Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13, Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13, Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13
L 39 , L 39 A , L 39 B
Offentligt
Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 30. november 2012Enhed: Primær SundhedSagsbeh.: DEPMHESags nr.: 1206349Dok nr.: 1103900
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 26. november 2012stillet følgende spørgsmål nr. 20 (L 39 – forslag til lov om ændring af sund-hedsloven og apotekerloven (Regelforenkling i den kommunale tandpleje, op-hævelse af pensionisters tilskud til håndkøbslægemidler og ændring af kompe-tenceregler om apotekernes udnævnelse m.v.)Spørgsmål nr. 20:’’Ministeren bedes kommentere henvendelse af 25. november 2012 fra Lands-foreningen for Kliniske Tandteknikere (LKT), jf. L 39 - bilag 7.”Svar:Det fremgår af henvendelsen fra Landsforeningen for Kliniske Tandteknikere,at foreningen finder, at en ophævelse af fritvalgsordningen i privat praksis iomsorgstandplejen vil medføre dårligere mund- og tandsundhed for brugerne,bl.a. fordi man hermed fjerner den trygge relation til den velkendte klinisketandtekniker og øger ventetiden på tandpleje.Det fremgår desuden af henvendelsen, at foreningen frygter, at en række cen-trale spørgsmål ikke er besvaret forud for fremsættelsen af lovforslaget, og derspørges, hvorledes de forventede mindreudgifter ved en ophævelse af fritvalg-sordningen er opgjort.Fritvalgsordningen i privat praksis i omsorgstandplejen benyttes af under 1 %af målgruppen. Jeg har derfor svært ved at se rationalet i at opretholde enordning, der benyttes af så få – særligt når kravene til omsorgstandpleje er desamme, hvad enten den ydes af offentligt ansat personale eller praktiserendekliniske tandteknikere.Endvidere kan jeg oplyse, at det som led i finanslovsaften for 2013 er beslut-tet, at der skal gennemføres et serviceeftersyn af sundhedslovens krav til ind-holdet af den kommunale omsorgstandpleje bl.a. med henblik på at sikre, atde relevante målgrupper benytter ordningen.Endelig kan jeg oplyse, at beregningen over de forventede kommunale min-dreudgifter ved en ophævelse af fritvalgsordningen i privat praksis i omsorgs-tandplejen er foretaget på baggrund af et samlet skøn, baseret på de samledeudgifter til omsorgs- og specialtandpleje og udgifterne til administration af en
Side 2
anden lignende ordning (fritvalgsordningen i privat praksis i den kommunalebørne- og ungdomstandpleje). Endvidere er det min opfattelse, at en ophæ-velse af fritvalgsordningen i omsorgstandplejen - henset til ordningen begræn-sede anvendelse - ikke vil medføre behov for kapacitetsudvidelse i den kom-munale tandpleje.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
/
Mette Touborg Heydenreich