Transportudvalget 2012-13
B 41 Bilag 6
Offentligt
1257040_0001.png
1257040_0002.png
1257040_0003.png
Til beslutningsforslag nr.B 41
Folketinget 2012-13
Beretning afgivet af Transportudvalget den 0. juni 2013
2. udkasttil
Beretningom
Forslag til folketingsbeslutning om omstrukturering af ordningen omrejsetidskompensation gældende for jernbanerejser[af Henning Hyllested (EL) m.fl.]1. UdvalgsarbejdetBeslutningsforslaget blev fremsat den 19. december 2012og var til 1. behandling den 7. februar 2013. Beslutningsfor-slaget blev efter 1. behandling henvist til behandling iTransportudvalget.MøderUdvalget har behandlet beslutningsforslaget i <> møder.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget1 skriftelig henvendelse fra Arriva Tog A/S. Transportmini-steren har over for udvalget kommenteret den skrifteligehenvendelse til udvalget.SpørgsmålUdvalget har stillet 1 spørgsmål til transportministeren tilskriftlige besvarelse, som denne har besvaret.2. Politiske bemærkninger<Partier> er enige om at pålægge transportministeren atgennemføre en evaluering af den nuværende ordning om rej-setidskompensation for jernbanerejser med det formål at af-dække styrker og svagheder ved den eksisterende model ogpå den baggrund danne grundlag for en ny model for rejse-tidskompensation.Når evalueringen er gennemført, skal denne danne grund-lag for udarbejdelsen af en fremtidig modelfor rejsetidskompensation, som skal indgå i kommendetrafikkontrakter med operatørerne.<Partier> er enige om, at arbejdet med evalueringen afordningen skal tage udgangspunkt i følgende:1) Hovedformålet med rejsetidskompensationen er at va-retage de rejsendes rettigheder. Samtidig skal der i ud-formningen af en fremtidig model for rejsetidskompen-sation tages et hensyn til operatørernes økonomi og for-hold i øvrigt.2) Passagerernes rettigheder skal gælde for den samlederejse. For passageren er det den samlede rejse, som harbetydning uanset om passageren skifter transportmid-del undervejs fx mellem bus og tog. Der findes i dagogså en fælles rejseplan og et fælles rejsekort.3) Passagererne skal ydes kompensation for den enkelterejse via rejsekort. Indførelsen af rejsekortet giver nog-le tekniske muligheder for, at passagererne kan få ennøjagtig kompensation for den enkelte rejse i modsæt-ning til i dag, hvor kompensationen udbetales på bag-grund af den samlede kørsel over en måned. Af hensyntil de rejsende, som ikke bruger Rejsekortet, kan derfortsat udbetales kompensation til den rejsendes Nem-Konto.4) Passagererne skal også kompenseres ved forsinkelserpå s-togsnettet fx. i form af et tilbud om taxa til kunderpå S-togsnettet, da en sådan ordning kan afhjælpe detkonkrete transportbehov, som kunden oplever ved enforsinkelse. Samtidigt kan en sådan ordning skabe stør-re sammenhæng i Hovedstadsområdet, da ordningen al-lerede i dag benyttes af Movia og Metro.5) Passagererne skal oplyses bedre om eksistensen af rej-setidskompensationsordningen. Dette kunne fx. være i
DokumentIdJournalnummer
2
6)7)
form af oplysning over højtalere i forsinkede tog og påperroner, via skærme og sms eller i form af påtrykt in-formation på bagsiden på billetten, som det kendes fraSverige.Force majeure anvendes med stort mådehold.Ordningen skal være praktisk administrerbar både forpassagererne og for operatørerne.
Med udgangspunkt i ovenstående præmisser skal evalue-ringen af den nuværende ordning om rejsetidskompensationfor jernbanerejser som minimum indeholde følgende ele-menter:Brugernes kendskab til eksistensen af ordningenEvalueringen skal undersøge brugernes kendskab til eksi-stensen af den nuværende ordning samt undersøge mulighe-derne for bedre oplysning og markedsføring.Brugernes kendskab til eksistensen af ordningenEvalueringen skal undersøge brugernes kendskab til eksi-stensen af den nuværende ordning samt undersøge mulighe-derne for bedre oplysning og markedsføring.Tilmelding til ordningenEvalueringen skal undersøge passagerernes mulighed forat tilmelde sig den nuværende ordning med særligt fokus påmulighederne for at optimere brugervenligheden.Dækning af den samlede rejseEvalueringen skal undersøge den nuværende ordningsdækning af strækninger, herunder ved skift mellem tog ogøvrige transportmidler samt tilknytningen til bestemte stræk-ninger for pendlerrejsetidsgarantien.OpgørelsesmetoderEvalueringen skal vurdere de opgørelsesmetoder, somordningen i dag benytter sig af fx betydningen af aflyste tog,konkrete mål for rettidighed og pålidelighed, medregning afskift mellem tog og fra tog til bus mv.
Der skal i den forbindelse lægges vægt på, at aflyste tog ifremtiden medtages i beregningen af kompensation, og atforsinkelsen i fremtiden regnes ud fra ankomsttidspunkt tilpassagerens ankomststation. Endvidere skal evalueringenundersøge konsekvenserne for beregningen, udmåling ogadministration af rejsetidsgarantien som følge af rejsekortetsudbredelse og funktionaliteter.Rejser på S-togsnettetEvalueringen skal undersøge rejsetidsgarantiordningen påS-togsnettet. Der eksisterer i dag en pendlerrejsetidsgarantipå S-togsnettet, som yder passagererne kompensation i til-fælde af aflyste tog, men ikke forsinkede tog.Administration af ordningenEvalueringen skal fokusere på etableringen af en uvildiginstans, der skal administrere ordningen, alternativt lade enuvildig instans kontrollere beregningerne for kompensati-onsudbetalingerne.Økonomi og incitamenter for operatørerneEvalueringen skal vurdere incitamenterne for operatørernei forhold til rejsetidsgarantiordningen. Evalueringen skal og-så vurdere de økonomiske konsekvenser for den enkelte rej-sende, for operatørerne samt for statskassen i forbindelsemed eventuelle ændringer i den eksisterende ordning.<Partier> noterer sig, at der er udarbejdet en evaluering afstyrker og svagheder ved DSB´s nuværende basis- og pen-dlerrejsetidsgaranti med udgangspunkt i brugernes oplevel-ser. Denne evaluering indgår som en naturlig del af densamlede evaluering som beskrevet ovenfor. Evalueringsar-bejdet fortsætter frem til slutningen af 2. kvartal 2013, hvor-efter den samlede evaluerings resultater danner grundlag foren politisk beslutning, som kan træde i kraft i forbindelsemed overgangen til nye trafikkontrakter.
P.u.v.Benny Engelbrechtformand
3
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende B 41Bilagsnr.1234TitelUdkast til tidsplan for udvalgets behandling af beslutningsforslagetFastsat tidsplan for udvalgets behandling af beslutningsforslagetEvaluering af DSB´s nuværende basis- og pendler rejsetidsgaranti, fratransportministerenHenvendelse af 14/3-13 fra Arriva Tog A/SOversigt over spørgsmål og svar vedrørende B 41Spm.nr.1TitelSpm. om ministerens kommentar til henvendelsen af 14/3-13 fra Arri-va Tog A/S, til transportministeren, og ministerens svar herpå