Europaudvalget 2012-13
EUU Alm.del Bilag 209
Offentligt
Nicolai Eigtveds Gade 281402 København KTelefon 3392 3392Fax 3314 9105CVR-nr. 19552101EAN-nr. 5798000033788www.skm.dkJ.nr. 13-0004720
Notat til Folketingets Europa-udvalgOm afgivelse af indlæg i EU-Domstolens sag C-464/12 -
ATP PensionService A/S mod Skatteministeriet
1. Indledning
Østre Landsret har ved kendelse af 8. oktober 2012 forelagt EU-Domstolen femspørgsmål vedrørende fortolkningen af dels art. 13, punkt B, litra d), nr. 3, delsart. 13, punkt B, litra d), nr. 6, i 6. momsdirektiv.Den for Østre Landsret verserende sag vedrører spørgsmålet om, hvorvidt ATPPensionService er momspligtig af de ydelser, som selskabet leverer til sine kun-der, som er pensionskasser, i forbindelse med indbetalinger til pensionskasserne,primært foretaget af arbejdsgivere.2. Sagens faktiske omstændigheder og juridiske problemstilling
Sagen for Østre Landsret vedrører, hvorvidt en række ydelser i forbindelse medindbetalinger til pensionskasser, primært foretaget af arbejdsgivere, som ATPPensionService A/S leverer til sine kunder, som er pensionskasser, er omfattet afmomsfritagelsen i enten momslovens § 13, stk. 1, nr. 11, litra c eller f. Det drejersig om følgende ydelser:1) Registrering af arbejdsgivere2) Registrering af nye medlemmer3) Indbetalingsfaciliteter og modtagelse af øvrige indbetalinger4) Registrering af indbetalinger5) Kontering, herunder overvågning af løbende indbetalinger6) Registrering af manglende indbetalinger fra arbejdsgivere7) Indbetalte kapitalpensionsbidrag8) Udsendelse af kontoudskrifter
Side 1 af 5
Momslovens § 13, stk. 1, nr. 11, litra c og f, har følgende ordlyd:"§ 13. Følgende varer og ydelser er fritaget for afgift:(…)11) Følgende finansielle aktiviteter:(…)c) Transaktioner, herunder forhandlinger, vedrørende anbringelse af mid-ler, kontokurantkonti, betalinger, overførsler, fordringer, checks og andrehandelsdokumenter, dog ikke inddrivelse af fordringer.(…)f) Forvaltning af investeringsforeninger."Momslovens § 13, stk. 1, nr. 11, litra c og f, implementerer artikel 13, punkt B,litra d, nr. 3 og 6, i 6. momsdirektiv (dagældende), som har følgende ordlyd:"Art. 13, Punkt B. Med forbehold af andre fællesskabsbestemmelser frita-ger medlemsstaterne på betingelser, som de fastsætter for at sikre en kor-rekt og enkel anvendelse af nedennævnte fritagelser, og med henblik på atforhindre enhver mulig form for svig, unddragelse og misbrug:(…)d) følgende transaktioner:(…)3. transaktioner, herunder forhandlinger, vedrørende anbringelse afmidler, kontokurantkonti, betalinger, overførsler, fordringer,checks og andre i handelsforhold benyttede dokumenter, dogikke inddrivelse af fordringer;(…)6. forvaltning af investeringsforeninger, således som disse er fastsataf medlemsstaterne;"Selskabet har gjort gældende, at de ydelser, som selskabet leverer, er ”forvaltningaf investeringsforeninger” omfattet af momsfritagelsen i artikel 13, punkt B, litrad, nr. 6, i 6. momsdirektiv, subsidiært at ydelserne er omfattet af af momsfritagel-sen i artikel 13, punkt B, litra d, nr. 3, fordi der er tale om transaktioner vedrøren-de anbringelse af midler, kontokurantkonti, betalinger og overførsler.Skatteministeriet har derimod gjort gældende, at ydelserne ikke er momsfritagetsom ”forvaltning af investeringsforeninger”, dels fordi pensionskasser ikke efterdansk ret er investeringsforeninger, hvilket ligger inden for det skøn, som med-lemsstaterne har til at definere dette begreb, dels fordi ydelserne under alle om-stændigheder ikke kan anses for ”forvaltning” af investeringsforeninger. Skatte-ministeriet har desuden bestridt, at ydelserne skulle være omfattet af momsfrita-gelsen i artikel 13, punkt B, litra d, nr. 3, idet selskabets ydelser ikke medfører, at
Side 2 af 5
