Ligestillingsudvalget 2012-13
LIU Alm.del Bilag 76
Offentligt
1264736_0001.png
1264736_0002.png
1264736_0003.png
1264736_0004.png
1264736_0005.png
1264736_0006.png
1264736_0007.png
1264736_0008.png
1264736_0009.png
1264736_0010.png
1264736_0011.png
1264736_0012.png
1264736_0013.png
1264736_0014.png
1264736_0015.png
1264736_0016.png
1264736_0017.png
1264736_0018.png
1264736_0019.png
1264736_0020.png
1264736_0021.png
1264736_0022.png
1264736_0023.png
1264736_0024.png
1264736_0025.png
1264736_0026.png
1264736_0027.png
1264736_0028.png
1264736_0029.png
1264736_0030.png
1264736_0031.png
1264736_0032.png
1264736_0033.png
Implementering af familierådgivningsord-ningen §109 stk. 4 i kommunerneStatus forår 2013
SocialstyrelsenEdisonsvej 18, 1.5000 Odense CTlf: 72 42 37 00E-mail: [email protected]www.Socialstyrelsen.dkForfatter: Kirstina Stenager
IndholdsfortegnelseIndholdsfortegnelse ................................................................................................... 3Introduktion ............................................................................................................... 4Familierådgiverordningens lovgrundlag ................................................................. 4Familierådgiverens opgave ................................................................................... 4Implementering af ordningen frem til april 2013 ..................................................... 5Undersøgelse af implementering af familierådgivningsordningen .............................. 6Metode bag undersøgelsen ................................................................................... 6Overblik over undersøgelsens resultater ................................................................ 7Kommunernes varetagelse af opgaven ................................................................ 11Tidspunkt for implementering ............................................................................... 12Tid afsat til opgaven ............................................................................................. 12Antal medarbejdere ............................................................................................. 12Konklusion .............................................................................................................. 12Litteratur .................................................................................................................. 14Bilag 2 ..................................................................................................................... 17
-3-
IntroduktionSocial- og Integrationsministeriet har den 17. april 2013 anmodet Socialstyrelsen om atundersøge og følge op over for kommunernes implementering af familierådgiverord-ningen, jf. servicelovens § 109, stk. 4. Social- og Integrationsministeriet har i den for-bindelse henvist til social- og integrationsministerens endelige svar af 12. april 2013 påspørgsmål nr. 41 (LIU alm. del) til Folketingets Ligestillingsudvalg.Familierådgiverordningens lovgrundlagServicelovens § 109, stk. 4, er et tilbud om familierådgivning til kvinder, der kommer påkrisecenter med børn. Bestemmelsen lyder:”Stk. 4.Kommunalbestyrelsen skal tilbyde støtte og vejledning fra en familierådgiver tilkvinder med børn på boformer efter denne bestemmelse. Rådgivningen gives i forholdtil bolig, økonomi, arbejdsmarked, skole, daginstitutioner, sundhedsvæsen m.v. og skalunderstøtte de enkelte dele i kommunalbestyrelsens øvrige tilbud. Rådgivningeniværksættes, når forberedelsen til udflytning fra boformen påbegyndes, og indtil kvin-den og børnene er etableret i egen bolig.”Servicelovens § 109, stk. 4, trådte i kraft den 1. juli 2008 (ved lov nr. 549 af 17. juni2008). Forpligtelsen til at yde familierådgivning har fra 1. august 2008 påhvilet de 37beliggenhedskommuner for kvindekrisecentre. Ved en ændring af retssikkerhedslovenblev reglerne om beliggenhedskommune ændret, hvorefter det fra 1. august 2010 eralle landets kommuner, der har forpligtelsen til at tilbyde familierådgivning. Der er ikke ilovgivningen fastsat specifikke krav til, hvordan kommunerne skal implementere fami-lierådgivningsordningen.
Familierådgiverens opgaveMålet med familierådgivningen er, at kvinden i forbindelse med udflytning fra krisecen-tret, og indtil hun er etableret i egen bolig, får støtte til koordinering af den relevantehjælp i det kommunale system, og får de praktiske rammer for sit liv på plads.Familierådgivningen skal yde støtte og gøre kvinderne parate til udflytning fra krisecen-trene, og til at tage vare på deres børn, og mødrene skal styrkes i deres forældrerollesom eneforsørger. Det er hensigten, at rådgivningen skal påbegyndes inden udflytnin-gen og fortsætte efter etableringen i egen bolig. Familierådgiveren skal være den gen-nemgående, koordinerende person, som familien kan støtte sig til, og støtten og råd-givningen skal ske på tværs af sektorerne i forhold til bolig, økonomi, arbejdsmarked,skole, daginstitutioner, sundhedsvæsen m.v. og således bidrage til, at de enkelte deleaf kommunalbestyrelsens øvrige tilbud om hjælp og støtte realiseres, og målene nås.Netop ved at yde en sammenhængende indsats giver man kvinderne det bedste fun-dament til at skabe en ny tilværelse uden vold, fordi kvinderne med den sammenhæn-gende støtte får et godt grundlag for en bedre tilværelse.Kommunens handlepligt omfatter således ifølge lovteksten rådgivning om bolig, øko-nomi, arbejdsmarked, skole, daginstitutioner, sundhedsvæsen mv, som skal understøt-te de enkelte dele i kommunens øvrige tilbud.-4-
Implementering af ordningen frem til april 2013Implementeringen af familierådgivningen i kommunerne er fulgt gennem en proceseva-luering, gennemført af Socialstyrelsen i perioden fra1. januar 2009 til 31. december20101,2.Kommunernes organisering af familierådgivningen er løbende blevet fulgt gennem eva-lueringen, og kommuner, krisecentre og familierådgivere har løbende kontaktet Social-styrelsen for at få opklaret diverse spørgsmål om familierådgivningsordningens organi-sering, indhold, afregning, udstrækning mv. I forbindelse hermed har Socialstyrelsenløbende registreret hvem, som har fungeret som familierådgiver i landets kommuner.I januar 2011fremsendte Socialstyrelsen et brev og en orienteringsskrivelse til allesocialchefer om familierådgivning efter servicelovens § 109 stk. 4 til kvinder med børn,der kommer på krisecenter. Baggrunden for orienteringsskrivelsen var, at det fra 1.august 2010 påhviler alle kommunalbestyrelser at tilbyde familierådgivning til kvindermed børn, der kommer på krisecenter.I et brev til landets socialchefermaj 2011opfordres kommunerne fortsat til at oplyseSocialstyrelsen om navn og kontaktoplysninger på den ansvarlige for kommunens fa-milierådgivning, den enkelte familierådgiver og om rådgivningens organisering.Pr. april 2013 havde følgende 53 kommuner oplyst at have en familierådgiver, herun-der kontaktoplysninger på pågældende medarbejder(e).Socialstyrelsen holdt det sidste møde med netværket af familierådgivere i april 2012.Under Socialstyrelsens netværksmøder med kommunerne er det blevet drøftet, at der inogle kommuner, efter lovændringen i 2010, fortsat var problemer med implementerin-gen af ordningen3. På baggrund af oplysninger herfra og fra styrelsens afholdelse aftemadage om vold i familien i perioden primo 2012 til maj/juni 2013, kan styrelsen kon-statere fortsatte mangler i implementeringen i familierådgivningsordningen.
Oversigt over de 53 kommuner med oplyst familierådgiver pr. 1. april 2013.Albertslund KommuneBornholms Regionskommune*12
Horsens Kommune*Hvidovre Kommune*
Ringsted Kommune*Roskilde Kommune*
Hannemann og Stenager, 2011Procesevalueringen har metodisk benyttet sig af afholdelse af halvårlige netværksmøder for familierådgi-verne i hele landet til at indsamle familierådgivernes erfaringer med ordningen og til at understøtte imple-menteringen af loven undervejs. På netværksmøderne har familierådgiverne fået mulighed for at udveksleerfaringer og sparre med hinanden, ligesom de har fået svar på en række tvivlsspørgsmål undervejs3
Socialstyrelsens udkast til afsluttende statusnotat om implementeringen af familierådgivningsordningenfra juni 2012.
-5-
Esbjerg Kommune*Fanø KommuneFredericia Kommune*Frederiksberg Kommune*Frederikssund Kommune*Frederikshavn Kommune*Gentofte Kommune*Glostrup KommuneGuldborgsund Kommune*Haderslev Kommune *Halsnæs Kommune*Helsingør Kommune*Herning Kommune*Hillerød Kommune*Hjørring Kommune*Holstebro Kommune*
Ishøj KommuneKalundborg Kommune*Kerteminde KommuneKolding Kommune*København Kommune*Køge Kommune*Lemvig KommuneLolland Kommune*Lyngby-Taarbæk Kommune*Nyborg KommuneMariagerfjord Kommune*Norddjurs KommuneNæstved Kommune*Odense Kommune*Randers Kommune*Ringkøbing-Skjern Kommune
Rudersdal KommuneRødovre KommuneSilkeborg Kommune*Skanderborg KommuneSolrød KommuneStevns KommuneStruer KommuneSønderborg Kommune*Svendborg KommuneThisted Kommune*Vejle Kommune*Viborg Kommune*Aabenraa Kommune*Aalborg Kommune*Århus Kommune*
*Beliggenhedskommune for et krisecenter. Alle 37 beliggenhedskommuner har oplyst en familierådgiver.
Ovennævnte kommuner har oplyst at have en familierådgiver.
Undersøgelse af implementering af familierådgivningsordnin-genI 45 kommuner har Socialstyrelsen pr. april 2013 ikke haft viden om, hvorvidt familie-rådgivningsordningen er blevet implementeret.
Metode bag undersøgelsenSocialstyrelsen har anvendt følgende fremgangsmåde til at undersøge om ordningener blevet implementeret i disse kommuner.Hver af de 45 kommuner har fået tilsendt en mail, der beskriver årsagen til henvendel-sen samt indeholder følgende seks spørgsmål til kommunen.
1.Hvordan er familierådgivningsfunktionen efter § 109 stk. 4 implementeret? (Start-tidspunktet for rådgivningen, længde af indsatsen, typer af opgaver familierådgive-ren løser, delegationsaftaler med andre kommuner)
2.Hvordan er opgaven organiseret? (Faggruppe, forvaltningsgren, samarbejde medkrisecentre)
3.I hvilket omfang er der allokeret tid til opgaven?4.Er der en eller flere medarbejder, der varetager funktionen?5.Hvornår startede I med at varetage funktionen?6.Navnet og kontaktoplysninger på de(n) medarbejder(e) der varetager funktionen-6-
Til mailen var der også vedhæftet en skrivelse fra Social- og Integrationsministeriet ombaggrunden for henvendelsen samt føromtalte evaluering af familierådgivningsordnin-gen.Mailen er sendt til relevante forvaltningschefer i kommunen4. De kommuner, der ikkehavde svaret inden indenfor den fastsatte deadline, er blevet kontaktet igen med enpåmindelsesmail samt telefonisk. I alt er der modtaget svar fra 44 ud af de 45 kommu-ner svarende til 98 procent.
Overblik over undersøgelsens resultaterDen overordnede oversigt viser kommunernes besvarelser. Hvis kommunen løser op-gaven, er der ud for kommunen noteret ’varetager opgaven’. Hvor det er relevant, erder knyttet en uddybning til, hvorledes opgaven løses, hvis der fx ikke er tale om, atopgaven løses særskilt. Har kommunen uddelegeret opgaven eller ikke haft nogle sa-ger efter § 109 stk. 4 er det ligeledes noteret. Der er i oversigten ikke en vurdering af, ihvilken grad opgaven varetages i tråd med vejledningen til loven.I bilag 2 kan der ses en oversigt over de enkelte kommuners fuldstændige besvarelser.
