Transportudvalget 2012-13
L 155
Offentligt
1241584_0001.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
25. april 20132012-3466
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 23. april 2013 stillet mig følgende spørgsmålvedrørende L 155 - Forslag til lov om ændring af lov om en Cityring og lov omMetroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S. (Afgrening fra City-ringen til Nordhavnen). Af transportminister (Henrik Dam Kristensen (S), somjeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Henning Hylle-sted (EL).

Spørgsmål nr. 6:

Ministeren bedes gøre rede for, hvor stort et passagerpotentiale, der findes iområdet mellem Trianglen og Nordhavnen indenfor en gangafstand på max.600 meter til en evt. metrostation ved Krauseparken.

Svar:

Jeg har forelagt sagen for Metroselskabet, som oplyser at”Metroselskabeter ikke bekendt med en selvstændig oplandsopgørelse over enstation ved Krauseparken. Det kan oplyses, at Københavns Kommune i 2009undersøgte og sammenlignede flere mulige linjeføringer for en metrolinje tilNordhavnen. En af de undersøgte linjeføringer omfattede en station i nærhe-den af Krauseparken (i Randersgade). Undersøgelsen viste, at en sådan stationville få mellem 1.400 og 2.400 daglige påstigere og dermed færre påstigere endde omkringliggende stationer. Det lave passagertal skyldtes sandsynligvis, atstørstedelen af oplandet rundt om en eventuel station ved Krauseparken (iRandersgade) ville være beliggende indenfor gangafstand fra 2 andre metrosta-tioner, nemlig Trianglen og Nordhavn Station. Samtidig viste analysen fra2009, at det samlede passagertal i Cityringen ville blive lidt mindre med enstation ved Randersgade end uden denne station.”
Medvenlighilsen
Henrik Dam Kristensen