Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13
L 213 Bilag 8
Offentligt
1251699_0001.png
Til lovforslag nr.
L 213
Folketinget 2012-13
Betænkning afgivet af Børne- og Undervisningsudvalget den 21. maj 2013
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om ungdomsuddannelse for unge med særlige
behov
(Muligheder for at afbryde uddannelsen, optag af elever, ændret visitation, afklaringsforløb, praktik m.v.)
[af børne- og undervisningsministeren (Christine Antorini)]
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 25. april 2013 og var til 1.
behandling den 2. maj 2013. Lovforslaget blev efter 1. be-
handling henvist til behandling i Børne- og Undervisnings-
udvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og børne- og undervisningsministeren sendte
den 11. marts 2013 dette udkast til udvalget, jf. BUU alm.
del – bilag 165. Den 25. april 2013 sendte børne- og under-
visningsministeren de indkomne høringssvar og et notat her-
om til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
en skriftlig henvendelse fra Ligeværd.
Børne- og undervisningsministeren har over for udvalget
kommenteret den skriftlige henvendelse til udvalget.
Deputationer
Endvidere har Ligeværd mundtligt over for udvalget re-
degjort for sin holdning til lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 13 spørgsmål til børne- og undervis-
ningsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har be-
svaret.
2. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af EL) ind-
stiller lovforslaget til
vedtagelse uændret.
Dansk Folkeparti har bidraget positivt til denne lovrevisi-
on af STU (særlig tilrettelagt uddannelsesforløb), en ung-
domsuddannelse for unge med særlige behov.
Dansk Folkeparti kæmpede for, at denne lov blev til, så
unge med udviklingshæmning og andre unge med særlige
behov, der ikke kunne tage en uddannelse i det ordinære sy-
stem, fik et retskrav på en særligt tilrettelagt uddannelse
(ungdomsuddannelse). Det er ingen hemmelighed, at Dansk
Folkeparti var bannerfører for denne uddannelse.
Loven trådte i kraft den 1. august 2007 og skulle have
været revideret senest i folketingsåret 2011-2012, men revi-
sionen blev udsat. Regeringen udskød revisionen, da den
mente, at den ikke havde viden nok til at revidere loven på
daværende tidspunkt. Der lå på daværende tidspunkt et fær-
digt stykke arbejde fra Foreningsfællesskabet Ligeværd i
form af en evalueringsrapport, men regeringen ville under-
søge sagen yderligere. Efter udskydelsen af revisionen af
STU'en forelå der allerede knap en måned efter, i april 2012,
en undersøgelse fra Epinion. Dette undrede Dansk Folkepar-
ti sig over.
Lovens formål er, at unge med særlige behov får en ud-
dannelse og opnår personlige, sociale og faglige kompeten-
cer til at klare en så selvstændig og aktiv deltagelse i vok-
senlivet som muligt og eventuelt til at klare videreuddannel-
se eller beskæftigelse. Med denne revision af loven er det
ikke længere nødvendigt, at alle unge gennemfører et obli-
gatorisk forløb på 12 uger. Det bliver kommunalbestyrelsens
opgave at beslutte, om det er nødvendigt. Samtidig gør man
det med denne lov mere fleksibelt, ved at 280-timersreglen
for praktik ophæves.
Dansk Folkeparti ønsker, at kommunalbestyrelsen lægger
betydelig vægt på den unges, forældrenes eller værgens øn-
sker med hensyn til den nærmere tilrettelæggelse af ung-
domsuddannelsen. Dansk Folkeparti er positiv over, at kla-
DokumentId
Journalnummer
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1251699_0002.png
2
genævnets kompetenceområde udvides til også at gælde
kommunalbestyrelsens afgørelser om afslag på optagelse på
en ungdomsuddannelse, og at kommunalbestyrelsen kan dis-
pensere fra aldersgrænsen grundet særlige omstændigheder
som f.eks. barsel eller sygdom, så de unge får mulighed for
at afslutte deres uddannelse.
Dansk Folkepartis ønske var, at unge ikke fik modregnet
deres opsparing. Dette har været et emne, der har fyldt me-
get, og det er der nu blevet rettet op på. Dansk Folkeparti
var også meget optaget af, at retskravet til uddannelsen be-
stod, og det har Dansk Folkeparti fået en bekræftelse på at
det gør. Dansk Folkeparti har også lagt stor vægt på, at der
ikke blev sat en nedre grænse for optagelse på STU, og dette
har Dansk Folkeparti fået en bekræftelse på at der ikke gør.
Dansk Folkepartis begrundelse for at stemme for denne
lovrevision er at få indflydelse på den videre proces. Dansk
Folkeparti har fået ministerens ord for, at i den stemmeafta-
le, som Dansk Folkeparti også er med i, er der enighed om,
at aftaleparterne inddrages i den nærmere udmøntning af
lovændringerne. Det vil også gælde ændringer i bekendtgø-
relsen om ungdomsuddannelsen for unge med særlige be-
hov. For at få indflydelse på dette har Dansk Folkeparti sagt
ja til lovforslaget. Såfremt Dansk Folkeparti havde sagt nej
til denne lovrevision, havde Dansk Folkeparti stået uden
indflydelse på den videre proces, og dette ønskede Dansk
Folkeparti ikke.
