Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser 2011-12
S 3584
Offentligt
Ministeren for forskning, innovation og videregående uddannelser
Folketingets LovsekretariatFolketingetChristiansborg1240 København K
Hermed fremsendes svar på spørgsmål S 3584 stillet af Rosa Lund (EL) den 21.juni 2012.28. juni 2012
Ministeriet for Forskning,Innovation og Videregående
Med venlig hilsen
UddannelserBredgade 431260 København K
Morten Østergaard
TelefonTelefaxE-postNetstedCVR-nr.
Sags nr.Dok nr.Side
12-13111123742081/1
Ministeren for forskning, innovation og videregående uddannelsers besva-
relse af spørgsmål S 3584 stillet af Rosa Lund (EL) den 21. juni 2012
Spørgsmål S 3584
Mener ministeren med henvisning til svaret på spørgsmål nr. S 3485, at det er engod ide, at de lærerstuderende underviser i folkeskolen, og mener ministeren, atkonsekvensen af dette er, at der skal dispenseres fra folkeskolelovens § 28?Svar
Som jeg svarede i forbindelse med spørgsmål nr. S 3485, så er det min overbe-visning, at studierelevant arbejde alt andet lige er med til at kvalificere den stude-rendes studier, og bidrager samtidig til at forberede den studerende på det efter-følgende arbejdsliv. Derfor mener jeg også, at det er en god ide, at lærerstuderen-de har et studiejob i tilknytning til folkeskolen.Ministeriet for Forskning,
Kravet om læreruddannelse (§ 28, stk. 1) eller særlige kvalifikationer (§ 28, stk. 2)kan selvsagt kun opfyldes i det omfang, at det er muligt at skaffe en sådan arbejds-kraft. En kommunalbestyrelse kan være nødt til at ansætte personer uden lærerud-dannelse eller særlige kvalifikationer. Det er en betingelse, at kommunalbestyrel-sen forinden har gjort, hvad de kunne for at besætte en ledig stilling, herunder etvikariat, med en læreruddannet eller en person med særlige kvalifikationer.Folkeskolelovens § 28 finder alene anvendelse i forhold til personer, der selvstæn-digt skal varetage undervisningsopgaver inden for folkeskolens fagrække. Folke-skolelovgivningen indeholder ingen bestemmelser om medhjælp i undervisningen,og der er derfor heller ingen kompetencekrav. Det indebærer i praksis, at personalemed alle former for uddannelser - eller mangel på samme - kan indgå som med-hjælp i undervisningen på alle klassetrin. Tilsvarende gælder § 28 ikke personer,der alene skal varetage fritidsundervisnings, jf. folkeskolelovens § 3, stk. 3, ellerpasningsopgaver.De omtalte ordninger nødvendiggør således ikke en dispensation fra § 28 i folke-skoleloven.Lærervikarer er omfattet af en slagsforce majeure,når der ikke er mulig-hed for at lade en uddannet folkeskolelærer varetage undervisningen iforbindelse med fravær.Undervisningsassistenter leder ikke undervisningen, men ”går læreren tilhånde” og er derfor ikke omfattet af § 28.Trainee-ordninger kan indbefatte, at den studerende fungerer som vikareller som undervisningsassistent. Trainee-ordningerne kan også indbefat-te, at den studerende indgår i et tættere parløb med lærerne om planlæg-ningen og udførelsen af undervisningen. Det fremgår eksplicit i trainee-aftalerne, at arbejdet foregår under lærerens ansvar. Derfor er trainee-ansættelse ikke omfattet af § 28.
Innovation og VideregåendeUddannelserBredgade 431260 København KTelefonTelefaxE-postNetstedCVR-nr.3392 97003332 3501[email protected]www.fivu.dk1680 5408
Dok nr.Side
23742081/1