Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
L 175 Bilag 6
Offentligt
1243188_0001.png
1243188_0002.png
1243188_0003.png
1243188_0004.png
1243188_0005.png
1243188_0006.png
1243188_0007.png
1243188_0008.png
1243188_0009.png
1243188_0010.png
1243188_0011.png
1243188_0012.png
1243188_0013.png
Ændringsforslagtil

Forslag til lov om forvaltere af alternative investeringsfonde m.v.

Aferhvervs- og vækstministerentiltrådt af [XXX]:Til § 1

1)

Istk. 2ændres »172-176,« til: »172-175,«.[Præcisering af lovens anvendelsesområde for forvaltere, som forvalter eller markedsfører alternati-ve investeringsfonde gennem filialer i Danmark]

2)

Istk. 3ændres »172-176,« til: »172-175,«.[Præcisering af lovens anvendelsesområde for forvaltere fra tredjelande, der planlægger at markeds-føre alternative investeringsfonde i Danmark]

3)

Istk. 5ændres »172-176,« til: »172-175,«.[Præcisering af lovens anvendelsesområde for forvaltere med markedsføringspas]

4)

Stk. 6udgår.[Præcisering af definitionen på en kapitalforening]Til § 3

5)

Stk. 1, nr. 11,affattes således:»11) Kapitalforening: En alternativ investeringsfond stiftet i medfør af afsnit VIII som en foreningmed en eller flere investorera) hvis formål er at skabe et afkast til foreningens investorer ved investering i likvide midler,herunder valuta, eller finansielle instrumenter omfattet af bilag 5 i lov om finansiel virk-somhed,b) hvis vedtægter angiver, at foreningen er en kapitalforening, ogc) som har udpeget en forvalter, der har tilladelse til at administrere alternative investerings-fonde, som har ansvaret for at forvalte kapitalforeningen.«[Præcisering af definitionen på en kapitalforening]

6)

Istk. 3udgår »§ 18, stk. 7«.[Korrektion]Til § 5

7)

Istk. 7ændres »Finanstilsynet« til: »Erhvervs- og vækstministeren«
[Erhvervs- og vækstministeren bemyndiges til at udstede regler om markedsføring til detailinvesto-rer]Til § 6

8)

I§ 6indsættes efter stk. 3 som nyt stykke:»Stk. 4.Tærskelværdierne i stk. 1 finder ikke anvendelser for virksomheder, der forvalter en ellerflere kapitalforeninger, idet disse forvaltere uanset værdien af aktiverne skal have tilladelse af Fi-nanstilsynet til at forvalte alternative investeringsfonde.«Stk. 4 og 5 bliver herefter til stk. 5 og 6.[Præcisering af det fastsatte krav i lovforslagets § 3, stk. 1, nr. 11, til kapitalforeninger om at skulleforvaltes af en forvalter med tilladelse]Til § 11

9)

Istk. 3, nr. 1,indsættes før »kapitalgrundlag«: »tilstrækkeligt«.[Sproglig præcisering]
Til § 16

10)

Istk. 7indsættes efter »eller i andele i UCITS«: »og kapitalforeninger, der opfylder betingelser-ne i § 162, stk. 1, nr. 8, i lov om finansiel virksomhed«.[Udvidelse af placeringsmuligheden for forvaltere af alternative investeringsfondes kapitalgrundlag]

11)

Istk. 10ændres »stk. 9 og 10« til: »stk. 8 og 9«.[Korrektion]Til § 18

12)

Istk. 3ændres »Finanstilsynet« til: »Erhvervs- og vækstministeren«.[Erhvervs- og vækstministeren bemyndiges til at udstede regler om god skik for forvaltere af alter-native investeringsfonde]Til § 25

13)

Istk. 1ændres »enhver« til: »hver«.[Sproglig korrektion]Til § 28

14)

