Transportudvalget 2012-13
B 33
Offentligt
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
7. februar 20132013-241
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 24. januar 2013 stillet mig følgende spørgsmålB33 – spm. 2, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Kim Christiansen (DF).Spørgsmål nr. B33 – spm. 2:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 22. januar 2013 fra Svend ogLilian Drews, jf. B33 – bilag 2.Svar:
Jeg har stor sympati for familien Drews og deres arbejde med alkolåse. Det harjeg meddelt Lilian og Svend Drews. Nedenfor følger i punktform minekommentarer til de væsentligste kritikpunkter i familiens henvendelse af 22.januar 2013.1) Dansk forespørgsel til EU – blev den nogensinde sendt afsted?Ja, det blev den, og EU-Kommissionen har også svaret, hvilket jeg meddelteTransportudvalget i brev af 18. december 2012.Jeg må læse Kommissionens svar således, at Kommissionen slår fast, atmedlemsstaterne i henhold til direktiv 2007/46/EF er forpligtet til at registrerekøretøjer, der er EU-typegodkendt i et andet EU-land. Danmark må ikkeforbyde registrering af køretøjer af grunde, der vedrører aspekter af dereskonstruktion og funktion omfattet af direktivet. I den forbindelse bemærkerKommissionen, at et krav om installation af alkolåse forekommer at forbyderegistreringen af EU-typegodkendte køretøjer.2) Mulighed for at indføre krav om alkolåse for visse kategorier af køretøjereller visse kategorier af førereJeg har forelagt dette spørgsmål for Trafikstyrelsen, der oplyser følgende:”Der er stor forskel på at indføre krav om alkolåse for specielle kategorier afførere eller køretøjer og på at indføre krav om alkolåse i samtlige nye biler.
Danmark og andre lande vil således have mulighed for at indføre krav omalkolåse for grupper af førere eller køretøjer med særlig høj risiko, f.eks. førere,der har været dømt for spirituskørsel, eller køretøjer, der benyttes til transportaf skoleelever. Der vil være tale om en mindre del af førerne og en mindre del afkøretøjerne og dermed tale om en lovlig og velbegrundet handelshindring.Hvis Danmark derimod indfører krav om alkolåse i alle nye biler, vil der væretale om en ulovlig handelshindring, fordi kravet vil være i strid med reglerne idirektiv 2007/46/EF.Efter Trafikstyrelsens opfattelse er det ikke korrekt, når Europa-Huset iDanmark har meddelt familien Drews, at man ikke kan snakke om en tekniskhandelshindring, hvis man fra dansk side forlanger en alkolås eftermonteret afforhandleren. Et sådant krav vil efter Trafikstyrelsens opfattelse af EU blive setsom en klar omgåelse af EU-reglerne om varernes fri bevægelighed.Det kan oplyses, at der på et møde på embedsmandsniveau i Bruxelles d. 4.februar blev orienteret om en undersøgelse af alkolåse, som EU-Kommissionens generaldirektorat DG MOVE har iværksat. Undersøgelsen skalbl.a. belyse mulighederne for at kræve alkolåse i alle biler eller visse kategorieraf biler, eller at kræve alkolåse anvendt til specielle typer af transportopgaver.”Det glæder mig, at EU-Kommissionen har taget initiativ til en nærmereundersøgelse af mulighederne for at lave EU-regler om alkolåse. Det er etarbejde, Danmark vil bakke op om.
Side 2/2
Medvenlighilsen
Henrik Dam Kristensen