By- og Boligudvalget 2012-13
L 109 Bilag 4
Offentligt
1219419_0001.png
1219419_0002.png
1219419_0003.png
1219419_0004.png
1219419_0005.png
1219419_0006.png
1219419_0007.png
1219419_0008.png
1219419_0009.png
Til lovforslag nr.L 109
Folketinget 2012-13
Betænkning afgivet af By- og Boligudvalget den 00. februar 2013
1. udkasttil
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om leje, lov om midlertidig regulering afboligforholdene, lov om byfornyelse og udvikling af byer og forskellige andrelove(Energisparepakke omfattende bl.a. totaløkonomisk rentable energiforbedringer og aftalt grøn byfornyelse)[af ministeren for by, bolig og landdistrikter (Carsten Hansen)]1. ÆndringsforslagDer er stillet 16 ændringsforslag til lovforslaget. Ministe-ren for by-, bolig- og landdistrikter har stillet ændringsfor-slag nr. 1, 7 og 14-16. Enhedslistens medlemmer af udvalgethar stillet ændringsforslag nr. 2-6 og 8-13.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 19. december 2012 og vartil 1. behandling den 22. januar 2013. Lovforslaget blev ef-ter 1. behandling henvist til behandling i By- og Boligudval-get.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og ministeren for by, bolig og landdistriktersendte den 8. januar 2013 dette udkast til udvalget, jf. BYBalm. del – bilag 10. Den 2. november 2012 sendte ministe-ren for by, bolig og landdistrikter de indkomne høringssvarog et notat herom til udvalget.SpørgsmålUdvalget har stillet 49 spørgsmål til ministeren for by,bolig og landdistrikter til skriftlig besvarelse, som denne harbesvaret.3. Indstillinger [og politiske bemærkninger]<>Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagTil § 1Afministeren for by-, bolig- og landdistrikter,tiltrådt af <>:1)Efter nr. 7 indsættes som nyt nummer:»01.I§ 47, stk. 1, sidste pkt.,ændres »litra c« til: »litra d«.«[Konsekvens af lovforslagets § 1, i nr. 7, om indsættelse afet nyt litra b]Af etmindretal(EL), tiltrådt af <>:2)Nr. 9affattes således:»9.§ 58, stk. 1, 2. pkt.affattes således:
DokumentIdJournalnummer
2
»Ved vurdering af det lejedes værdi ses der bort fra for-bedringer, der er udført for beløb omfattet af § 63 a.««[Præcisering af, hvad der kan indgå i beregningen af lejefor-højelse]3)Det undernr. 10foreslåede§ 58, stk. 3affattes således:»Stk. 3.Såfremt en ejendom energimæssigt er behørigtvedligeholdt, og ikke er udsat for energispild som følge afmanglende vedligeholdelse eller som følge af, at bygnings-bestanddele har mistet isoleringsevne, har udlejer adgang tilat gennemføre særlig energiforbedring i ejendommen. Detteindebærer, at for arbejder, der forbedrer ejendommens ener-gitilstand og som samtidig medfører energibesparelser forlejerne i ejendommen, kan udlejer forlange en lejeforhøjelsepå grundlag af de samlede udgifter, der med rimelighed erafholdt hertil, dog højst svarende til den besparelse, som deenergibesparende arbejder medfører for lejerne. Ministerenfor by, bolig og landdistrikter fastsætter nærmere regler omkrav til dokumentation og lejeforhøjelsens beregning.«[Betingelser for lejeforhøjelser på grundlag af energiforbed-ringer]4)I det undernr. 11foreslåede§ 58 a, stk. 7,udgår orde-ne: », stk. 1,«[Konsekvensrettelse]5)I den undernr. 