der faktisk overføres noget beløb fra indbetalerne til pensionskasserne, men bloter udtryk for bogføring/registrering af allerede foretagne indbetalinger.Østre Landsret anmodede ved kendelse af 8. oktober 2012 EU-Domstolen om atbesvare følgende fem præjudicielle spørgsmål:1.Skal artikel 13, punkt B, litra d), nr. 6, Rådets sjette direktiv77/388/EØF af 17. maj 1977 om harmonisering af medlemsstaternes lov-givning om omsætningsafgifter – Det fælles merværdiafgiftssystem: ensar-tet beregningsgrundlag fortolkes således, at begrebet "investeringsforenin-ger, således som disse er fastsat af medlemsstaterne" skal omfatte pensi-onskasser som de i hovedsagen omhandlede med følgende karakteristika,når medlemsstaten anerkender de i afsnit 2 i forelæggelseskendelsen angiv-ne institutter som investeringsforeninger:a)afkastet til lønmodtageren (pensionskunden) afhænger af afkastet afpensionskassens investeringer,b)arbejdsgiveren skal ikke foretage supplerende indbetaling for at sikrepensionskunden et bestemt afkast,c)pensionskassen investerer kollektivt de opsparede midler ud fra etprincip om risikospredning,d)den væsentligste del af indbetalingerne til pensionskassen beror påkollektive aftaler mellem arbejdsmarkedets organisationer, der repræsente-rer de enkelte lønmodtagere og arbejdsgivere, og ikke på den enkelte løn-modtagers individuelle beslutning,e)den enkelte lønmodtager kan individuelt beslutte at foretage yderlige-re indbetalinger til pensionskassen,f)selvstændige erhvervsdrivende, arbejdsgivere og direktører kan væl-ge at indbetale pensionsbidrag til pensionskassen,g)en forud fastsat del af den kollektivt aftalte pensionsopsparing forlønmodtagerne anvendes til en livsvarig livrente,h)pensionskunderne afholder pensionskassens omkostninger,
i)indbetalinger til pensionskassen er fradragsberettiget inden for vissebeløbsmæssige grænser i henhold til national indkomstskatteret,j)indbetalinger på en individuel pensionsordning, herunder på en pen-sionsordning oprettet i et pengeinstitut, hvor midlerne kan placeres i en in-
Side 3 af 5
vesteringsforening, er fradragsberettiget i henhold til national indkomst-skatteret i samme omfang som under litra i),k)fradragsretten for indbetalinger under litra i) modsvares af beskat-ningen af udbetalinger, ogl)de opsparede midler skal som udgangspunkt udbetales efter pensi-onsalderens indtræden?2.Hvis det første spørgsmål besvares bekræftende, skal sjette direktivsartikel 13, punkt B, litra d), nr. 6, fortolkes således, at begrebet "forvalt-ning" omfatter en levering som den i hovedsagen omhandlede, jf. afsnit 1.2i forelæggelseskendelsen?3.Skal en levering som den i hovedsagen omhandlede vedrørende pen-sionsbetalinger, jf. afsnit 1.2 i forelæggelseskendelsen, i forhold til sjettedirektivs artikel 13, punkt B, litra d), nr. 3, betragtes som én enkelt ydelseeller som flere særskilte ydelser, der skal vurderes selvstændigt?4.Skal sjette direktivs artikel 13, punkt B, litra d), nr. 3, fortolkes såle-des, at den i bestemmelsen fastsatte fritagelse for moms for transaktionervedrørende betalinger eller overførsler omfatter en levering som den i ho-vedsagen omhandlede vedrørende pensionsbetalinger, jf. afsnit 1.2 i fore-læggelseskendelsen?5.Hvis det fjerde spørgsmål besvares benægtende, skal sjette direktivsartikel 13, punkt B, litra d), nr. 3, fortolkes således, at den i bestemmelsenfastsatte fritagelse for moms for transaktioner vedrø-rende anbringelse afmidler eller kontokurantkonti omfatter en levering som den i hovedsagenomhandlede vedrørende pensionsbetalin-ger, jf. afsnit 1.2 i forelæggelses-kendelsen?Der er fastsat frist for regeringens afgivelse af skriftligt indlæg i sagen til den 18.februar 2013.Regeringens retlige stillingtagen
Regeringen afgiver derfor indlæg i sagen, hvori der, i overensstemmelse medSkatteministeriets argumentation for Østre Landsret, argumenteres for:-at ydelserne ikke er momsfritaget som ”forvaltning af investerings-foreninger”, fordi pensionskasser ikke efter dansk ret er investerings-foreninger, hvilket ligger inden for det skøn, som medlemsstaterne hartil at definere dette begreb,
Side 4 af 5
-
at ydelserne under alle omstændigheder ikke kan anses for ”forvalt-ning” af investeringsforeninger,samt at ydelserne ikke er omfattet af momsfritagelsen i artikel 13,punkt B, litra d, nr. 3, om forskellige betalingstransaktioner, fordi sel-skabets ydelser ikke medfører, at der faktisk overføres noget beløb fraindbetalerne til pensionskasserne, men blot er udtryk for bogfø-ring/registrering af allerede foretagne indbetalinger.
-
Side 5 af 5