Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser 2012-13
L 137 Bilag 5
Offentligt
1240107_0001.png
1240107_0002.png
1240107_0003.png
1240107_0004.png
1240107_0005.png
Til lovforslag nr.L 137
Folketinget 2012-13
Betænkning afgivet af Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser den 16. april 2013
Betænkningover
Forslag til lov om akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner[af ministeren for forskning, innovation og videregående uddannelser (Morten Østergaard)]1. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 6. februar 2013 og var til1. behandling den 22. februar 2013. Lovforslaget blev efter1. behandling henvist til behandling i Udvalget for Forsk-ning, Innovation og Videregående Uddannelser.Lovforslaget blev 1. behandlet sammen med L 138.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.SpørgsmålUdvalget har stillet 4 spørgsmål til ministeren for forsk-ning, innovation og videregående uddannelser som dennehar besvaret. 4 af udvalgets spørgsmål til ministeren forforskning, innovation og videregående uddannelser og den-nes svar herpå er optrykt som bilag 2 til betænkningenHøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og ministeren for forskning, innovation ogvideregående uddannelser sendte den 29. oktober 2012 detteudkast til udvalget, jf. FIV alm. del – bilag 21. Den 6. fe-bruar 2013 sendte ministeren for forskning, innovation ogvideregående uddannelser de indkomne høringssvar og etnotat herom til udvalget.2. Indstillinger og politiske bemærkningerUdvalgetindstiller lovforslaget tilvedtagelse.Et mindretal i udvalget (V, DF, LA og KF) har følgendebemærkninger til lovforslaget:EU-Domstolen har afsagt dom i sag C-46/12, L. N. Kon-sekvensen af dommen er, at EU- og EØS-borgere, der ind-rejser til Danmark med det hovedformål at studere, i mod-sætning til den hidtidige praksis og den danske opfattelsehar ret til SU, hvis de samtidig har status som arbejdstagere.Partierne konstaterer, at dommen medfører merudgiftertil SU, og tager til efterretning, at regeringen vil indarbejdedet nuværende skøn på 200 mio. kr. efter skat og tilbageløbpå de kommende finanslove.Et element i håndteringen af udfordringen er at sikre, atudbuddet af uddannelser på de danske uddannelsesinstitutio-ner baserer sig på det danske arbejdsmarkeds aktuelle ellerkommende behov.Partierne konstaterer med tilfredshed, at kravet til de vi-deregående uddannelsers relevans for det danske arbejds-marked er skærpet med det nye akkrediteringssystem. Parti-erne forventer, at Ministeriet for Forskning, Innovation ogVideregående Uddannelser vil følge udviklingen i de videre-gående uddannelsesinstitutioners udbud og optagemønstermed henblik på politisk opfølgning, hvis der viser sig at op-stå en utilsigtet adfærd hos institutionerne som konsekvensaf dommen. Forligskredsen vil blive orienteret som led i denårlige status.Partierne konstaterer med tilfredshed, jf. svaret på L 137– spørgsmål 1 og 2, at nye uddannelser skal bidrage tildækning af påviste kompetencebehov i det danske samfund,og herunder at ansøgninger om oprettelse af en engelskspro-get version af en eksisterende dansksproget uddannelse tilli-ge vil blive omfattet af prækvalifikation, og der skal såledesogså dokumenteres et aktuelt arbejdsmarkedsbehov ellersandsynliggøres et kommende arbejdsmarkedsbehov.Partierne vil følge udviklingen tæt i forbindelse med denårlige rapport fra ministeren for forskning, innovation og vi-deregående uddannelser om resultater og erfaringer i forbin-delse med prækvalifikation og akkrediteringsudvalgets råd-givning til ministeren. Rapporten sendes til Folketingets Ud-valg for Forskning, Innovation og Videregående Uddannel-ser.Partierne konstaterer med tilfredshed, jf. svaret påspørgsmål 3, at det vil indgå i institutionsakkrediteringen, atuddannelsesinstitutionerne har en praksis, der sikrer, at såvelnye som eksisterende uddannelser afspejler samfundets be-hov og løbende tilpasses den samfundsmæssige udviklingog ændrede behov på det danske arbejdsmarked.
