Skatteudvalget 2012-13
L 50
Offentligt
1186058_0001.png
1186058_0002.png
J.nr. 12-0212891Dato: 28.11.12
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 50 - Forslag til lov om afgift af husstandsomdelte reklamer (reklame-afgiftsloven).Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 3 af 5. november 2012. Spørgsmålet erstillet efter ønske fra Jan E. Jørgensen (V).
Holger K. Nielsen/ Lene Henningsen
Spørgsmål:Vil ministeren angive, hvor store administrative og økonomiske konsekvenserreklameafgiftsloven forventes at få for danske distributører, idet forslaget lægger op til, atdet er distributørerne, der skal kontrollere andelen af redaktionelt stof?
Svar:Forslaget har været sendt til Erhvervsstyrelsens Team for Effektiv Regulering (TER)med henblik på en vurdering af forslagets administrative byrder.
Forslaget vurderes at medføre omstillingsbyrder samt løbende administrative byrder for di-stributørerne. Omstillingsbyrderne består i, at distributørerne skal registreres hos SKAT,samt at distributørerne skal udregne, angive og indbetale afgiften af de husstandsomdeltereklamer til SKAT.Det skønnes, at medlemmer af Brancheforeningen af Danske Distributionsvirksomheder,som har ca. 17 medlemmer, og Post Danmark tilsammen dækker mere end 97 pct. af mar-kedet for husstandsomdelte reklamer. Det er således ganske få aktører, som pålægges atopkræve afgiftens samlede provenu. I erkendelse af, at det kan være en likviditetsmæssigbelastning for disse virksomheder, hvis afgiften skal indbetales, før virksomheden sædvan-ligvis har modtaget betaling fra ordregivere, forslås, at afgiften først angives og indbetalestil SKAT i den anden måneden efter afgiftsperioden. Dvs. at for reklamer, som f.eks. omde-les i januar, skal angivelsen indsendes og afgiften betales senest den 15. marts. Tidspunktetfor angivelse og indbetaling af afgiften er en måned senere end efter opkrævningslovenssædvanlige bestemmelser.For at lette den potentielle afgiftsrisiko for distributørerne i forbindelse med omdeling af deafgiftsfrie produkter foreslås endvidere, at distributørerne kan indhente en leverandørerklæ-ring fra udgiveren, hvori denne indestår for, at betingelserne for afgiftsfritagelsen er op-fyldt. Dette er særligt relevant i forhold til omdeling af de afgiftsfrie ugeaviser. Det kan idenne forbindelse oplyses, at dette også opfylder et ønske fra Danske Medier i deres hø-ringssvar, hvor det foreslås, at ugeaviserne selv gøres ansvarlig for vurderingen af, hvorvidtderes produkter opfylder betingelserne for afgiftsfritagelse herunder andelen af redaktioneltstof.
Side 2