Skatteudvalget 2012-13
SAU Alm.del
Offentligt
1279058_0001.png
1279058_0002.png
1279058_0003.png
J.nr. 13-0192976Den 10. september 2013
TilFolketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 588 af 28. juni 2013 (alm. del). Spørgs-målet er stillet efter ønske fra Torsten Schack Pedersen(V).
Holger K. Nielsen/Jeanette Rose Hansen
1/3
Spørgsmål
I forlængelse af ministerens svar af 26. juni 2013 på alm. del - spørgsmål 510bedes ministeren oplyse, hvad te- og kaffeafgiften er i andre EU-lande og for-klare, hvordan det er muligt, hvis der er lande, der alene har en kaffeafgift ogikke en teafgift, når ministeren vurderer, at en afskaffelse af teafgiften ikke ermuligt, uden at kaffeafgiften også afskaffes?
Svar
Tabel 1 viser kaffeafgiften i de EU-lande, hvor den findes. De varierende af-giftssatser skyldes, at der typisk opkræves forskellige afgifter afhængig af gra-den af forarbejdning, dvs. om der fx er tale om ristede bønner (KN0901) ellerkoncentrater eller ekstrakter af kaffebønner (KN2101).1Tabel 1. EU-lande med kaffeafgiftLandBelgienDanmarkKroatienLetlandRumænienTysklandAfgiftssats, kr. pr. kg nettovægtMellem 1,48 og 5,17Mellem 5,95 og 15,47Mellem 5,95 og 19,8310,61Mellem 2,28 og 13,42Mellem 16,33 og 35,64
Kilder: Taxes in Europe-databasen, International Coffee Organization samt European Consumer Centre Germany.
Danmark er det eneste land i EU, der har en teafgift ifølge Europa-Kommissionens skatte- og afgiftsdatabaseTaxes in Europe.Afgiften udgør 6,82kr. pr. kg og 17,03 kr. pr. kg for teekstrakter.Jf. svaret på alm. delspørgsmål 510 af 7. juni 2013, er der belæg for at konklu-dere, at te og kaffe er substituerbare produkter. FN’sFood and Agriculture Orga-nizationhar fx i deres 2011-udgave af forbrugsanalysen for te og kaffe konklu-deret på baggrund af analyser af te- og kaffemarkederne i Indien, Japan, Stor-britannien, USA og Kina, at de to varer er substituerbare. Der er umiddelbartikke grund til at tro, at disse resultater ikke skulle være gyldige for det danskemarked.At te og kaffe er substituerbare indebærer, at prisændringer for ét af godernevil medføreændringer i efterspørgslen efter det andet, og at te- og kaffepro-dukter således er i konkurrence med hinanden. Producenterne og forhandlerneaf det afgiftspligtige produkt vil derfor være ringere stillet i forhold til produ-center og forhandlere af det ikke-afgiftspligtige produkt, hvilket forvrider kon-kurrencevilkårene. Det er baggrunden for, at Skatteministeriet vurderer, atteafgiften ikke kan afskaffes uden at medføre en konkurrenceforvridning.Med baggrund i oplysningerne om, at Danmark er det eneste EU-land med enteafgift, vil Skatteministeriet kontakte Europa-Kommissionen med henblik påat afklare, om den deler ministeriets vurdering af,at en ophævelse af teafgiftenvil være uforenelig med det indre marked.
1
Koderne i parentes henviser til EU’s kombinerede nomenklatur.
2/3
Baggrunden for, at nogle lande har en kaffeafgift uden også at have en teafgift,skal formodentlig forklares historisk, men det har ikke umiddelbart været mu-ligt at afdække de nærmere årsager hertil.
3/3