Beretning nr.
4
Folketinget 2012-13
Beretning afgivet af Udvalget for Forretningsordenen den 8. maj 2013
Beretning
om
Farum-kommissionens beretning
1. Indledning
Undersøgelseskommissionen vedrørende forholdene i Fa-
rum i perioden fra 1990 til 2003, den såkaldte Farum-kom-
mission, afgav sin beretning den 12. april 2012.
Punkt 6 nedenfor indeholder en gennemgang af Farum-
kommissionens konklusioner.
Efter § 56, 1. pkt., i Folketingets forretningsorden skal alle
beretninger fra undersøgelseskommissioner, der vedrører
ministres, herunder afgåede ministres, forhold, behandles af
Folketingets Udvalg for Forretningsordenen med henblik på
eventuelt indstilling om ansvarsspørgsmålet.
2. Politiske bemærkninger
2.1
Udvalget skal indledningsvis bemærke, at Farum-kom-
missionens beretning ud over en gennemgang af forholdene
i Farum Kommune også indeholder en række anbefalinger
til det generelle kommissionsarbejde og lov om undersøgel-
seskommissioner. Udvalget vil derfor både kommentere på
kommissionens anbefalinger i forhold til kommissionsarbej-
det og lov om undersøgelseskommissioner samt komme
med udvalgets bemærkninger til de lovgivningsmæssige til-
tag, som allerede er vedtaget, og de planlagte lovgivnings-
mæssige tiltag.
Udvalget konstaterer, at Farum-kommissionens beretning
har afdækket en lang række kritisable forhold i Farum Kom-
mune. Efter udvalgets opfattelse var det nødvendigt at få un-
dersøgt forholdene i Farum Kommune grundigt, og udvalget
kan positivt notere, at Farum-kommissionen har lavet en
dybdegående og gennemgribende undersøgelse af Farum
Kommune. Udvalget finder, at tilstanden i Farum Kommune
var udtryk for en usund og afsporet kultur såvel politisk som
i forvaltningen, men også udtryk for en helt særegen kultur,
som ikke er set lignende i andre kommuner. Det er derfor
også væsentligt at understrege, at samtidig med at Folketin-
get skal lade erfaringerne fra Farum Kommune indgå i de
overvejelser, der vedrører, hvordan det kommunale styre
indrettes, må enkeltstående sager, som Farum Kommune er
udtryk for, ikke medføre, at lovgivningen indrettes på en for
kommunerne eller regionerne uhensigtsmæssig måde.
2.2
Farum-kommissionen blev nedsat af justitsministeren den
6. august 2003 og afleverede den 12. april 2012 sin beret-
ning til justitsministeren, der samme dag sendte den videre
til Folketinget. Dermed brugte kommissionen næsten 9 år på
at afdække forholdene i Farum Kommune. Det er udvalgets
opfattelse, at kommissionsundersøgelser i fremtiden ikke
skal strække sig over så lang tid. Det er væsentligt, hvis
kommissionerne skal have den rolle, som de er tiltænkt, at
konklusionerne ikke kommer, adskillige år efter at hændel-
serne har fundet sted, men at der hurtigt kan komme en
eventuel reaktion og de eventuelle nødvendige lovgivnings-
mæssige tiltag. Herudover er der også det økonomiske
spørgsmål. Det er udvalgets opfattelse, at økonomien ikke
skal hindre en tilbundsgående undersøgelse, men der skal
samtidig være rimelighed i omkostningsniveauet. Udvalget
bakker op om kommissionens forslag om, at der forud for
beslutningen om at nedsætte en langvarig kommissionsun-
dersøgelse er foretaget overvejelser om både den forventede
ressourceanvendelse og tidsanvendelse, og at dette tilkende-
gives offentligt og over for de personer, som forventes udpe-
get som kommissionsmedlemmer og udspørger, og udvalget
kan med tilfredshed konstatere, at dette allerede efterleves i
praksis. I kommissorierne for de seneste undersøgelseskom-
missioner (Statsløsekommissionen, Skattesagskommissio-
nen, Irak- og Afghanistankommissionen, Blekingegade-
kommissionen) har man – i modsætning til i kommissorier-
ne for Skattefradragskommissionen, Dan Lynge-kommissio-
nen og Farum-kommissionen – indsat bemærkninger i kom-
missorierne om, hvornår beretningen bør afgives. Det er an-
ført, at kommissionen bør tilrettelægge sit arbejde således, at
AX015009