Retsudvalget 2012-13
L 48 Bilag 1
Offentligt
1177040_0001.png
1177040_0002.png
1177040_0003.png
1177040_0004.png
1177040_0005.png
Civiliafdelingen
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
12. november 2012FærdselskontoretAnnemette Ross2012-801-0005573271

KOMMENTERET HØRINGSOVERSIGT

vedrørende

Forslag til lov om ændring af færdselsloven og lov om fragtaftaler ved

international vejtransport (Indførelse af gebyr i forbindelse med

chaufføruddannelsen inden for vejtransport af farligt gods og indfø-

relse af mulighed for anvendelse af elektroniske fragtbreve m.v.) (L

48)

1. Hørte myndigheder og organisationer m.v.

Et udkast til lovforslag om ændring af færdselsloven og lov om fragtaftalerved international vejtransport (Indførelse af gebyr i forbindelse med chauf-føruddannelsen inden for vejtransport af farligt gods og indførelse af mu-lighed for anvendelse af elektroniske fragtbreve mv.) har været sendt i hø-ring hos de myndigheder og organisationer m.v., der er nævnt i pkt. 9 ilovforslagets almindelige bemærkninger.Justitsministeriet har modtaget høringssvar fra følgende:

Advokatrådet, Arbejdsgiverforeningen for Transport og Logistik

(ATL), DTU Transport, Danmarks Automobilhandler Forening,

Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Erhverv, Dansk Kørelærer-

Union, Dansk Transport og Logistik (DTL), Datatilsynet, DI Trans-

port, Fagligt Fælles Forbund (3F), Forbrugerrådet, Forbrugerom-

budsmanden, Foreningen af Kommunale Beredskabschefer, Forsik-

ring og Pension, Institut for Menneskerettigheder, International

Transport Danmark (ITD), Københavns Byret, Politiforbundet, Rigs-

advokaten, Vestre Landsret, Østre Landsret

Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Det bemærkes, at henholdsvis

Dansk Transport og Logistik (DTL)

og

International Transport Danmark (ITD)

samt

DI Transport

og

Ar-

bejdsgiverforeningen for Transport og Logistik (ATL)

har afgivet fæl-les høringssvar.Nedenfor er gengivet de væsentligste punkter i de modtagne høringssvar.Justitsministeriets bemærkninger til høringssvarerne er anført medkursiv.

2. Høringssvarerne

Advokatrådet, Arbejdstilsynet, DTU Transport, Danmarks Automo-

bilhandler Forening, Dansk Kørelærer-Union, Datatilsynet, Forbru-

gerrådet, Forbrugerombudsmanden, Foreningen af Kommunale Be-

redskabschefer, Institut for Menneskerettigheder, Københavns Byret,

Politiforbundet, Rigsadvokaten, Vestre Landsret, Østre Landsret

haringen bemærkninger til lovforslaget.

Dansk Arbejdsgiverforening

anfører, at lovforslaget ligger uden for or-ganisationens virkeområde.

2.1. Færdselsloven

2.1.1. Generelt

Dansk Transport og Logistik (DTL), International Transport Dan-

mark (ITD), Fagligt Fælles Forbund (3F), DI Transport, Arbejdsgi-

verforeningen for Transport og Logistik (ATL)

og

Dansk Erhverv

kanikke støtte, at der pålægges transportbranchen yderligere omkostninger iform af et gebyr for udstedelse af uddannelsesbevis til førere af køretøjertil vejtransport af farligt gods (ADR-bevis).Med lovforslaget foreslås det at indføre et gebyr på 250 kr. (2012-niveau)for udstedelse af uddannelsesbevis til førere af køretøjer til vejtransport affarligt gods. Gebyret overstiger ikke udgiften til gennemførelse af de nyekrav i 2011-udgaven af ADR-konventionen til indholdet af eksamen og tilformatet på uddannelsesbeviset.Uddannelsesbeviset til førere af køretøjer til vejtransport af farligt godsudstedes til den pågældende personligt og er til brug i den pågældendeserhverv. Justitsministeriet finder i den forbindelse, at udgifterne forbundet
2
med de nye krav i ADR-konventionen bør betales af vedkommende selv ilighed med f.eks. kørekort og chaufføruddannelsesbevis.Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 1, nr. 2 (forslaget til færdselslovens§ 124 f, stk. 2 og 3) og bemærkningerne hertil.

Dansk Transport og Logistik (DTL), International Transport Dan-

mark (ITD), DI Transport

og

Arbejdsgiverforeningen for Transport

og Logistik (ATL)

foreslår, at ADR-beviset integreres med chaufførud-dannelsesbeviset og førerkortet til ét samlet kort.Forslaget ligger uden for den regulering, der foretages med den foreslåe-de ændring af færdselsloven, og der er således ikke medtaget ændringsfor-slag herom. Forslaget vil i øvrigt kræve en ændret EU-retlig regulering.Justitsministeriet vil være opmærksom på forslaget i forbindelse med even-tuelle kommende overvejelser i EU-regi om ændring af de relevante EU-regler.

2.2. Lov om fragtaftaler ved international vejtransport

2.2.1. Generelt

Dansk Erhverv, Dansk Transport og Logistik (DTL), International

Transport Danmark (ITD), DI Transport

og

Arbejdsgiverforeningen

for Transport og Logistik (ATL)

støtter den del af lovforslaget, der ved-rører muligheden for at anvende elektroniske fragtbreve.