Istk. 1indsættes efter »Danmark«: », som har værdipapirer optaget til handel på et reguleretmarked i et land inden for Den Europæiske Union eller et land, som Unionen har indgået aftale medpå det finansielle område, eller som har en balancesum på 500 mio. kr. eller derover i 2 på hinandenfølgende regnskabsår,«.[Præcisering af bestemmelsens anvendelsesområde]
Til § 49

15)

Inr. 3indsættes efter »svarer til reguleringen«: »og overvågningen«.[Sproglig præcisering]Til § 62

16)

Istk. 3ændres »Finanstilsynet« til: »Erhvervs- og vækstministeren«.[Erhvervs- og vækstministeren bemyndiges til at udstede regler om oplysninger til detailinvestorer]
Til § 70

17)

Istk. 6udgår », som er vedtaget«.[Sproglig præcisering]Til § 77

18)

Istk. 2, nr. 4,udgår »eller oplysninger om«.[Sproglig præcisering]
Til § 79

19)

Istk. 2, 1. pkt.,indsættes efter »forvalteren i øvrigt ikke længere vil«: »kunne«.[Sproglig præcisering]Til § 86

20)

Istk. 2, 1. pkt.,indsættes efter »forvalteren i øvrigt ikke længere vil«: »kunne«.[Sproglig præcisering]Til § 93

21)

Istk. 2, 1. pkt.,indsættes efter »forvalteren i øvrigt ikke længere vil«: »kunne«.[Sproglig præcisering]Til § 101

22)

Istk. 2, 1. pkt.,indsættes efter »forvalteren i øvrigt ikke længere vil«: »kunne«.[Sproglig præcisering]Til § 106

23)

Istk. 2, 1. pkt.,indsættes efter »forvalteren i øvrigt ikke længere vil«: »kunne«.[Sproglig præcisering]
Til § 109

24)

§ 109, 1. pkt.,affattes således:

Ȥ 109.

En forvalter af alternative investeringsfonde med registreret hjemsted i Danmark eller etandet land inden for Den Europæiske Union eller et land, som Unionen har indgået aftale med pådet finansielle område, som har fået tilladelse til at forvalte alternative investeringsfonde i henholdtil regler, der gennemfører direktiv 2011/61/EU af 8. juni 2011 om forvaltere af alternative investe-ringsfonde, og som ønsker at markedsføre alternative investeringsfonde fra et tredjeland eller alter-native investeringsfonde fra et land inden for Den Europæiske Union eller et land, som Unionen harindgået aftale med på det finansielle område, som er feeder-fonde, der ikke opfylder kravet i § 76,stk. 2, til professionelle investorer i Danmark, kan af Finanstilsynet få tilladelse til dette, når føl-gende betingelser er opfyldt:«[Markedsføring i Danmark af alternative investeringsfonde fra tredjelande]Til § 114

25)

I§ 114ændres »§ 113, stk. 1, litra a, § 113, stk. 3 og 4, og § 113, stk. 5. litra a« til: »§ 113, stk.1, nr. 1, stk. 3 og 4, og stk. 5, nr. 1«.[Korrektion]
Til § 116

26)

I§ 116ændres »§ 11, stk. 3, nr. 6« til: »§ 11, stk. 3, nr. 7«.[Korrektion]Til § 122

27)

Istk. 1, nr. 1 og nr. 2,ændres »marketingsstrategi« til: »markedsføringsstrategi«.[Sproglig præcisering]Til § 126

28)

Istk. 9, 1. pkt.,indsættes efter »forvalteren i øvrigt ikke længere vil«: »kunne«.[Sproglig præcisering]Til § 128

29)

Istk. 3, nr. 4,udgår »eller oplysninger om«.[Sproglig præcisering]

30)

Istk. 11, 1. pkt.,indsættes efter »forvalteren i øvrigt ikke længere vil«: »kunne«.[Sproglig præcisering]Til § 131

31)

Efter § 131 indsættes i kapitel 22:

Ȥ 131 a.

