvervsevne og visse
kritiske sygdomme er indeholdt i formuebegrebet og dermed fritaget for
modregning, og om det er uanset, om de kommer til udbetaling før eller un-
der ressourceforløbet.
Forsikring & Pension
Vores ref.
Sagsnr.
DokID
SGH/CT
GES-2012-00504
313281
Med venlig hilsen
Susanne Gren Harstad
Side 4