Retsudvalget 2012-13
REU Alm.del
Offentligt
1276759_0001.png
1276759_0002.png
1276759_0003.png
Administrationsafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:
3. september 2013Budget- og planlæg-ningskontoretSagsbeh: Rasmus Friis BendtsenSagsnr.: 2013-0031-0026Dok.:885373
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1098 (Alm. del), som Folke-tingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 28. august 2013.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten Lauritzen (V).
Morten Bødskov/Rikke Freil Laulund
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 1098 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:”Vil ministeren redegøre for stigningen i udgifterne til hjælpe-funktioner samt generel ledelse og administration i FFL §11.11.11.6.0?”Svar:Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet føl-gende udtalelse fra Civilstyrelsen, hvortil der henvises:”Efter overførsel af dele af det tidligere Integrationsministeri-ums ressort til Justitsministeriet, blev Flygtningenævnets se-kretariat henlagt til Civilstyrelsen den 1. november 2011.Ved etablering af Udlændingenævnet den 1. januar 2013 blevdet eksisterende Familiesammenføringskontor overført fra Ju-stitsministeriets departement til Civilstyrelsen, og den eksiste-rende Erhvervsenhed blev overført fra Beskæftigelsesministe-riets departement til Civilstyrelsen, som herefter yder sekreta-riatsbistand til Udlændingenævnet.Det gælder både for Flygtningenævnets sekretariat, Familie-sammenføringskontoret og Erhvervsenheden, at disse blevoverført som de enheder, de var incl. interne hjælpefunktioner.Der blev derimod ikke overført personale til den generelle le-delse og administration, som hidtil var varetaget af de pågæl-dende departementer.Civilstyrelsen er på denne baggrund blevet tilført ressourcermed 1,5 mio. kr., som er anvendt til styrkelse af styrelsens ad-ministration, herunder navnlig økonomifunktionen.Den 1. juli 2012 blev Civilstyrelsen samlet i et fælles lejemål,og interne organisationsændringer blev iværksat ved etableringaf et fælles Sagsstyrings- og Serviceteam for hele styrelsen, oget fælles Flygtninge- og Udlændingenævnsteam, som varetagernævnsspecifikke opgaver i samarbejde med de to sekretariater.Ved udarbejdelse af finanslovsforslaget for 2013 var disse or-ganisationsændringer ikke fuldt ud implementeret, og i pkt. 6.Specifikation af udgifter og opgaver omfatter udgifterne underpkt. 6.5 og pkt. 6.6 således de interne hjælpefunktioner i de tonævn. Udgiften under pkt. 6.0 omfatter således alene udgifter-ne til hjælpefunktioner, generel ledelse og administration fraden tidligere Civilstyrelse.
2
På finanslovsforslaget for 2014 er under Hjælpefunktioner, ge-nerel ledelse og administration samlet udgifter til styrkelse afadministrationen samt til Sagsstyrings- og Serviceteamet, mensudgiften til Flygtninge- og Udlændingenævnsteamet er fordeltde to sekretariater. Dette indebærer en stigning på 1,5 mio. kr.plus 6,0 mio. kr. samt overhead heraf med i alt 3,1 eller i alt10,6 mio. kr.Tabel 1. Stigningen i udgifter til hjælpefunktionersamt generel ledelse og administration.(mio. kr.)Administration1,5Sagsstyrings- og service-6,0teamOverhead3,1I alt10,6
Dette afspejler sig ikke direkte i udgifterne til Flygtningenæv-nets og Udlændingenævnets sekretariater, idet Flygtningenæv-nets sekretariat er blevet tilført yderligere ressourcer med hen-blik på opfyldelse af målene i asylaftalen. Udlændingenævnetsbevilling er derimod udover det, der følger af metodeskiftet,reduceret i overensstemmelse med forudsætningerne i lovfors-lagets bemærkninger.”
3