Finanstilsynet kan fastsætte regler om revision for forvaltere af alternative investerings-fonde med registreret hjemsted i Danmark, der ikke er selvforvaltende, og som har tilladelse til atforvalte alternative investeringsfonde, og deres dattervirksomheder, herunder om krav til revisorsamt om valg og udpegelse af revisor.Stk. 2.Finanstilsynet kan fastsætte regler om intern revision og om systemrevisionens gennemfø-relse i fælles datacentraler.«[Hjemmel til fastsættelse af regler om revision for forvaltere af alternative investeringsfonde medregistreret hjemsted i Danmark, der ikke er selvforvaltende, og som har tilladelse til at forvalte al-ternative investeringsfonde]Til § 133

32)

I§ 133indsættes efter stk. 6:»Stk. 7.Såfremt kapitalforeninger ønsker at aflægge årsrapport, skal det fremgå af foreningens ved-tægter, hvorvidt årsrapporten skal aflægges efter årsregnskabsloven eller efter reglerne i bekendtgø-relse om finansielle rapporter for investeringsforeninger og specialforeninger m.v. med de fornødnetilpasninger.«[Krav om vedtægtsbestemmelse om valg af regnskabsregler for kapitalforeninger]Til § 134

33)

Istk. 1ændres »betegnelserne« til: »betegnelsen«.[Sproglig korrektion]Til § 169

34)

Istk. 9ændres »stk. 6, nr. 18, 2. pkt.« til: »stk. 7, nr. 18, 2. pkt.«[Korrektion]Til § 173

35)

Istk. 2og3ændres »§ 67, stk. 5« til: »§ 67, stk. 4«.[Korrektion]Til § 189

36)

Istk. 1ændres »§ 67, stk. 1-6« til: »§ 67, stk. 1-5« og efter »§ 129, stk. 1,« indsættes: »§ 131b,«.[Konsekvensrettelse]

37)

Istk. 2indsættes efter »§ 28, stk. 1, nr. 1, og stk. 2, nr. 1,«: »§ 131 a, stk. 2 og 5,«[Konsekvensrettelse]

38)

Istk. 4ændres »§ 6, stk. 4 og 5« til: »§ 6, stk. 5 og 6«, »§ 32, stk. 2« til: »§ 32, stk. 3«, »§ 67,stk. 7« til: »§ 67, stk. 6« og »§ 154, stk. 6,« udgår.[Korrektion]

39)

Istk. 7ændres »anden lovgivning« til: »den øvrige lovgivning«.
[Sproglig præcisering]Til § 196

40)

Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:

»01.

I§ 360, stk. 2,ændres »§ 361, stk. 1, nr. 20« til: »§ 361, stk. 1, nr. 19«.«.[Konsekvensrettelse]

41)

Den undernr. 4foreslåede rykningsklausul affattes således:»Nr. 20-22 bliver herefter nr. 19-21.«[Korrektion]

42)

Den undernr. 5foreslåede ændring affattes således:»5.§ 361, stk. 1, nr. 22,som bliver nr. 21, ophæves.Nr. 23-32 bliver herefter nr. 21-30.«[Korrektion]

43)

Den undernr. 6foreslåede ændring affattes således:»6.§ 361, stk. 1, nr. 31 og 32,som bliver nr. 29 og 30, ophæves og i stedet indsættes:»29) Centrale modparter med tilladelse, jf. artikel 14 i Europa-Parlamentets og Rådets forordningnr. 2012/648 af 4. juli 2012 (EMIR-forordningen), jf. § 83, stk. 1, i lov om værdipapirhandel m.v.,betaler årligt 387.250 kr.30) Udenlandske forvaltere af alternative investeringsfonde fra et land inden for Den EuropæiskeUnion eller et land, som Unionen har indgået aftale med på det finansielle område, og udenlandskeforvaltere af alternative investeringsfonde fra et tredjeland, som Danmark er referenceland for, derer meddelt tilladelse til at forvalte danske alternative investeringsfonde, betaler årligt 20.000 kr.31) Udenlandske forvaltere af alternative investeringsfonde, som er meddelt tilladelse til at mar-kedsføre en udenlandsk alternativ investeringsfond i Danmark betaler årligt 2.000 kr. pr. alternativinvesteringsfond plus 2.000 kr. pr. afdeling.32) Godkendte udenlandske clearingcentraler, jf. § 8 a i lov om værdipapirhandel m.v., betalerårligt 68.150 kr.««[Korrektion]Til § 198

44)

I den undernr. 1foreslåede ændring indsættes efter »indgået aftale med«: »på det finansielleområde«.[Præcisering]

45)

Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:

»01.