13foreslåede§ 59 d,indsættes efterstk.1som nyt stykke:»Stk. 2.I sådanne sager om forhåndsgodkendelse skal le-jerne høres som part i sagen. Er der etableret beboerrepræ-sentation i ejendommen, foretager huslejenævnet partshø-ring overfor denne. I ejendomme uden beboerrepræsentationsker partshøring som udgangspunkt overfor lejerne i alle ud-lejede lejemål, idet disse dog ved fuldmagt kan samle parts-høringen helt eller delvist.«Stk. 2-4 bliver herefter stk. 3-5[sikring af lejernes mulighed for at blive hørt]6)Efternr. 16,indsættes som nyt nummer:»01.I§ 106, nr. 5, 1. pkt.,ændres »§§ 58 og 59« til: »§§ 58,58 a og 59««[Konsekvensrettelse]Til § 2Afministeren for by-, bolig- og landdistrikter,tiltrådt af <>:7)Efter nr. 5 indsættes som nyt nummer:»01.I§ 7, stk. 2, 2. pkt.,ændres »§ 5, stk. 7« til: »§ 5, stk.8«.«[Konsekvens af lovforslagets § 2, i nr. 2, om indsættelse afnyt § 5, stk. 3]Af etmindretal(EL), tiltrådt af <>:8)Det undernr. 10foreslåede§ 61, stk. 1, 6. pkt.affattessåledes:
»Fonden kan inden for en årlig beløbsramme, der fastsæt-tes efter forhandling mellem Grundejernes Investeringsfondog ministeren for by, bolig og landdistrikter, finansiere etsystem med partsrådgivning, hvor både udlejere og lejerehar adgang til at rådføre sig med rådgivere efter eget valg.«[Partsrådgivning]Til § 39)I det undernr. 1foreslåede§ 50 e, stk. 1, nr. 2indsæt-tes efter »før aftalens indgåelse«: », og senest 14 dage førdet tidspunkt, hvor de afkræves et svar m.h.t. aftaleindgåel-sen,«[Præcisering af gyldighedsbetingelser]10)I det undernr. 1foreslåede§ 50 e, stk. 1indsættes ef-ter nr. 3 som nyt nummer:»4)udlejeren udarbejder en 10-årig vedligeholdelsesplan forejendommen indeholdende vedligeholdelsesbudget, og at le-jerne denne vedligeholdelsesplan senest 14 dage før det tids-punkt, hvor de afkræves et svar m.h.t. aftaleindgåelsen,«Nr. 4 og 5 bliver herefter nr. 5 og 6.[Præcisering af gyldighedsbetingelser]11)Det undernr. 1foreslåede§ 50 e, stk. 1, nr. 5,der bli-ver nr. 6 affattes således:»5)udlejerens meddelelse om aftalens indgåelse er kommetfrem til alle lejere omfattet af § 50 a, stk. 2. Udlejerens med-delelse skal samtidig tilsendes de af lejerne, der ikke måttevære omfattet af en sådan aftale, ledsaget af en skriftlig op-lysning om lejernes klageadgang i medfør af § 50 m.«[Præcisering af beskyttelse af lejerne]12)I det undernr. 1foreslåede§ 50 e,indsættes efter stk.2 som nyt stykke:»Stk. 3.Valg af certificerede energimærkningsfirmaer, jf.stk. 1, nr. 5, sker på baggrund af forslag fra lejerne. Såfremtudlejer ikke kan tilslutte sig lejernes forslag, træffer husleje-nævnet afgørelse om valg af certificeret energimærknings-firma.«[Præcisering af gyldighedsbetingelser]13)Før de undernr. 1foreslåede§ 50 m, stk. 1og2ind-sættes et nyt stykke:»På begæring af en lejer, der ikke er omfattet af en aftalejfr. § 50 a, afgør huslejenævnet, om udlejer har krævet høje-re leje eller betinget sig andre vilkår end tilladt efter bestem-melserne i dette kapitel.«Stk. 1-3 bliver herefter stk. 2-4.[Præcisering af beskyttelse af lejerne]Afministeren for by-, bolig- og landdistrikter,tiltrådt af <>:Til § 414)I det undernr. 8foreslåede§ 53, stk. 4, 2. pkt.,ændres»vand og køling« til: »vand samt for køling«.
