Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
L 175
Offentligt
1241635_0001.png
1241635_0002.png
1241635_0003.png
1241635_0004.png
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTEREN
25. april 2013

Besvarelse af spørgsmål 1 ad L 175 stillet af Erhvervs-, Vækst- og

Eksportudvalget den 20. marts 2013 efter ønske fra Frank Aaen (EL)

Spørgsmål:

Ministeren bedes redegøre for konsekvenserne af at fremme etablering ogdrift af finansielle virksomheder på tværs af grænserne. Hvilke mulighe-der har de danske myndigheder for at kontrollere en udenlandsk finansielvirksomheds aktiviteter i Danmark og moderselskabets aktiviteter i hjem-landet?

Svar:

Indledningsvis skal jeg oplyse, at idet spørgsmålet er stillet til L 175 (omforvaltere af alternative investeringsfonde m.v.), lægges det til grund ifølgende svar, at der med begrebet finansielle virksomheder menes for-valtere af alternative investeringsfonde, og spørgsmålet således ikke ved-rører andre typer af finansielle virksomheder som defineret i § 5, stk. 1,nr. 1, i lov om finansiel virksomhed.Forvaltere af alternative investeringsfonde opererer allerede i dag i vidtomfang på tværs af grænserne. Ikke alle forvaltere af alternative investe-ringsfonde, som er omfattet af lovforslaget, er i dag underlagt et direktetilsyn. Et af hovedformålene med lovforslaget er at sikre, at der gælder enensartet og gennemsigtig minimumsregulering for tilsynet med forvaltereaf alternative investeringsfonde og tilsynet med de aktiviteter, som disseforvaltere udøver. Det sikrer samtidig en øget investorbeskyttelse.Lovforslaget medvirker således til at skabe et grundlag for, at tilsyns-myndighederne i de forskellige medlemsstater kan koordinere deresmyndighedsudøvelse på tværs af Den Europæiske Union eller et land,som Unionen har indgået aftale med på det finansielle område. Dette ermed til at øge myndighedernes muligheder for at udøve stabiliserendeindgreb over for forvaltere af alternative investeringsfonde i forhold til idag. Det skal medvirke til at imødegå opbygningen af systemiske risici isektoren.Lovforslaget understøtter et mere effektivt indre marked for forvaltningaf alternative investeringsfonde ved at regulere den grænseoverskridendeforvaltning. Et mere effektivt indre marked for forvaltning af alternativeinvesteringsfonde er til gavn for konkurrencen og dermed for den enkelteinvestor.
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
[email protected]www.evm.dk
2/4
De danske myndigheders mulighed for at kontrollere en udenlandsk fi-nansiel virksomheds aktiviteter i Danmark og moderselskabets aktiviteteri hjemlandetFor så vidt angår kontrol skal det bemærkes, at enhver markedsføring afandele i alternative investeringsfonde til detailinvestorer i Danmark vilkræve en individuel tilladelse fra Finanstilsynet. Finanstilsynet kan såle-des kontrollere, hvilke fonde, forvaltere markedsfører til detailinvestorer,og sikre sig, at dette foregår på en forsvarlig måde, samt reagere over forovertrædelser af markedsføringsreglerne.De muligheder, som Finanstilsynet har for at kontrollere en udenlandskforvalter af alternative investeringsfondes aktiviteter, afhænger af, påhvilket grundlag en forvalter udøver aktiviteter i Danmark samt hvilkeaktiviteter, der er tale om.Når der er tale om aktiviteter, der udøves igennem en filial, kan forvaltereaf alternative investeringsfonde, der har erhvervet tilladelse i Den Euro-pæiske Union eller et land, som Unionen har indgået aftale med på detfinansielle område, gennem en filial i Danmark markedsføre andele i al-ternative investeringsfonde til professionelle investorer i Danmark ellerforvalte alternative investeringsfonde, der er etableret i Danmark.Det overordnede tilsyn med filialen ligger hos hjemlandets tilsynsmyn-digheder for filialens hovedselskab. Med lovforslaget får Finanstilsynetmulighed for at føre tilsyn med visse af de aktiviteter, der udøves gennemfilialen i Danmark. Det omfatter f.eks. kontrol af, at filialen udøver sineaktiviteter i overensstemmelse med redelig forretningsskik og god praksisinden for forvaltningsområdet, og at filialen har de fornødne ressourcerog procedurer for driften samt håndterer interessekonflikter på forsvarligvis. Markedsføring af andele i alternative investeringsfonde i Danmark erendvidere underlagt de danske markedsføringsregler.Såfremt Finanstilsynet vurderer, at en forvalter, der har etableret filial iDanmark, ikke overholder de regler, som Finanstilsynet