I§ 5, stk. 6,og§ 9, stk. 1,ændres »§ 3, stk. 1, nr. 4« til: »§ 3, stk. 1, nr. 5«.«.[Konsekvensrettelse]
BemærkningerTil nr. 1
Lovens anvendelsesområde præciseres for forvaltere med tilladelse i et andet EU-land eller et land,som Unionen har indgået aftale med på det finansielle område, som forvalter eller markedsførerandele i alternative investeringsfonde gennem filialer i Danmark, idet § 176 ikke skal finde anven-delse for sådanne forvaltere.§ 176 omhandler alene forvaltere fra et tredjeland, der har Danmark som referenceland, og skal der-for ikke finde anvendelse for forvaltere omfattet af § 1, stk. 2, idet denne bestemmelse fastsætterhvilke bestemmelser, der skal finde anvendelse for forvaltere fra et andet EU/EØS-land m.v., somhar etableret en filial i Danmark.Til nr. 2Lovens anvendelsesområde for forvaltere fra tredjelande, der planlægger at markedsføre andele ialternative investeringsfonde i Danmark præciseres, idet § 176 ikke skal finde anvendelse for så-danne forvaltere. § 176 omhandler således alene forvaltere fra et tredjeland, der har Danmark somreferenceland, og skal derfor ikke finde anvendelse for forvaltere omfattet af § 1, stk. 3, idet dennebestemmelse fastsætter hvilke bestemmelser, der skal finde anvendelse for forvaltere fra et tredje-land, der alene ønsker at markedsføre alternative investeringsfonde i Danmark, men som ikke harreferenceland i Danmark eller et andet EU/EØS-land m.v. Der henvises i øvrigt til bemærkningernetil nr. 1.Til nr. 3Lovens anvendelsesområde præciseres for forvaltere fra et EU-land eller et andet land, som Unio-nen har indgået aftale med på det finansielle område, som forvalter eller markedsfører andele i al-ternative investeringsfonde i Danmark uden at etablere en filial i Danmark (markedsføringspas),idet § 176 ikke skal finde anvendelse for sådanne forvaltere. § 176 omhandler således alene forval-tere fra et tredjeland, der har Danmark som referenceland, og skal derfor ikke finde anvendelse forforvaltere omfattet af § 1, stk. 5, idet denne bestemmelse fastsætter hvilke bestemmelser, der skalfinde anvendelse for forvaltere fra et andet EU/EØS-land m.v. Der henvises i øvrigt til bemærknin-gerne til nr. 1.Til nr. 4Lovforslagets § 1 stk. 6, foreslås at udgå, og i stedet indsættes det i definitionen af en kapitalfor-ening i lovforslagets § 3, stk. 1, nr. 11, at en kapitalforening altid vil være en alternativ investerings-fond uanset antallet af investorer, jf. nærmere nedenfor til nr. 5.Til nr. 5Bestemmelsen foreslås nyaffattet, hvorved det tilføjes til definitionen af en kapitalforening, at enkapitalforening kategoriseres som en alternativ investeringsfond. En kapitalforening er således pr.definition en alternativ investeringsfond uanset antallet af investorer i kapitalforeningen.Endvidere tilføjes det til definitionen, at kapitalforeninger i lighed med, hvad der gælder for special-foreninger m.v. efter den gældende lov om investeringsforeninger m.v., kan investere i likvide mid-ler, herunder valuta, foruden de finansielle instrumenter omfattet af bilag 5 i lov om finansiel virk-somhed.Til nr. 6Henvisningen til § 18, stk. 7, er ikke korrekt og udgår derfor.