4
Erfaringen er, at kommunerne har forskellig praksis for placeringen af familierådgivningsordningen. Mai-len er sendt til chefer/direktører/afdelingsledere for de mest relevante forvaltninger fra hver kommune.
-7-
Oversigt over de adspurgte kommuners besvarelser, maj 2013KOMMUNEAllerød KommuneAssens KommuneSVARVaretager opgavenOpgaven løses som en generel råd og vejledning i Myn-dighed Social af en socialrådgiver, som henviser til deafdelinger, der har kompetence på de forskellige fagområ-der.Ballerup KommuneBillund KommuneBrøndby KommuneBrønderslev Kommu-neVaretager opgavenVaretager opgaven.Varetager opgavenHar kun haft en enkelt sag. Varetog her opgaven.Læsø KommuneMiddelfart KommuneMorsø KommuneNordfyns KommuneHar ikke haft nogle sager. Opgaven vil blive løst, hvis/nårder skulle komme sager.Kommunen har ikke svaret på henvendelsen.Varetager opgaven. Få sager.Uddelegering via kommunens to myndighedssagsbe-handlere til ekstern udfører (de respektive krisecentre).Hvis den kriseramte kvinde vender tilbage til NordfynsKommune, fortsættes den videre rådgivning gennemNordfyns Kommunes myndighedssagsbehandlere.Dragør KommuneEgedal KommuneVaretager opgavenRådgiveren giver løbende råd og vejledning, herundervurdering af om der skal iværksættes en børnefaglig un-dersøgelse og evt. forebyggende tiltag, så som familiebe-handling, praktisk pædagogisk støtte m.m.Parallelt er der tilknyttet en rådgiver fra voksenområdet,der varetager sagen i forhold til den voksneOdder KommuneOdsherred KommuneUddelegerer opgaven. Ved længerevarende ophold, leve-rer de selv ydelsenVaretager opgavenKOMMUNELangeland KommuneLejre KommuneSVARUddelegerer opgavenFamilierådgivningsopgaven er i Lejre Kommune ikke sær-ligt udskilt. Varetager opgaven
Favrskov KommuneFaxe KommuneFredensborg Kom-muneFuresø Kommune
Har ikke haft henvendelser fra krisecenteret om kvinder frakommunenVaretager opgavenVaretager opgavenFunktionen er ikke formelt implementeret, men opgavenvaretages. I erkendelse af, at der er en delvis implemente-ringsudfordring i Furesø Kommune har kommunen tagetinitiativ til og lavet aftale med konsulenthuset Valcon, atder fra juni 2013 sker en kortlægning af, hvor kommunenhar implementeret loven om familierådgiverordningen ogdermed også at der handles på de udeståender, der måttevære samt, at der sker en organisatorisk forankring,
Rebild KommuneSamsø KommuneSkive KommuneSlagelse Kommune
Funktionen er ikke implementeret.Har ikke haft nogen sager. Vil varetage opgaven vedbehov.Varetager opgaven, men der er ikke ansat nogen særskilttil at varetage opgaven.Varetager opgaven i forhold til børneområdet. På vok-senområdet er der en åben anonym rådgivning. Rådgiv-ningen består i generel vejledning og specifik vejledningvedrørende bolig og økonomi, samt koordinerende funkti-on i forhold kommunens andre administrative enhedervedr. arbejdsmarked, skole, daginstitutioner m.v., somvaretager den specifikke rådgivning indenfor egne fagom-råder. I
Faaborg-MidtfynsKommuneGladsaxe KommuneGreve KommuneGribskov Kommune
Varetager opgavenVaretager opgavenVaretager opgavenVaretager opgaven
Sorø KommuneSyddjurs KommuneTønder KommuneTårnby Kommune
Varetager opgavenUddelegerer opgaven.Varetager opgavenVaretager opgaven, men skriver, at de dog godt her kanblive endnu mere skarpe på at beskrive den koordineren-de rolle i forhold til økonomi mv.
Hedensted KommuneHerlev Kommune
Varetager opgavenVaretager opgaven
Vallensbæk Kommu-neVarde Kommune
Ishøj kommune er udførende myndighed på det socialeområde for Vallensbæk kommune.Varetager opgaven.
-9-
Holbæk Kommune
Yder råd og vejledning på det generelle plan, men myndig-hedsafdelingerne har ikke samlet den brede familierådgiv-ningsfunktion, som det beskrives i vejledningen.
Vejen Kommune
Varetager opgaven. Afhængigt af barnets alder liggeropgaven i familieafdelingen eller ungekontakten.
Høje Tåstrup Kom-muneHørsholm KommuneIkast-Brande Kom-mune
Varetager opgavenVaretager opgavenVaretager opgaven
VesthimmerlandsKommuneVordingborg Kom-muneÆrø Kommune
Varetager opgavenVaretager opgavenVaretager opgaven. Familierådgiverfunktionen indgår isamspillet mellem konkret børnesagsbehandler og fami-liekonsulent, samt evt. samarbejde med sagsbehandlerpå voksenområdet.
Jammerbugt Kom-mune
Varetager opgaven
Anm. ’Varetager opgaven’ dækker over, at kommunen har oplyst, at indholdet af opgaven løses. Der er dog betydelige variationer kommunerne imellem ift. hvordan opgavenvaretages.
-10-
Kommunernes varetagelse af opgavenBesvarelserne indikerer, at der er forskelle i kommunernes praksis for varetagelse afservicelovens § 109, stk. 4:To kommuner oplyser, at deikkeformelt har implementeret familierådgivningsordnin-gen (Rebild, Furesø). Den ene kommune oplyser dog, at kommunen reelt løfter opga-ven (Furesø), og at kommunen i samarbejde med et konsulenthus fremadrettet vil sik-re, at familierådgivningsordningen implementeres. Derudover har en enkelt kommunesvaret,atIshøj kommune er udførende myndighed på det sociale område for kommu-nen (Vallensbæk).Tre kommuner oplyser, at de ikke har haft nogle sager siden lovens start (Favrskov,Læsø, Samsø). To af disse kommuner svarer, at funktionen derfor ikke er implemente-ret, men skulle der blive behov herfor vil opgaven blive varetaget (Læsø , Samsø).En kommune (Holbæk) oplyser, at kommunen yder råd og vejledning på det generelleplan, men at myndighedsafdelingerne har ikke samlet familierådgivningsfunktion, somdet beskrives i vejledningen. Tilsvarende oplyser en anden kommune, at opgaven lø-ses som generel råd og vejledning i Myndighed Social af en socialrådgiver, som henvi-ser til de afdelinger, der har kompetence på de forskellige fagområder (Assens). Detfremgår af vejledningen til serviceloven (VEJ nr. 14 af 15/02/2011 ) at:For det førsteskal familierådgiveren være casemanager,et gennemgående bindeled, som skaberkontakt til relevante myndigheder, og sikrer at ingen myndighed eller instans slipper,inden en anden har taget over i forhold til kvinden og børnene. For det andet skal fami-lierådgiveren være koordinerende, en tovholder der følger op på alle myndighedersindsats (…)Implementeringen af familierådgivningsordningen i nævnte to kommunerfølger dermed ikke umiddelbart vejledningens beskrivelsen af familierådgiveren som etgennemgående bindeled. En kommune oplyser, at opgaven varetages, men at ordnin-gen ikke er direkte og formelt implementeret (Furesø), en kommune oplyser, at opga-ven varetages specifikt ift. børneområdet, mens at funktionen på voksenområdet vare-tages af en åben anonym rådgivning (Slagelse) og en kommune oplyser, at opgavenvaretages, men at kommune godt kan blive endnu mere skarpe på den koordinerenderolle i forhold til økonomi mv. (Tårnby).To kommuner oplyser, at de ikke har ydet familierådgivning selv, da de ikke er belig-genhedskommune for et krisecenter, men at de er blevet opkrævet betaling for ydelsen(Langeland, Syddjurs). I tråd hermed oplyser en kommune (Nordfyns), at der i alle sa-ger er foretaget en uddelegering via kommunens to myndighedssagsbehandlere til derespektive krisecentre, men flytter kvinden tilbage til kommunen, fortsættes den vidererådgivning gennem kommunens myndighedssagsbehandlere.Fire kommuner svarer Socialstyrelsen, at der ikke er ansat en eller flere faste familie-rådgivere til funktionen, men at varetagelse af opgaven sker ad hoc fra sag til sag (Bil-
lund,5Brønderslev, Lejre, Vejen). I forlængelse heraf oplyser én kommune, at der entilknyttet henholdsvis én rådgiver til børnedelen og én rådgiver til voksendelen (Ege-dal). Flere kommuner giver samtidig udtryk for, at de kun har haft ganske få sager (Bil-lund, Brøndby, Brønderslev, Morsø, Ærø).En kommuner har ikke svaret på henvendelsen. Pågældende kommune er blevet kon-taktet flere gange pr. mail samt telefonisk, og er bekendte med forespørgslen fra Soci-alstyrelsen.De resterende kommuner oplyser, at de varetager opgaven. Der er dog betydelig varia-tion i disse kommuners beskrivelse af opgavevaretagelsen.
Tidspunkt for implementeringDe kommuner, der varetager opgaven, oplyser i hovedtræk, at de har gjort dette sidenlovændring om handlekommuner og beliggenhedskommuner i august 2010, hvor § 109stk. 4 kom til at påhvile alle kommunalbestyrelser.
Tid afsat til opgavenKommunerne er også blevet bedt om at svare på i hvilket omfang, der er allokeret tid tilopgaven. Generelt svarer kommunerne, at der ikke er afsat en fast tid, men at opgavenløses efter behov.
Antal medarbejdereGenerelt er funktionen fordelt på flere medarbejdere og i den enkelte sag tages der såstilling til, hvem af de pågældende medarbejdere, der skal løses opgaven. Undtagelsenherfra er, at en kommune oplyser, at der er en hovedansvarlig, men at andre i teametkan også varetage opgaven (Gladsaxe), og en anden kommune oplyser, at der kun eren enkelt på opgaven (Tønder). Det fremgår af vejledningen til serviceloven (VEJ nr.14 af 15/02/2011 ) at:Det vil endvidere være hensigtsmæssigt, at kommunens familie-rådgiverfunktion fortrinsvis varetages af én eller få erfarne sagsbehandlere, evt. medstedfortrædere, frem for at ordningen varetages af et helt team. En rådgiver med kend-skab til de forskellige afdelinger i forvaltningen, vil være en god forudsætning for atkunne agere effektivt i forhold til at koordinere de forskellige indsatsområder, som nog-le af kvinderne og børnene vil have behov for.Det er således ikke et krav, at opgaven løses af en eller få sagsbehandlere, men deropfordres i vejledningen hertil.
