Vil ministeren for hver af følgende paragraffer i serviceloven, §§ 76, 77, 78, 84, 97, 98, 99 og 102, oplyse, hvor stor en andel af kommunernes udgifter, der afholdes af Århus Kommune, dels med baggrund i den nugældende grundtakstmodel, dels med baggrund i udligningsmodellen efter § 176 i den kommende servicelov?
Siden Århus Kommune i midten af 70'erne introducerede den såkaldte »Århusordning«, som nu under betegnelsen »hjælpeordning« er omfattet af servicelovens § 77, har uforholdsmæssigt mange mennesker med en funktionsnedsættelse haft bopæl i Århus Kommune.
Selv om tilgangen i årenes løb er normaliseret, således at Århus Kommune formentlig kun modtager nye borgere med funktionsnedsættelser, svarende til at Århus er en by med mange uddannelsessteder, så er det samlede antal borgere i Århus med en funktionsnedsættelse fortsat påvirket af den store tilstrømning af personer med en funktionsnedsættelse, der skete fra 1975, og som havde baggrund i, at man ingen andre steder i landet kunne modtage tilstrækkelig hjælp til at leve en tilværelse på lige fod med andre mennesker uden for institutionerne.
Derfor er det sandsynligt, at Århus Kommune underkompenseres, når de generelle fordelingskriterier anvendes ved fordeling af bloktilskud m.v. vedrørende handicapområdet.
På den baggrund ønskes oplyst for hver af de i spørgsmålet nævnte paragraffer, hvor stor en del af de samlede kommunale udgifter, der afholdes af Århus Kommune, før og efter kommunalreformens ikrafttræden den 1. januar 2007.