Til nr. 7Finanstilsynet er i lovforslaget tillagt bemyndigelsen til at fastsætte nærmere regler om og betingel-ser for, at en forvalter må markedsføre andele i alternative investeringsfonde over for detailinvesto-rer i Danmark. Tilsvarende bemyndigelser er i den øvrige finansielle lovgivning tillagt erhvervs- ogvækstministeren, og bestemmelsen foreslås derfor ændret i overensstemmelse hermed.Til nr. 8Det fremgår af lovforslagets § 3, stk. 1, nr. 11, litra c, at det er en betingelse for at stifte en kapital-forening, at denne har udpeget en forvalter, der er meddelt tilladelse af Finanstilsynet til at forvaltealternative investeringsfonde. En registreret forvalter kan således ikke forvalte kapitalforeningeruanset værdien af de forvaltede aktiver.Dette er en fravigelse af bestemmelsen i § 6, stk. 1, hvorefter en forvalter af alternative investe-ringsfonde skal have tilladelse af Finanstilsynet, såfremt den samlede værdi af de forvaltede aktiveroverstiger 100 mio. euro eller 500 mio. euro, såfremt forvalteren udelukkende forvalter alternativeinvesteringsfonde, der ikke har gearet sine investeringer og ingen investorer i fondene har en ret tilat blive indløst i en periode på minimum 5 år efter datoen for den oprindelige investering i hver affondene. Der er fundet hensigtsmæssigt at præcisere denne fravigelse fra hovedreglen i selve be-stemmelsen, og det foreslås derfor indsat som et nyt stk. 4. Der er ikke tilsigtet nogen materiel æn-dring med bestemmelsen.Til nr. 9Der er tale om en sproglig præcisering.Til nr. 10Med ændringsforslaget får forvaltere af alternative investeringsfonde mulighed for at placere dereskapitalgrundlag, herunder ekstra kapitalgrundlag, i andele i kapitalforeninger, der opfylder betingel-serne i det fremsatte forslag til ændring af § 162, stk. 1, nr. 8, i lov om finansiel virksomhed (L 177fremsat den 1. marts 2013 om forslag til ændring af lov om finansiel virksomhed og forskellige an-dre love som følge af forslag til lov om investeringsforeninger m.v.).Med ændringen ligestilles forvaltere af alternative investeringsfonde med investeringsforvaltnings-selskaber på dette punkt. Dette er hensigtsmæssigt, idet det må forventes, at der vil være flere sel-skaber, der vil få tilladelse til at være såvel investeringsforvaltningsselskab som forvaltere af alter-native investeringsfonde.Den foreslåede § 162, stk. 1, nr. 8, i lov om finansiel virksomhed begrænser muligheden for at pla-cere kapital i andele i kapitalforeninger, til de kapitalforeninger, hvis vedtægter lever op til en ræk-ke begrænsninger, der indføres i §§ 162 a og 162 b i lov om finansiel virksomhed med samme lov-forslag (L177).Baggrunden for de foreslåede begrænsninger i §§ 162 a og 162 b i lov om finansiel virksomhed er,at de omfattede kapitalforeninger fremadrettet ikke vil være under tilsyn og lovmæssig regulering afFinanstilsynet, som de eksisterende specialforeninger m.v. har været. Begrænsningerne indføres forat sikre, at det er muligt for bl.a. forsikringsselskaber, pensionskasser, investeringsforvaltningssel-
skaber og med dette forslag også forvaltere af alternative investeringsfonde inden for de lovgiv-ningsmæssige rammer at kunne placere kapital i kapitalforeningerne.Den foreslåede bestemmelse i § 162 a i lov om finansiel virksomhed indeholder krav om, at det skalfremgå af kapitalforeningens vedtægter, at foreningen på en investors anmodning skal indløse ande-len med midler fra foreningens formue, at der kun må investeres i likvide midler, herunder valuta,eller finansielle instrumenter omfattet af lov om finansiel virksomhed, at der er nærmere