3
[Præcisering af aflæggelse af regnskab ved forsyning frakollektive forsyningsanlæg]Til § 515)I den undernr. 5foreslåede ændring af§ 45, stk. 3,ændres »og udgifter til køling« til: »henholdsvis udgifter tilkøling«.[Præcisering af aflæggelse af særskilt regnskab for køling]16)I det undernr. 8foreslåede§ 46, stk. 4, 2. pkt.,ændres»vand og køling« til: »vand samt for køling«.[Præcisering af aflæggelse af regnskab ved forsyning frakollektive forsyningsanlæg]BemærkningerTil nr. 1Forslaget er en konsekvens af, at det er foreslået, at derindsættes et nyt litra b i lejelovens § 47, stk. 1.Til nr. 2Enhedslisten mener, at der med det oprindelige § 1, nr. 9i lovforslaget kan opstå en mulighed for, at udlejer kan gen-nemføre lejeforhøjelser for arbejder, som lejerne har betalt iforvejen via deres bidrag til ejendommens vedligeholdelses-konti. Ministerens svar på udvalgets spørgsmål 2 har ikkebidraget til at fjerne forslagsstillers utryghed i denne forbin-delse, hvorfor den pågældende lovbestemmelse foreslås op-retholdt. Dermed vil der være sikkerhed for opretholdelse afden nuværende retstilstand, hvor der ved lejeforhøjelser ef-ter det lejedes værdi, skal ses bort fra de forbedringer påejendommen og de enkelte lejemål, som eksempelvis er be-talt over ejendommens vedligeholdelseskonti.Til nr. 3Baggrunden for ændringsforslaget er, at forslagsstillerfinder, at der med den oprindelige foreslåede formulering af§ 58, stk. 3, i det fremsatte lovforslag vil opstå mulighederfor misbrug hos udlejere, hvad angår bestemmelserne til le-jerforhøjelser på baggrund af udbedring af vedligeholdelses-efterslæb. Derfor foreslås det indført som en betingelse forsådanne »særlige energiforbedringer«, at ejendommen ikkelider af energimæssige vedligeholdelsesmangler. Det måvære hensigten, at bekendtgørelsen skal minimere mulighe-derne for misbrug af bestemmelserne, herunder at det præci-seres, at de rent tekniske varslingsregler følger de helt sæd-vanlige regler for forbedringslejeforhøjelser for henholdsvisejendomme omfattet af regulerede og uregulerede bestem-melser.Til nr. 4-6, 8 og 13Med disse ændringsforslag indføres normal grad af lejer-beskyttelse i forbindelse med aftaleindgåelse. Enhedslistenfinder, at i de tilfælde, hvor ikke alle lejere er med i en evt.aftale om grøn byfornyelse, skal de lejere, som ikke er med iaftalen, fortsat have den grad af lejerbeskyttelse, som i øv-rigt i dag er gældende efter lejelovgivningen. Udlejer kanmed lovforslagets formulering lovligt gennemføre projektet,
såfremt der foreligger en forhåndsgodkendelse fra husleje-nævnet. De lejere, der er gået imod aftalen, har imidlertidmed den nuværende formulering hverken adgang til at indgåsom part i forbindelse med huslejenævnets forhåndsbehand-ling, eller at få den indgåede aftale fuldt retsligt prøvet. Deter vigtigt, at disse lejere får sidstnævnte mulighed, ellers harde ikke en beskyttelse, der svarer til lejelovgivningens al-mindelige principper i dag. Med ændringsforslaget får disselejere, altså de lejere der udtrykkeligt ikke er med i den ind-gåede aftale, mulighed for via huslejenævnet at få foretageten fuld retslig prøvelse af aftalen, herunder også afprøvetlovligheden af aftalens indhold, og herunder adgang til at fo-relægge deres argumenter for huslejenævnet, før