KonklusionEn af hovedkonklusionerne fra evalueringen af familierådgivningsordningen var:Overordnet kan det siges, at kommunerne løser familierådgivningsfunktionen forskelligtbåde hvad angår ressourcer, organisering, samarbejdsmodel med krisecentret, tids-5
Billund kommune har efter henvendelsen fra Socialstyrelsen lavet en ny procedure med virkning fra 1.juni, se bilag 2.-12-
punkt for familierådgiverens indsats i forhold til den enkelte kvindes forløb, samt fami-lierådgivningens konkrete indhold og udstrækning. Det har været op til den enkeltekommune at definere niveauet for familierådgivningen inden for lovens rammer, og dethar resulteret i forskelligartede tilbud6.Samme overordnede indtryk giver de nu indsamlede besvarelser. Generelt gælder detnetop, at varetagelsen af opgaven i kommunerne dækker over en væsentlig variation,fra uddelegering af sagerne og ad hoc løsning af opgaven til mere faste procedurer.Som nævnt på side 5 ff. havde 53 kommuner pr. 1. april 2013 oplyst at have implemen-teret ordningen.På baggrund af svarene i de 45 kommuner, som Socialstyrelsen har indhentet oplys-ninger fra i maj/juni 2013, kan denne mere specifikke vurdering udledes:I 16 kommuner er opgaven fuldt implementeret. Yderligere vurderes det, at 5kommuner har implementeret ordningen i rimeligt omfang.I 5 kommuner er ordningen i en vis grad implementeret, men implementerin-gen følger ikke til fulde vejledningen til loven. I 14 kommuner kan det på bag-grund af besvarelserne ikke entydigt vurderes, på hvilken måde og i hvilket om-fang ordningen er implementeret.4 kommuner har ikke implementeret ordningen. For 3 af disse kommuners ved-kommende skal den manglende implementering ses i lyset af, at der ikke harværet nogle konkrete sager. Yderligere 1 kommune har ikke svaret på henven-delsen, og hvorvidt ordningen er implementeret i denne kommune er derforukendt.Konklusionen skal tages med det forbehold, at den er baseret på begrænsede informa-tioner fra kommunerne om varetagelse af servicelovens, § 109, stk. 4. En fuldstændigvurdering af de enkelte kommuner vil kræve et mere indgående kendskab til dissekommuners praksis baseret på interviews med ledere og medarbejdere i de enkeltekommuner. Et sådan tilbundsgående interviewundersøgelse vil muligvis kunne giveandre og mere detaljerede konklusioner.Samlet set vurderes det, at i alt mindst 74 kommuner må anses for at have implemen-teret ordningen pr. 1. juni 2013.Overordnet set konkluderes det, at der i tråd med Socialstyrelsens tidligere erfaring eren udfordring i nogle kommuner i forhold til implementering af servicelovens § 109,stk. 4. På baggrund af besvarelserne for de resterende 24 kommuner, kan det såledeskonkluderes i maj/juni 2013, at der fortsat ikke er tilstrækkelige oplysninger som kan6
Hannemann & Stenager, 2011-13-
begrunde, at ordningen kan anses for fuldt implementeret. Dog kan fravær af fuldt til-strækkelige oplysninger i sig selvikkebegrunde, at der er implementeringsproblemer isamtlige resterende 24 kommuner.
LitteraturHannemann og Stenager (2011):Familierådgivning til kvinder på krisecenter. Imple-mentering af §109 stk. 4 i serviceloven de første 2 år.Socialstyrelsen.Ministerialtidende 2011:Vejledning om botilbud mv. til voksne efter reglerne i almenbo-ligloven, serviceloven og friplejeboligloven.(Vejledning nr. 4 til serviceloven). VEJ nr.14 af 15/02/2011.
-14-
Bilag 1Kære XXXImplementering af familierådgivningsordningenSocialstyrelsen er blevet bedt af Social- og Integrationsministeriet om at følge op på kommu-nernes implementering af familierådgivningsordningen, Serviceloven, § 109, stk. 4. som lyder:Kommunalbestyrelsen skal tilbyde støtte og vejledning fra en familierådgiver til kvinder medbørn på boformer efter denne bestemmelse. Rådgivningen gives i forhold til bolig, økonomi,arbejdsmarked, skole, daginstitutioner, sundhedsvæsen m.v. og skal understøtte de enkeltedele i kommunalbestyrelsens øvrige tilbud. Rådgivningen iværksættes, når forberedelsen tiludflytning fra boformen påbegyndes, og indtil kvinden og børnene er etableret i egen bolig.(Se vedhæftede skrivelse fra Social- og Integrationsministeriet)Denne forpligtigelse har påhvilet beliggenhedskommuner for krisecentre siden juli 2008. Siden1. august, 2010 har forpligtigelsen omfattet alle Kommunalbestyrelser. Dette er en følge af enændring af lov om retssikkerhed og administration på det sociale område og lov om social ser-vice (L169 vedtaget som lov nr. 550 af 26. maj, 2010).Tilbagemelding fra XXX KommuneSocialstyrelsen er ikke i besiddelse af viden om, I hvilken grad familierådgivningsordningen erimplementeret i jeres kommune, og derfor har vi nogle uddybende spørgsmål herom. I bedesderfor svarer kortfattet på følgende spørgsmål:1. Hvordan er familierådgivningsfunktionen efter § 109 stk. 4 implementeret? (Starttids-punktet for rådgivningen, længde af indsatsen, typer af opgaver familierådgiveren løser,delegationsaftaler med andre kommuner)2. Hvordan er opgaven organiseret? (Faggruppe, forvaltningsgren, samarbejde med krise-centre)3. I hvilket omfang er der allokeret tid til opgaven?4. Er der en eller flere medarbejder, der varetager funktionen?5. Hvornår startede I med at varetage funktionen?6. Navnet og kontaktoplysninger på de(n) medarbejder(e) der varetager funktionenForm på tilbagemeldingenSvar meget gerne direkte tilbage på denne mail med svar for hvert spørgsmål.DeadlineDer er en kort deadline for besvarelse af spørgsmålene. Deadline for besvarelse er såledestirsdag d. 14. maj kl. 10.00.Såfremt Socialstyrelsen ikke modtager et svar inden deadline, vilSocialstyrelsen informere Social- og Integrationsministeriet, at kommunen ikke har besvaretdenne henvendelse.Mere information om familierådgivningsordningenFamilierådgivningsordningen er blevet evalueret af Socialstyrelsen. Rapporten er vedhæftetmailen, og i rapporten kan I læse mere om ordningen.Vi ser frem til jeres svar.-15-
På forhånd mange tak for hjælpenMed venlig hilsenKirstina StenagerKonsulentMobil:Email:+45 50 81 09 30[email protected]
SOCIALSTYRELSENUdsatteenheden - København K.Åbenrå 5, 1 sal1124 København KTelefon: +45 72 42 37 00www.socialstyrelsen.dk
-16-
Bilag 2HVORDAN ER FAMILIERÅDGIVNINGSFUNKTIONEN EFTER § 109 STK.4 IMPLEMENTERET? (STARTTIDSPUNKTET FOR RÅDGIVNINGEN,LÆNGDE AF INDSATSEN, TYPER AF OPGAVER FAMILIERÅDGIVERENLØSER, DELEGATIONSAFTALER MED ANDRE KOMMUNER)HVORDAN ER OPGAVENORGANISERET? (FAG-GRUPPE, FORVALTNINGS-GREN, SAMARBEJDE MEDKRISECENTRE)Vi er socialrådgivere & social-formidler. Borgerservice -Social Indsats. Vi har samar-bejde med krisecentre, når enfamilien er på krisecenter, menikke derudover.I HVILKET OM-FANG ER DERALLOKERET TIDTIL OPGAVEN?ER DER EN ELLERFLERE MEDARBEJ-DER, DER VARETA-GER FUNKTIONEN?HVORNÅRSTARTEDE IMED ATVARETAGEFUNKTIO-NEN?NAVNET OG KONTAKT-OPLYSNINGER PÅDE(N) MEDARBEJDERE,DER VARETAGERFUNKTIONEN

KOMMUNE

Allerød Kom-mune
Rådgivningen starter når borgeren eller Krisecentret henvender sig. Læng-den af indsatsen varierer fra sag til sag, indtil det bliver afklaret om hvorfamilien skal bo fremafrettet, og familien et etableret. Opgaven kan værefølgende: rådgivning omkring økonomi, fremtidig bosituation, hvor skal bør-nene gå i institution/skole, hjælp til kontakt til Statsforvaltningen, ans. om div.børnefamilieydelser, vejledning om brug af advokathjælp.
Der er ikke afsat fasttid. Opgaven tagerden tid der skal til,for at hjælpe famili-en bedst muligt. Pt.har vi ingen borgerepå Krisecentre.
Vi er 2 medarbejdere iSocial Indsats, somvaretager denne typeopgave.
2007
Socialrådgiver Vita Mad-sen tfl. 48 100 364 &socialformidler Pia Dahl tlf.48 100 221Marianne Jørgensen Mail[email protected]Esben Lautrup-Rasmussen mail el-[email protected]Heidi Rasmussen mailheira2assens.dkLene Stockholm B/Uafdelingen
Assens Kom-mune
Opgaven løses som en generel råd og vejledning i Myndighed social af ensocialrådgiver, som henviser til de afdelinger der har kompetence på deforskellige fagområder. Der er ikke lavet delegation på området.
Se forrige svar
Der er ikke allokerettid til opgave-løsningen
Der sidder 4 medarbej-der i Myndighed Social,derudover sidder derkompetente medarbej-dere i de øvrige afdelin-ger.
Ved lovgivnin-gens ikraft-træden
BallerupKommune
Sagsbehandler tager så hurtigt som muligt (inden for et par uger højst) efteraftale med borgeren kontakt til Ballerup Kommunes Familiehus.Med inden for et par uger menes, at vi så tidligt som muligt efter opholdet erpåbegyndt lægger en plan for udslusning, også selv om den ikke ligger ligefor. Vi følger ikke en bestemt skabelon, men drøfter alle sager på behand-lermøde med deltagelse af socialfaglig konsulent og med psykologisk konsu-lent. Når opholdet er i en anden kommune tages i den enkelte sag stilling til,hvem der skal løse familiebehandlingsopgaven indtil familien er på vej tilba-ge til Ballerup Kommune. Dette sker i samarbejde med borgeren og krise-centeret.
Vi benytter Ballerup Kommu-nes Familiehus, Torvevej 21,2740 Skovlunde.
Efter behov ogkonkret vurdering iden enkelte sag.
Sagsbehandler i denkonkrete sag – i samar-bejde med Familiehuset
Det har altidværet sagsbe-handler, somhar koordine-ret/henvist videre
Ballerup Familiehus, lederEbbe Nordborg .
Billund Kom-mune
Familierådgivningen er i Billund startet op primo 2011. I Billund Kommune
Familierådgivningen er organi-
Der er ikke allokeret
Se ovenstående – doghar opgaven været
Se ovenstå-ende.
Ansvaret for familierådgiv-
har vi indtil nu valgt at løse opgaven ad hoc, ved i hvert enkelt tilfælde atsammensætte et team til varetagelsen af Familierådgivningen. Familieafde-lingen har varetaget opgaven. Begrundelsen for denne løsningsmodel harværet, at vi i Billund Kommune har meget få kvinder med børn, som hartaget ophold på et krisecenter (mellem 1 - 3 kvinder årligt).Indsatserne har typisk varet mellem 4 – 6 måneder. Opgavetyper har liggetindenfor lovgivningens intentioner og krav. Billund Kommune har hidtil ikkegjort brug af delegationsaftaler.