Forsikring og Pension

peger på vigtigheden af, at kommunikation og in-formationsudveksling kan dokumenteres i tilfælde af fejl i de digitale pro-cesser.Det følger af forslaget til ny § 6, stk. 5, i lov om fragtaftaler ved internati-onal vejtransport (jf. lovforslagets § 2, nr. 2), at den digitale signatur, somskal anvendes, skal være baseret på den gældende OCES-standard elleropfylde kravene i lov om elektroniske signaturer. Med kravet herom sikresdet i overensstemmelse med tillægsprotokollens artikel 3, stk. 1, at detelektroniske fragtbrev autentificeres ved hjælp af en pålidelig elektronisksignatur, hvorved det sikres, at en hvilken som helst senere ændring af detelektroniske signerede fragtbrev kan opdages. Der henvises nærmere tilpkt. 3.3.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
3
Det følger endvidere af forslaget til ny § 8 a i lov om fragtaftaler ved in-ternational vejtransport (jf. lovforslagets § 2, nr. 4) vedrørende de supple-rende oplysninger, som et elektronisk fragtbrev skal indeholde, at det bl.a.skal fremgå, hvorledes fragtbrevet oprettes og leveres, jf. den foreslåedelitra a, og hvorledes der kan tilføjes og ændres i det elektroniske fragtbrev,jf. litra c.Justitsministeriet finder, at der med kravene til den digitale signatur, derskal anvendes, og de supplerende krav, der stilles til elektroniske fragtbre-ve, er skabt rammerne for at sikre, at der kan ske dokumentation i tilfældeaf fejl i de digitale processer.I

Dansk Transport og Logistik (DTL)

og

International Transport

Danmark (ITD)

fælles høringssvar anføres, at det forhold, at et elektro-nisk fragtbrev ikke opfylder alle formkravene ikke får den betydning, atfragtaftalen er ugyldig.Som det fremgår af forslaget til ny § 8 a i lov om fragtaftaler ved interna-tional vejtransport (jf. lovforslagets § 2, nr. 4), skal et elektronisk fragt-brev – udover at indeholde de samme oplysninger som et papirbaseretfragtbrev – opfylde en række supplerende betingelser til bl.a. oprettelsenog anvendelsen af et elektronisk fragtbrevSom anført i pkt. 3.3.1. i lovforslagets almindelige bemærkninger følgerdet af CMR-lovens § 5, stk. 2, at en fragtaftale er gyldig, selv om der ikkeer oprettet fragtbrev, eller det ikke har fået det foreskrevne indhold, ellerfragtbrevet er bortkommet. Manglende overholdelse af formforskrifter, derfølger af loven, vil således ikke medføre fragtaftalens ugyldighed. Dennebestemmelse vil også finde anvendelse på elektroniske fragtbreve.

2.2.2. Godkendelse af procedurer og programmer

Dansk Erhverv

foreslår, at der oprettes en godkendelsesordning, såledesat virksomheder, der ønsker at gøre brug af ordningen, kan få godkendtprocedurer og programmer. Alternativet er, at tvister om godkendelse afprocedurer og programmel vil skulle afgøres ved domstolsprøvelse, hvilketi alvorlig grad vil hæmme den praktiske effektivitet af dette forslag ogdermed vil stride mod forslagets grundlæggende ide om lettelse af den friehandel.
4
Med lovforslaget gives der mulighed for, at parterne i en fragtaftale kanvælge også at benytte sig af elektroniske fragtbreve. Med forslaget læggesder endvidere i overensstemmelse med tillægsprotokollens krav op til, at etelektronisk fragtbrev skal indeholde en række supplerende oplysningskrav.Aftalevilkårene skal sikre, at der ikke efterfølgende opstår tvister om god-kendelse af procedurer mv., herunder bl.a. hvad parterne skal have indgå-et aftale om vedrørende fragtbrevet.Justitsministeriet finder ikke, at der som følge af lovforslaget er behov foroprettelse af en myndighedsbaseret godkendelsesordning. De pågældendeaftalevilkår bør derimod – i overensstemmelse med tillægsprotokollens be-stemmelser – fastsættes af parterne selv, hvilket også findes bedst stem-mende med det grundliggende princip om parternes aftalefrihed.

3. Udformningen af lovforslaget

Der er i forhold til det udsendte lovforslag foretaget følgende ændringer:I CMR-lovens § 6 foreslås indsat et nyt stk. 5, hvorefter det tyde-liggøres, at den digitale signatur, som skal anvendes, kan være ba-seretentenpå den gældende OCES-standardelleropfylde kravenei lov om elektroniske signaturer.Med forslaget sikres det, at den digitale signatur, som udstedes afNemID, også kan anvendes. Der henvises nærmere herom til pkt.3.3.2 i de almindelige bemærkninger samt til forslaget til ny § 6,stk. 5, i lov om fragtaftaler ved international vejtransport(jf.lov-forslagets § 2, nr. 2), og bemærkningerne hertil.Endvidere er det foretaget en tilføjelse til lovforslagets ikrafttræ-delsesbestemmelse, jf. § 3, stk. 4, hvormed det præciseres, at lo-vens bestemmelse om gebyr på 250 kr. for udstedelse af uddannel-sesbevis, jf. lovforslagets § 1, nr. 2, alene finder anvendelse i til-fælde af førstegangsudstedelse af uddannelsesbevis som led i ek-samen afsluttet efter 1. januar 2013 og i øvrige tilfælde for ansøg-ninger indgivet efter 1. januar 2013.Herudover er der foretaget enkelte redaktionelle ændringer i lov-forslaget samt ændringer og præciseringer i lovforslagets bemærk-ninger.5