skal føre tilsynmed, kan Finanstilsynet under visse forudsætninger påbyde forvalteren atophøre med sine aktiviteter i Danmark. Dette forudsætter blandt andetforudgående påbud til forvalteren om at bringe det ulovlige forhold tilophør samt orientering af hjemlandets tilsynsmyndigheder om påbuddet.Endvidere forudsættes det at eventuelle foranstaltninger truffet af hjem-landets tilsynsmyndigheder ikke har været tilstrækkelig til at bringe detulovlige forhold til ophør.Når der er tale om tilsyn med aktiviteter, uden at forvalteren har etablereten filial i Danmark, kan forvaltere af alternative investeringsfonde, derhar erhvervet tilladelse i Den Europæiske Union eller et land som Unio-nen har indgået aftale med på det finansielle område, endvidere markeds-føre andele i alternative investeringsfonde til professionelle investorer i
3/4
Danmark eller forvalte alternative investeringsfonde, der er etableret iDanmark.Såfremt forvalteren ikke etablerer en filial i Danmark, er det hjemlandetstilsynsmyndigheder, der har ansvaret for at kontrollere, at forvalterenoverholder de regler, der gennemfører FAIF-direktivet i forvalterenshjemland. Markedsføring af andele i alternative investeringsfonde i Dan-mark er dog underlagt dansk lovgivning og tilsyn. Såfremt Finanstilsynetvurderer, at en forvalter, der ikke har etableret filial i Danmark, ikkeoverholder de regler, som Finanstilsynet skal føre tilsyn med, kan Finans-tilsynet ligeledes i dette tilfælde, hvis de angivne forudsætninger er op-fyldt, påbyde forvalteren at ophøre med sine aktiviteter i Danmark.Derudover indeholder lovforslaget bestemmelser, der giver det danskeFinanstilsyn mulighed for at indbringe sager for ESMA (European Secu-rities and Markets Authority), såfremt der opstår behov herfor som følgeaf andre EU-myndigheders kontrol. ESMA vil i den forbindelse fungeresom en form for ankeinstans medlemslandene i mellem.Såfremt Finanstilsynet vurderer, at en forvalter, der ikke har etableretfilial i Danmark, ikke overholder de regler, som hjemlandets tilsynsmyn-digheder skal føre tilsyn med, kan Finanstilsynet rette henvendelse tilhjemlandets tilsynsmyndigheder med henblik på, at disse træffer de for-nødne foranstaltninger. Hvis en forvalter af alternative investeringsfonde,som Danmark er værtsland for, til trods for foranstaltninger, der er truffetaf hjemlandsmyndighederne, fortsat agerer på en måde, der klart stridermod investorernes interesser, den finansielle stabilitet eller integriteten afde finansielle markeder i Danmark, kan Finanstilsynet efter at have un-derrettet hjemlandets tilsynsmyndigheder træffe de fornødne foranstalt-ninger til at beskytte investorernes interesser m.v. Finanstilsynet har desamme beføjelser, såfremt hjemlandets tilsynsmyndigheder ikke træfferde fornødne foranstaltninger inden for rimelig tid.Forvaltere af alternative investeringsfonde med registreret hjemsted i ettredjeland har mulighed for at søge tilladelse hos det danske Finanstilsyntil at forvalte og markedsføre fonde fra tredjelande i Danmark. I det til-fælde kommer forvalteren under dansk tilsyn.En forudsætning for, at tilladelse kan udstedes er, at det danske Finanstil-syn har indgået passende samarbejdsaftaler med de relevante lande, somsætter Finanstilsynet i stand til at føre tilsyn med forvalteren. Det er end-videre en betingelse for, at Finanstilsynet kan meddele tilladelse, at detland, som fonden er etableret i, ikke er registreret som et ikke-samarbejdsvilligt land og territorium. Endelig har Finanstilsynet hjemmeltil at fastsætte særlige regler for markedsføring af fonde i henhold til ensådan ren national tilladelse.
4/4
For så vidt angår spørgsmålet om, hvilke muligheder danske myndighe-der har for at kontrollere den udenlandske forvalters moderselskabs akti-viteter i hjemlandet er det, som det delvist fremgår ovenfor, hjemlandetstilsynsmyndigheder, der har ansvaret for at kontrollere, at forvalterenoverholder de regler, der gennemfører FAIF-direktivet i forvalterenshjemland.Såfremt det udenlandske selskab har aktiviteter i Danmark kan Finanstil-synet, hvis ovennævnte forudsætninger er opfyldt, træffe alle fornødneforanstaltninger til at beskytte investorerne i de relevante alternative inve-steringsfonde, den finansielle stabilitet eller integriteten af de finansiellemarkeder i Danmark, såfremt Finanstilsynet vurderer, at den udenlandskeforvalter ikke overholder de regler, som hjemlandets tilsynsmyndighederskal føre tilsyn med.