Skatteudvalget 2012-13
L 50
Offentligt
1186098_0001.png
1186098_0002.png
J.nr. 12-0212891Dato: 28.11.12
TilFolketinget - Skatteudvalget

L 50 - Forslag til lov om afgift af husstandsomdelte reklamer (rekla-

meafgiftsloven).

Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 11 af 7. november 2012. Spørgsmå-let er stillet efter ønske fra Jan E. Jørgensen (V).
Holger K. Nielsen/ Lene Henningsen

Spørgsmål:

Ministeren bedes redegøre for de beskæftigelsesmæssige konsekvenser af lov-forslaget, jf. forventningen om at reklametryksagsmængden reduceres med 25 pct.

Svar:

Det fremgår af lovforslagets bemærkninger, at en afgift på husstandsomdelte rekla-mer skønnes at nedbringe reklamemængden med 25 pct., når både effekten af branchensegen reduktion og reduktion som følge af afgiften indregnes. Heraf forventes afgiften påreklamer i sig selv at medføre en reduktion på ca. 15 pct.Som det fremgår af lovforslaget, er udgifterne til produktion og omdeling af husstandsom-delte reklamer opgjort til ca. 2,8 mia. kr. for 2010. I 2011 er de opgjort til ca. 2,6 mia. kr.,hvoraf omkostningerne til produktion er opgjort til ca. 1,3 mia. kr.I 2011 forventes den samlede reklamemængde at udgøre 164.000 ton. Udgifterne til pro-duktion og omdeling af reklamerne udgør således 15,85 kr./kg eller 7,9 kr./kg, hvis aleneudgifterne til produktion medregnes.Grafisk Arbejdsgiverforening har oplyst til Skatteministeriet, at der er ca. 750 personer be-skæftiget med produktion af tilbudsaviser til både hjemmemarkedet og eksport. Det angivesendvidere, at der eksporteres for 350 mio. kr. reklametryksager, hvilket betyder, at densamlede omsætning i branchen i 2011 var på 1,65 mia. kr. Beskæftigelsesmæssigt svarer enomsætning på 1 mio. kr. derfor til 0,45 beskæftigede. Ved en reduktion af reklamemæng-den på ca. 20.000 ton som forudsat i lovforslaget, vil det betyde en tabt omsætning påskønsmæssigt 160 mio. kr., og et fald i beskæftigelsen på ca. 70 personer, såfremt den dan-ske grafiske branche alene skal bære afgiften.Det vurderes dog som usandsynligt, at den grafiske branche alene skal bære hele afgiften.Afgiften vil sandsynligvis blive fordelt på både detailhandlen, reklamebureauerne, trykkeri-erne og distributørerne. Endvidere skal det understreges at ovenstående beregninger tagerudgangspunkt i en umiddelbar effekt af reklameafgiften.Med udgangspunkt i de varige arbejdsudbudseffekter skønner Skatteministeriet ved brug afstandard beregninger, at lovforslaget vil medføre et mere langsigtet fald i beskæftigelsen påunder 50 fuldtidsbeskæftigede. Hertil skal det desuden bemærkes, at afgiften på reklamerindgår som et finansieringselement af Finanslovsaftalen for 2012, og derfor skal ses i sam-menhæng med hele finanslovsaftalen – og den samlede gevinst for beskæftigelsen.
Side 2