Retsudvalget 2012-13
L 48 Bilag 8
Offentligt
FolketingetRetsudvalgetChristiansborgDK-1240 København K
30. november 2012
Vedr. Lovforslag L 48 om ændring af lov om ændring af færdselsloven og
lov om fragtaftaler ved international vejtransport
Organisationerne DTL, Danske Speditører, Dansk Erhverv og ITD, der alle repræsenterertrans-portbranchen takker for, at vi den 29. november 2012 fik foretræde for Retsudvalget i forbindelsemed udvalgets behandling af lovforslag L 48 om ændring af lov om ændring af færdselsloven oglov om fragtaftaler ved international vejtransport.Organisationerne er meget glade for at Folketinget med lovforslaget lægger op til at implementeretillægsprotokollen til CMR-konventionen om Elektroniske fragtbreve. Manglende anerkendelse afet elektronisk CMR-fragtbrev er en barriere i forhold til effektiviteten i hele transportkæden.Fra organisationernes side ønsker vi derfor, at det elektroniske fragtbrev bliver en reel lettelse forhele branchen, og at det elektroniske fragtbrev derfor også vil blive anvendt i praksis.Det kræver, at der en reel tidsbesparelse og lettelse for branchen ved brugen af det elektroniskefragtbrev, og at brugen derfor ikke er for ”bøvlet”. Anvendelse af det elektroniske fragtbrev vil væ-re en lettelse og en mulighed for forbedring af konkurrenceevnen for såvel den lille som den storevognmand ved både national og international transport.Såfremt der sættes tekniske krav til opfyldelse af regelsættet som alene kan honoreres af et min-dre antal vognmænd, eller alene kan opfyldes i Danmark, vil det være en væsentlig hindring forudbredelse af det elektroniske fragtbrev.I den forbindelse er vi blevet opmærksomme på lovforslagets § 2, nr. 2. Her fremgår det af forsla-get til § 6, stk. 5, at ”Den digitale signatur, som skal anvendes, jf. stk. 4, skal være baseret på dengældende OCES-standard eller opfylde kravene i lov om digital signatur.”Efter organisationernes opfattelse, er der forskel på en digital og en elektronisk signatur. En digi-tal signatur er f.eks. Nem-id. En elektronisk signatur er en håndskreven underskrift på en tabletog lignende enheder.
Efter organisationernes opfattelse vil krav om en digital signatur medføre en væsentlig barrierefor udbredelsen og brugen af det elektroniske fragtbrev. Vi frygter, at det elektroniske fragtbrevikke vil blive anvendt i praksis, da det er for bøvlet, og derfor ingen tidsbesparelse er ved brugen,hvis at dette krav til den digitale signatur fastholdes.I den forbindelse skal det bemærkes, at der i lovforslaget allerede er andre krav, der sikrer parter-nes accept og sikkerhed i forbindelse med anvendelse af elektroniske fragtbreve.Underskriften af fragtbrevet skal være teknologiuafhængig både med hensyn til brugen af soft-ware og hardware. Tillægsprotokollen har da heller ikke et sådant krav. Her er kravet alene, atproceduren skal sikre integriteten for oplysningerne i fragtbrevet.I dag benyttes smartphones ogtablets. Hvad morgendagen byder på, kan man kun gætte på.Organisationerne vil derfor foreslå, at forslaget til § 6 stk. 5, i lovforslagets § 2, nr. 2, udgår af lov-forsalget samt de bemærkninger, der knytter sig hertil.Såfremt der er spørgsmål til det fremsendte er udvalget meget velkomne til at rette henvendelsetil alle organisationerne.Kopi af dette brev er sendt til Justitsministeriet.
Med venlig hilsen
DTLJohn Roy Vesterholm
Danske SpeditørerRasmus Køie
Dansk ErhvervJesper Højte Stenbæk
ITDBirthe Boisen
Side2/2