dette afgi-ver kendelse.Til nr. 7Forslaget er en konsekvens af, at det er foreslået, at derindsættes et nyt stk. 3 i boligreguleringslovens § 5.Til nr. 9, 10 og 12Ændringsforslagene vedrører lejerbeskyttelse i forbindel-se med evt. indgåelse af aftale om grøn byfornyelse. For-slagsstillerne finder, at det er påkrævet at forebygge bonde-fangeri i forbindelse med en sådan aftaleindgåelse, hvorfordet foreslås: For det første, at lejerne skal have ret til at fore-slå, hvilket certificeret energikonsulentfirma der skal sættespå opgaven. I tilfælde af manglende uenighed mellem lejerog udlejer, skal spørgsmålet indbringes for huslejenævnet.For det andet, at det er en forudsætning for indgåelse af gyl-digaftale, at lejerne senest 14 dage før aftaleindgåelsenskriftligt har fået forelagt energikonsulentens rapport, en 10års vedligeholdelsesplan for ejendommen, med tilhørendevedligeholdelsesbudget samt, såfremt udlejer har indhenteten sådan, huslejenævnets kendelse med hensyn til forhånds-godkendelse.Til nr. 11Med ændringsforslaget sikres det bl.a., at begge parter,udlejere såvel som lejere, frit kan vælge partsrådgivere. For-slagsstillerne finder, at der med forslagstekstens specifikkebemærkninger til forslagets § 2, pkt. 10 sker en selvmodsi-gende og uhensigtsmæssig monopolisering af GrundejernesInvesteringsfond (GI) som partsrådgiver. Selvmodsigendefordi GI er stiftet, organiseret og drevet som en organisationfor udlejere, og i sagens natur ikke vil kunne yde uvildigpartsrådgivning overfor lejerne. Som det er formuleret i lov-forslaget er det uhensigtsmæssigt, fordi partsrådgivning kuner interessant for parterne, hvis rådgivningen ydes af en råd-giver, som den pågældende part har tillid til, og dette forud-sætter naturligvis, at parterne har visse muligheder for selvat kunne vælge deres rådgivere. Den aktuelle formulering ilovforslaget taler alene om, at GI skal »finansiere« partsråd-givningen, men dette forstås også som den udførende, hvor-for formuleringerne bør ændres. Det bør desuden indgå irådgivningen, at lejerne modtager en tjekliste til brug i for-handlingerne efter samme model som i erhvervslejeloven.
4
Til nr. 14Det foreslås præciseret, at der skal udarbejdes særskilteregnskaber for varme og varmt vand, for vand og for køling,hvis forsyningen sker fra kollektive forsyningsanlæg, og dis-ses regnskabsår eller aflæsningsperioder ikke er sammenfal-dende.Til nr. 15Hvis udlejeren leverer varme og varmt vand, vand og kø-ling, opgøres udgifterne i et forbrugsregnskab. Udlejerenkan selv stå for leverancen eller kan modtage leverancen frakollektive forsyningsanlæg. Modtager udlejeren disse leve-rancer fra ét eller flere kollektive forsyningsanlæg, er det ik-
ke nødvendigvis muligt for udlejeren at overholde kravet i §46, stk. 4, om, at regnskabet skal følge det kollektive varme-forsyningsanlægs regnskabsår.Det foreslås præciseret, at udlejerens mulighed for at ud-arbejde særskilte regnskaber ud over varme- og varmtvands-regnskabet omfatter såvel regnskab for vand som for køling.Til nr. 16Det foreslås præciseret, at der skal udarbejdes særskilteregnskaber for varme og varmt vand, for vand og for køling,hvis forsyningen sker fra kollektive forsyningsanlæg, og dis-ses regnskabsår eller aflæsningsperioder ikke er sammenfal-dende.
