Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser 2012-13
L 137 Bilag 7
Offentligt
1247261_0001.png
1247261_0002.png
1247261_0003.png
1247261_0004.png
Til lovforslag nr.L 137
Folketinget 2012-13
Tillægsbetænkning afgivet af Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser den 30. april 2013
Tillægsbetænkningover
Forslag til lov om akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner[af ministeren for forskning, innovation og videregående uddannelser (Morten Østergaard)]1. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 6. februar 2013 og var til1. behandling den 22. februar 2013. Lovforslaget blev efter1. behandling henvist til behandling i Udvalget for Forsk-ning, Innovation og Videregående Uddannelser. Udvalgetafgav betænkning den 16. april 2013. Lovforslaget var til 2.behandling den 25. april 2013, hvorefter det blev henvist tilfornyet behandling i Udvalget for Forskning, Innovation ogVideregående Uddannelser.MøderUdvalget har, efter lovforslaget blev henvist til fornyetudvalgsbehandling, behandlet lovforslaget i 1 møde.SpørgsmålUdvalget har under den fornyede behandling af lovforsla-get stillet 1 spørgsmål til ministeren for forskning, innovati-on og videregående uddannelser til skriftlig besvarelse, somdenne har besvaret. Udvalgets spørgsmål til ministeren forforskning, innovation og videregående uddannelser og den-nes svar herpå er optrykt som bilag 2 til tillægsbetænknin-gen.I svaret giver ministeren et tilsagn om akkrediteringseva-luering primo 2016.2. Indstillinger og politiske bemærkningerUdvalgetindstiller lovforslaget tilvedtagelse.Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokkurin var på tidspunktet for tillægsbetænknin-gens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udval-get og havde dermed ikke adgang til at komme med indstil-linger eller politiske udtalelser i tillægsbetænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti tillægsbetænkningen.
Daniel Toft Jakobsen (S) Jesper Petersen (S) Mette Reissmann (S) Rasmus Prehn (S)fmd.Simon Kollerup (S)Sophie Hæstorp Andersen (S) Trine Bramsen (S) Uffe Elbæk (RV) Marlene Borst Hansen (RV) Andreas Steenberg (RV)Jonas Dahl (SF) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Pernille Vigsø Bagge (SF) Pernille Skipper (EL) Rosa Lund (EL)Bertel Haarder (V) Kristian Jensen (V) Karen Ellemann (V)nfmd.Esben Lunde Larsen (V) Tina Nedergaard (V)Mads Rørvig (V) Anne-Mette Winther Christiansen (V) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Marie Krarup (DF)Alex Ahrendtsen (DF) Hans Kristian Skibby (DF) Merete Riisager (LA) Villum Christensen (LA) Vivi Kier (KF)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)
474522
Liberal Alliance (LA)Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)
981
AX015024
2
Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)
171512
Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)
111
3
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 137Bilagsnr. Titel5Betænkning afgivet den 16. april 20136Udkast til tillægsbetænkningOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 137Spm., om der foretages en evaluering af hovedtræk af virkningerne afakkrediteringen efter 2 år, også med henblik på at sikre de væsentligeperspektiver, som ministeren nævner i bemærkningerne til lovforsla-get, til ministeren for forskning, innovation og vidregående uddannel-ser, og ministerens svar herpå
6
4
Bilag 2Udvalgets spørgsmål til ministeren for forskning, innovation og videregående uddannelser ogdennes svar herpåSpørgsmålet og ministeren for forskning, innovation og videregående uddannelsers svar er optrykt efterønske fra udvalget.Spørgsmål 1:Vil ministeren sikre, at der foretages en evaluering af hovedtræk af virkningerne af akkrediteringen efter2 år, også med henblik på at sikre de væsentlige perspektiver, som ministeren nævner i bemærkningernetil lovforslaget, bl.a. under pkt. 4 om »Økonomiske og administrative konsekvenser for stat, regioner ogkommuner«, idet der ønskes en evaluering, der fokuserer på, om det samlede bureaukrati i sektoren redu-ceres, idet en sådan evaluering må være mulig at foretage efter 2 år, da der da forventes at være institutio-ner, der har gennemgået institutionsakkrediteringen og således kan bruges som cases, hvorimod det vilblive svært at gribe ind over for uheldige tendenser og foretage sammenligninger med situationen før ind-førelsen af institutionsakkreditering, hvis man udskyder en evaluering yderligere, og vil ministeren ende-lig umiddelbart efter evalueringen oversende en rapport herom til udvalget?Svar:Det er en klar intention i lovforslaget, at den eksterne kvalitetssikring af de videregående uddannelserskal være effektiv og ubureaukratisk. Det nye system skal føre til afbureaukratisering både på sektorni-veau og på den enkelte uddannelsesinstitution.Med den foreslåede ændring fra uddannelsesakkreditering til institutionsakkreditering kan antallet af ak-krediteringsforløb for den enkelte uddannelsesinstitution nedbringes fra op til 40 akkrediteringer årligt tilén akkreditering hvert sjette år.Det endelige afbureaukratiseringspotentiale kan først realiseres, når alle institutioner er blevet instituti-onsakkrediteret. Med henblik på en så hurtig overgang som muligt reduceres omfanget af turnusakkre-diteringen af eksisterende uddannelser med lovens ikrafttræden, således at antallet af årlige uddannelses-akkrediteringer nedsættes markant. De første uddannelsesinstitutioner forventes at blive akkrediteret ulti-mo 2014 og ca. halvdelen af institutionerne forventes at have opnået institutionsakkreditering ved udgan-gen af 2015. For at kunne gennemføre en fyldestgørende evaluering af de afbureaukratiseringsmæssigeeffekter af lovforslaget vil det være hensigtsmæssigt, hvis en repræsentativ andel af institutionerne og alleinstitutionstyper (erhvervsakademier, professionshøjskoler, universiteter samt maritime og kunstneriskeuddannelsesinstitutioner) er blevet institutionsakkrediteret. På den baggrund vil jeg iværksætte en evalue-ring primo 2016 af omfanget af afbureaukratisering på de videregående uddannelsesinstitutioner som føl-ge af overgangen til institutionsakkreditering.Udvalget vil naturligvis blive orienteret om evalueringens konklusioner.