AX014937
2
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen.
Daniel Toft Jakobsen (S) Jesper Petersen (S) Mette Reissmann (S) Rasmus Prehn (S)fmd.Simon Kollerup (S)Sophie Hæstorp Andersen (S) Trine Bramsen (S) Uffe Elbæk (RV) Marlene Borst Hansen (RV) Andreas Steenberg (RV)Jonas Dahl (SF) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Pernille Vigsø Bagge (SF) Pernille Skipper (EL) Rosa Lund (EL)Bertel Haarder (V) Kristian Jensen (V) Karen Ellemann (V)nfmd.Esben Lunde Larsen (V) Tina Nedergaard (V)Mads Rørvig (V) Anne-Mette Winther Christiansen (V) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Marie Krarup (DF)Alex Ahrendtsen (DF) Hans Kristian Skibby (DF) Merete Riisager (LA) Villum Christensen (LA) Vivi Kier (KF)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)
474522171512
Liberal Alliance (LA)Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)
981111
3
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 137Bilagsnr. Titel1Høringssvar og høringsnotat, fra ministeren for forskning, innovationog videregående uddannelser2Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget3Udkast til betænkning4Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 137Spm.nr.1TitelSpm. om forhandlingerne om SU, hvor problemstillingen vedr. EU-dommen om vandrende arbejdstagere også har givet nye udfordringer,til ministeren for forskning, innovation og videregående uddannelser,og ministerens svar herpåSpm. om, hvordan ministeren tolker formuleringen i vejledningen(bl.a. vedr. prækvalifikation) pkt. 3.3.2 om »dækning af påviste kom-petencebehov«, til ministeren for forskning, innovation og videregåen-de uddannelser, og ministerens svar herpåSpm. om, hvordan ministeren vil sikre, at alle eksisterende videregå-ende uddannelser lever op til kravet om relevans for det danske ar-bejdsmarked, til ministeren for forskning, innovation og videregåendeuddannelser, og ministerens svar herpåSpm. om muligheden for at sikre, at alle videregående uddannelserretter sig mod det danske arbejdsmarked, til ministeren for forskning,innovation og videregående uddannelser, og ministerens svar herpåSpørgsmålet er taget tilbage
2
3
4
5
4
Bilag 24 af udvalgets spørgsmål til ministeren for forskning, innovation og videregående uddannelser ogdennes svar herpåSpørgsmålene og ministeren for forskning, innovation og videregående uddannelsers svar er optrykt efterønske fra DF. V, LA og KF tilslutter sig ønsket om optryk.Spørgsmål 1:Hvordan vil ministeren - også i forlængelse af forhandlingerne om SU, hvor problemstillingen vedr. EU-dommen om vandrende arbejdstagere også har givet nye udfordringer - sikre, at der ved godkendelse afvideregående uddannelser lægges afgørende vægt på uddannelsernes relevans for det danske arbejdsmar-ked?svar:Med lovforslaget indføres prækvalifikation af alle nye uddannelser og uddannelsesudbud, før de kan op-rettes. Prækvalifikationen er netop en vurdering af, om den nye uddannelse eller det nye uddannelsesud-bud er samfundsøkonomisk og uddannelsespolitisk hensigtsmæssigt og i øvrigt opfylder lovgivningsmæs-sige krav. Det vil herunder blive lagt til grund, at nye uddannelser skal bidrage til dækning af påvistekompetencebehov i det danske samfund, jf. svaret på spørgsmål 2.Ansøgninger og afgørelser om prækvalifikation vil blive offentliggjort, ligesom ministeren for forskning,innovation og videregående uddannelser årligt vil offentliggøre en samlet rapport om