angivnebegrænsninger på foreningens muligheder for at optage lån, og at der skal fastsættes spredningsreg-ler. Rammerne for spredningsreglerne er beskrevet direkte i den foreslåede bestemmelse i § 162 b ilov om finansiel virksomhed.Med kravene til kapitalforeningernes vedtægter sikres en investorbeskyttelse, der skal svare til deninvestorbeskyttelse, der gælder for specialforeninger efter den gældende lov om investeringsfor-eninger m.v. Kravet om, at investorens andel af formuen på investors anmodning skal indløses medmidler, der hidrører fra formuen medfører, at forvaltere af alternative investeringsfonde, der harinvesteret i kapitalforeningen, altid vil kunne afhænde andelene. Hermed sikres, at forslaget ikke eri strid med kravet i artikel 9, stk. 8, i FAIF-direktivet om, at forvaltere af alternative investerings-fonde kun må placere deres kapitalgrundlag, herunder ekstra kapitalgrundlag, i likvide eller let om-sættelige aktiver.De foreslåede krav i §§ 162 a og 162 b er nærmere beskrevet i bemærkningerne til L 177.
Til nr. 11Der er tale om en lovteknisk korrektion, idet henvisningen rettelig skal være til stk. 8 og 9, og ikkesom i den foreslåede bestemmelse stk. 9 og 10.Til nr. 12Finanstilsynet er i lovforslaget tillagt bemyndigelsen til at fastsætte nærmere regler om god skik forforvaltere af alternative investeringsfonde. Tilsvarende bemyndigelser er i den øvrige finansiellelovgivning tillagt erhvervs- og vækstministeren, og bestemmelsen foreslås derfor ændret i overens-stemmelse hermed.Til nr. 13Der er tale om en sproglig korrektion, idet der fejlagtigt er skrevet »enhver«, hvor der rettelig skalstå »hver«.Til nr. 14Med ændringsforslaget justeres anvendelsesområdet for bestemmelsen om pligt til at opstille måltalfor andelen af det underrepræsenterede køn i det øverste ledelsesorgan og at udarbejde politikker forat øge andelen af samme i ledelsesorganerne generelt. Pligten påhviler således efter forslaget kunforvaltere, der enten har værdipapirer optaget til handel på et reguleret marked i et EU/EØS-landm.v. eller har en balancesum på 500 mio.kr. eller derover i 2 på hinanden følgende regnskabsår.Med ændringsforslaget bringes bestemmelsen i overensstemmelse med den tilsvarende bestemmel-se i lov om finansiel virksomhed § 79 a, som blandt andet gælder for investeringsforvaltningssel-skaber.
Til nr. 15Der er tale om en sproglig præcisering.Til nr. 16Finanstilsynet er i lovforslaget tillagt bemyndigelsen til at fastsætte nærmere regler om, hvilke op-lysninger, der skal gives til detailinvestorer og i hvilken form oplysningerne skal gives. Tilsvarendebemyndigelse er i den øvrige finansielle lovgivning tillagt erhvervs- og vækstministeren, og be-stemmelsen foreslås derfor ændret i overensstemmelse hermed.Til nr. 17Der er tale om en sproglig præcisering.Til nr. 18Der er tale om en sproglig præcisering.Til nr. 19Der er tale om en sproglig præcisering.Til nr. 20Der er tale om en sproglig præcisering.Til nr. 21Der er tale om en sproglig præcisering.Til nr. 22Der er tale om en sproglig præcisering.Til nr. 23Der er tale om en sproglig præcisering.Til nr. 24Ændringsforslaget nyaffatter § 109, 1. pkt., idet der ikke som i den foreslåede bestemmelse børhenvises til § 97, men i stedet til § 76, stk. 2.Det præciseres endvidere i bestemmelsen, at den tillige gælder for forvaltere af alternative investe-ringsfonde med registreret hjemsted