Ligestillingsudvalget 2012-13
LIU Alm.del Bilag 72
Offentligt
1258546_0001.png
1258546_0002.png
1258546_0003.png
1258546_0004.png
1258546_0005.png
1258546_0006.png
Tale til Folketingets Ligestillingsudvalg 6. juni 2013
Det talte ord gælder.
Frederiksholms Kanal 211220 KøbenhavnPostboks 2123 Kwww.lige.dk1015 København Kwww.km.dkTelefon 2268 8565E-post [email protected]
IndledningI morgen vil jeg forelægge Folketingets Europaudvalgto punkter på EPSCO-rådsmødets dagsorden d. 20. ju-ni. Af hensyn til forelæggelsen i FEU har de to punkterfået nummer 9 og 10 i det samlenotat, jeg har frem-sendt. Og på rådsmødets foreløbige dagsorden hedderdet punkt 7 og 15.Punkt 7 – Forslag til direktiv om en mere ligeligkønsfordeling blandt menige bestyrelsesmed-lemmer i børsnoterede selskaberSom punkt 7 på rådsmødets dagsorden fremlæggerEU-formandskabet en fremskridtsrapport for behand-lingen af direktivforslaget om kønsfordeling i børsno-terede selskabers bestyrelser.Direktivet skal dermed ikke forhandles på rådsmødet.Alligevel har regeringen valgt at forelægge sagen forFolketingets Europaudvalg i morgen for et tidligtmandat. Det sker ikke mindst i lyset af udvalgets storeinteresse i sagen.Regeringen er fortsat i udgangspunktet positiv overfortiltag, der kan styrke en mere ligelig kønsfordeling i
MinisterenDato: 10. juni 2013J.nr.: 2013-330
børsnoterede selskabers bestyrelser. Men initiativer,der fremmer ligestilling, skal samtidig være fleksiblefor virksomhederne og respektere virksomhedernesledelsesret.Det er regeringens vurdering, at direktivets tætte kob-ling mellem et fast og bindende mål og en bestemt re-krutteringsmetode, er for ufleksibel for virksomhe-derne og griber unødigt ind i virksomhedernes almin-delige ledelsesret.Regeringen er ligeledes af den opfattelse, at den pro-cedure, der foreslås i direktivet, er uhensigtsmæssig iforhold til valg af medarbejderrepræsentanter til be-styrelser, idet bestyrelsen ikke har indflydelse påvalgprocessen af de medarbejdervalgte bestyrelsesre-præsentanter.Regeringen kan på den baggrund ikke støtte direktiv-forslaget.I regeringens overvejelser omkring direktivforslageter det også indgået, at et flertal i Folketinget har vur-deret, at direktivforslaget ikke er i overensstemmelsemed nærhedsprincippet.Regeringens forhandlingsoplæg til Folketingets Euro-paudvalg er derfor, at det allerede nu tilkendegivesoverfor Kommissionen, at Danmark ikke kan støtte di-rektivforslaget.
Side 2

Punkt 15 – Rådskonklusioner om kvinder og medier-

ne (fremme af kvinders rolle som beslutningstagere i

medier)

