Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2012-13
FLF Alm.del Bilag 290
Offentligt
1265612_0001.png
1265612_0002.png
1265612_0003.png
1265612_0004.png
1265612_0005.png
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrugog Fiskeri
Den 27. juni 2013Sagsnr.: 99
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grundnotat om forslag til ændring afdirektiv 2008/38/EF om udarbejdelse af en liste over anvendelsesområder for foder medsærlige ernæringsformål (komitésag).Forslaget forventes sat til afstemning på mødet i Den Stående Komité for Fødevarekæ-den og Dyresundhed (SCoFCAH) den 4.-5. juli 2013.Forslaget vurderes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.Regeringen kan støtte forslaget.
Med venlig hilsen
Jesper Wulff Pedersen
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriKemi og FødevarekvalitetSagsnr.: 2013-29-221-01795Den 26. juni 2013FVM 167
GRUNDNOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom forslag til ændring af direktiv 2008/38/EF om udarbejdelse af en liste over anvendel-sesområder for foder med særlige ernæringsformål (komitésag)KOM-dokument foreligger ikke

Resumé

Kommissionen har fremsat forslag om ændring af listen over anvendelsesområder for fodermed særlige ernæringsformål. Der er blandt andet tilføjet en række formål, der dækker til-skudsfoder med en koncentration af tilsætningsstoffer på mere end 100 gange den tilladtemaksimumkoncentration for fuldfoder. Desuden er der tilføjet et nyt formål, som ikke relate-rer sig til koncentrerede produkter. Forslaget vurderes ikke at berøre beskyttelsesniveauet iDanmark og EU. Regeringen kan støtte forslaget, idet man lægger afgørende vægt på, at bru-gen af bolus ikke begrænses til foder til særlig ernæring, hvor det udtrykkeligt er tilladt.BaggrundKommissionen har fremlagt forslag om ændring af direktiv 2008/38/EF om udarbejdelse af enliste over anvendelsesområder for foder med særlige ernæringsformål.Forslaget er fremsat med hjemmel i Europa-Parlamentets og Rådets Forordning (EF) Nr.767/2009 af 13. juli 2009 om markedsføring og anvendelse af foder (herefter markedsførings-forordningen) artikel 10, stk. 5.Forslaget behandles i en forskriftsprocedure med kontrol i Den Stående Komite for Fødevare-kæden og Dyresundhed (SCoFCAH). Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, forelæggerKommissionen forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsviskvalificeret og absolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremtRådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfri-sten. Opnås der ikke kvalificeret flertal i Den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyre-sundhed (SCoFCAH), forelægger Kommissionen sagen for Rådet og Europa-Parlamentet, der
2udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 2 måneder. Kommissio-nen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikkehar udtalt sig inden for tidsfristen.Forslaget forventes sat til afstemning på mødet i Den Stående Komité for Fødevarekæden ogDyresundhed (SCoFCAH) den 4.-5. juli 2013.NærhedsprincippetDer er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derforregeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærheds-princippet.Formål og indholdFoder til særlig ernæring er foder, der har særlige egenskaber og derfor kan mærkes i overens-stemmelse hermed. Indeværende forslag ændrer bilagene i direktivet med listen over foder tilsærlig ernæring på følgende vis:I bilaget med generelle betingelser for markedsføring af foder til særlig ernæring tilfø-jes et punkt om bolus, og i bilaget med listen over godkendte særlige ernæringsformåltilføjes nye særlige ernæringsformål. En bolus defineres som et tilskudsfoder, dertvinges i dyret, det vil sige eventuelle tilsætningsstoffer gives til det enkelte dyr i dose-ret form.I de generelle betingelser i forslaget foreslås, at foder til særlige ernæringsformål kunmå markedsføres i form af en bolus, hvis det udtrykkeligt er nævnt under det pågæl-dende særlige ernæringsformål. Desuden skal den, der markedsfører, kunne dokumen-tere, at tilsætningsstoffet afgives jævnt over tid ved langsom afgivelse fra bolusen.Forslaget indeholder derudover et nyt særligt ernæringsformål ”Reduktion af jodni-veauet i foder i tilfælde af hyperthyroidisme” for katte. Den væsentlige ernærings-egenskab for foderet er et fastlagt maksimumindhold af jod i foderet, og som et særligtmærkningskrav er fastlagt angivelse af foderets totale indhold af jod. Dette nye ernæ-ringsformål svarer til den normale formulering af særlige ernæringsformål.Endvidere foreslås en række nye særlige ernæringsformål, som giver mulighed formarkedsføring af tilskudsfoder med indhold af tilsætningsstoffer, der overstiger 100gange maksimumindholdet i fuldfoder.Kommissionens forslag er hjemlet i markedsføringsforordningens artikel 8, som fastslår, attilskudsfoder ikke må indeholde fodertilsætningsstoffer i mængder, der overstiger 100 gangeden koncentration, der maksimalt er tilladt i fuldfoder. Denne bestemmelse (”x 100-reglen”)er indført for at sikre, at tilsætningsstofferne blandes homogent i foderet, så dyrene hverkenfår for lidt eller for meget. Markedsføringsforordningens artikel 8 åbner imidlertid mulighedfor, at x 100 grænsen kan overskrides, hvis foderet er godkendt som foder til særlig ernæring.