Bjarne Laustsen (S) Jan Johansen (S) Jens Joel (S) Mette Reissmann (S)fmd.Per Husted (S) Sophie Hæstorp Andersen (S)Thomas Jensen (S) Liv Holm Andersen (RV) Lone Loklindt (RV) Linda Kristiansen (RV) Sanne Rubinke (SF)Pernille Vigsø Bagge (SF) Özlem Sara Cekic (SF) Lars Dohn (EL) Rosa Lund (EL) Louise Schack Elholm (V)Martin Geertsen (V) Jane Heitmann (V) Preben Bang Henriksen (V) Michael Aastrup Jensen (V) Karen Jespersen (V)nfmd.Karsten Lauritzen (V) Kim Andersen (V) Karina Adsbøl (DF) Alex Ahrendtsen (DF) Mette Hjermind Dencker (DF)Dennis Flydtkjær (DF) Joachim B. Olsen (LA) Benedikte Kiær (KF)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)
474422171612
Liberal Alliance (LA)Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)
981111
5
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 109Bilagsnr. Titel1Høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for by, bolig og landdi-strikter2Tidsplan over udvalgets behandling af lovforslaget3Ændringsforslag fra ministeren for by, bolig og landdistrikterOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 109Spm.nr.1TitelSpm. om, hvorledes ministeren vil sikre, at lejerne får indflydelse påeller bestemmende ret i valg af certificeringsfirma ved grøn byfornyel-se, til ministeren for by, bolig og landdistrikter, og ministerens svarherpåSpm., om ministeren vil genindføre, at udlejer ved grøn byfornyelseskal oplyse lejerne om, hvorledes disse kan søge partsrådgivning, tilministeren for by, bolig og landdistrikter, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren vil sikre, at udlejer skal tilbyde lejerne en aftale-model, og at det kun er såfremt dette ikke kan gennemføres, at der kanbenyttes totaløkonomisk rentabilitet, til ministeren for by, bolig oglanddistrikter, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren vil sikre, at udlejer skal udarbejde en 10-årigvedligeholdelsesplan inkl. budget som gyldighedsbetingelse for at be-nytte totaløkonomisk rentabilitet, til ministeren for by, bolig og land-distrikter, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren kan bekræfte, at der med fjernelsen af § 58, stk.1, 2. pkt., ikke sker nogen ændring i den hidtidige retstilstand særligthvad angår, at der ved vurderingen af det lejedes værdi skal ses bortfra forbedringer gennemført efter § 62b, og at dette fremhæves tyde-ligt i vejledningen, til ministeren for by, bolig og landdistrikter, og mi-nisterens svar herpåSpm., om ministeren kan bekræfte, at lovændringen m.h.t. grøn byfor-nyelse vil indebære, at udlejer skal indhente en erklæring fra et energi-mærkningsfirma om de energimæssige konsekvenser, og en forhånds-godkendelse af huslejestigningen hos huslejenævnet, til ministeren forby, bolig og landdistrikter, og ministerens svar herpåSpm., om lovforslaget i praksis vil åbne for misbrug af muligheden fortotaløkonomisk rentabilitet (tvangsmodellen), eller om lovforslagetforhindrer, at loven kan have de beskrevne konsekvenser, til ministe-ren for by, bolig og landdistrikter, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren vil sørge for, at lovforslaget ændres, så det kom-mer til at leve op til den politiske aftale om energisparepakken, til by-,bolig- og landdistrikstministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren vil forklare nærmere, hvordan rene energiforbed-ringer skal forstås i dette lovforslag og herunder kommentere den kri-tik, der er kommet fra Ejendomsforeningen Danmark, til ministerenfor by-, bolig- og landdistrikter, og ministerens svar herpå
2
3
4
5
6
7
8
9
6
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
Spm., om ministeren, m.h.t. bestemmelserne om udgifter til køling, vilindføre en sanktion, hvis lejeren ikke modtager bilag jf. § 46 u, stk. 2,til ministeren for by, bolig og landdistrikter, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren vil fjerne begrundelseskravet i lejerens indsigel-se, jf. § 46 u, stk. 3, til ministeren for by, bolig og landdistrikter, ogministerens svar herpåSpm., om ministeren kan bekræfte, at huslejenævnet i en forhåndsgod-kendelse skal oplyse to lejeforhøjelser, til ministeren for by, bolig oglanddistrikter, og ministerens svar herpåSpm., om en aftalt leje, der overstiger de af huslejenævnet fastsattegrænser for lejeforhøjelsen, vil være en ulovlig leje, der senere kan til-sidesættes af huslejenævnet, til ministeren for by, bolig og landdistrik-ter, og ministerens svar herpåSpm. om krav til en gyldig aftale, hvis