Kommunaludvalget 2012-13
L 198
Offentligt
1240386_0001.png
1240386_0002.png
Folketingets KommunaludvalgChristiansborg
Finansministeren
23. april 2013
Endeligt svar på Kommunaludvalgets spørgsmål nr. 5 (L198) af 3. april 2013stillet efter ønske fra Michael Aastrup Jensen (V).

Spørgsmål:

Finansministeren bedes redegøre for, hvilke erfaringer man indtil videre har med at ladeborgerservicemedarbejdere og tilsvarende hjælpe borgerne, mens de anvender digitalselvbetjening, for så vidt angår sikkerheden omkring personlige oplysninger og borger-nes tillid til at deres personlige oplysninger ikke kommer til andres kendskab.

Svar:

Jeg forudsætter naturligvis, at de offentlige myndigheder ligesom i dag ved deres virkeog håndtering af personlige oplysninger iagttager persondataloven og regler udstedt imedfør heraf.Opgaven med at hjælpe borgerne med digital selvbetjening er forankret hos de myndig-heder, der har ansvaret for de respektive løsninger. KL oplyser, at kommunerne harpositive erfaringer med hjælp til borgerne i forbindelse med første bølge af digital selv-betjening, og at der gøres en stor indsats for bl.a. medbetjening af borgerne. Kommu-nerne har uddannet ca. 7.000 kommunale medarbejdere særligt til at hjælpe borgernemed digital selvbetjening.Borgere kan endvidere lade sig repræsentere af en anden part ved at afgive en fuldmagt.Der arbejdes desuden målrettet på at tilbyde en digital fuldmagtsløsning, så borgere kanvælge at give digital fuldmagt til eksempelvis pårørende eller andre, som dermed vilkunne hjælpe borgeren i håndteringen af sager i forhold til det offentlige på en merefleksibel måde.Der er ikke systematisk indsamlet data specifikt om borgernes tillid til, at deres personli-ge oplysninger ikke kommer til andres kendskab i forbindelse med, at de modtager hjælpfra borgerservicemedarbejdere og tilsvarende. Men mere generelt indgår data for bor-gernes sikkerhedsbekymringer i forhold til forskellige internetaktiviteter i publikationen”It-anvendelse i befolkningen 2012”, som er udgivet af Danmarks Statistik. Det fremgårbl.a., at kun 6 pct. af de danske internetbrugere i alderen 16-89 år på et tidspunkt indenfor det seneste år har afholdt sig fra at kommunikere digitalt med det offentlige pågrund af sikkerhedsbekymringer. Det tilsvarende tal for brugen af netbank er 10 pct.,mens 21 pct. på et tidspunkt indenfor det seneste år har afholdt sig fra at bestille ellerkøbe produkter eller tjenester digitalt på grund af sikkerhedsbekymringer. Tilsvarende
Finansministeriet • Christiansborg Slotsplads 1 • 1218 København K • T 33 92 33 33 • E [email protected] • www.fm.dk
2
undersøgelser underbygger, at danskernes tillid til de offentlige digitale løsninger gene-relt er høj.Med venlig hilsenBjarne Corydon