Billund kommune har efter henvendelsen fra Socialstyrelsen lavet en

ny organisering:

Organiseringen af familierådgivningsordningen i Billund Kommune fremad-rettet:I et samarbejde imellem Familieafdelingen, Arbejdsmarkedsafdelingen ogVoksenafdelingen har vi lavet en ny struktur for familierådgivningsordningenmed virkning fra 1. juni.Proceduren når en kvinde med børn tager ophold på krisecenter er somfølger:• Krisecentret retter henvendelse til Familieafdelingens sekretariat på tlf.nr.:79727609 eller på mailadresse: [email protected]• Sekretariatet orienterer koordinatoren for socialrådgivergruppen, som isamarbejde med faglig koordinator i Ydelseskontoret afdækker, om detdrejer sig om en eksisterende sag i Billund Kommune.• Er det en eksisterende sag i Billund Kommune, bliver den socialrådgiver,kvinden har den bedste relation til udpeget til familierådgiver og skal koordi-nere hele forløbet, indtil kvinden og børnene er etableret i egen bolig.• Er det en ny sag i Billund Kommune, varetager en socialrådgiver fra Fami-lieafdelingen familierådgiverfunktionen.• Familierådgivningsordningen ligger som udgangspunkt i Familieafdelingen,men varetages et tæt samarbejde imellem koordinatorerne i de forskelligeafdelinger.Billund Kommune laver en folder med kontaktoplysninger samt en beskrivel-se af proceduren til brug for de omkringliggende krisecentre. Folderen bliversendt ud til krisecentrene men vil også være tilgængelig på Billund Kommu-nes hjemmeside.Organiseringen af familierådgivningsordningen i Billund Kommune fremad-rettet:
seret under Familieafdelingen.Arbejdet er foregået i et tætsamarbejde med ledelser ogsocialrådgivere i kommunensArbejdsmarkedsafdeling ogVoksenafdeling. Samarbejdetmed krisecentrene har væretkendetegnet ved tæt dialog,kontinuerlige besøg og op-følgning på den koordineredeindsats.
tid til opgaven, mender afsættes i hvertenkelt tilfælde denfornødne tid til, atopgaven kan klaresefter hensigten. Deter vores vurdering,at de anbefalere 2ugentlige timersvarer meget godt tildet egentlige tids-forbrug.
centreret imellem 3 - 4rådgivere.
ningsfunktionen ligger iFamilieafdelingen hos:Socialfaglig konsulentDorte Jakobsen ([email protected] ) og koordi-nator for socialrådgiver-gruppen Jens Birkmo-se([email protected]).
Brøndby
I Brøndby Kommune er opga-
Opgaven indgår i
Opgaven er fordelt på 6
Ved lovens
Kontaktperson: afdelings-
-18-
KommuneBrøndby Kommune har kun haft 2 sager som har været omfattet af familie-rådgivningen. I den ene sag blev rådgivningsopgaven uddelegeret til andenkommune, idet krisecentret lå i en anden landsdel. I den anden sag stodBrøndby kommune selv for rådgivningen. Krisecenteret rettede henvendelsetil Kommunen i forbindelse med, at kvinden flyttede ind, og der blev herefterrådgivet omkring ny bolig, økonomi, psykologbistand m.v. Borgeren blevherefter hjulpet til egen bolig, hvor rådgivningen fortsat blev tilbudt i 6 mdr.
ven placeret i specialrådgiv-ningen som er en enhed underSocial-og sundhedsforvaltnin-gen. Specialrådgivningen hartillige en række øvrige funktio-ner indenfor servicelovensbestemmelser til voksne medfysiske eller psykiske funkti-onsnedsættelser, sindslidelseeller særlige sociale proble-mer.
det øvrige arbejde ispecialrådgivningen,og der afsættes dentid som er nødven-dig i den konkretesag.
medarbejdere.
indførelse
leder Karina Frigaard,mail: handi-[email protected]
BrønderslevKommune
Der er ikke ansat en familierådgiver til denne opgave. Det er oplyst fra Børnog Kultur, at der i et enkelt tilfælde har været en mor, der har taget ophold påkrisecenter med børn. I dette tilfælde blev der ydet familien råd og vejledningfra Familieafdelingen.
Der er ikke ansat en familie-rådgiver i Brønderslev Kom-mune. Den råd og vejledningder er ydet jvf. ovenstående erblevet ydet fra socialrådgiver ifamiliegruppen under Børn ogKultur.
Der er ikke afsatspeciel tid til opga-ven, men der er ydetråd og vejledning frafamiliegruppen i detaktuelle tilfælde
Denne opgaveer ikke blevetvaretagetsærskilt, menblevet udførtaf socialrådgi-ver i det kon-krete tilfælde.
Dette kan ikke besvares.
Dragør Kommune har siden loven trådte i kraft kun haft 3 kvinder på krise-center og vi har fra start været opmærksom på loven .Opgaven er organiseret specielt i Dragør Kommune, da vi har et forpligten-de samarbejde med Tårnby Kommune. Det er Tårnby Kommune der ifølgelov om forpligtende samarbejde tager myndighedsbeslutningen om opholdpå krisecenter. Det er Dragør Kommunes Børneteam, som er en del afBorger og Social der er tovholder på sagerne og etablere tværfaglige møder.Der er kun 4 sagsbehandlere ansat og vi fordeler sagerne på vores ugentligegruppemøder. Det er ligeledes på disse møder, at alle § 50 undersøgelserbehandles og det besluttes hvilke foranstaltninger der er behov for. Vi haransat 3 familievejledere, som kan gå ind i sagerne efter behov. Vedr. psyko-logbistand til børnene har vi købt ydelsen den kommune, hvori krisecentereter beliggende.De 4 sags-behandlere vareta-ger den koordine-rende funktion derligger i § 109, stk. 4,sammen med deøvrige børnesagerde varetager, mendet er svært at gøretidsforbruget på 3sager op.
Dragør Kom-mune
Kontaktperson er afde-lingschef for Borger ogSocial Pia Eriksen32890241[email protected]
Egedal Kom-mune
Familierådgivningsfunktionen er implementeret i det daglige arbejde, somvaretages af rådgiverne i enten børn, unge og familiegruppen eller psykiatriog misbrugsgruppen (udsatte voksne) i Center for Social Service.
Opgaven er organisatoriskplaceret i Center for SocialService, det social team. Dette
Ikke opgjort
Alle medarbejderne iteamet (12 rådgiver påbørneområdet og 5
Er integreret idet dagligearbejde siden
Afdelingsleder GunhildKirkmand, tlf.nr. 72596503
-19-
FavrskovKommune
Faxe Kommu-ne
Rådgiverne der arbejder med børn med særlige behov: oftest tilknyttes deren rådgiver fra indflytningstidspunktet på krisecenteret. Rådgiveren giverløbende råd og vejledning, herunder vurdering af om der skal iværksættesen børnefaglig undersøgelse og evt. forebyggende tiltag, så som familiebe-handling, praktisk pædagogisk støtte m.m.Parallelt er der tilknyttet en rådgiver fra voksenområdet, der varetager sageni forhold til den voksneDet er en forudsætning, at kommunen bliver kontaktet af krisecentret, nårder er behov for, at der tilbydes familierådgivning. Vi har ikke haft henven-delse herom i Social IndsatsI forbindelse med loven om støtte til familier og børn på krisecentre blev det iFaxe Kommune besluttet, at indsatsen skulle varetages via Ydelseskontoret,som også er dem, der betaler for opholdet, såfremt familien ikke selv harmidler til dette. Ydelseskontoret var derfor - vurderede man - dem der medstørst sikkerhed kunne vide, hvilke familier der måtte blive tale om.Jeg ved ikke præcist, hvordan Ydelseskontoret løser opgaven, men jeg ved,at de i nogle situationer (hvor der var specifik bekymring for en familie eller etbarn) har henvendt sig her i Børn og Unge Afdelingen og vi har varetagetrådgivningen som et led i den øvrige sagsbehandling omkring bar-net/familien. Da det ikke er ret mange henvendelser vi har fået, går jeg udfra, at der også er sager, hvor rådgivningen varetages af Ydelseskontoret -men det er et gæt fra min side. Nogle krisecentre ønsker at foretage rådgiv-ningen selv (det oplevede vi i den seneste sag, som handlede om et Krise-center på Fyn) og forsøger at indhente betalingstilsagn hos kommunen - jeger ikke klar over, om Ydelseskontoret i nogle situationer har løst opgavenved på denne måde at købe Krisecenteret til at løse den.I forbindelse med loven om støtte til familier og børn på krisecentre blev det iFaxe Kommune besluttet, at indsatsen skulle varetages via Ydelseskontoret,som også er dem, der betaler for opholdet, såfremt familien ikke selv harmidler til dette. Ydelseskontoret var derfor - vurderede man - dem der medstørst sikkerhed kunne vide, hvilke familier der måtte blive tale om.Jeg ved ikke præcist, hvordan Ydelseskontoret løser opgaven, men jeg ved,at de i nogle situationer (hvor der var specifik bekymring for en familie eller etbarn) har henvendt sig her i Børn og Unge Afdelingen og vi har varetagetrådgivningen som et led i den øvrige sagsbehandling omkring bar-net/familien. Da det ikke er ret mange henvendelser vi har fået, går jeg udfra, at der også er sager, hvor rådgivningen varetages af Ydelseskontoret -men det er et gæt fra min side. Nogle krisecentre ønsker at foretage rådgiv-ningen selv (det oplevede vi i den seneste sag, som handlede om et Krise-center på Fyn) og forsøger at indhente betalingstilsagn hos kommunen - jeger ikke klar over, om Ydelseskontoret i nogle situationer har løst opgavenved på denne måde at købe Krisecenteret til at løse den.Siden 1. august 2010 har sagsbehandlingen vedr. familierådgivningen væretorganisatorisk placeret i Familieteamet under Center for Familie, Unge ogIntegration. Der har været få sager i Fredensborg Kommune, hvor kvinder
tema dækker opgaveløsnin-gen i forhold til social udsatte– både børn, unge og voksne
rådgiver på voksenom-rådet) er ansvarlig forvaretagelsen af opga-ven, da den er integrereti det daglige arbejde iteamet
2010
Social Indsats og familieafde-lingen
Ved behov
Flere
fra 1. august2010
Social Indsats, FavrskovKommune
Ydelseskontoret - se ovenfor.De har mulighed for at inddra-ge andre af kommunensmedarbejdere hvor det vurde-res relevant i forhold til desnitflader, som i forvejen ermellem afdelingerne.
Så vidt jeg ved erder ikke allokeretsærskilt tid til opga-ven.
Jeg ved ikke, om det ersamlet hos en medar-bejder i Ydelseskontoret,eller det ligger hos flere.
Første gangen familie kompå Krisecenterefter lovensvedtagelse,formentlig.Krisecentreneer megetopmærksom-me på atmuligheder-ne/rettighederne er der.
Jeg ved det ikke, men kanoplyse atLeder af Ydel-seskontoret er DorteMerete Andersen, do-[email protected]
FredensborgKommune
Opgaven er organisatoriskplaceret i Familieteamet underCenter for Familie, Unge og
Der er ikke allokeretsærlig tid til denneopgave, da den ikke
Opgaven varetages afden enkelte sagsbe-handler i et samarbejde
Opgaven harværet vareta-get siden
Teamleder Marianne Søder-berg, [email protected],Egevangen 3B, 2980 Kokke-
-20-
med børn har været henvist til Krisecentre. Det er derfor svært at give etfornuftigt bud på længde af indsatsen da det vil være på et meget spinkeltgrundlag. Fredensborg Kommune har ikke delegationsaftaler med andrekommuner. Opgaven løftes således, at myndighedssagsbehandleren koordi-nerer i forhold til det beskrevne i 109, stk.4.Furesø Kommune har løbende opmærksomhed om de kvinder med børn deri en periode tager ophold på krisecentre. Furesø Kommune har ikke direkteog formelt implementeret familierådgiverordningen pr. august 2010. Men i defå sager vi har med kvinder, med børn, på krisecentre, løfter Familie-rådgivningen reelt opgaven med at være tværgående koordinerende i forholdtil arbejdsmarked, bolig, misbrug etc. på trods af at vi formelt ikke har skabten entydig forankring af familierådgiverordningen ligesom det er oplevelsen,at både krisecentre og medarbejdere i Familierådgivningen (Furesø kommu-nes enhed for hjælp efter SEL kapitel 11 m.v.) kender opgaven og gensidigthar et godt samarbejde om familierådgiverordningen. I erkendelse af, at deren delvis implementeringsudfordring i Furesø Kommune har vi allerede nutaget initiativ til og lavet aftale med konsulenthuset Valcon, at der fra junisker en kortlægning af hvor kommunen har implementeret loven om familie-rådgiverordningen og dermed også at der tages action på de udeståenderder måtte være samt at der sker en organisatoriske forankring, ressorucetil-deling og opgaveklarhed der betyder at Furesø Kommune i 2. halvår af 2013fuldt ud løfter de opgaver der er i lovgivningen.