udlejer har indhentet en for-håndsgodkendelse i huslejenævnet, til ministeren for by, bolig oglanddistrikter, og ministerens svar herpåSpm., om en udlejer kan indhente et ja til en aftale fra alle lejere vedat stemme dørklokker og få en underskrift, til ministeren for by, boligog landdistrikter, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorledes lejerens retstilling er, hvis udlejer forgæves harforsøgt at få en lejer til at stemme for en aftale, til ministeren for by,bolig og landdistrikter, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorledes er de lejere stillet, som har lejet en gennemgriben-de moderniseret lejlighed (efter Boligreguleringslovens § 5, stk. 2) ogsom betaler en af huslejenævnet godkendt leje på 1.100 kr. pr. kvm.om året, hvis et flertal på et beboermøde i Grøn Byfornyelse vedtageren lejeforhøjelse på 300 kr. pr kvm., til ministeren for by, bolig oglanddistrikter, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorledes er de lejere stillet, som har lejet en gennemgriben-de moderniseret lejlighed (efter Boligreguleringslovens § 5, stk. 2) ogsom betaler en uprøvet leje 1.400 kr. pr. kvm. om året, hvis et flertalpå et beboermøde i Grøn Byfornyelse vedtager en lejeforhøjelse på300 kr. pr. kvm., til ministeren for by, bolig og landdistrikter, og mini-sterens svar herpåSpm. om, hvorledes vil projektets rentabilitet for udlejer blive påvirketaf, at alle de lejere, der bor på uprøvede leje, beder om at få husleje-nævnet til at kontrollere lejen, til ministeren for by, bolig og landdi-strikter, og ministerens svar herpåSpm. om vedligeholdelsesarbejde i forbindelse med en energirenove-ring, til ministeren for by, bolig og landdistrikter, og ministerens svarherpåSpm. om ministeren vil oplyse, om vejledningen fra Grundejernes In-vesteringsfond (GI) kan indeholde andet om lejen, end det der vilfremgå af en forhåndsgodkendelse i huslejenævnet, til ministeren forby, bolig og landdistrikter, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorledes er lejerne og GI stillet, hvis lejerne anmoder GIom at anbefale, hvilken leje, der skal aftales i forbindelse med grøn
7
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
3334
byfornyelse, til ministeren for by, bolig og landdistrikter, og ministe-rens svar herpåSpm., om ministeren vil sikre, at når GI har vejledt en udlejer, modta-ger lejerne oplysning om dette, og oplysning om at kunne modtagesamme oplysninger, til ministeren for by, bolig og landdistrikter, ogministerens svar herpåSpm. om, hvorledes er udlejer og lejer stillet, hvis vejledningen fra GIom den lovlige leje er forskellig fra oplysningerne i en forhåndsgod-kendelse fra huslejenævnet, til ministeren for by, bolig og landdistrik-ter, og ministerens svar herpåSpm., om lejeren altid har krav på indfasningsstøtte, eller er det enkommunal beslutning, om der skal gives indfasningsstøtte, til ministe-ren for by, bolig og landdistrikter, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorledes ministeren vil sikre, at kommunen ikke stiller be-tingelser til projektet, førend man beslutter at give indfasningsstøtte,til ministeren for by, bolig og landdistrikter, og ministerens svar herpåSpm., om kommunen kan stille som betingelse, at udlejer tvinges tileller gennemtvinger lejlighedssammenlægninger førend der kan givesindfasningsstøtte, til ministeren for by, bolig og landdistrikter, og mi-nisterens svar herpåSpm., om ministeren i en vejledning vil præcisere, at beboerrepræsen-tationen, jf. § 50 d skal inddrages således, at det er en gyldighedsbe-tingelse for en aftale, at udlejer mindst 14 dage før afstemningen omprojektet skriftligt har orienteret beboerrepræsentationen om projektet,samt at udlejer har indkaldt beboerrepræsentationen til møde herom,til ministeren for by, bolig og landdistrikter, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren i en vejledning vil præcisere, at lejerne senest 14dage før aftalens indgåelse skal have modtaget huslejenævnets afgø-relse, jf. § 50 e, til ministeren for by, bolig og landdistrikter, og mini-sterens svar herpåSpm., om ministeren vil oplyse, hvorledes en § 5, stk. 2, modernise-ring indvendigt i et lejemål typisk finansieres, til ministeren for by,bolig og landdistrikter, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren vil oplyse, om det er korrekt, at en udlejer alenemed en vinduesudskiftning i en ejendom kan opfylde kravet om enforbedring, der koster mindst 400 kr. pr. kvm., til