3I forslaget godkendes både koncentreret foder og ikke koncentreret foder med de samme sær-lige ernæringsformål. Desuden fastlægges for hvert særligt ernæringsformål, hvilken dyreartder er tale om, hvilke mærkningskrav der stilles, hvor længe det anbefales at bruge foderet ogeventuelle andre bestemmelser. Det sidste kan for eksempel være krav til, hvad der skal stå ifoderets brugsanvisning.Der er ikke fastsat overgangsordninger i forslaget.UdtalelserEuropa-Parlamentet vil få forelagt sagen som et led i forskriftsproceduren med kontrol.Gældende dansk retForslaget vedrører ændring af bilaget til direktiv 2008/38/EF om udarbejdelse af en liste overanvendelsesområder for foder med særlige ernæringsformål. Bilaget ændres med forordnin-ger, som vil være direkte gældende i Danmark. For de to særlige ernæringsformål, som i for-slaget erstatter allerede eksisterende formål, gælder, at formålene skal slettes fra bekendtgø-relse nr. 775 af 28. juni 2011om foder og foderstofvirksomheder med senere ændringer.KonsekvenserForslaget skønnes ikke at have samfundsøkonomiske konsekvenser eller statsfinansielle ogadministrative konsekvenser for det offentlige.Producenter af foder med særlige ernæringsmæssige formål skal tilføje nye oplysninger påfoderstoffernes emballage. Dette vil medføre administrative omkostninger for producenterne iform af omstillingsomkostninger, der dog vurderes at være begrænsede.En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.HøringForslaget har været i høring på høringsportalen. Der er indkommet følgende bemærkninger:Biodynamisk Forbrugersammenslutning er stærkt imod, at man giver dyrene tilsætningsstof-fer i mængder på 100 gange normalindholdet samtidig med, at læger mener, at vitaminer erfarlige for mennesker, og at man derfor forhindrer, at vi mennesker får gavnlige kosttilskud.Biodynamisk Forbrugersammenslutning anker desuden over den korte høringsfrist.Fødevarestyrelsen oplyser hertil, at der ikke er tale om, at dyrene tilføres højere indhold af til-sætningsstoffer end normalt. Der tillades højere koncentrationer i tilskudsfoder, men dyrenesdaglige indtag vil være det samme. Dermed er Biodynamisk Forbrugersammenslutningsovervejelser i forbindelse med vitaminer til humant brug og myndighedernes accept af kosttil-skud ikke relevante.
4
Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen støtter generelt forslaget, der fastlægger betingelserne for brug af koncentreredeprodukter, og dermed for disse produkter afslutter den hidtil gældende overgangsfase, hvorder har været en vanskeligt gennemskuelig retstilstand.Forslaget vil begrænse brugen af bolus til særlige ernæringsformål, hvor det er udtrykkeligtnævnt under det pågældende særlige ernæringsformål. Dette vil forhindre anvendelsen af bo-lus i forbindelse med eksisterende særlige ernæringsformål, hvilket er ubegrundet og uhen-sigtsmæssigt, da bolus i mange tilfælde er en hensigtsmæssig måde at dosere foder på. Bolusbruges for eksempel til at tilføre calcium til køer med (risiko for) mælkefeber, hvor der er be-hov for akut tilførsel af calcium, samt til at tilføre magnesium for at mindske stressreaktionereller til at tilføre vitaminer eller mineraler til dyr, der over en længere periode går på græs ogikke kan få vitaminerne eller mineralerne tilført netop fordi de går ude på græs. Med Kom-missionens forslag vil de to første ikke længere være lovlige. Regeringen ser ingen grund til atforbyde disse udmærkede og hensigtsmæssige produkter. Regeringen lægger derfor afgørendevægt på, at brugen af bolus ikke begrænses til produkter med særlige ernæringsformål, hvordet særligt er angivet, at bolus kan bruges.Af hensyn til erhvervet og for at undgå spild bør det være muligt at sælge lagre af produktermærket efter de hidtidige regler. Regeringen arbejder kraftigt for, at der fastsættes en over-gangsperiode i forslaget, så produkter, der lovligt er på markedet i dag, i en periode kan mar-kedsføres med den nuværende mærkning.Regeringen vil derudover arbejde for, at de nye ernæringsformål, som har til hensigt at tilladeprodukter, der er mere koncentrerede end 100 x maksimumkoncentrationen i fuldfoder, kuntillades i tilfælde, hvor foderet doseres individuelt, eller hvor foderet er beregnet til at dækkedyrenes behov i en længere periode. Dermed sikres, at det ikke bliver tilladt at blande småmængder koncentreret tilskudsfoder i fuldfoder eller andre foderblandinger, hvor det ikke vilvære muligt at sikre en homogen opblanding af tilsætningsstofferne.Generelle forventninger til andre landes holdningerMan er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre med-lemsstater.Tidligere forelæggelser for Folketingets EuropaudvalgForslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.