Transportudvalget 2012-13
B 50 Bilag 5
Offentligt
1248579_0001.png
1248579_0002.png
1248579_0003.png
Til beslutningsforslag nr.B 50
Folketinget 2012-13
Beretning afgivet af Transportudvalget den 0. maj 2013
1. udkasttil
Beretningom
Forslag til folketingsbeslutning om etablering af jernbanespor,omladefaciliteter m.v. på Hirtshals Havn samt udbygning afjernbaneinfrastrukturen i baglandet[af Henning Hyllested (EL) m.fl.]1. UdvalgsarbejdeBeslutningsforslaget blev fremsat den 17. januar 2013 ogvar til 1. behandling den 26. februar 2013. Beslutningsfor-slaget blev efter 1. behandling henvist til behandling iTransportudvalget.MøderUdvalget har behandlet beslutningsforslaget i <> møder.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtagetskriftlige henvendelser fra:<Henvendelser><>ministeren har over for udvalget kommenteret de skrift-lige henvendelser til udvalget.DeputationerEndvidere har følgende mundtligt over for udvalget rede-gjort for deres holdning til beslutningsforslaget:<Deputationer>SpørgsmålUdvalget har stillet <> spørgsmål til <>ministeren tilskriftlig besvarelse, som denne har besvaret.2. Indstillinger [og politiske bemærkninger](partier) er af den opfattelse, at med tilgangen af gods tilog fra Norgesfærgerne i Hirtshals Havn er tiden inde til, atder anlægges en omladeterminal med tilhørende spor- ogomladefaciliteter, tekniske anlæg m.v., på et af havnen an-vist areal.I forbindelse med anlæg af en sådan omladeterminal samtde tilhørende faciliteter, er det (partiernes) opfattelse, at re-geringen skal undersøge og igangsætte en udbygning af ba-nen Hirtshals-Aalborg med de nødvendige krydsspor for atsikre, at der ikke opstår flaskehalse for banegodstrafikken tilog fra Hirtshals Havn.Forslaget, der er nærmere beskrevet i beslutningsforslag B50, lægger særlig vægt på, at der anlægges– spor til betjening af tog for transport af løstrailere, con-tainere og veksellad til og fra Hirtshals Havn;– omløbs- og henstillingsspor, samt andre tilhørende faci-liteter efter behov;– krydsspor på banestrækningen Hirtshals-Ålborg på loka-liteter, der samtidig kan fungere som togstop for ny- el-ler genåbnede stationer i fx Torne, Voerbjerg, Sulstedmv.Beretningen finder støtte i Transportministerens notat tilTranspotudvalget af 21.09.12 (TRU alm. del – bilag 449)om retningslinier for TEN under revision (KOM/2011/650).Heri hedder det bl.a.: »Regeringen finder …at hele den jy-ske korridor bør prioriteres, inkl. vej- og jernbanestræknin-gerne, fra Aarhus til hhv. Frederikshavn og Hirtshals. Denjyske korridor udgør en vigtig del af vores transportinfra-struktur, både mht. gods- og passagertransporten, og der erogså af europæisk betydning via færgeforbindelserne fra
DokumentIdJournalnummer
2
Frederikshavn til Sverige og fra Hirtshals til flere norske by-er, deriblandt Oslo. Jeg vil derfor rette henvendelse til for-manden for Europa-Parlamentets transportudvalg, Brian
Simpson, og til transportkommissær Siim Kallas, med hen-blik på at disse strækninger bliver en del af det kommendeTEN-T-hovednet.«P.u.v.Benny Engelbrechtformand
3
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende B 50Bilagsnr.1234TitelUdkast til tidsplan for udvalgets behandling af beslutningsforslagetFastsat tidsplan for udvalgets behandling af beslutningsforslagetRevideret tidsplan for udvalgets behandling af beslutningsforslaget1. udkast til betænkning