ministeren for by,bolig og landdistrikter, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren vil give en oversigt over typiske energiforbedrin-ger i en ejendom, som kan afholdes for mellem 400 og 600 kr. pr.kvm., til ministeren for by, bolig og landdistrikter, og ministerens svarherpåSpm. om moderniseringer i forbindelse med energirenoveringer, tilministeren for by, bolig og landdistrikter, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren er enig i, at det er uhensigtsmæssigt, at i en ejen-dom kan lejerne bede nævnet om at kontrollere, trappevask, men hver-ken lejerne, kommunen eller huslejenævn kan pålægge udlejer at ener-girenovere, endog selv om lejerne ville betale for både forbedring og
8
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
4546
vedligeholdelse, til ministeren for by, bolig og landdistrikter, og mini-sterens svar herpåSpm. om, hvad ministeren vil gøre for at sikre, at lejerne har en mulig-hed for at initiere grøn byfornyelse i en ejendom, til ministeren for by,bolig og landdistrikter, og ministerens svar herpåSpm. om ministerens kommentar til lederen »Det lovudkast er enom’er« i Danmarks Lejerforeningers landsblad »Lejer i Danmark«, nr.68, til ministeren for by, bolig og landdistrikter, og ministerens svarherpåSpm. om ministerens redegørelse for det forhold, at ministerens lov-forslag hviler på to forskellige forståelser af begrebet »forbedringer«,til ministeren for by, bolig og landdistrikter, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren vil give eksempler på situationer, hvor den nye §50 e, stk. 2 kan blive aktuel, når det i stk. 1. nr. 2 er en forudsætningfor aftalens gyldighed, at huslejenævnets afgørelse er indhentet før af-talens indgåelse, til ministeren for by, bolig og landdistrikter, og mini-sterens svar herpåSpm. om en fornyet vurdering af de økonomiske og energimæssigekonsekvenser af reglerne om aftalt grøn byfornyelse, til ministeren forby, bolig og landdistrikter, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilke initiativer ministeren vil tage for at få LLO og Ejen-domsforeningen Danmark motiveret til at anbefale deres medlemmerat indgå aftaler efter reglerne om aftalt grøn fornyelse, til ministerenfor by, bolig og landdistrikter, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilke principper den i pkt. 2.2.1 nævnte bekendtgørelse vilkomme til at hvile på, og hvornår bekendtgørelsen forventes at fore-ligge i udkast, til ministeren for by, bolig og landdistrikter, og ministe-rens svar herpåSpm., om lovforslaget skal medvirke til, at udlejerne motiveres til atudskifte velfungerende bygningsdele med tilsvarende bygningsdele,der øger ejendommenes energieffektivitet, til ministeren for by, boligog landdistrikter, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilke initiativer ministeren vil tage for at sikre, at energi-mærkerne for etagebyggerier bliver retvisende og ikke fortsat behæftetmed fejl i hovedparten af rapporterne, til ministeren for by, bolig oglanddistrikter, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorfor der ved totaløkonomisk rentable energiforbedringerikke skal ske fradrag for vedligeholdelse, mens der ved energiforbe-dringskravet på 400 kr. ved gennemgribende forbedringer, skal skefradrag for vedligeholdelse, til ministeren for by, bolig og landdistrik-ter, og ministerens svar herpåSpm. om begrebet »energiforbedring«, til ministeren for by, bolig oglanddistrikter, og ministerens svar herpåSpm. om det økonomiske krav til udlejer, hvis der ved beregning afenergiforbedringskravet på 400 kr. ved gennemgribende forbedringerskal ske fradrag for sparet vedligeholdelse, modsat hvis der ikke skalske fradrag for sparet vedligeholdelse, til ministeren for by, bolig oglanddistrikter, og ministerens svar herpå
9
47
48
49
Spm. om, hvilken relation forslagets § 1, nr. 1 har til lovforslagets for-mål om at implementere energiaftalen og til lovforslagets beskrevne 6forslag, til ministeren for by, bolig og landdistrikter, og ministerenssvar herpåSpm. om, hvorledes udlejerne, lejerne, huslejenævnene og energimyn-dighederne skal nå at indrette sig på lovforslagets krav inden lovfor-slagets foreslåede ikrafttrædelse den 1/4-13, til ministeren for by, bo-lig og landdistrikter, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren finder, at lovforslaget løser paradoksproblemet iboliglejelovgivningen, til ministeren for by, bolig og landdistrikter, ogministerens svar herpå