Integration. Familieteametvaretager myndighedsopga-verne efter Lov om SocialService.
er omfattende.
med teamlederen ogvores Familiebehandler-team, der består afpsykologer og pædago-ger.
forpligtigelsenomfattede allekommuner.
dal.
Furesø Kom-mune
Furesø Kommune har organi-seret indsatsen således atFamilierådgivningen håndtererborgere på krisecenter, hvorder er også er børn mensVoksen-handicap varetagermyndighedsopgaven i forholdtil borgere uden børn.
I sager hvor der erkvinder med børn påkrisecentre afsættesder de fornødneressourcer.
Der er flere medarbejde-re der varetager opga-ven afhængig an enkonkret vurdering afledige ressourcer ikommunen.
Se ovenfor.
Flere medarbejdere ogikke én /flere konkretemedarbejdere.
Faaborg-MidtfynsKommune
Som regel opstartes rådgivningen ved, at krisecentret underretter FMK om,at der er en familie, der flytter fra krisecentret til FMK (hvis ikke familien erkendt i kommunes Børne- og Ungerådgivning i forvejen). Her aftales dermed krisecentret og familien, hvornår rådgivningen iværksættes. Længden afindsatsen varierer i forhold til, hvornår familien er etableret i ny bolig, menvarer almindeligvis i 3 til 6 måneder. Familierådgiveren støtter familien i atgenetablere en hverdag, herunder at støtte familien i, at de er i kontakt medrette instanser (hvis behov herfor) for at yde en koordineret støtte til familien.FMk har inden delegationsaftaler med andre kommune, men varetagerfunktionen i egen kommune.
Opgaven varetages af kom-munens Børne- og Ungeråd-givning, og kommunen harinterne ansatte medarbejderetil opgaven. Der er et samar-bejde med krisecentret, nårflytningen fra dem forberedes.
Ressourceforbrugetift. opgaven variereralt efter, hvor mangefamilier, der flytterfra krisecentrer tilFMK og alt efterhvor lang en periodeog hvor massivt etbehov familien harfor rådgivningen.Der foretages enkonkret individuelvurdering herafsammen med famili-en. Nogle familierhar brug for rådgiv-ningen løbende ogflere gange om ugeni den første periode,medens andre har
Børne- og Ungerådgiv-ningen har flere med-arbejdere, der kan vare-tage rådgivningen, menanvender for det mesteto faste medarbejdere tilopgaven.
Funktionenblev anvendtved førstehenvendelsefra et krisecen-ter, fra lovbe-stemmelsentrådte i kraft.Jeg har ikkeden præcisedato, menrådgivnings-funktionenblev etableretved lovæn-dringen.
Støtteperson Dorit Jør-gensen, ansat i Børne- ogUngerådgivningen, vare-tager funktionen, og StineElvang, ansat i Børne- ogUngerådgivningen vareta-ger funktionen. Kontaktop-lysninger Dorit Jørgensen:[email protected] ogtelefon7253 3118. Kontaktoplys-ninger Stine Elvang: sel-[email protected] ogtelefon7253 3168
-21-
behov for enkelterådgivningssamtaler.Gladsaxe kommune har etableret en ordning med rådgivning af kvinder påkrisecentre, inkl .handleplaner for familier på krisecentre, for mange år siden.Rådgivningen starter så snart den ansvarlige medarbejder får kontakt tilkvinden på krisecentret. Dvs. ofte ganske kort efter hun er flyttet ind. Indsat-sen varer ved indtil der er fundet en fremtidig løsning for kvinden/børnene.Opgaverne består i rådgivning om og hjælp til boligsøgning, økonomi (over-blik over økonomi, økonomi ved flytning med videre) og børn. Kommunensfamilieafdeling inddrages, når det skønnes relevant. Familieafdelingen tagerstilling til om der skal iværksættes yderligere støtte til familien..Opgaven er placeret i Social-og Sundhedsforvaltningen,team Råd & indsats. I desager, hvor enten krisecenterog/eller medarbejderen i Råd& Indsats vurderer det errelevant inddrages Børne- ogKulturforvaltningens familieaf-deling.I Greve Kommune ligger detoverordnede ansvar for fami-lierådgivning til kvinder påkrisecentre hos Center for Job& Socialservice. Opgavenløses af sagsbehandlere fraCenter for Job & Socialser-vice, som samarbejder medkrisecentre.Familierådgiveren har enkoordinerende og gennemgå-ende rolle. Familierådgiverenhar ikke kompetence til athandle på alle relevante om-råder (bolig, job, uddannelse,daginstitutioner mv.) Selveopgaveløsningen sker derforaltid i tæt samarbejde medandre sagsbehandlere påtværs af kommuner, isærsagsbehandlere fra Center forBørn & Familier.Greve Kommune udlicitererikke opgaven til krisecentret,men indgår selvfølgelig i etsamarbejde med krisecentret.Opgaven er forankret i Centerfor børn og unge, og dersamarbejdes med voksenafde-lingen "Team Social". Det erOpgaven er imple-menteret i Råd &Indsats, som en delaf de opgaver,teamet varetager.Der er afsat tid til, atden hovedansvarligekan varetage deudegående opgaver,det kræver.Der er èn hovedansvar-lig, men andre i teametkan også varetageopgaven for en fami-lie/borger. Når det errelevant, inddragesfamilieafdelingen, somså udpeger en ansvarligi den enkelte sag.
GladsaxeKommune
Råd & Indsatshar varetagetopgaven siden2006.
Navn(e) og kontaktoplys-ninger på den/de somvaretager funktionen:Dorte Bonde Andersson,tlf. 39575748/Simon HurniJensen tlf. 39575781
Greve Kom-mune
I Greve Kommune tilbydes kvinder med børn familierådgivning inden udflyt-ningen fra kvindekrisecentret og fortsætter efter etablering i egen bolig.Varighed og omfang af familierådgivningen bevilges efter behov, og vil derforvariere fra sag til sag. Som udgangspunkt bevilger Greve Kommune familie-rådgivning i maksimalt 6 måneder.Den konkrete støtte tilrettelægges i samarbejde med kvinden og tager afsæti familiens behov. Rådgiveren har en koordinerende rolle, som skal sikre atfamilien får den rette kommunale støtte samt sikre at de praktiske rammerkommer på plads. Typiske emner kan derfor være bolig, job, uddannelse,daginstitutioner etc.På nuværende tidspunkt har Greve Kommune ingen delegationsaftaler medandre kommuner.
Der er ikke allokereten fast tidsrammefor opgaven. Opga-ven løses efterbehov.
Der er tre medarbejdere,som varetager funktio-nen.
Greve Kom-mune startedemed at vare-tage funktio-nen i 2010.
Maja Rasmussen,[email protected], 43979205Alice Nielsen,[email protected], 43979372Pia Krogh, [email protected],43979184
GribskovKommune
Kommunen etablerer familierådgivning til kvinden, når hun er ved at forbere-de sin udskrivning fra Krisecenteret og etablere sig i en ny bolig -typisk ca. 3-4 uger før udskrivning. Længden af indsatsen varierer fra sag til sag, menkommunen vurderer indsatsen i henhold til lovens bestemmelser, indtil
Kommunen haringen fast tid påopgaven - der eringen begrænsnin-ger, hvilket vil sige,
Kommunen har et korpsaf familiekonsulenter,som anvendes til opga-ven -dette bl.a. for at
Ifm. lovæn-dringen i 2010!
Der er flere der varetagerfunktionen.
-22-
kvinden og børnene er etableret i egen bolig. I nogle sager sker der det, atordningen "konverterer" til en mailkonsulentordning i henhold til § 52, stk. 2,nr. 2 eller nr. 3, hvis betingelserne herfor er opfyldte. Familierådgiveren løseralm. råd og vejledningsopgaver omkring bolig, økonomi, arbejdsmarked,skole, daginstitution m.v. Formålet er at styrke forælderen i sin rolle someneforsørger og gøre kvinden og børnene parate til udflytning og et liv uden-for krisecenteret. Det forsøges at familierådgiveren bliver den gennemgåen-de og koordinerede i f.t. de forskellige sektorer m.h.p. at støtte kvinden ogbørnene bedst muligt. Kommunen har indtil videre ikke lavet delegationsafta-ler med andre kommuner.
socialrådgiver i Center forbørn og unge, der vurderer,etablerer og følger op påfamilierådgivningsordningen ihenhold til § 109, stk. 4. Selveindsatsen ydes af en familie-konsulent med organisatorisktilknytning til Center for børnog unge. Socialrådgiver ertovholder på samarbejdet medkrisecenteret, og sikrer detnødvendige antal møder m.v.m.h.p. at støtte familien bedstmuligt.
at der vurderes frasag til sag.
sikre kontinuitet i desager, hvor der vurderesat være behov for læn-gerevarende støtte iform af f.eks. familie-konsulent i h.t. § 52. Påden måde sikres det, atfamilierådgiveren vedbli-ver at være den gen-nemgående koordinere-de person med særligkendskab til kommunenssektorer og familienssærlige behov. Der er énfamilierådgiver tilknyttetden enkelte sag.
HedenstedKommune
Vedr. Familieafdelingen:Når Familieafdelingen modtager henvendelse fra et krisecenter indledermyndighedsrådgiveren straks et samarbejde med krisecentret om det videreforløb(primært Vejle og Horsens). Tidligere bidrog Hedensted Kommunemed psykologsamtaler til børnene, men der er nu den aftale at HedenstedKommune betaler for denne ydelse til Vejle og Horsens som har tilknyttetpsykologer til krisecentrene.Vedr. integrationsområdet:Når afdelingen modtager besked om at der er børn med anden etnisk bag-grund end dansk på krisecenter, bliver der oprettet børnesager og myndig-hedsrådgiveren tager fat på sagen. Der aflægges besøg på krisecentret,hvor den videre proces drøftes og der tilbydes psykologisk støtte til børnene.Disse sager prioriteres højt og der bliver lagt en integrationsfaglig vinkel medfokus på helhedssyn, så børnenes samlede situation tages i betragtning. Dervil i sådanne sager altid være opmærksomhed på, om der er tale om æres-krænkelse i familien, da dette er en særlig vanskelig situation.
Som nævnt i pkt. er det Inte-grationsafdelingen, som er enafdeling i Social- og Sund-hedsforvaltningen, der haropgaven når det er børn medanden etnisk baggrund enddansk.I andre sager er det Familieaf-delingen, som også er enafdeling i Social- og Sundhed.Familieafdelingen er organisa-torisk opdelt i geografiskedistrikter og det er en myndig-hedsrådgiver fra det distrikt,som borgeren bor i, der vare-tager opgaven. Den enkeltemyndighedsrådgiver er i et tætsamarbejde med de faggrup-per, som varetager børne-familieområdet
Der afsættes den tidder er relevant ogder er ikke specifiktafsat tid til opgaven.Det drejer som omfå sager.
