Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
L 126
Offentligt
1223046_0001.png
1223046_0002.png
1223046_0003.png
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTEREN
7. marts 2013

Besvarelse af spørgsmål 1 ad L 126 stillet af Erhvervs-, Vækst- og

Eksportudvalget den 7. februar 2013.

Spørgsmål:

Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 6. februar 2013 fra Land-brug & Fødevarer, jf. L 126 – bilag 2.

Svar:

Landbrug & Fødevarer anfører i deres brev, at det vil få store negativekonsekvenser for landbrugserhvervet, hvis særbestemmelsen om registre-rede revisorer ansat i de landøkonomiske foreningers rådgivningskontorerikke ændres til også at omfatte statsautoriserede revisorer.Det fremsatte lovforslag vil efter Landbrug & Fødevarers opfattelse føretil, at landbrugserhvervet vil miste både muligheden for at indhente effek-tiv, helhedsorienteret rådgivning og et unikt redskab til at udvikle bedrif-terne. Landbrug & Fødevarer anfører endvidere, at det vil være vanskeligtfor kunderne at finde et nyt, tilsvarende kompetent revisionskontor, hvisikke revisorer i rådgivningskontorerne kan afgive revisionspåtegningerm.v.Landbrug & Fødevarer opfordrer derfor til, at lovforslaget ændres, såsærbestemmelsen om landbrugets økonomiske rådgivningskontorer frem-adrettet også vil gælde statsautoriserede revisorer.For så vidt angår de landøkonomiske foreningers rådgivningskontorerseller de ansatte registrerede revisorers mulighed for at yde rådgivning tilderes kunder, berører forslaget ikke denne mulighed. Rådgivningskonto-rerne kan således fortsætte deres rådgivningssystem i forhold til land-brugserhvervet.Konkret kan landbrugsvirksomhederne fortsat anvende det regnskabssy-stem, som landbrugets rådgivningstjeneste har udviklet og dermed dragenytte af det grundlag, som systemet giver for monitorering og forbedringaf deres produktivitet. Endvidere kan de landøkonomiske virksomhedersrådgivningskontorer fortsat levere faglige analyser, nøgletal og sammen-ligningstal samt udarbejde budgetter og assistere med at udarbejde regn-skaber for landbrugsvirksomhederne.Lovforslaget indebærer udelukkende, at registrerede revisorer ansat i delandøkonomiske foreningers rådgivningskontorer på sigt ikke kan udførerevision og anden erklæringsafgivelse med sikkerhed gennem rådgiv-ningskontorerne.
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
[email protected]www.evm.dk
2/3
Når revisor udfører revision, er formålet alene at vurdere, hvorvidt regn-skabet er udarbejdet i overensstemmelse med reglerne. Revisor fungererhermed som offentlighedens tillidsrepræsentant og ikke som rådgiver forlandbruget. Revisionen er således ikke en del af helhedsrådgivningen, daden varetager et andet formål.For så vidt angår landbrugets mulighed for at finde et kompetent revisi-onskontor, ligger den danske revisoruddannelse på et meget højt niveau iinternational sammenhæng. Og med det fremsatte forslag styrkes kravenetil revisors uddannelse yderligere, da alle revisorer fremover skal haveteoretisk uddannelse på kandidatniveau. Endvidere er det ikke en forud-sætning for at udføre revision, at revisor forud for revisionen f.eks. harrådgivet om virksomhedens regnskabssystem eller har medvirket vedopstilling af regnskabet. Det vurderes derfor, at landbrugserhvervet frem-over vil være i stand til at finde kvalificerede og uafhængige revisorer tilat revidere deres regnskaber. Jeg vil dog følge overgangen nøje med hen-blik på at vurdere, om der er behov for at stille særskilt krav om efterud-dannelse i revision af landbrugsvirksomheder.Samlet set kan de landøkonomiske foreninger således fortsætte deres hel-hedsorienterede rådgivningssystem, idet lovforslaget udelukkende berørerderes mulighed for at udføre revision, ligesom det vurderes, at landbrugs-erhvervet fremover vil være i stand til at finde tilsvarende kvalificerederevisorer til revisionen af deres regnskaber.Med hensyn til forslaget om at udvide særbestemmelsen om de landøko-nomiske foreningers rådgivningskontorer til fremadrettet også at omfattestatsautoriserede revisorer, oplyser Erhvervsstyrelsen, at særbestemmel-sen er uforenelig med EU-rettens krav om ejerforhold i virksomheder, derudfører revision.I 2006 vedtog Europa-Kommissionen 8. direktiv om lovpligtig revision iEU (2006/43/EF), som bl.a. skærpede kravene til revisors uafhængighedog ledelse. Bestemmelserne om uafhængighed har til formål at sikre, atbeslutninger ikke påvirkes af andre interesser end at udføre revision afhøj kvalitet.Derfor er det bl.a. et ufravigeligt krav i direktivet, at virksomheder derudøver revision, skal ejes af godkendte revisorer. Konkret fremgår det afdirektivets artikel 3, stk. 4, at en virksomhed kun kan godkendes somrevisionsvirksomhed, hvis følgende betingelser er opfyldt:1) Flertallet af stemmerettighederne i den pågældende virksomhed skalindehaves af godkendte revisionsvirksomheder eller godkendte revi-sorer/personer, der opfylder betingelserne i direktivet for at blivegodkendt revisor, og2) Et flertal på højst 75 pct. af medlemmerne af virksomhedens bestyrel-se eller direktion skal bestå af godkendte revisionsvirksomheder ellergodkendte revisorer/personer, der opfylder betingelserne i direktivet
3/3
for at blive godkendt revisor.Revisorkommissionen har gentagne gange vurderet, at særbestemmelsenom registrerede revisorer ansat i landøkonomiske foreningers rådgiv-ningskontorer er uforenelig med direktivets bestemmelser om uafhængig-hed, og i særdeleshed kravene til ejer- og ledelsesforhold.De landøkonomiske foreninger opfylder ikke de ovennævnte direktivkravtil ejerskab og ledelse, da1) stemmerettighederne i de landøkonomiske foreninger indehaves afmedlemmer, som er landmænd/landbrug, og2) bestyrelsesmedlemmerne vælges blandt de landøkonomiske forenin-gers medlemmer.De grundlæggende ejer- og ledelsesforhold i de landøkonomiske forenin-ger er således i strid i med EU-retten og hensynet til at sikre revisors uaf-hængighed. Inden for EU-rettens rammer er det derfor ikke muligt at ud-vide særbestemmelsen, så den også omfatter statsautoriserede revisoreransat i landøkonomiske foreningers rådgivningskontorer.For at give de landøkonomiske foreningers rådgivningskontorer, de ansat-te registrerede revisorer og deres kunder en tilpas lang periode, hvor dekan indstille sig på de ændrede forhold, har regeringen valgt, at sær-bestemmelsen ikke afskaffes, men derimod udfases over en længere peri-ode, så tilpasningen til EU-retten bliver så nænsom som muligt. Såledesvil der frem til 2019 fortsat blive uddannet registrerede revisorer, og regi-strerede revisorer kan fortsat virke med uændrede rettigheder og forplig-telser.