i Danmark.Det fremgår af ændringsforslaget, at en forvalter af alternative investeringsfonde med registrerethjemsted i Danmark eller et andet EU/EØS-land m.v., som har fået tilladelse i henhold til regler, dergennemfører FAIF-direktivet og som ønsker at markedsføre alternative investeringsfonde fra ettredjeland eller alternative investeringsfonde fra et land inden for Den Europæiske Union eller etland, som Unionen har indgået aftale med på det finansielle område, som er feeder-fonde, der ikkeopfylder kravene i det foreslåede § 76, stk. 2, til professionelle investorer i Danmark, kan af Finans-tilsynet få tilladelse til dette, når de i det foreslåede § 109, nr. 1-4 nævnte betingelser er opfyldt.Alternative investeringsfonde, som ikke opfylder kravene i § 76, stk. 2, er alternative investerings-fonde fra et EU/EØS-land m.v., som er feeder-fonde og hvor master-fonden eller master-fondensforvalter ikke er fra et EU/EØS-land m.v.
Til nr. 25Der er tale om lovtekniske korrektioner, idet henvisningerne til § 113, stk. 1, litra a, og § 113, stk. 5,litra a, rettelig skal være til § 113, stk. 1, nr. 1, og stk. 5, nr. 1.Til nr. 26Der er tale om en lovteknisk korrektion, idet henvisningen til § 11, stk. 3, nr. 6, rettelig skal være til§ 11, stk. 3, nr. 7.Til nr. 27Der er tale om en sproglig præcisering, således at sprogbrugen i nr. 1 og 2 ensrettes med sprogbru-gen i de øvrige bestemmelser i kapitel 18. Der er ikke tilsigtet nogen materiel ændring med æn-dringsforslaget.
Til nr. 28Der er tale om en sproglig præcisering.Til nr. 29Der er tale om en sproglig præcisering.Til nr. 30Der er tale om en sproglig præcisering.Til nr. 31Der foreslås med ændringsforslaget indsat hjemmel i § 131 a til, at Finanstilsynet kan fastsætte reg-ler om revision for forvaltere af alternative investeringsfonde og deres dattervirksomheder. Forsla-get til bestemmelsen gælder for forvaltere med registreret hjemsted i Danmark, der ikke er selvfor-valtende, og som har tilladelse til at forvalte alternative investeringsfonde.Det foreslås istk. 1,at Finanstilsynet kan fastsætte regler om revision for forvaltere af alternativeinvesteringsfonde med registreret hjemsted i Danmark, der ikke er selvforvaltende, og som har til-ladelse til at forvalte alternative investeringsfonde, og deres dattervirksomheder. Reglerne vil bl.a.kunne omfatte krav til revisor og kunne omhandle valg og udpegelse af revisor. I medfør af § 7 ilovforslaget skal forvaltere med tilladelse, der har registreret hjemsted i Danmark, og som ikke erselvforvaltende, være juridiske personer omfattet af selskabsloven. Reglerne fastsat af Finanstilsy-net i medfør af det foreslåede stk. 1 skal bygge på de revisionsregler, der i dag gælder for selskaberomfattet af selskabsloven.Det foreslåedestk. 2giver Finanstilsynet hjemmel til at fastsætte regler om intern revision i forval-tere af alternative investeringsfonde med registreret hjemsted i Danmark, der ikke er selvforvalten-de, og som har tilladelse til at forvalte alternative investeringsfonde, og deres dattervirksomheder,og om systemrevisionens gennemførelse i fælles datacentraler.Til nr. 32Der er ikke fastsat særlige regler om regnskabsaflæggelse for kapitalforeninger i lov om forvaltereaf alternative investeringsfonde m.v. Kapitalforeninger er omfattet af årsregnskabslovens anvendel-