Der er flere myndigheds-rådgivere til at varetagefunktionen
Siden kom-mune-sammenlæg-ningen
Afdelingsleder for Familie-afdelingen: CharlotteRottbøll Lauridsen: e-mail:charlot-te.Lauridsen@hedensted.dk, tlf.: 30468507Afdelingsleder for Integra-tionsafdelingen: KarenMarie Nielsen: e-mail:ka-[email protected], tlf: 79755399
Herlev Kom-mune
Herlev kommune har meget få familier på krisecenter. Vi har samarbejdsaf-tale internt i kommunen, men ikke med andre kommuner grundet variationeni, hvor borgerne faktisk kommer på krisecenter er stor samt antallet er lavt.Familierådgivningen jf. stk. 4 gives af sagsbehandler. Varigheden afhængeraf den konkrete sag. I nogle sager er en samtale tilstrækkeligt, i andre sagerskal der et forløb til. Nogle gange viser familierådgivningen et umiddelbartbehov for mere foranstaltende familierådgivning, hvorefter Børne- og Fami-
Sagsbehandler giver familie-rådgivning vedrørende bolig,økonomi, arbejdsmarkedstil-knytning, uddannelse, skole,daginstitution, sundhed etc.Det er besluttet, at det er
Da antallet af famili-er på krisecenter erganske få, er derikke afsat særlig tidtil håndtering affamilierådgivningen
Funktionen varetages afden sagsbehandler,som skal sagsbehandlesagen efter tilbageven-den til Herlev.
Det er vel etpar år siden.Da det blevtydeligt, at detvar bopælkommunensopgave. Vi
Kontakt kan ske til:

Venlig hilsen

Marianne Rasmussen

FagchefBørne- og Familierådgiv-
-23-
lierådgivningen foranstalter det via kommunens forebyggende hus, Kernen.Et forløb, som kan fortsætte efter endt ophold på krisecenter.
sagsbehandler, der yderdenne rådgivning for at sikre,at der sker en ordentlig koor-dinering for borgeren ifm.udflytning og etablering i egenbolig. Rådgivningen givesenten fra Socialafdelingeneller Børne- og Familierådgiv-ningen. I langt de fleste sagerydes rådgivningen fra sags-behandler i Børne- og Fami-lierådgivningen og ofte sup-pleret af foranstaltningsstøttefra kommunens forebyggendehus Kernen, hvorfor blandtandet ydes foranstaltning somfamilierådgivning.Der er fra indskrivningstids-punktet et tæt samarbejdemed det konkrete krisecenter.Både mhp. krisestøtte ogpsykologbehandling, menogså mhp. sikring af koordine-ring af de praktiske forhold,eks. opretholdelse af dagtil-budsforløb eller skolegang.
eller psykologbe-handlingen. Vi haren aftale om, atsådanne sager altidskal prioriteres, hvisder er ventetid iforhold eksempelvisforanstaltninger omfamilierådgivningeller i PPR.
har ingenkrisecentre iHerlev.
ningenHerlev Bygade 902730 HerlevTlf. 4452 6058[email protected]
Holbæk Kom-mune
Holbæk Kommune har håndteret familierådgivningsfunktionen på følgendemåde: For de kvinder, som har haft ophold på kvindekrisecentre i andrekommuner, og har ønsket at gøre brug af tilbuddet om familierådgivning, dahar Holbæk Kommune indgået en delegationsaftale med pågældende kvin-dekrisecenter eller kommune, hvortil kvinden flyttede.For de kvinder, som er flyttet til Holbæk Kommune har Socialcentret sommyndighed ydet råd og vejledning på det generelle plan, tilbudt opskrivningpå kommunens akutboligliste, og Familiecentret har ydet rådgivning ispørgsmål vedr. udsatte børn og unge. Men myndighedsafdelingerne harikke samlet den brede familierådgivningsfunktion, som det beskrives i vej-ledningen.
Jf. ovenstående besvarelse erdet Socialcentret, som ermyndighed for 18 + årige.Familiecentret er myndighedfor spørgsmål vedr. børn ogfamilie
Det er ikke satspecifikke ressour-cer af til opgaven.
Indtil 01.04.2013 var derkun 1 medarbejder iSocialcentret tilknyttetsagsbehandling af kvin-der på kvindekrisecentrei forhold til SEL 109.Efter 01.04.2013 eropgaven fordelt på cpr-numre for samtligesagsbehandlere i Vok-senafdelingen.
Jf. forrigebesvarelse, såer opgavenblevet vareta-get på be-skrevne mådesiden lov-ændringen i2010.
Sagsbehandler SerpilKayhan [email protected]72367971Leder af VoksenafdelingenJette Nørrekær Lund[email protected] 72367959
-24-
Høje TåstrupKommune
Høje-Taastrup kommune har ingen samlet opgørelse over denne ydelse. Viarbejder i øjeblikket på tværs af centrene med at skabe en handleguide, somskal understøtte at sagsbehandlingen for forældre og børn på krisecentrekoordineres og gøres let tilgængelig.
Opgaven varetages somudgangspunkt af sagsbehand-ler i Børne- og ungerådgiv-ningscentrets Familieafdeling,som rådgiver kvinden ogkoordinerer med andre enhe-der. Sagsbehandleren vurde-rer i hvert enkelt tilfælde, områdgivningen er kan rummesindenfor sagsbehandlers regieller om der f.eks. er behov formere intensiv og evt. pæda-gogisk støtte/rådgivning. Idisse tilfælde henvises opga-ven til Børne- og ungecentretssærlige Familieenhed (støtte-enhed).Kommunen har i øvrigt også etsærligt K-team, som hjælpermed konfliktafklaring og mæg-ling for etniske minoritetsfami-lier. Dette team inddrages ikkesom § 109-rådgiver, men kanmedinddrages som konsulentfor sagsbehandler og borger.
Der er ikke afsatsærskilte midler tilopgaven
Ja, i princippet kan allesagsbehandlere kommetil at varetage funktionenud fra en vurdering ihver sag. I praksis er detde 5 sagsbehandlere iFamilieafdelingensFrontteam.
Medio 2011.
Er fordelt på alle sagsbe-handlere i Familieafdelin-gen. I praksis har det dogprimært været brugt afsocialrådgiverne i Front-teamet der primært vare-tager akutte opgaver
HørsholmKommune
Center for Børn og Voksne bliver kontaktet af krisecenteret og opfordret tilat samarbejde om handleplan m.v. Herefter udpeger lederen af voksentea-met en rådgiver til at koordinere indsatsen. Længden af indsatsen er af-hængig af kvindens behov og starter fra at kommunen får besked fra krise-centeret og frem til at kvinden er etableret i egen bolig. Rådgiveren besøgerkvinden på krisecenteret med henblik på at udfærdige en handleplan, med-mindre kvinden allerede er flyttet ud. Rådgiveren ser på alle de aspekter ikvindens liv, der fremgår af lovgivningen, samt på kvindens ønsker og be-hov, f.eks. for møbler, §85 bostøtte eller særlig rådgivning efter indflytningeni egen bolig. Rådgiveren sørger for at koordinere indsatsen med Jobcenter,børnerådgiver, Center for Sundhed og Omsorg m.fl. Der er ingen delegati-onsaftaler med andre kommuner.
Opgaven er organiseret iCenter for Børn og Voksne -Voksenteamet. Rådgiverensamarbejder med krisecente-ret om behovet for indsatsen,hvorefter rådgiveren inddragerde nødvendige personer iJobcenter m.v. Rådgiverendeltager i handleplansmøder.
Hørsholm Kommunehar siden loventrådte i kræft i 2010kun haft 5 kvindermed barn/børn påkrisecenter og tids-forbruget er megetafhængig af denenkelte kvindessituation.
Lederen af voksentea-met sørger foren rådgiver til mode-ren og lederen af børne-temaet eller ungeteametsørger for en rådgivertilknyttet barnet/denunge. Derudover er dertilknyttet en psykolog (§109 stk. 5). Ved evt.deltagelse i handle-plansmøde på krise-centeret ellerlign. deltager begge
Ved lovensikrafttræden iaugust 2010.
Leder af voksenteamet,Jeanne Bertelsen([email protected])tlf. 4849 3160. HørsholmKommune, Center forBørn og Voksne, Ådals-parkvej 2, 2970 Hørs-holm.
-25-
rådgivere normalt, lige-som rådgivere og psyko-log afholder samar-bejdsmøde omkringindsatsen.I Ikast-Brande Kommune er rådgivningen jf. serviceloven § 109.4 organisereti Familierådgivningens modtagelse.Modtagelsen består af 3 socialrådgivere med mange års erfaring indenforbørne- og familieområdet. Desuden består modtagelsen af en pædagogiskkonsulent, som også yder råd- og vejledning til familier.Hvis det skønnes, at der er behov for yderligere familieorienteret rådgivning,end den modtagelsen selv kan yde, er der indgået aftale med Ikast-BrandeKommunes Familiebehandling om at yde rådgivning i de situationer.Psykologbistand jf. serviceloven § 109.5 er i øvrigt organiseret med modta-gelsen som visiterende og Familiehuset som leverandør på psykologbistan-den.Ikast-Brande Kommune køber altså hverken ydelsen jf. serviceloven § 109.4eller § 109.5 af anden leverandør fx krisecentrene.
Ikast-BrandeKommune
JammerbugtKommune
Starttidspunktet for rådgivningen m.v. begynder, når vi bliver bekendt med,at en borger fra vores kommune er på et krisecenter. (Der er ikke beliggendeet krisecenter i Jammerbugt kommune). Vi tager kontakt og samarbejde medkrisecenteret og borgeren for at aftale det videre forløb ofte ved at rådgiverbesøger borgeren på krisecenteret og her taler med børnene.
Børne og familierådgivningenforholder sig til forholdet forbørnene i familien - Ophol-det/økonomien varetages efteraktivloven af en rådgiver forden voksne.
Der er den tid tilopgaven, som enintegreret del af deopgaver, som fore-går i børne- ogfamilierådgivningen.
Opgaven varetages afsagsbehandler i forholdtil, hvor den pågældendeborger bor. Altså ikke enspecialfunktion
-
Faglig leder MarianneGjerding
LangelandKommune
Langeland kommune drifter ikke selv krisecentre, men benytter dem der errundt i landet.Når en familie flytter ind kontakter krisecentret os og anmoder om at vi beta-ler for familierådgivning, hvilket vi så gør.
Lejre Kommu-ne
Familierådgivningsopgaven er i Lejre Kommune ikke særligt udskilt.
Opgaven er omfattet af kom-munens almindelige sagsfor-delingsnøgle (personnummer).
Der er ikke allokeretsærlig tid til opga-ven.
Det er således et bredtudsnit af de ansattesocialrådgivere og –formidlere som vareta-ger opgaven.
