Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser 2011-12
S 3589
Offentligt
Ministeren for forskning, innovation og videregående uddannelser
Folketingets LovsekretariatFolketingetChristiansborg1240 København K
Hermed fremsendes svar på spørgsmål S 3589 stillet af Rosa Lund (EL) den 21.juni 2012.28. juni 2012
Ministeriet for Forskning,Innovation og Videregående
Med venlig hilsen
UddannelserBredgade 431260 København K
Morten Østergaard
TelefonTelefaxE-postNetstedCVR-nr.
Sags nr.Dok nr.Side
12-13111123742431/1
Ministeren for forskning, innovation og videregående uddannelsers besva-
relse af spørgsmål S 3589 stillet af Rosa Lund (EL) den 21. juni 2012
Spørgsmål S 3589
Vil ministeren uddybe sin holdning til afsnittet i forligsteksten om en ny lærerud-dannelse omhandlende undervisningsassistenter?Svar
Jeg mener, at det i reglen vil være en fordel for den studerende at have haft stu-dierelevant arbejde som fx undervisningsassistent i folkeskolen i løbet af studie-tiden, jf. mit svar på S 3588. Et studierelevant arbejde bidrager til at forberededen studerende til det kommende arbejdsliv.Som det er tilfældet ved alle andre former for studiejob, er det samtidig vigtigt, atomfanget af de lærerstuderendes erhvervsarbejde ikke forhindrer de studerende iat gennemføre uddannelsen på normeret tid.Afsnittet om undervisningsassistenter i forligsteksten om ny læreruddannelsebygger i vid udstrækning på erfaringerne fra de skitserede trainee-modeller iGentofte Kommune og Storstrøm (Lolland, Slagelse, Guldborgsund og Næstvedkommuner), jævnfør mit tidligere svar på FIV alm. del spørgsmål 171.Der kan sammenfattende peges på følgende positive potentialer ved de to model-ler:Skoleledelserne og de enkelte lærerteams oplever, at tilstedeværelsen aflærerstuderende har kvalificeret opmærksomheden i undervisningen ogopmærksomheden over for eleverne.Skolerne får en direkte adgang til nyeste viden fra læreruddannelserne,og skolernes mentorer/praktiklærere får anledning til ny inspiration ogmotivation i mødet med lærerstuderende og undervisere fra professions-højskolen.Folkeskolerne får en stærkere ’ansvarsfølelse’ for den studerendes ud-dannelse sammenlignet med de ordinære praktikforløb.Ministeriet for Forskning,Innovation og VideregåendeUddannelserBredgade 431260 København KTelefonTelefaxE-postNetstedCVR-nr.3392 97003332 3501[email protected]www.fivu.dk1680 5408
Dok nr.Side
23742431/1
Omvendt er der naturligvis også en udfordring ved sådanne modeller, nemlig atpotentialet for udbredelsen af trainee-modellerne, herunder ansættelsen af under-visningsassistenter, p.t. er udfordret af de aktuelle beskæftigelsesmæssige kon-junkturer, hvor der afskediges lærere i kommunerne.