sesområde, men de er ikke underlagt regnskabspligt efter årsregnskabsloven eller anden lovgivning.Det står derfor kapitalforeningerne frit for, om de ønsker at aflægge årsrapport.Med henblik på at mindske de administrative byrder for de eksisterende specialforeninger m.v., derfremover omdannes til kapitalforeninger, foreslås der med ændringsforslaget indført en vis valgfri-hed for kapitalforeninger med hensyn til aflæggelse af årsrapport, hvis de vælger at aflægge årsrap-port. Det er dog samtidig vigtigt, at der er gennemsigtighed for investorerne om, hvilket regelsæt engiven kapitalforening i givet fald vælger at aflægge årsrapport efter. Hvis en kapitalforening vælgerat aflægge årsrapport, vil det derfor skulle fremgå af vedtægterne om det sker efter årsregnskabslo-vens regler for klasse A (frivillig ordning med få og generelle regler) eller Finanstilsynets regn-skabsbekendtgørelse for investeringsforeninger og specialforeninger m.v. med de fornødne tilpas-ninger.Til nr. 33Der er tale om en sproglig korrektion, idet der fejlagtigt er skrevet »betegnelserne«, hvor der retteligskal stå »betegnelsen«.Til nr. 34Der er tale om en lovteknisk korrektion, idet henvisningen rettelig skal være til stk. 7, nr. 18, 2. pkt.,og ikke som i den foreslåede bestemmelse stk. 6, nr. 18, 2. pkt.Til nr. 35Der er tale om lovtekniske korrektioner, idet henvisningerne i stk. 2 og 3 rettelig skal være til § 67,stk. 4, og ikke som i de foreslåede bestemmelser § 67, stk. 5.Til nr. 36Der er tale om 2 konsekvensrettelser, idet henvisningen til § 67, stk. 1-6, rettelig skal være til § 67,stk. 1-5, og der endvidere indsættes en bestemmelse om straf for overtrædelse af den med ændrings-forslaget indsatte bestemmelse i § 131 b.Til nr. 37Der er tale om konsekvensrettelser, idet der indsættes bestemmelser for overtrædelser af de medændringsforslaget indsatte bestemmelser om revisionspligt i § 131 a, stk. 2 og 5.Til nr. 38Der er tale om lovtekniske korrektioner, idet henvisningen til 6, stk. 4 og 5, med ændringen foreslå-et i nr. 8 i dette lovforslag ikke længere er korrekt. Der skal i stedet henvises til stk. 5 og 6. Henvis-ningerne til § 32, stk. 2, og § 67, stk. 7, er endvidere ikke korrekte. Der skal i stedet henvises tilhenholdsvis § 32, stk. 3, og § 67, stk. 6. Endelig er det ikke hensigten at strafbelægge bestemmelserudstedt i medfør af lovforslagets § 154, stk. 6, hvorfor henvisningen til denne bestemmelse udgår.Til nr. 39Der er tale om en sproglig præcisering, så sprogbruget i bestemmelsen ensrettes i forhold til stk. 8 isamme bestemmelse og tilsvarende bestemmelser i den øvrige lovgivning på det finansielle område.Til nr. 40Der er tale om en konsekvensrettelse som følge af, at der i nr. 37 i dette ændringsforslag foretagesen rykning af bestemmelserne i lov om finansiel virksomhed § 361, hvorved nr. 20 bliver til nr. 19.
Til nr. 41Der er tale om en lovteknisk korrektion.Til nr. 42Der er tale om en lovteknisk korrektion.Til nr. 43Der er tale om en lovteknisk korrektion.Til nr. 44Der er tale om en præcisering, som medfører, at det i lighed med den øvrige lovgivning på det fi-nansielle område fremgår direkte af bestemmelsen, at der skal være tale om en aftale på det finan-sielle område. Der er ikke tilsigtet nogen materiel ændring med bestemmelsen.Til nr. 45Der er tale om en konsekvensrettelse som følge af, at lovforslaget nyaffatter § 3, hvorved der ind-sættes et nyt nr. 4 og det tidligere nr. 4 bliver nr. 5.