Skatteudvalget 2012-13
SAU Alm.del
Offentligt
1253835_0001.png
1253835_0002.png
1253835_0003.png
J.nr. 12-0232827Dato:28. maj 2013
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 96 af 31. ok-tober 2012. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra HenningHyllested (EL).(Alm. del).
Holger K. Nielsen/Lene Skov Henningsen
Spørgsmål:Ministeren bedes udarbejde en oversigt over statens årlige indtægter (og forventede indtæg-ter) fra registreringsafgiften (personbiler, varebiler) fra 1990 til 2013 – såvel totalt som igennemsnit pr. solgt bil. Evt. fald i indtægterne fra registreringsafgifterne bedes kommente-ret.Svar:I tabel 1 er vist det samlede provenu fra registreringsafgiften inkl. afskrivninger i perioden1990-2013. Endvidere er for samme periode vist antallet af nyregistrerede person- og vare-biler og det gennemsnitlige provenu pr. nyregistreret bil. Provenuerne er vist i løbende pri-ser, det vil sige der er ikke korrigeret for prisudviklingen.Tabel 1.Provenu fra registreringsafgiften og nyregistreringer af person- og varebiler, 1990-2013ÅrProvenu(mio. kr., årets priser)PersonbilerVarebiler1)Provenu pr.bilProvenu pr. bil,varebilskorrigeret2)
(antal)
(kr., årets priser)
19908.00781.00019.00080.20088.60019918.25684.00020.00079.80088.20019928.53285.00019.00082.50090.80019937.99882.00020.00078.60087.000199413.312139.00020.00083.60089.200199514.967136.00025.00093.000100.900199615.363142.00026.00091.30099.100199716.366153.00030.00089.80097.700199818.288162.00028.00095.900103.600199916.781144.00032.00095.400104.800200014.122114.00031.00097.300109.200200112.35896.00031.00097.200110.700200214.487112.00031.000101.400113.800200312.83997.00032.000100.100114.200200416.799123.00045.000100.400115.900200521.109149.00056.000103.300119.600200623.732157.00063.000108.100126.200200724.321162.00056.000111.300127.700200820.031151.00034.000108.700119.600200912.001112.00015.00094.200100.100201013.391154.00016.00078.80082.800201113.760170.00024.00070.90075.600201213.125169.00024.00068.10072.6002013*13.170165.00023.00070.10074.700Kilde: Statsregnskabet, Danmarks Statistik og De Danske Bilimportører.* Skøn udarbejdet i maj 2013.1) Varebiler med en vægt på op til 3.500 kg. Perioden 1990-1994 er tal fra De Danske Bilimportører og peri-oden 1995-2011 tal fra Danmarks Statistik.2) Antallet af varebiler indgår med 50 pct. for at afspejle, at der betales en lavere registreringsafgift af varebi-ler sammenlignet med personbiler.
Side 2
Skatteministeriet har ikke tal for den faktisk betalte afgift for hver person- og varebil forhele perioden, og det er derfor ikke muligt at opgøre det præcise gennemsnitlige provenupr. bil. Det gennemsnitlige provenu pr. nyregistreret bil er derfor estimeret ud fra det sam-lede provenu fra registreringsafgiften – det vil sige inkl. virkningen fra brugte importeredeog eksporterede biler, virkningen fra motorcykler mm. – og antallet af nyregistrerede per-son- og varebiler (provenu pr. bil).Registreringsafgiften for varebiler er lavere end for personbiler. Derfor vil fordelingen mel-lem nyregistrerede person- og varebiler i et år påvirke årets gennemsnitlige provenu pr. bil.Jo højere varebilsandel, jo mindre vil provenuet pr. bil alt andet lige være. For at korrigerefor dette er der beregnet et gennemsnitligt provenu pr. person- og varebil, hvor antallet afvarebiler indgår med halv vægt (provenu pr. bil, varebilskorrigeret). Det svarer til, at regi-streringsafgiften for en varebil gennemsnitligt antages at udgøre halvdelen af registrerings-afgiften for en personbil. Det varebilskorrigerede provenu er et estimat for, hvad provenuetpr. bil ville have været, hvis alle nyregistrerede biler var personbiler.Provenuet fra registreringsafgiften pr. nyregistreret bil har generelt været stigende i perio-den fra 1990 frem til 2007. I 2007 lå provenuet på sit højeste niveau både samlet og opgjortpr. nyregistreret bil. Provenuet har siden været faldende, men der skønnes en mindre stig-ning i 2013.En del af faldet i provenuet siden 2007 kan forklares af det stigende antal leasingbiler kom-bineret med, at det siden årsskiftet 2008/2009 også for indenlandske leasingselskaber harværet muligt at betale forholdsmæssig registreringsafgift. Med betaling af forholdsmæssigregistreringsafgift betales afgift i forhold til leasingperiodens længde, og hermed udskydesen del af betalingen af registreringsafgiften til senere år. Der er således tale om et midlerti-digt mindreprovenu, som vil komme ind igen de kommende år.Faldet i provenuet kan endvidere forklares af stigende fradrag til registreringsafgiften på grundaf god brændstoføkonomi, jf. besvarelsen af SAU alm del spm 95. I 2007 blev bilafgifterne så-ledes omlagt med henblik på at reducere bilernes udledning af CO2.Med omlægningen blev derblandt andet indført fradrag og tillæg til registreringsafgiften afhængig af bilernes brændstof-økonomi. Samtidig er andelen af nyregistreringerne af små, relativt billige biler steget, hvor regi-streringsafgiften før fradrag også er forholdsvis lav.Hertil kommer en stigende udbredelse af demo- og leasingbiler, hvor mindstebeskatningsprisenligger til grund for opgørelsen af registreringsafgiften. I maj 2012 blev der vedtaget en regel-ændring for leasing- og demobiler, således at den almindelige pris ved salg til bruger her ilandet skal danne grundlag for opgørelsen af registreringsafgiften, hvilket skønnes at bidra-ge til et højere provenu fra 2012.
Side 3