Selv om Dansk Folkeparti stemmer for lovforslaget, er
det ikke ensbetydende med, at Dansk Folkeparti ikke frem-
adrettet vil holde øje og følge med i, hvordan uddannelsen
fungerer i praksis både i forhold til kvalitet i uddannelsen og
i forhold til, hvordan kommunerne forvalter uddannelsen i
praksis. Dansk Folkeparti vil løbende tage eventuelle pro-
blemstillinger op.
Dansk Folkeparti ønsker samtidig, at der tages hensyn til
skoler, der har specialviden, som ikke bare kan gives videre
til et andet tilbud, men hvor nogle unge risikerer tab af funk-
tionsevne ved at skifte til et andet tilbud eller skole.
Dansk Folkeparti ønsker derfor, at der tages højde for det
i forbindelse med bekendtgørelsen af STU’en, så der kan
skabes mulighed for, at gruppen af børn og unge med multi-
pelt handicap kan fortsætte deres uddannelsesforløb på den
skole, de allerede er på, for netop at sørge for at øge deres
kompetencer, i stedet for at de skulle starte forfra et nyt sted.
Der henvises til www.kirkebaekskolen.dk.
Et
mindretal
i udvalget indstiller lovforslaget til
forkas-
telse
ved 3. behandling.
Enhedslisten mener ikke, at lovforslaget vil sikre eleve-
rne på STU en bedre uddannelse, da lovforslaget udelukken-
de tager udgangspunkt i kommunernes muligheder. Lovfor-
slaget tager ikke udgangspunkt i elevens muligheder. En-
hedslisten er ligeledes bekymrede for, at lovforslaget vil be-
tyde, at vejledningen bliver forringet, da den nu ikke længe-
re skal være i Ungdommens Uddannelsesvejledning (UU),
hvor der er vejledere, der uddannet til at varetage netop den-
ne opgave.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-
givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og
havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger
eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
Ane Halsboe-Jørgensen (S) Annette Lind (S) Karin Gaardsted (S) Julie Skovsby (S) Orla Hav (S)
fmd.
Rasmus Horn Langhoff (S) Troels Ravn (S) Lotte Rod (RV)
nfmd.
Jeppe Mikkelsen (RV) Marlene Borst Hansen (RV)
Pernille Vigsø Bagge (SF) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Rosa Lund (EL) Lars Dohn (EL) Henning Hyllested (EL)
Karen Ellemann (V) Peter Juel Jensen (V) Esben Lunde Larsen (V) Louise Schack Elholm (V) Anni Matthiesen (V)
Tina Nedergaard (V) Ulla Tørnæs (V) Alex Ahrendtsen (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Marie Krarup (DF)
Martin Henriksen (DF) Merete Riisager (LA) Villum Christensen (LA) Vivi Kier (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
47
45
22
17
15
12
Liberal Alliance (LA)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
9
8
1
1
1
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1251699_0003.png
3
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 213
Bilagsnr.
1
2
3
4
5
6
Titel
Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
Udkast til tidsplan for udvalgsbehandlingen
Endelig tidsplan for udvalgsbehandlingen
Henvendelse af 14/5-13 fra Ligeværd
1. udkast til betænkning
2. udkast til betænkning
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 213
Spm.nr.
1
Titel
Spm. om progressionsmål i den individuelle uddannelsesplan for ele-
ver i STU, til børne- og undervisningsministeren, og ministerens svar
herpå
MFU spm., om ministeren kan bekræfte, at Epinions evaluering af
STU først blev tilsendt høringsparterne 3 dage inden høringsfristens
udløb, til børne- og undervisningsministeren, og ministerens svar her-
MFU spm. om mere konkrete evaluerbare uddannelsesmål i ungdoms-
uddannelser for unge med særlige behov, til børne- og uddannelsesmi-
nisteren, og ministerens svar herpå
MFU spm. om, hvorfor ministeren vælger at sende udkastet til lovfor-
slag i høring, uden at den helt afgørende Epinionrapport er tilgænge-
lig, til børne- og uddannelsesministeren, og ministerens svar herpå
MFU spm. om, hvor stor antallet for målgruppen for STU er nu, og
hvad den fremadrettet forventes at blive, til børne- og uddannelsesmi-
nisteren, og ministerens svar herpå
MFU spm., om den kommunale visitionsproces i et STU-forløb virker
tilstrækkelig godt, til børne- og uddannelsesministeren, og ministerens
svar herpå
MFU spm., om ministeren kan bekræfte, at unge på en STU-uddannel-
se ikke længere skal til jobsamtaler i jobcenteret, til børne- og under-
visningsministeren, og ministerens svar herpå
MFU spm. om initiativer i forbindelse med KLAP-projekter, til børne-
og undervisningsministeren, og ministerens svar herpå
MFU spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at der stadig vil være et
mangfoldigt udbud på STU, hvis alle kommuner vælger at lave egne
tilbud, til børne- og undervisningsministeren, og ministerens svar her-
Spm. om elevoptag på STU, til børne- og undervisningsministeren, og
ministerens svar herpå
Spm. om uddybende kommentar til høringsparternes bemærkninger
om placeringen af vejledningsopgaverne, til børne- og undervisnings-
ministeren, og ministerens svar herpå
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1251699_0004.png
4
12
13
Spm., om ministeren uddybende vil kommentere høringssvaret fra
Danmarks Lærerforening om afklaringsforløbet, til børne- og under-
visningsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelse af 14/5-13 fra Ligeværd, til bør-
ne- og undervisningsministeren, og ministerens svar herpå