Retsudvalget 2012-13
B 14 Bilag 5
Offentligt
1220909_0001.png
1220909_0002.png
1220909_0003.png
Til beslutningsforslag nr.B 14
Folketinget 2012-13
Beretning afgivet af Retsudvalget den 21. februar 2013
Beretningom
Forslag til folketingsbeslutning om udbud af statens advokatarbejde[af Preben Bang Henriksen (V) m.fl.]1. UdvalgsarbejdetBeslutningsforslaget blev fremsat den 23. oktober 2012 ogvar til 1. behandling den 4. december 2012. Beslutningsfor-slaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Rets-udvalget.MøderUdvalget har behandlet beslutningsforslaget i 4 møder.SpørgsmålUdvalget har stillet 1 spørgsmål til finansministeren tilskriftlig besvarelse, som denne har besvaret.2. Indstillinger og politiske bemærkningerEt flertal i udvalget (udvalget med undtagelse af EL) fin-der det afgørende, at staten får den bedst mulige juridiskerådgivning og repræsenteres bedst muligt ved domstolene,og at det sker til den rigtige pris.Den nuværende kammeradvokatordning, hvor statens ad-vokatopgaver som udgangspunkt løses af ét privat advokat-firma, indebærer visse fordele for staten.Ordningen betyder, at der hos Kammeradvokaten opbyg-ges en viden, der kan komme institutioner på alle minister-områder til gode i form af høj kvalitet både ved rådgivningog i forbindelse med retssager. Den tværgående videnop-bygning, som understøttes af en samlet ordning, har positivefaglige synergieffekter og kan desuden bidrage til ensartet-hed i sagsbehandlingen til gavn for retssikkerheden. Endvi-dere sikrer ordningen statens institutioner en nem og stabiladgang til fagligt stærk juridisk bistand, og der er udbredttilfredshed med ordningen blandt statsinstitutionerne.Det er tvivlsomt, om et udbud af en samlet kontrakt vil fø-re til en reel konkurrence om opgaven, og dermed om etsamlet udbud vil sikre staten en fordelagtig pris.Flertallet vurderer derfor, at kammeradvokatordningengrundlæggende bør opretholdes. Flertallet finder det imid-lertid afgørende, at en ny aftale er økonomisk fordelagtig forstaten, og at der sker følgende moderniseringer:– Kammeradvokatens regninger skal være klarere og meregennemskuelige, så de enkelte institutioner får bedremulighed for at vurdere rigtigheden af Kammeradvoka-tens regninger. Kammeradvokaten skal derfor forpligtestil at oplyse timeforbrug i alle sager.– Statens institutioner skal have en større budgetsikkerhedend i dag ved øget anvendelse af salæroverslag m.v.– En ny aftale skal understøtte, at statens institutioner i hø-jere grad selv kan varetage juridiske opgaver, f.eks. atmøde i retssager.– En ny aftale skal endvidere give staten større frihed til attilrettelægge sin indkøbspolitik ved i højere grad at givemulighed for at anvende andre advokater end Kammer-advokaten, hvor de tværgående faglige synergieffekter,som ligger til grund for en samlet kammeradvokatord-ning, ikke gør sig gældende med særlig vægt. En ny af-tale skal således understøtte, at staten på sådanne områ-der kan anvende andre advokater.Flertallet finder, at regeringen årligt skal overveje statensindkøbsstrategi, herunder om der er områder, hvor det vilvære hensigtsmæssigt at anvende andre advokater eller selvat løse sine advokatopgaver.Flertallet bemærker, at anvendelse af andre advokater i gi-vet fald f.eks. kan ske på enkeltsagsbasis eller ved anvendel-se af fagopdelte eller geografisk opdelte kontrakter, og at deti forbindelse med antagelse af andre advokater skal overve-jes at gennemføre udbud. I disse overvejelser skal bl.a. ind-gå hensyn til transporttid, transportudgifter og opholdsudgif-ter.Flertallet finder, at det bør tilstræbes, at en ny kammerad-vokataftale indgås hurtigst muligt.
AX014755
2
Et mindretal i udvalget (EL) mener, at det er et skridt iden rigtige retning, at man i en ny aftale med Kammeradvo-katen gør Kammeradvokatens regninger mere klare og gen-nemskuelige og skaber mulighed for i højere grad at anven-de andre advokater end Kammeradvokaten. Det ændrer dogikke ved de to fundamentale problemstillinger, der efter En-hedslistens mening er ved kammeradvokatordningen. Fordet første har Kammeradvokaten i en sag mellem en borgerog staten mulighed for at anvende stort set ubegrænsede res-sourcer; det har borgeren sjældent. Det skaber et ulige for-hold, som bl.a. blev tydeligt i en undersøgelse, Advokatrådetlavede i 2004, som viser, at Kammeradvokaten i sager moden borger, der har fri proces, har tre gange så mange res-sourcer til rådighed. Det faktum er et retssikkerhedsmæssigtproblem, og det sætter spørgsmålstegn ved nogle helt grund-læggende principper i vores retssystem som f.eks. equality
of arms. For det andet er Enhedslisten af den opfattelse, atdet er et grundlæggende problem ved kammeradvokatord-ningen, at den særlige og specialiserede viden, der er for-bundet med det at være advokat for staten og føre de sager,som staten indgår som part i, ikke bliver koncentreret i of-fentligt regi, men hos et privat advokatfirma. I lyset af at be-slutningsforslaget om udbud af statens advokatarbejde sletikke beskæftiger sig med disse to helt fundamentale pro-blemstillinger, kan Enhedslisten ikke støtte forslaget om ud-bud af statens advokatarbejde.P.u.v.Karina Lorentzen Dehnhardtformand
3
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende B 14Bilagsnr. Titel1Rapport om statens køb af juridiske tjenesteyderlser, fra finansministe-ren2Redegørelse fra Kammeradvokaten på baggrund af presseomtale afKammeradvokatens salærfastsættelse, fra finansministeren3Supplerende redegørelse fra Kammeradvokaten vedr. bestemmelserom salærfastsættelse4Udkast til beretningOversigt over spørgsmål og svar vedrørende B 14Spm.nr.1TitelSpm. om, hvor mange møder der – frem til svardato – har været af-holdt mellem medarbejdere fra Moderniseringsstyrelsen/Finansmini-steriet og Kammeradvokaten, siden ministeren udbad sig rapporten fraModerniseringsstyrelsen, til finansministeren, og ministerens svar her-