resultater og erfarin-ger i forbindelse med prækvalifikation og udvalgets rådgivning til ministeren. Rapporten sendes til Folke-tingets Udvalg for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser.Spørgsmål 2:Hvordan tolker ministeren formuleringen i vejledningen (bl.a. vedr. prækvalifikation) pkt. 3.3.2 om»dækning af påviste kompetencebehov«, og hvordan vil ministeren sikre, at der ikke godkendes uddan-nelser, som retter sig mod udenlandske studerende?svar:Institutionerne skal ved ansøgning om prækvalifikation af nye uddannelser dokumentere, at uddannelses-forslaget baserer sig på et aktuelt arbejdsmarkedsbehov, eller sandsynliggøre et kommende arbejdsmar-kedsbehov. Det vil, som det også fremgår af punkt 3.2.2. i bemærkningerne til lovforslaget, blive lagt tilgrund, at nye uddannelser skal bidrage til dækning af påviste kompetencebehov i det danske samfund.Ved prækvalifikation skal desuden oplyses undervisningssprog på den ansøgte uddannelse. Ansøgningerom oprettelse af engelsksproget version af en eksisterende dansksproget uddannelse vil tillige blive om-fattet af prækvalifikation, og der skal således også dokumenteres et aktuelt arbejdsmarkedsbehov ellersandsynliggøres et kommende arbejdsmarkedsbehov.Spørgsmål 3:Hvordan vil ministeren sikre, at alle eksisterende videregående uddannelser lever op til kravet om rele-vans for det danske arbejdsmarked?Svar:Det vil indgå i institutionsakkrediteringen, at uddannelsesinstitutionerne har en praksis, der sikrer, at såvelnye som eksisterende uddannelser afspejler samfundets behov og løbende tilpasses den samfundsmæssige
5
udvikling og ændrede behov på det danske arbejdsmarked. Der vil herunder bl.a. blive lagt vægt på, atdimittendernes beskæftigelsessituation og udviklingen på det danske arbejdsmarked løbende monitoreres,og at resultaterne herfra systematisk vurderes.Institutionerne vil også fremover skulle have en systematisk dialog med aftagerne om uddannelsernesmål, indhold og resultater, og institutionen skal have procedurer, der sikrer relevant opfølgning på util-fredsstillende forhold.Med lovforslaget indføres også mulighed for at iværksætte en gennemgang af uddannelser med særligekvalitetsmæssige udfordringer, jf. svaret på spørgsmål 4.Spørgsmål 4:Vil ministeren i lyset af EU-Domstolens dom i sag C-46/12 L. N. og de heraf følgende drøftelser af mu-ligheden for at sikre, at alle videregående uddannelser retter sig mod det danske arbejdsmarked, iværksæt-te en tværgående evaluering af hvorvidt eksisterende videregående uddannelser kan leve op til vejlednin-gens krav om sigte på det danske arbejdsmarked?svar:Ingen af de eksisterende uddannelser, der er blevet akkrediteret i det nuværende system, har fået afslag påakkreditering på grund af manglende relevans for det danske arbejdsmarked. På den baggrund er det vur-deringen, at der ikke er indikationer for, at der er et generelt problem med de videregående uddannelsersrelevans for det danske arbejdsmarked, hvorfor jeg ikke har aktuelle planer om at iværksætte en tværgå-ende evaluering.Med lovforslaget indføres mulighed for at iværksætte en gennemgang af uddannelser med særlige kvali-tetsmæssige udfordringer. Hvis de nyuddannede fra en uddannelse f.eks. har en særlig lav overgang tilbeskæftigelse ville dette kunne indikere, at uddannelsen ikke har tilstrækkelig relevans for det danske ar-bejdsmarked, og uddannelsen vil på dette grundlag kunne blive udtaget til gennemgang.