Kommunenhar søgt atefterkommetilbuddet omsom fremgår
Selve indholdet af opga-ven varetages, men der erikke nogen, der er særligtudpeget til at foreståfamilierådgivningsfunktio-
-26-
af ordningen,siden ordnin-gen blevindførtDer har ikke været været anmodninger/forespørgsler fra kvinder/ familier omoptagelse på krisecentre i den tid jeg har været ansat i Læsø kommune(siden 2007) og jeg har ikke viden om, at der tidligere skulle have væretnogen. Der er herfor ikke implementeret familierådgivningsfunktioner efter109 stk. 4.Såfremt der skulle blive behov herfor, vil funktionen foregå i samarbejdemellem leder og medarbejder i Læsø kommune.Leder Anne Trondal mail [email protected] Kathleen Bøje [email protected]Kommunen har ikke svaret på henvendelsen fra Socialstyrelsen.Får den sociale afdelingen forvoksne kendskab til at enkvinde, som har børn, harbehov for/får ophold på Krise-center, informeres rådgiver iFamilieafdelingen straks.Uanset om kvinden optagespå Krisecenter eller ikke, yderFamilieafdelingen hjælp ogrådgivning til kvinden og fami-lien m.h.p. på løsning af defamiliemæssige problemer,eller til at få kvinden og børne-ne etableret i egen bo-lig/samlivsophævelse.Der er ikke i Fami-lieafdelingen afsatsærlig tid til rådgiv-ning af denne grup-pe borgere, mendisse ydes hjælp ogstøtte i det omfang,der er behov for, ogFamilieafdelingensrådgiver vurderer,hvorvidt børnene harbehov for yderligerestøtte evt. samtale-forløb med psyko-log.Da Nordfyns Kom-mune løser opgavenvia ekstern leveran-dør(krisecenter), erden allokerede tidalene den, somafregnes via budget-tet for §109 i ser-viceloven. Der erikke sket opnorme-ring på myndigheds-sagsbehandlingssi-den.
nen.
Læsø Kom-mune
MiddelfartKommune
Morsø Kom-mune
Morsø kommune har 0 – max. to sager af denne år om året, og der kan væreindtil flere år, hvor der ingen sager af denne art er. Når Familieafdelingen er ikontakt med mødre, som har behov for ophold på Krisecenter, oplyser fami-lierådgiver om denne mulighed, og er behjælpelig med at etablere kontaktmed krisecenter, hvor der er ledig plads.
Under kvindens og evt.børnenes ophold påKrisecenter har Familie-afdelingens rådgiverløbende kontakt medkvinden/børnene ogmed Krisecentrets per-sonale.
Der er ikkenogen dato forstart på funkti-onen, ogopgaver afdenne art erogså inden 1.august 2010blevet løstsom ovenforbeskrevet.
Alle rådgivere i Familieaf-delingen (7 rådgivere) kanvaretage funktionen. Cheffor Børn og Undervisninger Peder Hanghøj.Leder af Familieafdelingener Ole Bak-Pedersen
NordfynsKommune
Nordfyns Kommune driver ikke selv botilbud efter servicelovens §109,stk.4(krisecenter). Familierådgivningsfunktionen efter servicelovens §109,stk.4 er siden august 2010 implementeret således, at der i alle sager erforetaget en uddelegering via kommunens to myndighedssagsbehandlere tilekstern udfører(de respektive krisecentre). Det vil sige myndighedssagsbe-handleren giver sin accept af det anførte rådgivningsbehov. Hvis familieråd-givningen munder ud i, at den kriseramte kvinde vender tilbage til NordfynsKommune(hvilket er langt mere reglen end undtagelsen), fortsæt-tes/iværksættes den videre rådgivning gennem Nordfyns Kommunes myn-dighedssagsbehandlere i såvel Handicap- & psykiatriafdelingen som Børne-& ungeafdelingen.
Handle- og betalingsforpligti-gelsen - og dermed den bevil-ligende sagsbehandling - erforankret i Nordfyns Kommu-nes Socialcenter under de tomyndighedssagsbehandlereindenfor Psykiatri- & udsatte-området. Som ovenfor nævntsker det i tæt samarbejde medberørte krisecenter.
Nordfyns KommunesSocialcenter har organi-seret sig således, at derer ansat to myndigheds-sagsbehandlere til samt-lige opgaver i forbindel-se med psykisk syge,misbrugere og særligudsatte.
Som den erbeskrevetovenfor star-tede NordfynsKommunemed funktio-nen ved ikraft-trædelse aflovændringen1.august 2010.
Sagsbehandler BirteBrunsgård, SocialcenterNordfyn, Vesterled 8, tlf.nr.64828344,e-mail:bbru@nordfynskommune.dk og sagsbehandlerSusanne Vinther Larsen,Socialcenter Nordfyn,Vesterled 8, tlf.nr.64828341, e-mail:[email protected]
-27-
Odder Kom-mune
Vi har ingen institutioner liggende i Odder Kommune.Såfremt familier tager ophold på institutioner i Århus Kommune, har vi enaftale med Århus om, at de leverer støtten og vejledningen, og derpå senderen regning til os.Ved længerevarende ophold, leverer vi selv ydelsen.
Ydelsen leveres fra Børne- ogFamiliecentret, hvor Odderkommune har samlet social-rådgivere på Børn og ungeom-rådet, PPR, psykologer, fami-lieterapeuter mv.
Der er ikke afsatspeciel tid til opga-ven, idet den dog eropprioriteret i Mod-tagelsen i socialråd-givergruppen, hvorman er meget op-mærksom på opga-ven.
Det er flere forskellige,og det kan være social-rådgivere, familie-terapeuter eller psykolo-ger afhængig af pro-blemstilling, forhånds-viden om familien mv.
Den er vareta-get sidenaugust 2010.
Socialrådgiver i Modtagel-sen Rikke Liboriussen(rik-[email protected]tlf. 8780 3405
OdsherredKommune
Opgaven løses primært af familiesagsbehandler fra Center for Børn ogFamilie. Kvinder med børn på krisecentre behandles på lige fod med øvrigefamiliesager. Dvs. Løbende kontakt og sagsbehandling. Sagsbehandlingensker i samarbejde med de konkrete krisecentre samt de evt. konkrete sags-behandlere på voksenområdet.
I de enkelte sager aftales,hvem der er primær tovholderfor familien i forhold til etable-ring i evt. ny bolig, indskriv-ning i daginstitutioner m.v.Såfremt der er tale om bolig-placering i en ny kommunesikres overdragelse af sagen.
Flere medarbejderevaretager funktionen.
Rebild Kom-mune
Den er ikke implementeret, det har ikke været muligt at finde nogen form forbeskrivelse af hvordan denne opgave er løst i organisationen. Jeg formoderat de eventuelle henvendelser der er kommet til Rebild fra eventuelle krise-centre er håndteret jf den normale sagsfordelingsprocedure. Der er ikke enbeskrivelse for hvordan rebild skal være udfarende i forhold til de borgerehvor vi har handlekompetencen, og dermed tilbyde dem denne ydelse
Det er den ikke
Der er ikke allokerettid til opgaven
Ikke umiddel-bart iværksat
Den er ikke implemente-ret, det har ikke væretmuligt at finde nogen formfor beskrivelse af hvordandenne opgave er løst iorganisationen
Samsø Kom-mune
SL § 109, stk. 4 er ikke implementeret fast i Samsø Kommune. Vi er op-mærksomme på bestemmelsen hvorfor vi i fald det blev relevant, ville etable-re rådgivningsforløb fra det øjeblik en kvinde søgte ophold på en boformefter § 109. Det er særdeles sjældent at samske kvinder tager ophold i ensådan boform, og der er ikke krisecentre på Samsø, hvorfor der altid vil skehenvisning til et tilbud uden for øen.Familierådgiveren vil som udgangspunkt se på kvindens situation som hel-hed, herefter bringe dette op i relevant team, hvilket er afhængigt af situatio-nen, eksempelvis om der er børn eller ej, hvorefter relevante fagpersoner vilblive sat til de for dem relevante opgaver. Kvinden samt krisecentret skal dogkun forholde sig til én rådgivningsperson som vil være tovholder. Indsats-længden samt indsatstypen vil være afhængig af den konkrete situation. Derer opmærksomhed om, at det er kvindens samlede problemstilling der skaltages hånd om. Der bedes være opmærksomhed på det faktum, at dette eren problemstilling Samsø Kommune vil sættes i uhyre sjældent, hvorfor et
Opgaven vil som udgangs-punkt gå til Familieområdet,der er en del af Sundheds- ogfamilieafdelingen. Den kanherfra visiteres videre til etvoksenteam såfremt situatio-nen gør dette relevant.
Der er ikke allokerettid til opgaven.Anslået vil der væreen sådan type sagén gang hvert fjerdeår.
Ikke fast. Såfremt der ertale om en borger der erkendskab til i forvejen,vil sagen typisk blivevaretaget af den sags-behandler der har detbedste kendskab tilsagen. Såfremt der ertale om en borger derikke i forvejen er kendt,vil sagen blive drøftet påførstkommende fagmø-de og familierådgiver vilfå sagen visiteret.
Se svar påspørgsmål 1.
Lasse Geiger, tlf.:51377141, mail: aul-[email protected]
-28-
fast etableret team til varetagelse af denne opgave vil være unødigt ressour-cekrævende.Heldigvis er det sådan, at både Samsø kommune og den berørte borger haren interesse i, at opgaven løses så smidigt og helhedsorienteret som muligt.Dette leves der til fulde op til i Samsø Kommune.
Der er ikke ansat nogen særskilt til varetage opgaven. Opgaven er forankreti voksenspecialrådgivningen, men med tæt samarbejde med familieafdelin-gen. Det aftales fra sag til sag, om Familieafdelingen varetager opgaven ellerom familierådgivningen købes i den kommune hvor kvindekrisecentret erbeliggende. I tilfældet hvor funktionen købes har specialrådgivningen et tætsamarbejde med krisecenter og den pågældende der varetager funktionen. Ide situationer hvor familieafdelingen i forvejen har en aktiv sag og kenderkvinden varetager Skive Kommunes familieafdeling opgaven. Der er ikkedefineret en ramme for opgaven, men behovet vurderes individuelt. Aftalteprincipper for opgaver og ansvar• Såfremt en sagsbehandler i Specialrådgivningen og/eller Børne- og Fami-lieafdelingen får kendskab til, at en kvinde fra Skive Kommune har tagetophold i et kvindekrisecenter, har sagsbehandlerne i de respektive afdelingerpligt til gensidig kontakt om sagen.• Sagen drøftes mellem de to afdelingen og der tages konkret stilling til omdet er Skive Kommune (Børne- og Familieafdelingen), som yder familieråd-givning jf. § 109; eller om familierådgivningen skal købes i den kommunehvor kvindekrisecentret er beliggende.Der gennemføres en individuel vurdering (sondring) i hver enkelt sag. Udgif-ter til familierådgivning jf. § 109, afholdes af Specialrådgivningen.Såfremt det aftales, at Børne- og Familieafdelingen yder familierådgivning,sender Børne- og Familieafdelingen en regning til Specialrådgivningen pådet antal timer der ydes rådgivning (gennemsnitligt ca. 2 timer pr. uge).Hvis en sagsbehandler fra Skive Kommune medvirker til en anbringelse i etkvindekrisecenter, indgår en overvejelse om den billigste opholdsbetaling.Der vedlægges prisliste over kvindekrisecentre.Slagelse kommune godkendte i november 2010 forslag om etablering af

en

åben anonym rådgivning

for voldstruede og voldsramte. Indsatsen overforden enkelte borger tilpasses individuelt. Rådgivningen består i generel vej-ledning og specifik vejledning vedrørende bolig og økonomi, samt koordine-rende funktion i forhold kommunens andre administrative enheder vedr.arbejdsmarked, skole, daginstitutioner m.v., som varetager den specifikkerådgivning indenfor egne fagområder.I Center for Børn, Unge og Familie er det Slagelse Familie Center (SFC), derOpgaven er organisatoriskeplaceret i Center for Borger-service, Rådgivning og Udbe-taling og varetages af afdelin-gens socialrådgivere. Der erindgået administrativ samar-bejdsaftale med de krisecen-tre, som kommunens borgereoftest benytter, og alle krise-centre er tilskrevet med Sla-Der er afsat 10 timerugentligt til personli-ge og telefoniskehenvendelser. Her-udover anvendesikke et nærmereopgjort antal timer tilsamarbejde ogadminstration.Slagelsekommune harvaretagetopgaven fralovens vedta-gelse. Funkti-onen blevspecifikt place-ret ved etable-ringen af denAnsvarlig områdeleder erBirgitte Tribler, telefon5857 3280, mail[email protected]. (vok-sen)og for børn:Rikke Louise NielsenFaglig lederCenter for Børn Unge ogTiden der anvendestages fra familieråd-giverens timer, derer som sagt ikkefastsat nogen ram-me.Specialrådgivningen ogfamiliesektionen harvaretaget funktionen,siden bestemmelsentrådte i kraft.Alle familie-rådgivere 18stk. varetagerfunktionen.Kontaktpersonvil være un-dertegnede.Solvejg Lund Kristensen,Sektionsleder, Familiesek-tionen, mail:[email protected],T: 9915 6035, M: 21290749
Skive Kom-mune
Der foregår et tæt samarbejdemed specialrådgivning, fami-liesektionen og krisecentret.