Som punkt 15 på dagsordenen skal der på rådsmødet ved-tages rådskonklusioner om kvinders rolle som beslut-ningstagere i medier.Rådskonklusionerne er fremlagt som led i EU’s halvårli-ge opfølgninger på FN’s Beijing-handlingsplan om punk-tet: kvinder og medier.Jeg agter at forelægge Folketingets Europaudvalg punkt15 til orientering.Rådskonklusionerne bygger på en omfattende undersø-gelse, som er gennemført af det Europæiske Ligestillings-institut (EIGE).Instituttet har undersøgt, hvordan kvinder er repræsente-ret i udvalgte medieorganisationer i alle EU’s medlems-lande. Resultaterne af undersøgelsen har ligestillingsinsti-tuttet samlet i en rapport.Rapporten viser, at kvindeandelen i medieorganisationer-ne er stigende. Kvinderne er dog forsat underrepræsente-ret i beslutningsprocesserne, særligt på de højere niveaueri organisationerne. Undersøgelsen viser, at Danmark lig-ger over EU gennemsnittet i forhold til kvinders repræ-sentation i de undersøgte medieorganisationer.I rådskonklusionerne opfordres der til, at der gøres enindsats for at fremme kvinders rolle, som beslutningstage-re i medieorganisationerne. Medlemslandene opfordresbl.a. til at opmuntre medieorganisationerne til at gøre det
Side 3
tydeligt for alle medarbejdere, hvad kriterierne er for re-kruttering og forfremmelse.Samtidigt foreslås det også, at medieorganisationerne op-retter mentor- og ledelsesprogrammer for kvinder, og atorganisationerne skaber en bedre balance mellem familie-og arbejdslivet.I rådskonklusionerne opfordres der ligeledes til, at med-lemslandene udveksler erfaring og god praksis på områ-det. Det kan f.eks være en konference eller andre ufor-melle fora, hvor forskellige aktører kan fortælle om,hvordan de har opnået fremskridt på området.Endelig foreslås det, at både medlemslandene og EU for-bedrer dataindsamlingen om kvinders og mænds deltagel-se i beslutningsprocesserne i medieorganisationerne, her-under gennem et sæt indikatorer som måler kønsfordelin-gen i ledelsen, og som er vedlagt rådskonklusionen i etannex.Dataindsamlingen vil blandt andet ske gennem EU i for-bindelse med opfølgningen på indeværende rådskonklu-sion. Generelt sker opfølgningerne på de forskelligerådskonklusioner, knyttet til Beijing handlingsplanen,som led i de enkelte formandskabers prioritering, og jegkan derfor ikke sige hvornår, man næste gang ser på om-rådet kvinder og medier.I rådskonklusionerne udtrykkes der fuld respekt for pres-sens ytringsfrihed. Den foreliggende rådskonklusioner vilderfor på ingen måde kunne påvirke dette grundliggendeog meget vigtige princip.I rådskonklusionerne sættes der ikke konkrete rammer forpersonalerekruttering – og forfremmelse. Rådskonklusio-
Side 4
nerne fungerer derfor heller ikke hverken som en kvoteeller øremærkning af bestemte poster i medieorganisatio-nerne til enten kvinder eller mænd.Rådskonklusionerne består alene af opfordringer, sommedlemslandene kan vælge at bruge som et redskab oginspiration til, hvordan man i medieorganisationerne kangøre brug af alles kompetencer og talenter.Jeg synes det er interessant og spændende at få sat fokuspå repræsentation – både kvinders og mænds – indenformedieverden.Der har løbende i både EU og Danmark været fokus påkvinders repræsentation i forskellige fora. F.eks. holdtden tidligere regering, under den daværende ligestil-lingsminister Karen Jespersen den 8. marts 2009 en storkonference om, hvordan vi kan fremme flere kvinder ikommunalpolitik.Og der er også tidligere blevet udarbejdet en pjece medfokus på kvinders repræsentation i kommunalpolitik.Det har i det hele taget været den tidligere regerings poli-tik at fremme en mere ligelig kønsfordeling ved at opfor-dre centrale aktører til at igangsætte frivillige initiativer.Som det f.eks. skete i Operation Kædereaktion for flerekvinder i bestyrelser.Det er gode eksempler på indsatser, hvor man via viden-deling og gennem opfordringer, har forsøgt at fremmekvinders deltagelse på områder, hvor de er underrepræ-senterede.Jeg har ikke besluttet, hvorvidt jeg vil følge konkret op påde opfordringer, som rådskonklusionen kommer med,
Side 5
men såfremt jeg tager emnet op, vil det være på sammemåde, som de initiativer, jeg netop har nævnt.Danmark agter derfor at støtte vedtagelsen af rådskonklu-sionerne.…………………………………………………………….Jeg er netop blevet opmærksom på, at Ligestillingsudval-get ikke er blevet orienteret om et non-paper fra kommis-sionens jurister om hjemmelsgrundlaget. Non -paperetblev udleveret på et arbejdsgruppemøde den 24. maj 2013og er sendt til FEU til fortrolig orientering mandag aften(d. 4.juni).Jeg vil straks sørge for, at ligestillingsudvalget også mod-tager dette orientering.Jeg kan oplyse, at non-paper’et er Kommissionens hold-ning til udtalelsen fra Rådets Juridiske Tjeneste af 27.marts 2013, hvor i tjenesten vurderer, at art. 157(3) iTraktaten om Den Europæiske Union, ikke yder tilstræk-kelig hjemmel.I non-paperet fastholder Kommissionen, at direktivforsla-get har hjemmel i art 157(3).Tak for ordet.
Side 6