SlagelseKommune
Opgaven er fordelt påflere medarbejdere
-29-
varetager den del af § 109 rådgivningen der omhandler barnet/børnene.Slagelse Familie Center tilbyder rådgivning og vejledning til den forældre,der har taget ophold på et krisecenter. Rådgivning og vejledning fra SlagelseFamilie Center er med henblik på, at støtte den pågældende forældre i athåndtere de udfordringer og vanskeligheder opholdet (og baggrunden foropholdet) har medført i forhold til barnet/børnene. Der er ikke fastsat en øvregrænse for omfanget af denne rådgivning og vejledning.
gelse kommunes forventningertil samarbejde.
åbne anonymerådgivning.
FamilieTorvegade 22-264200 SlagelseDir. tlf: 58 57 31 24[email protected]www.slagelse.dk
Sorø Kommu-ne
Der er udpeget kontaktpersoner i henholdsvis Voksenvisitationen (SocialService) og Familieafdelingen, som deltager i orienteringsmøder og er an-svarlige for implementeringen. Når kommunen orienteres om, at der er enindskrivning, kontakter sagsbehandler på Socialområdet borgeren mhp.tilbud om besøg. Sagsbehandler på Socialområdet afklarer om der er andrerelevante fagpersoner i kommunen, som skal medinddrages.
SEL § 109 er organiseret iFagcenter Social og Sundhed,som varetager myndigheds-funktionen på Servicelovensvoksenområde. Sagsbehand-lerne har overvejende enSocialfaglig grunduddannelse.Samarbejdet med Krisecen-trene fungerer tilfredsstillende.
Der er ikke allokeretsærlige ressourcer tilopgaven.
Sagsbehandlernessagsstammer er primærtcpr. opdelt, så opgavenvaretages af pågælden-de sagsbehandler, somhar borgerens cpr.nr. isin portefølje. Detteselvom (tekst mangler)
Vi har heletiden væretopmærksom-me på, at fåbesøgt deborgere, der erindskrevet påKrisecenter
Team handicap og psyki-atri, Rådhusvej 8, 4180Sorø, Sorø KommuneE-mail:handicappsykiatri@soroe.dk, Tlf. 57 87 62 59Telefontid: Mandag, tirs-dag, torsdag og fredag: Kl.8.30 - 9.30
SyddjursKommune
Syddjurs driver ingen Krisecentre selv, men køber efter behov pladser påkrisecentre i de omkringliggende kommuner – her særligt i Randers ogAarhus. I enkelte tilfælde er der i den forbindelse også kommet opkrævnin-ger for støtte efter § 109, stk. 4.Der er ikke allokerettid til opgaven, menidet ophold på krise-center er en for-holdsvis dyr foran-staltningen er viindstillet på, at brugeden fornødne tid tilrådgivning m.v.Der er ikke allokeretsærlig tid til denneopgave. Det er enforventning at sags-behandler tænker ihelheder og koordi-
Tønder Kom-mune
Indledningsvis kan jeg oplyse, at vi ikke har krisecenter i Tønder Kommune.Borgere i Tønder Kommune gør i begrænset omfang brug af krisecentre i deomkringliggende kommuner. Vi har gjort krisecentrene opmærksom på, at vigerne vil på banen så tidlig som mulig – vil gerne have besked fra dag 1. Vihar ikke delegationsaftaler med andre kommuner eller krisecentre.
Opgaven er placeret i psyki-atri- og handicapafdelingensocialrådgiver/pædagog.
Der er en ansat påopgaven.
Medio 2009.
Anette Ehmsen
Tårnby Kom-mune
Funktionen er organiseret i Familieafdelingen. Det er således sagsbehandle-ren på sagen som tager opgaven med at koordinere i forhold til kommunesstøtte i samarbejde med personalet på krisecentret. Starttidspunktet afhæn-ger af den enkelte sag. Men helt generelt arbejder vi for at familien bliverudskrevet af krisecenteret så hurtigt som muligt (hvis der ikke er fysisk fare
Se forrige svar
Der er flere medarbejde-re. Det er hele sagsbe-handlergruppen.
Vi har heletiden varetagetdenne funkti-on, men harudbyggetvores arbejds-
Der er flere personer.
-30-
VallensbækKommune
forbundet hermed), således at familien kommer i vante rammer så hurtigtsom muligt og evt. børn kommer tilbage i normalmiljøet. Sagsbehandleren ertovholder på sagen og koordinere indsatsen. Ofte er der også involveret enfamiliebehandler som støtter op om indsatsen. Vi kan dog godt her bliveendnu mere skarpe på at beskrive den koordinerende rolle i forhold til øko-nomi mv.Som netop oplyst pr. telefon er Ishøj Kommune udførende myndighed på detsociale område for Vallensbæk Kommune. Derfor er Ishøj Kommunes prak-sis inden for familierådgivningsordningen også gældende for VallensbækKommune.Implementeret ved instruks i familierådgivernes kompetenceplan ca. vedlovændringen. De krav til opgaven, som fremgår af lovgivningen, er herpræciseret. Vi har flere gange ”købt” vejledningsydelsen hos krisecentretsbeliggenhedskommune, når det har været hensigtsmæssigt. Aftalt fra gangtil gang. Hvor det er praktisk, varetager vi selv opgaven.
nerer i forhold tilkvindes situation.
gangsbeskri-velse på dettepunkt.
Varde Kom-mune
Opgaven er organiseret iforvaltningen Børn, Unge ogFamilie.
Varetages af rådgi-verne som led ideres sædvanligearbejde.
I ikke kendte sager vilmodtageenheden sikre,at der tilknyttes en råd-giver til opgaven. I ver-serende sager vil famili-ens rådgiver få opgaven.
Opgaven blevimplementeretforholdsvishurtigt efterlovændringen.
Første henvendelse skertil modtageenheden på tlf.79947828. Efterfølgendehenvendelser sker til denrådgiver, som har sagen.
Vejen Kom-mune
Opgaverne beskrevet i SEL § 109,4 varetages af Familieafdelingens myn-dighedsrådgivere på lige fod med øvrige opgaver. Familieafdelingen arbejderi sagerne indtil børnenes fyldte 14. år hvorefter sagsbehandlingen overgår til"Ungekontakten". Der er ikke er indgået delegationsaftaler med andre kom-muner.
Familieafdelingen har 10myndighedsrådgiver der allearbejder distrikts opdelt. Her-foruden 2 der som væsentlig-ste opgave har behandling afunderretninger.
Antallet af sagermed ophold påkrisecenter er be-skedent. Ofte harafdelingen i forvejenkontakt til familien.For at sikre helhe-den for disse familierer opgaven fordeltpå de 10 myndig-hedsrådgivere.
Opgaverne i regelsættetomhandler flere forskel-ligartede ydelser, ydel-ser der er placeret iforskellige afdelinger.Myndighedsrådgivernesikre at der stilles psyko-logbistand til rådighed,yder den familierettederådgivning og har ogsåen rolle som koordinator.I særligt kompleksesager benyttes " denhelhedsorienterede
Opgaverne erløst sidennuværendelovgivningsvedtagelse.
-31-
sagsbehandling" der eren sagsgang indført iforbindelse med kom-munens deltagelse iprojekt forebyggelses-kommune.Der er ikke allokeretbestemt tid til opga-ven. I Familieafde-lingen har vi envisitation udenløbende faste sager.Således på lige fodmed en vagtopgave/ et kortere forløb.I misbrugsafdelingenhar myndighedsråd-giveren betalingenmm som primæreopgave sammenmed øvrige funktio-ner.
Vesthimmer-lands Kom-mune
Det er rådgiver i Familieafdelingen, der har den primære kontakt. Der tilkø-bes dog terapeutisk bistand, hvis borgeren ønsker dette. Vi har valg denneløsning, da det i praksis tit handler om praktiske anliggender. Venden tilbagetil bolig, anden bolig, forsørgelsesdelen, etc.
Selve betalingen af ophold erforankret i udsatte grupper,som. Er en del af misbrugsaf-delingen. Den primære kontaktvaretages af dem, der i forve-jen kender borgeren. Hvadenten det er beskæftigelsesaf-snittet eller Familieafdelingen.I praksis oftest Familieafdelin-gen.Misbrugsafdelingen og Fami-lieafdelingen er begge en delaf Socialafdelingen.
Flere personer
Da vi fik denførste hen-vendelse fra etkrisecenter.
Myndighedsrådgiverenhedder Tina Dyremose.Tlf. 99 66 77 22, mobil 3016 43 65,[email protected]
VordingborgKommune
Vi har haft 13 kvinder på krisecentre i 2012 hovedparten har haft børn. Vi ermeget opmærksomme på at vi skal arbejde på tværs om denne opgave.Sundhedsplejen børnesagsbehandler, vejleder på jobcentret m.m. er invol-veret og samarbejder om de enkelte sager. Dette gælder såvel løsning afboligproblemer, børnepasning, økonomi og uddannelse og psykiatri.Ønsker du at høre mere kan du henvende dig til Kirsten Møller Madsenansat i specialindsatsen.[email protected]<mailto:[email protected]>Det har været kort svarfrist, da jeg skulle have oplysninger fra flere steder.Opgaven bliver løst, det er oftest jobcentret der koordinere opgaven, vi hararbejdet målrettet på denne indsats siden lovgivningen blev iværksat. Vi harbrugt de midler der er afsat til vejledning og opgaveløsning. Da der er flereunge mødre og kvinder med anden etnisk baggrund vil de blive vejledt speci-fikt efter deres individuelle behov.
Ærø Kommu-
Opgaven løses indenfor Børn
Der er ikke afsat
Der er aktuelt 4 børne-
I tilknytning til
Fremgår af cc listen, idet
-32-
ne
Familierådgiverfunktionen indgår i samspillet mellem konkret børnesagsbe-handler og familiekonsulent, samt evt. samarbejde med sagsbehandler påvoksenområdet. Afslutningsvis skal det nævnes, at der 6.500 borgere påÆrø, samt at der alene er én sag. Vi opnår aldrig rutiner indenfor området,men kan omvendt skræddersy indsatsen til den enkelte aktuelle sag og de fåfremtidige sager. Vi har endvidere en tæt samarbejde med SvendborgKommune, hvor vi kan trække på deres indsigt og erfaringer. Med venlighilsen Jes Jørgensen, Børn og Ungechef, Ærø Kommune, Statene 2, 5970Ærøskøbing, Tlf.: 63525056/20288677
og Ungeafdelingen med kon-kret samarbejde med krise-centre.
særlig tid til denneopgave
dagsbehandlere og 2familiekonsulenter, derkonkret varetager funkti-onen
aktuel sag,hvor børn ogmor fortsat erpå krisecenter
det skal bemærkes atLene N. Olsen er admini-strativ medarbejder.
-33-